جنگل دو هزار و سه هزار کجاست؟ + عکس و آدرس

27 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
معرفی جنگل دو هزار و سه هزار

جنگل دو هزار و سه ‌هزار بدون اغراق یکی از زیباترین و در عین حال اسرارآمیزترین مکان‌های گردشگری ایران هستند. منطقه‌ای بکر و وسیع در دل کوه‌های مازندران که لذت سفر و طبیعت گردی را برایتان دوچندان می‌کند.

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار در تنکابن مازندران در اصل بخشی از جنگل‌های هیرکانی هستند. جنگل‌های هیرکانی هم که خاطرتان هست؛ بازماندگانی از عصر یخبندان. به ‌همین خاطر اگر فرد طبیعت دوست و علاقه‌مند به اکتشافات باشید، این جنگل‌ها دریچه‌ای از تاریخ را به روی چشمان شما می‌گشایند.

اصلاً قدم زدن در کنار درختان سر به فلک کشیده، گذر از چشمه‌ها و آبشارهای خروشان، گوش دادن به صدای پرندگان و تماشای طلوع و غروب خورشید از وسط این جنگل‌ها لذت وصف نشدنی دارد.

در ادامه با مجله گیلیم همراه باشید تا این جاذبه‌ی شگفت‌انگیز طبیعی را بیشتر بشناسیم. 

طبیعت بکر دو هزار و سه هزار
طبیعت بکر دو هزار و سه هزار

جنگل‌های دوهزار و سه هزار یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی کشورمان محسوب می‌شوند. پوشش گیاهی و جانوری منطقه، درختان چندین ساله هیرکانی و موقعیت مکانی این جنگل‌ها باعث شده تا یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شمال شناخته شوند.

البته دو هزار و سه هزار تنها یک جنگل نیستند! همه ما می‌دانیم که زیباترین جاده‌های کشورمان در شمال کشور قرار گرفته‌اند. مسیرهایی که از دل کوه و جنگل می‌گذرند و قاب منحصر به فردی را به نمایش می‌گذارند. جنگل‌های دو هزار و سه هزار هم از این امر مستثنا نیستند و با جای دادن جاده‌ای زیبا در دل خود، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برند.

اما از دیگر دلایل محبوبیت این جنگل‌های شمالی خبر دارید؟ امکان کمپینگ، اجاره کلبه و اقامتگاه و امکانات رفاهی مناسب در طول مسیر باعث شده تا بازدید از آن برای همه اقشار جامعه مناسب باشد. البته جنگل دو هزار با امکانات رفاهی و اقامتی متنوع، بیشتر برای سفرهای خانوادگی و دوستانه مناسب است.

اما جنگل سه هزار بیشتر برای کوهنوردان، طبیعت گردان و سفر با تورهای گردشگری سراسر هیجان و ماجراجویی مناسب است. اما اگر صرفاً می‌خواهید از دور تماشاگر این حجم از زیبایی باشید، بهتر است مسیر سفر خود را از سمت جاده دوهزار و سه هزار انتخاب کنید.

دو هزار و سه هزار بخشی از جنگل‌های هیرکانی
دو هزار و سه هزار بخشی از جنگل‌های هیرکانی

جنگل دو هزار و سه هزار کجاست؟

جنگل دو هزار در غرب استان مازندران در جوار شهرستان تنکابن یا به قول افراد بومی منطقه شهسوار قرار دارد و از جنوب به رشته کوه‌های زاگرس می‌رسد. جاده دو هزار از منطقه خرم آباد در شهر تنکابن شروع می‌شود و در طول این مسیر جنگل‌های سرسبز، رودخانه، آبشار و چشمه آب معدنی مشاهده می‌شود. این درختان بلند بالا و زیبا، جنگل دو هزار هستند که در امتداد این مسیر به جاده سه هزار وصل می‌شوند.

نقشه دوهزار سه هزار
نقشه دوهزار سه هزار

مسیر دسترسی به جنگل دو هزار سه هزار

علاقه‌مندان به طبیعت گردی و کوهنوردی بار و بندیل خودتان را جمع کنید تا به دل این جنگل‌های سرسبز بزنیم. سه مسیر برای رسیدن به جنگل دو هزار تنکابن پیش روی شما است.

