افزایش 2500 درصدی مسکن تنها طی 12 سال! تورم بی سابقه

23 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
افزایش ۲۵۰۰ درصدی تورم مسکن

ایران با تورم 2500٪ حوزه مسکن، در صدر جدول بیشترین تورم مسکن در بین کشورهای جهان شد. تورم بی سابقه‌ای که کمر مردم را شکسته و همچنان در نوار صعودی به سر می‌برد! اما در همین زمان که مردم ایران با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، کشورهای جهان از ثبات قیمت در حوزه مسکن برخوردارند.

طبق آمار در بین ۵۷ کشور جهان طی 12 سال بیشترین تورم مربوط به ایسلند با 103٪ رشد قیمت است. اما گرانی فاجعه بار مسکن در ایران چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

از اواخر دهه ۸۰ با تحویل واحدهای مسکن مهر تا همین دولت کنونی با وعده‌‌های تو خالی ساخت 4 میلیون مسکن طی ۴ سال آن هم در شرایط اقتصادی بحرانی کشور، همه و همه در تورم کنونی نقش داشته‌اند.

افزایش قیمت دلار و رسیدن آن به کانال 60 هزار تومانی و افزایش نرخ تورم باعث شده تا بازار مسکن با شرایط بحرانی مواجه شود. به طوری که سودای خرید خانه برای قشر متوسط رو به پایین جامعه تنها به رؤیایی دست نیافتنی تبدیل شود.

افزایش قیمت مسکن طی ۱۲ سال در کشور
افزایش قیمت مسکن طی ۱۲ سال در کشور

تورم مسکن ایران طی ۱۲ سال

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در پایتخت از  پاییز سال 1396 تا پاییز سال 1401 حدود 9.5 درصد رشد داشته است. یعنی چیزی در حدود 838 درصد افزایش قیمت! البته اگر بخواهیم این بازه زمانی را از آغاز سال 1396 در نظر بگیریم، به چیزی در حدود 1000 درصد افزایش می‌رسد.

یعنی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ هر پنج سال حدود 800 تا 1000 درصد در حوزه مسکن شاهد رشد تورم بوده‌ایم. اما چه دلایل دیگری باعث رشد تورم در کشور شده است؟

بیشتر بخوانید : وام مسکن جوانان 5 میلیاردی شد!!!

کاهش عرضه و تقاضا در حوزه مسکن و کاهش قدرت خرید مردم با توجه به گرانی‌های بی سابقه در کشور از جمله دلایل رشد قیمت در حوزه مسکن بوده است. از طرفی افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش سود انبوه سازان باعث شده تا انبوه سازان از ساخت مسکن صرف نظر کنند.

از طرف دیگر با کاهش ارزش پول ملی،‌ مردم برای حفظ ارزش دارایی خود در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش تورم در حوزه مسکن باشیم. البته نباید منکر این قضیه باشیم که تحریم‌های بین‌المللی و رشد قیمت مسکن و تورم در جامعه تأثیر زیادی در تورم حوزه مسکن گذاشته است. 

ارسال دیدگاه