مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا

22 تیر 1401
0 دیدگاه
مزایا و معایب استفاده از شیشه در ساخت ویلا

قدمت و سنت استفاده از شیشه در ساخت خانه و ویلا بر کسی پوشیده نیست. در گذشته از شیشه، فقط در نورگیر و محافظ عبور نور و روشنایی استفاده می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سلایق مردم، از شیشه به عنوان یک نماد تزئینی در ساخت خانه و مخصوصاً ویلا استفاده می‌شود؛ تا حدی که استفاده تزئینی از شیشه در ویلا، باعث رشد چشمگیر قیمت آن ویلا می‌شود.

معماران با استفاده از قدرت شیشه در عبور نور توانستند ایده‌های خلاقانه خود را در طراحی داخلی ویلاها اجرا کنند. امروزه، استفاده از شیشه در نمای داخلی، نشان دهنده قدرت یک معمار و همچنین پیشرفت صنعت ویلاسازی است.

طراحی ویلا با انواع شیشه
طراحی ویلا با انواع شیشه

آپدیت شده در تاریخ:

1402/02/11

در ادامه به بررسی قابلیت‌های استفاده از شیشه در ساخت ویلا خواهیم پرداخت.

1. خاصیت عبور نور

شاید مهم‌ترین ویژگی یک شیشه که از گذشته‌های دور به آن توجه می‌شده، شفافیت آن بوده که باعث می‌شود نور از آن عبور کند و باعث روشنایی خانه شود، و هم‌چنین شخصی که در داخل ویلا حضور دارد می‌تواند با فضای بیرون ارتباط برقرار کند.

2. صرفه جویی در مصرف برق

شیشه می‌تواند نور را از خود عبور دهد که این امر باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود. عبور نور سبب می‌شود که نیازی به نورپردازی اضافه نباشد و می‌توان فقط با نصب شیشه به شکل اصولی، هزینه‌های اضافه را از بین برد.

3. خاصیت بزرگنمایی

اگر دقت کرده باشید، همیشه در ویلاهای کوچک از پارتیشن‌های شیشه‌ای در ساخت اتاق خواب استفاده می‌شود. علت این کار این است که باعث می‌شود فضای داخلی ویلا، بزرگ‌تر از آن چیزی که هست نشان داده شود.

استفاده از شیشه در اتاق خواب
استفاده از شیشه در اتاق خواب

4. خاصیت ضد آب بودن

همان‌طور که می‌دانید، سطح شیشه صاف است و آب نمی‌تواند از آن عبور کند؛ به همین علت با خیال راحت می‌توان از شیشه به عنوان یک دیوار بین خانه و حیاط استفاده کرد. همچنین، روشنی و شفافیت شیشه باعث می‌شود که هر گونه لکه‌ یا گرد و غباری که روی آن بنشیند؛ به راحتی قابل تشخیص باشد.

5. بخشیدن جلوه زیبایی بیشتر به ویلا

شفافیت شیشه، می‌تواند یک حس نوگرایی در بیننده القا کند. البته این به شرطی است که استفاده از شیشه به شکل اصولی در طراحی داخلی ویلا اجرا شود.

6. قابل بازیافت بودن

یکی از مواردی که بارها در مدارس به ما یاد داده‌اند؛ این بوده که شیشه یکی از متریال (مواد) قابل بازیافت است و باعث کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود. نکته جالب اینکه، کیفیت شیشه پس از بازیافت به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد.

7. مقاومت در برابر اشعه UV

اگر شما یکی از طرفداران محیط زیست و آگاه به مسئله تخریب لایه اوزون باشید؛ حتماً شیشه به عنوان یک گزینه مصرفی مهم برای شما مطرح خواهد بود؛ چرا که شیشه می‌تواند در برابر نور آفتاب مقاومت کند و به هیچ وجه مانند متریال (موادی) مثل پلاستیک، تجزیه نمی‌شود.

مقاومت بالای شیشه در برابر اشعه uv
مقاومت بالای شیشه در برابر اشعه uv

8. خاصیت ضد زنگ

شیشه از متریالی است که در برابر شرایط جوی مقاوم است و به هیچ وجه زنگ نمی‌زند. در صورت دقت در ساخت شیشه؛ حتی در برابر وزش باد، باران و نور آفتاب هم مقاوم‌تر از قبل می‌شود.

9. قابلیت تبدیل به اشکال مختلف

اگر شیشه در یک دمای خاص قرار بگیرد؛ آن‌گاه به راحتی حالت می‌گیرد و با این ویژگی می‌توان شیشه را به هر حالتی که دوست دارید دربیاورید و از آن برای ایده‌های نوآورانه خود در ساخت ویلا استفاده کنید.

