شارژ ساختمان چیست؟ نحوه محاسبه و قوانین مربوط به شارژ ساختمان

2 مهر 1401
6 دیدگاه
قوانین مربوط به شارژ ساختمان‌ها

آپدیت شده در تاریخ:

۱۴۰۲/۰3/02

شارژ ساختمان چیست؟ هزینه شارژ صرف چه اموری می‌شود؟ چرا باید شارژ بپردازیم؟ هزینه شارژ ساختمان توسط چه کسی و چگونه محاسبه می‌شود؟ و ….

این‌ها متداول‌ترین سؤالاتی هستند که در مواجهه با شارژ ساختمان پرسیده می‌شود. فرقی نمی‌کند که در آپارتمان زندگی می‌کنید یا در ویلاهای شهرکی؛ در هر دو این موارد با مسئله‌ای به نام شارژ روبرو خواهید شد. شارژ ساختمان مبلغ پولی است که توسط ساکنین ساختمان به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود.

همان طور که در مطالب پیشین مجله گیلیم در مورد قوانین آپارتمان نشینی و قوانین مدیریت ساختمان صحبت کردیم، مدیر ساختمان موظف به محاسبه هزینه ساختمان و شارژ ماهیانه است. این مبلغ که توسط مجمع عمومی ساختمان تعیین می‌شود، باید هر ماه توسط تمام ساکنین پرداخت شود.

با وجود اینکه چند سالی است مردم با مفاهیمی مثل آپارتمان نشینی و شهرک نشینی آشنا هستند؛ اما هنوز هم بین ساکنان ساختمان بحث و جدل‌هایی بر سر میزان و چگونگی پرداخت شارژ وجود دارد. با ما در ادامه همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد شارژ ساختمان و نحوه محاسبه آن بدانید را بازگو کنیم.

نحوه پرداخت شارژ در مجتمع و ساختمان‌ها
نحوه پرداخت شارژ در مجتمع و ساختمان‌ها

شارژ ساختمان مبلغی است که در جهت حفظ، نگهداری و تعمیرات بخش‌های مشاع ساختمان صرف می‌شود. تمام ساکنین یک ساختمان موظف‌اند که هر ماه میزان شارژ مشخص شده را به مدیر ساختمان پرداخت کنند. بسته به امکانات رفاهی داخل ساختمان (مثل استخر، روف گاردن، باشگاه ورزشی، فضای سبز، آلاچیق و …) و تعداد واحدهای ساختمانی هزینه شارژ متغیر است.

اما به طور کلی مجمع عمومی و مدیر ساختمان در جلسات سالیانه در مورد ریز هزینه‌های مجتمع و میزان شارژ ماهانه تصمیم گیری می‌کنند.

شارژ ساختمان صرف چه اموری می‌شود؟

دومین سؤالی که ساکنان آپارتمان با آن روبرو هستند، در مورد نحوه پرداخت هزینه‌های ساختمانی از مبلغ ماهیانه شارژ است. در ادامه لیستی از مشکلات و هزینه‌های احتمالی ساختمان را آورده‌ایم. البته ممکن است شارژ ساختمان در یک آپارتمان تمام هزینه‌های زیر را شامل شود؛ اما در آپارتمان دیگر تنها هزینه‌های ثابت را پاسخگو باشد.

هزینه‌های ثابت آپارتمان مثل:

هزینه‌های کلی آپارتمان مثل:

تعمیرات مجتمع
تعمیرات مجتمع

حتما بخوانید: مشاعات ساختمان چیست؟

نحوه افزایش شارژ ساختمان

به طور کلی در مجتمع‌های مسکونی، تجاری یا اداری مبلغ شارژ در شروع سال جدید تغییر می‌‎کند. از آنجایی که هزینه های نظافت، اقلام مورد نیاز ساختمان، حقوق سرایدار و … به صورت سالیانه تغییر می‌‎کند، طبیعی است که در پایان هر سال هزینه شارژ ساختمان‌ها هم با افزایش روبرو باشد. 

البته در جلساتی که توسط هیئت مدیره تنظیم می‌شود، در مورد نحوه افزایش شارژ مجتمع، گزارش عملکرد مدیران و محاسبه مخارج ساختمان به صورت کامل صحبت می‌شود. از این رو اگر اعتراضی در خصوص مبلغ شارژ یا خدمات ساختمان داشته باشید، در این جلسات می‌توانید اعتراض خود را اعلام کنید.