  1. مسیر اول مربوط به منطقه خرم آباد است. ابتدا از روستای قلعه گردن به سمت منطقه خشکه رود حرکت کنید. پس از آن با دیدن تابلوهای جنگل دوهزار در مسیر حرکت کنید.
  2. دومین مسیر از سمت روستای چلاسر می‌گذرد. اگر از چلاسر به سمت سه راه سلیمان آباد حرکت کنید، با دیدن تابلوی ورودی دو هزار می‌توانید خودتان را به این جنگل‌های زیبا برسانید.
  3. آخرین مسیر هم که مختص کوهنوردان و آفرودسواران است، مسیر جاده الموت است. از جاده الموت می‌توانید به سمت جنگل سه هزار حرکت کنید. البته همان طور که گفتیم، تنها با تجهیزات لازم و کافی این مسیر را انتخاب کنید!
آدرس جنگل دوهزار سه هزار
مازندران، تنکابن، خرم‌آباد، روستای خشکه رود، جاده دوهزار، جنگل‌های دو هزار و سه هزار

بهترین زمان سفر به جنگل‌های دوهزار و سه هزار

جنگل‌ دو هزار و سه هزار به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، در فصل بهار و پاییز بسیار زیبا است. فصل بهار به دلیل اوج سرسبزی منطقه، درختان پر شکوفه و جاری شدن رودهای پرآب در مسیر، یکی از زیباترین فصول برای بازدید است.

از طرف دیگر در فصل تابستان که همه گردشگران از هوای شرجی شمال فراری هستند، این منطقه آب و هوای نسبتاً خنکی دارد. اما پاییز جنگل‌های دوهزار و سه هزار شما را جادو می‌کند!! تماشای درختان و طبیعت رنگارنگ این منطقه آن هم در پاییز، شما را یاد تابلوهای نقاشی بی نقص و زیبا می‌اندازد؛ با این تفاوت که طبیعت خود دست به خلق چنین اثر هنری انداخته است.

اما خب این آب و هوای مطبوع و خنک در فصل زمستان کار دست شما می دهد. هوای سرد و بارش فراوان باران در زمستان، خطرات زیادی به همراه دارد و برای طبیعت گردی فصل خوبی نیست!

جنگل‌های دو هزار و سه هزار در پاییز
جنگل‌های دو هزار و سه هزار در پاییز

چرا دو هزار سه‌هزار

نکته‌ی قابل توجه‌ای که نه‌ تنها در جنگل‌های دو هزار بلکه در تمام جنگل‌های هیرکانی وجود دارد، منحصر به فرد بودن آن‌ها در پوشش گیاهی و جانوری است؛ یعنی هر بافتی که در این جنگل‌ها وجود دارد تنها در همین منطقه یافت می‌شود، از طرفی همان‌طور که گفته شد قدمت این جنگل‌ها بعضاً به میلیون‌ها سال می‌رسد. 

آب و هوای خنک منطقه آن هم در روزهای بارانی و هوای مه آلود شگفت زده‌تان می‌کند. چنین هوایی خوراک عکاسی است. پس اگر در هوای مه آلود یا زمان طلوع و غروب خورشید پا به این جنگل گذاشتید، دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

البته بعد از ثبت این لحظات ناب از جنگل‌های دو هزار و سه هزار فراموش نکنید که یک قطعه از این تصاویر را برای گیلیم ارسال کنید.:)

اما این همه‌ی دلایلی نیست که شما را ترغیب می‌کند تا از این جنگل‌های زیبا و اسرار آمیز بازدید کنید. با ما همراه باشید. 

امکانات جنگل‌های محبوب دو هزار و سه هزار
امکانات جنگل‌های محبوب دو هزار و سه هزار

تاریخچه نام‌گذاری جنگل دو هزار و سه هزار

دلیل نام‌گذاری این جنگل‌ها به دو هزار و سه هزار روایت‌های مختلفی دارد که قصد داریم دو داستان معروف درباره آن را بازگو کنیم. روایت اول به لهجه گیلکی ساکنین این منطقه برمی‌گردد. در لهجه گیلکی هراز به معنی رود است و به علت وجود سه رود به نام‌های شلف رود، گرمارود، مرانرود که از این جنگل عبور داشتند، این منطقه به جنگل سه هزار معروف شد. کلمه هراز با گذشت زمان به هزار تغییر پیدا کرد.

