نحوه محاسبه متراژ ساختمان | نکاتی که باید در مورد محاسبه متراژ ملک بدانید!

14 آبان 1401
0 دیدگاه
محاسبه متراژ ساختمان

محاسبه متراژ ساختمان با وجود نرم افزارهای مختلف و تلفن‌های همراه کار چندان سختی نیست. اما چرا باید متراژ ملک خود را محاسبه کنیم؟ 

اگر قصد خرید و فروش خانه داشته باشید، ‌می‌دانید که متراژ ملک تأثیر زیادی در قیمت خانه دارد. احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که متراژی که روی سند خانه نوشته شده با متراژی که فروشنده در زمان خرید به شما اعلام کرده، تفاوت‌هایی دارید. اما دلیل آن چیست؟

در برخی موارد نیز شاهد تفاوت متراژ ملک در پروانه ساختمان  و سند تک برگ هستیم. این تفاوت متراژ در زمان خرید ملک قدیمی، بیشتر اتفاق می‌افتد. اما چگونه می‌توانیم کمترین میزان خطا را در هنگام محاسبه متراژ ملک داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید با نحوه محاسبه متراژ ملک، عوامل مؤثر در متراژ آپارتمان، مفروزات و مشاعات ملک و دیگر سؤالات متداول کاربران آشنا شوید، این مطلب مجله گیلیم را از دست ندهید! با ما همراه باشید.

متراژ ساختمان مسکونی
اندازه گیری متراژ ساختمان

قبل از آنکه متر خودتان را بردارید و دور‌تا‌دور خانه بچرخید، ابتدا با قوانین و عوامل مؤثر در متراژ ساختمان آشنا شوید. اول از همه باید بدانید که کدام یک از بخش‌های ساختمان جزو متراژ ملک و کدام جزو مشاعات و مفروزات محسوب می‌شوند.

1. زیر بنا

یکی از اصطلاحات مهم در قوانین ثبتی و شهرداری، زیربنا است. اما برخلاف عقیده عموم مردم، زیر بنا همان مساحت ملک نیست! بلکه زیربنا به مساحت هر یک از طبقات یک ساختمان گفته می‌شود.

2. مشاعات ساختمان

همان طور که در مقالات پیشین گیلیم توضیح دادیم، مشاعات ساختمان همان بخش‌های مشترک ساختمان است که به همه مالکین آپارتمان تعلق می‌گیرد. حق استفاده از مشاعات برای تمام مالکین یکسان است و کسی نمی‌تواند ادعای مالکیت در خصوص آن داشته باشد. از این رو مشاعات تأثیری بر متراژ ملک ندارد. بخش‌هایی که جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شوند:

راه پله از مشاعات ساختمان
راه پله از مشاعات ساختمان

3. مفروزات ساختمان

فضاهای دیگری در آپارتمان وجود دارد که نه جزو زیر بنا محسوب می‌شوند و نه جزو مشاعات؛ به این بخش‌‌ها که تحت مالکیت افراد مشخصی است، مفروزات ساختمان می‌گویند. مفروزات ساختمان شامل:

4. مساحت کل

برای محاسبه مساحت کل ملک باید فضای روی زمین و زیر زمین را محاسبه کرد. با جمع مساحت روی زمین و زیر زمین، مساحت کل به دست می‌آید.

محاسبه مساحت بخش‌های مختلف خانه
نحوه محاسبه مساحت بخش‌های مختلف خانه

روش‌های مختلف محاسبه متراژ خانه

همان طور که گفتیم در زمان خرید و فروش ویلا و خانه، مهم‌ترین فاکتوری که با آن سر و کار دارید، متراژ ملک است. همان قدر که شهر و منطقه در قیمت خانه تأثیرگذار است؛ متراژ ملک یا واحد آپارتمانی هم تأثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خانه دارد.