محاسبه شارژ ساختمان

همان طور که پیش‌تر گفتیم مبلغ شارژ مجتمع بسته به نظر ساکنین آپارتمان و امکانات رفاهی ساختمان تعیین می‌شود. مثلاً ممکن است هزینه شارژ واحدهای یک برج 120 واحدی 200 هزار تومان در ماه باشد؛ اما هزینه شارژ ماهیانه یک ساختمان 5 واحدی 400 هزار تومان باشد. شارژ باید بر اساس تعداد واحدها، برآورد هزینه ثابت ماهیانه، نوع مجتمع (مسکونی، تجاری، اداری)، بیمه ماهیانه ساختمان و حقوق مدیران ساختمان محاسبه شود.

البته در مواقعی که ساختمان نیاز به تعمیرات داشته باشد، باید مبلغ جداگانه‌ای را به مدیران ساختمان پرداخت کنید. برای مثال به خاطر فشار ضعیف آب در طبقات بالایی، ساکنین هزینه‌ای را برای خرید پمپ آب پرداخت کنند.

متداول ترین روش‌های محاسبه شارژ مجتمع

  • شارژ ثابتی که در ابتدای هر سال توسط مجمع عمومی تعیین می‌شود. این مبلغ برای تمامی واحدها به صورت یکسان است. برای مثال هر واحد 100 هزار تومان هزینه شارژ پرداخت می‌کنند.
  • در برخی آپارتمان‌ها کنتور آب، گاز یا برق واحدها با همدیگر مشترک هستند. در این ساختمان‌ها مبلغ آب، گاز، برق و دیگر هزینه‌های ساختمان بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد محاسبه می‌شود. 
  • روش بعدی محاسبه شارژ، بر اساس متراژ هر واحد است. ساختمان های اداری یا تجاری که دارای واحدهایی با متراژ متفاوت هستند، می‌توانند از این روش برای پرداخت شارژ استفاده کنند. مثلاً مالکی که دارای 3 واحد با مجموع متراژ 800 متر است باید 2 میلیون تومان و مالکی که دارای یک واحد 200 متری است باید 500 هزار تومان هزینه شارژ پرداخت کند.
  • روش آخر محاسبه شارژ ساختمان به صورت ترکیبی از دو روش اول است. یعنی بخشی از هزینه‌های ساختمان مثل حقوق مدیر، سرایداری، تعمیر آسانسور، نگهبان و … به صورت ثابت است. اما بخش دیگر هزینه‌ها مثل آب، برق و گاز به صورت ماهیانه محاسبه و به مبلغ شارژ ثابت افزوده می‌شود.
روش‌های محاسبه شارژ ساختمان
روش‌های محاسبه شارژ ساختمان

قانون نحوه پرداخت شارژ واحد آپارتمانی خالی

بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها ساکنین تمام واحدهای یک آپارتمان چه واحد آپارتمان دارای سکنه باشد چه نباشد، ملزم به پرداخت شارژ ماهیانه هستند. البته واحدهای خالی از سکنه نیاز نیست که هزینه‌های جاری ساختمان مانند هزینه نظافت، ‌هزینه سرویس‌های دوره‌ای آسانسور، هزینه آب،‌ برق و گاز را تا زمان خالی بودن واحد پرداخت کنند.

اما همه واحدها حتی واحدهای خالی از سکنه در یک مجتمع آپارتمانی ملزم هستند که هزینه تعمیرات اساسی ساختمان مانند تعمیر موتور آسانسور، ایزوگام پشت بام،‌ حقوق سرایدار، تعمیر موتورخانه و … را پرداخت کنند.

شارژ آپارتمان به عهده مالک است یا مستأجر؟

بر اساس قانون، هزینه تعمیرات کلی و اساسی ساختمان مانند آسانسور، نصب دوربین مداربسته، تهویه،‌حرارت مرکزی و … به عهده مالک است. اما هزینه تعمیرات جزئی و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد به عهده مستأجر است. همچنین، عوارض سالانه پسماند شهرداری و هزینه‌های شارژ ثابت آپارتمان که بالاتر در مورد آن توضیح دادیم نیز به عهده مستأجر است. 

البته ممکن است در قرارداد اجاره نامه نحوه پرداخت هزینه آپارتمان و شارژ به صورت دیگری شرط شده باشد. در این مورد باید به استناد اجاره نامه عمل کنید.

لازم به ذکر است که مستأجر باید برای تعمیر و تغییرات واحد آپارتمانی از مالک اجازه بگیرد. نحوه پرداخت هزینه این تعمیرات نیز بستگی به توافق میان مالک و مستأجر دارد. در اکثر موارد این هزینه از اجاره بهای مستأجر کسر می‌شود.