10. مقاومت در برابر دماهای مختلف

شیشه هم به مانند متریال‌ مختلف، انواع گوناگونی دارد و هر نوعی از آن، به دمای خاصی واکنش نشان می‌دهد. مثلاً شیشه‌های معمولی می‌توانند تا دمای ۱۲۰ درجه را تحمل کنند و شیشه‌های سکوریت که در مغازه‌ها می‌بینید تا دمای ۳۰۰ درجه هم مقاوم هستند.

در هر قسمت از ساخت ویلا که نیاز به استفاده از شیشه باشد؛ پیش از هر چیز، شرایط و نوسانات جوی آن منطقه را بررسی و شیشه مناسب همان آب و هوا را استفاده می‌کنند. مثلاً شیشه پیرکس در برابر دمای ۷۰۰ درجه هم مقاوم است و به همین علت، از آن برای ساخت اجاق و شومینه استفاده می‌شود.

مقاومت بالا شیشه در برابر دما
مقاومت بالا شیشه در برابر دما

اگر می‌خواهید با دیگر نماهای ساختمانی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “بررسی متریال نمای ویلا در شمال و انواع آن” را مطالعه کنید.

معایب استفاده از شیشه

شیشه هم مانند همه مواد دیگر، علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. پس از ذکر مزایای شیشه، معایب آن را نیز برمی‌شماریم. در ادامه با ما همراه باشید.

1. هزینه بالا

چنان که پیش از این اشاره کردیم؛ برای ساخت شیشه به حرارت و لوازم خاصی نیاز است که باعث افزایش قیمت ساخت شیشه نسبت به دیگر متریال می‌شود. البته از وقتی که اهمیت شیشه بیشتر شد؛ قیمت آن نیز نسبت به قبل بالاتر رفت!

2. قدرت شکنندگی در نوع معمولی

در بخش فواید شیشه گفتیم که در هر منطقه آب و هوایی، یک نوع شیشه استفاده می‌شود و باید بدانید که نوع معمولی شیشه‌ها، در برابر حرارت، مقاومت چندانی ندارند. همچنین این نوع شیشه شاید با یک ضربه کوچک، بشکند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد استفاده از شیشه‌های معمولی را دارید؛ از آن به صورت تقویت شده استفاده کنید و شرایط ایمن سازی آن را مهیا کنید.

شکنندگی شیشه‌های معمولی
شکنندگی شیشه‌های معمولی

3. مقاوم نبودن در برابر محلول قلیایی

شیشه با محلول‌های قلیایی اصلاً رابطه خوبی ندارد. محلول‌های قلیایی به راحتی می‌توانند با ایجاد لکه‌هایی بر روی شیشه، تمامی زیبایی‌های آن را از بین ببرند.

4. انتقال گرما

درست است که شیشه در برابر گرما مقاومت زیادی دارد، اما به خاطر شفافیت آن؛ می‌تواند خیلی راحت گرما را با قدرت بالایی از خود عبور دهد و داخل ویلا ببرد. برای همین، معمولاً وقتی شیشه‌ای را در برابر نور خورشید می‌سازند، آن را به یک پوشش شفاف عایق حرارتی مجهز می‌کنند.

5. عدم مقاومت در برابر زلزله

اگر شیشه را با بقیه متریال مقایسه کنید؛ اصلاً در برابر بلایای طبیعی، مخصوصاً زلزله مقاوم نیست. برای ایجاد مقاومت در شیشه در برابر زلزله، باید هزینه‌های زیادی برای تقویت آن انجام داد.

6. نیاز به تمیز شدن مداوم

شفافیت شیشه صرفا نکته مثبت آن نیست بلکه همین ویژگی باعث می‌شود که کوچک‌ترین لکه روی سطح شیشه، خیلی واضح مشخص باشد به همین خاطر، شما باید آن را مرتب، تمیز نگه دارید.

نیاز به نظافت مرتب شیشه
نیاز به نظافت مرتب شیشه

کلام آخر

اگر نگاهی بیندازید به ویلاهایی که در اطراف شما ساخته می‌شود؛ خواهید دید که از شیشه در نماهای مختلفی استفاده شده است و دیگر از آن فقط برای پخش نور در خانه استفاده نمی‌شود. با استفاده از شیشه می‌توان چشم اندازی زیبا از دریا و جنگل به داخل ویلای خودتان بیاورید؛ البته به شرطی که این کار، اصولی انجام شود!

ارسال دیدگاه