دقیق‌ترین روش محاسبه متراژ خانه، توسط مهندسی نقشه بردار اداره ثبت صورت می‌گیرد. اما اگر می‌خواهید خودتان متراژ خانه یا ویلا را محاسبه کنید، در ادامه چند روش متداول را برایتان توضیح می‌دهیم. دیگر تصمیم با شماست که روش‌های دستی را دنبال کنید یا از روش‌های دیجیتال این حوزه کمک بگیرید.

فرمول محاسبه متراژ زیر بنا

برای محاسبه زیر بنا و متراژ ملک باید مساحت سطح ملک را به دست آورید. از آنجایی که همه خانه‌ها به شکل مستطیل یا مربع ساخته نشده‌اند؛ برای محاسبه مساحت ابتدا باید فرمول اشکال هندسی را بلد باشید.

اشکال هندسی

فرمول

مربع

اندازه یک ضلع × اندازه همان ضلع

مستطیل

طول × عرض

مثلث

(ارتفاع × قائده) ÷ 2

دایره

(شعاع × شعاع)× 3.14

ذوزنقه

(قاعده بزرگ + قاعده کوچک) ÷ 2× ارتفاع

حالا که با فرمول‌های مختلف آشنا شدید، زمان آن رسیده که بخش‌های مختلف خانه را با توجه به اشکال هندسی تقسیم بندی کنید. مثلاً اگر بالکن شما به صورت نیم دایره است از فرمول دایره استفاده کنید. یا اگر پذیرایی خانه به شکل L آن را به یک مستطیل و یک مربع تقسیم کنید. 

پس از محاسبه جداگانه همه بخش‌ها، اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید. عدد نهایی متراژ خانه شما خواهد بود.

روش محاسبه متراژ ساختمان
روش محاسبه متراژ ساختمان

محاسبه متراژ ساختمان با کف پوش

روش بعدی که شاید کمی راحت‌تر باشد، محاسبه متراژ ملک با استفاده از کف پوش است. کف پوش می‌تواند سرامیک، پارکت، سنگ یا … باشد. برای این کار کافی است ابعاد یکی از پارکت‌ها را محاسبه کنید؛ سپس تعداد پارکت‌ها را بشمارید. با ضرب تعداد پارکت‌ها در ابعاد یک پارکت، مساحت زیربنا محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه متراژ ساختمان با کف پوش: اندازه ابعاد کف پوش × تعداد کف پوش‌ها

محاسبه متراژ ساختمان با موبایل

اگر اهل تکنولوژی روز باشید، احتمالاً می‌دانید که با دوربین گوشی‌های موبایل می‌توانید ابعاد و مساحت زمین، خانه و هر نوع شی دیگری را به راحتی و در کمترین زمان محاسبه کنید. نرم افزارهای مختلفی برای محاسبه مساحت خانه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

نرم افزار اندازه گیری مساحت برای ios

نرم افزار اندازه گیری مساحت برای android

نرم افزار اندازه گیری مساحت
اینفوگرافیک نرم افزار اندازه گیری مساحت

نکات مهم در مورد محاسبه متراژ ساختمان

سؤالات متداول

اگر پارکینگ جزو مشاعات ساختمان باشد تأثیری در متراژ خانه ندارد؛ اما اگر جزو مفروزات باشد، در محاسبه مساحت خانه تأثیرگذار است.

اگر متراژ انباری در سند ملک قید شده باشد و جزو اختصاصات ملک باشد، در متراژ زیربنا تأثیرگذار است. اما اگر انباری جزو مشاعات باشد، تأثیری روی متراژ ساختمان ندارد.

متراژ خانه و ساختمان
متراژ خانه و ساختمان

در پایان ...

همان طور که خواندیم، متراژ ویلا یا آپارتمان مسئله مهمی در قیمت گذاری ملک است. از آنجایی که در برخی مواقع بین متراژ اعلامی و متراژ پروانه ساختمان تفاوت‌هایی وجود دارد، در این مطلب سعی کردیم تا دقیق‌ترین روش‌ها برای محاسبه متراژ را معرفی کنیم.

اگر سؤالی در خصوص مساحت زیربنا و نحوه محاسبه آن دارید، در قسمت کامنت بپرسید.

ارسال دیدگاه