جریمه دیرکرد شارژ ساختمان

یکی از سؤالاتی که بیشتر مدیران ساختمان با آن روبرو هستند، عدم پرداخت هزینه شارژ توسط ساکنین آپارتمان است. مدیر ساختمان نمی‌تواند از لحاظ قانونی جریمه‌ای برای دیرکرد شارژ از ساکنین دریافت کند. اما می‌تواند با شکایت از ساکنین متخلف، هزینه شارژ را از آن‌ها دریافت کند.

در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، از طرف مدیر به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی مطالبه می‌شود. در صورت عدم پرداخت تا 10 روز، مدیر می‌تواند امکانات مشترک مانند شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و … را قطع نماید و در صورت عدم پرداخت اداره ثبت محل اجرائیه صادر خواهد کرد. در این صورت دادگاه فرد را ملزم به پرداخت بدهی و حتی پرداخت جریمه می‌کند.

نمونه متن دریافت شارژ ساختمان

محاسبه شارژ واحدهای مجتمع
محاسبه شارژ واحدهای مجتمع

سؤالات متداول

شارژ ساختمان مبلغی است که ساکنین آپارتمان بابت هزینه‌های مشترک ساختمانی پرداخت می‌کنند. هزینه شارژ صرف اموری مثل نظافت، نگهبانی، باغبانی و آبیاری گیاهان، تعمیرات ساختمان و … می‌شود.

پرداخت هزینه شارژ ساختمان به توافق بین مالک و مستأجر بستگی دارد. اما بر اساس قانون تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تأسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور باشد، به عهده مالک است. تعمیرات جزئی و همچنین تزئین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستأجر خواهد بود. مگر آنکه در قرارداد به صورت دیگری شرط شده باشد.

خیر، در صورتی که یکی از واحدها حین اسباب کشی یا … به بخش‌های مشاع ساختمان آسیبی برساند، باید خودش خسارت وارده را جبران کند.

بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها فرقی نمی‌‎کند که واحدی خالی باشد یا نباشد، در هر صورت حق شارژ ساختمان باید توسط مالک آن واحد پرداخت شود.

بله، در صورت اضافه شدن فرد جدیدی به خانواده، حق شارژ ساختمان بیشتر می‌شود.

بله، طبق قانون اعتراض ساکنین طبقه همکف و اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های آسانسور به خاطر استفاده نکردن از آن، قابل قبول نیست و تمام ساکنین ملزم به پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور هستند.

حق شارژ ساختمان‌ها
حق شارژ ساختمان‌ها

در پایان ...

در مطالب پیشین گیلیم در مورد هزینه شارژ ساختمان و قانون تملک آپارتمان‌ها توضیح داده بودیم؛ اما از آنجایی که مسئله شارژ مجتمع‌های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار است، در مقاله جداگانه‌ای هر آنچه که باید در مورد شارژ و نحوه محاسبه آن بدانید را برایتان بازگو کردیم. 

شما در مورد شارژ ساختمان چه مشکلاتی با دیگر ساکنین داشتید؟

6 دیدگاه

  1. محسن
    10 دی 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام،درصورتیکه صندوق ساختمان دارای موجودی باشد و ماهیانه هم به صورت ثابت شارژ پرداخت بشه ولی بعد ازمدتی هزینه ای مثل تعمیر پمپ آب یا تعمیر دوربین مدار بسته بوجود بیاد،مدیر ساختمان میتواند هزینه این تعمیرات را جدا از شارژ اخذ کنه؟

    • گیلیم
      18 دی 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      طبق توافق میتواند هزینه تعمیرات را اخذ کند

  2. بابک
    15 اسفند 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    قراردادمن ۱۰ اسفند تمام میشود باید شارژ آپارتمان را کامل پرداخت کنم یا یک سوم آن؟

    • گیلیم
      21 اسفند 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. باید یک سوم مبلغ شارژ را پرداخت کنید

  3. بدری badri .mo29 @gmail .com
    20 اسفند 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    .بادرود
    ایا پرداخت شارژ در شهرک‌های شمال نیز براساس متراژ بنا باید پرداخت شود ؟
    باسپاس از توجه شما

  4. بدری badri .mo29 @gmail .com
    20 اسفند 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    بادرود
    ایا در شهرک‌های شمال هم براساس متراز بنا باید شارژ پرداخت کردم؟ ؟؟

ارسال دیدگاه