یکی دیگر از روایت‌ها، دلیل نام‌گذاری این منطقه را به ارتفاعات مرتبط می‌داند. در واقع جنگل های دوهزار و سه هزار هر کدام دو هزار و سه هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارند و علت نام‌گذاری آن‌ها همین موضوع است. بعضی از افراد می‌گویند این منطقه به نام جنگل‌های دو هراز و سه هراز معروف بود که در طول زمان به جنگل دو هزار و سه هزار تغییر کرد.

رودهای خروشان جنگل
رودهای خروشان جنگل

جاهای دیدنی دو هزار و سه هزار

جنگل‌ دو هزار و سه هزار واقعاً نیاز به تعریف ندارند. در تابستان برای دوری از هوای شرجی شمال، مناطق خنک در جنگل دو هزار جزو بهترین پیشنهادها هستند. در پاییز هم رنگ آمیزی درختان بسیار زیبا و چشم نواز، یک تابلوی نقاشی طبیعی و منحصر به فرد را رقم می‌زند.

اما خب در بخش‌های مختلف این جنگل‌ها، جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که در تمام فصول سال زیبایی خاص خودشان را دارند. دیدنی‌هایی که بیشتر به عنوان مقاصد طبیعت‌گردی تنکابن معروف شدند و گردشگران زیادی را به سمت خود فرا می‌خوانند.

گوزن‌های زیبای شمالی
گوزن‌های زیبای شمالی

1. پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره در میان رود دو هزار و سه هزار قرار گرفته است. برای رسیدن به این پارک جنگلی از تنکابن به سمت جاده دو هزار باید 18 کیلومتر به مسیر ادامه دهید. این پارک که در درون جنگل قرار دارد، مناسب افرادی است که می‌خواهند به مناطق حافظت شده بروند تا ریسک‌های معمول حضور در جنگل را کاهش دهند.

از امکانات پارک جنگلی چالدره می‌توان به رستوران، کلبه جنگلی مجهز، کافی شاپ، آلاچیق جنگلی، نمایشگاه اختصاصی آثار هنری، میز و نیمکت و انواع تفریحات اشاره کرد.

امکانات رفاهی پارک جنگلی جالدره
امکانات رفاهی پارک جنگلی جالدره

2. دشت دریاسر

بهشت اردیبهشت ایران یا همان دشت دریاسر جاذبه‌ای شگفت انگیز در دل جنگل‌های دو هزار و سه هزار است. دشتی محصور شده در دل کوه‌ها که از هر طرف آن چشمه‌ای جوشان جاری شده است. چشم انداز زیبای کوه‌ها و دشت‌های پر گل اطراف دریاسر در فصل بهار، هوش از سر آدم می‌برد.

دشت دریاسر
دشت دریاسر یا بهشت اردیبهشت ایران

3. قله سیالان

جاذبه بعدی بیشتر مخصوص علاقه‌مندان به صعود قله و کوهنوردی است. قله سیالان از زیباترین قله‌های مازندران و قزوین است که از مسیر جنگل دوهزار سه هزار عبور می‌کند. قله‌ای با ارتفاع 4175 متری که خود از جاهای دیدنی این جنگل‌های اسرارآمیز محسوب می‌شود.

قله سیالان مازندران
قله سیالان با ارتفاع 4175

4. اقامتگاه‌های مسیر جنگل

در بخش‌هایی از جنگل دو هزار و سه هزار که دیگر مسیری برای عبور و مرور خودرو وجود ندارد، اقامتگاه‌های بی نظیری قرار گرفته که کم از جاذبه‌های مسیر ندارد! کلبه‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و حتی هتل آپارتمان‌هایی که باب هر سلیقه‌ای هستند.

البته اگر با چادر زدن و کمپینگ راحت‌ترید، دیگر انتخاب با شما است.

اقامتگاه‌های جنگل دو هزار و سه هزار:

هتل جنگلی چالدره
هتل جنگلی چالدره

5. روستای قلعه گردن

روستای قلعه گردن در دامنه‌های جلگه‌ای مجاور جاده دو هزار و در منطقه‌ای بکر و دست نخورده قرار گرفته است. این روستا به حدی زیبا است که به آن لقب بهشت کوچک شمال ایران را داده‌اند. روستایی با آب و هوای مطبوع که گردشگران زیادی را به سودای تماشای تکه‌ای از بهشت شمال به سوی خود فرا می‌خواند.

