تفاوت ویلای شهرکی با ویلای مستقل

11 خرداد 1401
2 دیدگاه
تفاوت ویلای شهرکی با مستقل

ویلای شهرکی یا مستقل؟ کدام یک گزینه مناسب‌تری هستند؟
انتخاب ویلا همیشه یکی از چالش‌برانگیزترین مباحثی است که متقاضیان خرید ویلا در شهرهای شمالی با آن سر و کار دارند. ویلا ساحلی، جنگی و کوهستانی که تکلیفشان معلوم است. هر کسی با توجه به سلیقه و چشم اندازی که می‌خواهد می‌تواند هریک از این ویلاها را برای خرید انتخاب کند. اما بحث انتخاب ویلا شهرکی با مستقل کمی پیچیده تر است.
مسائلی مثل امنیت ویلا، موقعیت جغرافیایی، هزینه خرید، معماری و … باعث می‌شود تا متقاضیان خرید ویلا دچار تردید شوند. مثلاً کسی که فقط در تعطیلات عید به ویلا خود سر می‌زند، منطقی نیست که در محیطی خارج از شهر و به صورت مستقل ویلا بگیرید. این شخص با خرید ویلا شهرکی خیالش از امنیت ویلا آسوده خواهد بود.
در این مطلب از مجله گیلیم تفاوت ویلای شهرکی با ویلای مستقل و مزایای هر کدام را به طور کامل بررسی می‌کنیم. اگر شما هم قصد خرید ویلا در شهرهای شمالی را دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید، با ما همراه باشید.

آخرین ویرایش در تاریخ 1401/04/13    |    07/04/2022

تصویر ویلای مستقل در شمال
ویلای مستقل در شهرهای شمالی

زندگی کردن در ویلای شهرکی یا ویلای مستقل قوانین و شرایط متفاوتی دارد. به طوری که نمی‌توان گفت به طور قطعی کدام یک از انواع ویلاها برای زندگی بهتر هستند؛ چرا که سلیقه و شرایط خریدار تا حد قابل توجهی در انتخاب نوع ویلا تأثیرگذار است. بیایید قبل از مقایسه این ویلاها، اول با مفهوم هر یک از آن‌ها آشنا شویم.

ویلا شهرکی:

ویلاهای شهرکی به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که درون مجموعه‌های کوچک یا بزرگ ویلایی ساخته می‌‌شوند. این ویلاها که عمدتاً در شهرهای شمالی به وفور دیده می‌شوند، دارای متراژ مشخص، معماری یکسان، مشاعات شهرک، امنیت و … هستند.

ویلا مستقل:

ویلا مستقل ویلایی است که در زمینی مشخص تنها یک ویلا ساخته می شود. بیشتر ویلاهای مستقل شمال کشور در اطراف شهر یا در مکان‌های کوهستانی، جنگلی و ساحلی ساخته می‌شوند. این ویلاها دارای معماری متفاوت و آزادی عمل بیشتری هستند؛ چرا که در ویلاهای مستقل محدودیتی برای برگزاری مهمانی، کاشت گل و گیاه و یا حتی اضافه کردن بخش‌های جدیدی به ویلایتان نخواهید داشت.

مزایا خرید ویلای مستقل
ویلای مستقل با معماری متفاوت

تفاوت بین ویلاهای شهرکی با مستقل

1. معماری ویلا

ویلاهای شمال کشور هر کدام با معماری خاص و متفاوتی ساخته شده‌اند. یکی از ویلاها سبک کلاسیک دارد و دیگری مطابق با طبیعت و محیط زیست است. یکی از آن‌ها تریپلکس است دیگری دوبلکس و آن یکی فلت. اما ویلاهای شهرکی این‌گونه نیستند!
تمام ویلاهای ساخته شده درون شهرک دارای معماری، مصالح و ظاهر یکسانی هستند. در مواقعی حتی متراژ تمام ویلاها به یک اندازه است. از آنجا که نظم و هماهنگی در ویلاهای شهرکی از اهمیت بالایی برخوردار است، این ویلاها به صورت کاملاً یکسان ساخته می‌شوند.

تصویر ویلای شهرکی از نمای بالا
ویلاهای شهرکی شمال

بیشتر بخوانید:
اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد ویلاهای شمالی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب ” چه ویلایی بخریم؟ راهنمای خرید ویلا در شمال کشور” مطالعه کنید.

2. متراژ ویلا و فضای سبز اطراف

ویلاهای شهرکی درون یک مجموعه قرار گرفته‌اند و امکانات و فضای سبز آن‌ها با دیگر ویلاهای اطراف به صورت مشترک است. از طرف دیگر ویلاهای شهرکی در ابعاد و اندازه‌های محدودتری به نسبت ویلاهای مستقل ساخته می‌شوند.
چرا که زمین ویلاهای شهرکی باید به خوبی مدیریت شود تا امکان ساخت چندین ویلا را داشته باشد. اما این به معنای متراژ پایین ویلاهای شهرکی نیست! برخی از ویلاهای شهرکی حتی از ویلاهای مستقل هم لوکس‌تر و بزرگ‌تر ساخته می‌شوند.
اما ویلاهای مستقل در زمین بزرگ تر و دارای متراژ بالاتری هستند. از طرفی هم فضای سبز، محوطه سازی و … به صورت مستقل طراحی می‌شود. به طوری که تغییر و اضافه کردن قسمت‌هایی به ویلای اصلی به نظر شخصی مالک بستگی دارد.
از این رو اگر از زندگی در یک چهارچوب مشخص خوشتان نمی‌آید و می‌خواهید ویلای خودتان را طبق سلیقه شخصی طراحی کنید، ویلای شهرکی برای شما مناسب نیستند!

تفاوت ویلای شهرکی از لحاظ متراژ
تفاوت ویلای شهرکی با ویلای مستقل از لحاظ متراژ

3. امنیت ویلا

ویلاهای شهرکی و مستقل هر کدام از امنیت بالایی برخوردارند؛ اما زمانی که بخواهیم هر دو آن‌ها را از نظر میزان امنیت مقایسه کنیم داستان کمی فرق می‌کند. عمدتاً افرادی که ویلا مستقل می‌خرند، به طور اختصاصی نگهبان استخدام نمی‌کنند. چرا که از نظر اقتصادی به صرفه نیست!
اما ویلاهایی که داخل شهرک قرار دارند، دارای نگهبان 24 ساعته هستند. به طور معمول در ویلاهای شهرکی ورود و خروج ساکنین توسط نگهبان چک می‌شوند. البته با وجود تجهیزاتی مثل دوربین مدار بسته، درب‌های ضد سرقت، فنس الکتریکی و سیستم BMS می‌توان امنیت ویلاهای شهرکی و مستقل را تا حد زیادی تأمین کرد.

4. موقعیت جغرافیایی ویلا

ویلاهای مستقل در دل کوه‌ها، نزدیک دریا، داخل شهر و در جنگل‌ها ساخته می‌شوند. اما بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که ویلای مستقل خودشان را در اطراف شهرها و در نزدیکی طبیعت بخرند؛ بدون اینکه به مسیر دسترسی ویلا تا مراکز خرید یا شهر فکر کنند. در این مواقع برای خرید کوچک‌ترین وسیله یا خوراکی مجبور به طی کردن مسافتی طولانی خواهند بود.
ویلاهای شهرکی هم در موقعیت‌های جغرافیایی مختلفی ساخته می‌شوند؛ اما با این تفاوت که عمده ویلاهای شهرکی که دور از شهرها ساخته می‌شوند، دارای مراکز خرید متعدد و امکانات رفاهی مناسبی هستند.

تفاوت ویلای مستقل از نظر موقعیت جغرافیایی
تفاوت ویلای شهرکی با مستقل از نظر موقعیت جغرافیایی

5. هزینه ویلا

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قیمت ویلای شهرکی و هزینه زندگی در آن ارزان تر از ویلای مستقل خواهد بود. اما این موضوع برای تمام ویلاها صدق نمی‌کند. گاهی ویلاهای شهرکی به سبب اسم و رسم و شهرتی که دارند، از ویلاهای مستقل لوکس هم گران‌تر هستند یا بالعکس.
موقعیت جغرافیایی، متراژ، امکانات، معماری، محبوبیت منطقه و … در قیمت ویلا تأثیرگذار هستند. اما تنها قیمت ویلا ملاک ارزیابی هزینه های ویلا نیست. بلکه هزینه های زندگی در ویلا هم اهمیت زیادی دارد.
اکثر ویلاهای شهرکی دارای امکانات رفاهی لوکس و متنوعی هستند. اما از آنجایی که هزینه نگهداری از این امکانات بین تمام ساکنین شهرک تقسیم می‌شود، هزینه پایینی برای هر نفر دارد. اما اگر بخواهید ویلا مستقلی با چنین امکانات لوکس و متنوعی داشته باشید، باید هزینه‌ بسیار بالایی بپردازید.

6. قوانین و مقررات ویلا

یکی دیگر از عواملی که موجب تفاوت ویلای شهرکی با ویلای مستقل می‌شود، قوانین و مقررات حاکم بر آن است. در ویلاهای شهرکی همه چیز بر طبق نظم و قانون است و شما همانند یک شهروند باید مراعات حال ساکنین شهرک را بکنید. برخی از قوانینی که باید در ویلاهای شهرکی رعایت کنید:

اما در ویلاهای مستقل هیچ قانون و مقرراتی برای رفت و آمد یا حتی تعمیر و اضافه کردن بخش‌هایی به ویلای خودتان ندارید. به نوعی دست و بالتان برای انجام هر نوع تغییری باز است.
در مطلب آینده مجله گیلیم بیشتر در مورد قوانین و مقررات زندگی در ویلاهای شهرکی صحبت می‌کنیم.

قوانین و مقررات ویلاهای شهرکی
قوانین و مقررات ویلاهای شهرکی

در پایان ...

ویلاهای شهرکی و مستقل هر یک در جایگاه خود دارای مزایا و معایبی هستند. بسته به شخصیت و سلیقه خودتان می‌توانید یکی از این ویلاها را برای خرید و زندگی انتخاب کنید. اگر به دنبال آزادی عمل بیشتری هستید ویلای مستقل بخرید. اما اگر به دنبال زندگی در مکان‌هایی نزدیک شهر با قوانین و امنیت بیشتری هستید، ویلاهای شهرکی گزینه بهتری هستند.
به نظر شما کدام یک از این ویلاها برای زندگی مناسب تر هستند؟

2 دیدگاه

  1. کامران ناصری
    6 خرداد 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    شما به صورت تخصصی تو حوزه خرید و فروش ملک کار می‌کنید؟ میشه چند نمونه از ویلاهای شهرکی شمال رو معرفی کنید؟

    • گیلیم
      6 خرداد 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله گیلیم به صورت تخصصی در حوزه خرید و فروش ویلا، زمین و آپارتمان در شمال کشور فعالیت می‌کند.
      روی لینک ویلاهای شهرکی کلیک کنید تا فایل‌های مربوط به ویلاهای شهرکی براتون نمایش داده بشه.

ارسال دیدگاه