روستای قلعه گردن مازندران
روستای قلعه گردن مازندران

دیگر مناطق دیدنی و گردشگری اطراف جنگل های دوهزار و سه هزار عبارت است از:

  • روستای عسل محله: روستایی در ارتفاعات جاده دو هزار که آب و هوای خنکی دارد.
  • آبگرم سه هزار: آبگرمی با دمای 40 درجه سانتی گراد که در دل دو غار کوچک قرار گرفته و برای بیماری‌های پوستی و گوارشی مناسب است.
  • امامزاده قاسم: از معروف‌ترین زیارتگاه‌های جنگل دو هزار و سه هزار است.
  • رودخانه دو هزار: رودخانه‌ای زیبا در جنگل دو هزار که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‌گیرد.
  • منطقه حفاظت شده بلس کوه: این منطقه با تنوع زیستی بالا و داشتن گونه‌های با ارزش جانوری شوکا و مرال بسیار شهرت دارد.
  • ییلاق هرسنگ: از سری ییلاقات خوش آب و هوا و سرسبز جنگل دو هزار که مناسب طبیعت گردان است.
  • ییلاق وینی: از سری ییلاقات زیبای جنگل دو هزار که در ارتفاعات قرار گرفته و محل چرای دام‌های روستاییان است.
  • موزه مردم شناسی برسه دوهزار: موزه‌ای برای به نمایش گذاشتن آداب و رسوم و تجهیزات قدیمی مردم این منطقه.
  • پل چشمه کیله: زیباترین پل که جاده دوهزار و سه هزار را از هم جدا می‌کند و در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • آبشار عروس: آبشار عروس مران یا آبشار خبکندی با ارتفاع 62 متر که از زیباترین آبشارهای ایران است.
  • آبشار فرهاد جوی: این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از جاهای دیدنی زیبای جنگل دوهزار و سه هزار به شمار می‌رود.
  • استخر پرورش ماهی دو هزار: این استخر با پرورش ماهی قزل آلای با کیفیت در منطقه دو هزار و سه هزار معروف است.
چشم انداز بکر جنگل‌های دو هزار و سه هزار
چشم انداز بکر جنگل‌های دو هزار و سه هزار

سؤالات متداول

جاده دو هزار و سه هزار در غرب استان مازندران و در جنوب شهرستان تنکابن قرار دارد.

بله، جاده دو هزار و سه هزار در اصل دو جاده هستند که به صورت موازی و در امتداد یکدیگر قرار دارند. اما این دو جاده همانند جنگل‌های دو هزار و سه هزار، در بخشی از مسیر به یکدیگر برخورد می‌کنند. جاده دوهزار سه هزار جزو زیباترین جاده‌های ایران هستند.

از جاهای دیدنی دو هزار و سه هزار می‌توان به پارک جنگلی چالدره، قله سیالان، دشت دریاسر، ییلاق وینی، ییلاق هرسنگ، آبگرم سه هزار،روستای قلعه گردن، منطقه حفاظت شده بلس کوه، امازاده قاسم، موزه مردم شناسی برسه دوهزار و … اشاره کرد.

بله، شما می‌توانید در کلبه‌های چوبی یا هتل آپارتمان این جنگل‌ها اقامت داشته باشید. البته اگر اهل کمپینگ باشید، ‌چادر زدن در مسیر این جنگل بلامانع است.

جنگل دوهزار و سه هزار به دلیل قرارگیری در ارتفاعات و فاصله با دریا،‌ دارای آب و هوای بسیار خنک و مطبوع است. به طوری که سفر به این جاذبه گردشگری در اکثر ماه‌های سال مناسب است.

مناطق بکر درون جنگل دو هزار و سه هزار
مناطق بکر درون جنگل دو هزار و سه هزار

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی منطقه‌ی جنگلی دوهزار سه‌هزار پرداختیم، منطقه‌ای که به زیبایی و گونه‌های گیاهی خاص خود معروف است. از جمله نکات این مقاله مسیر دسترسی به این منطقه، تاریخچه، جاذبه‌های گردشگری و بهترین زمان سفر به این جنگل‌ها بود. 

ارسال دیدگاه