الزام ثبت کد رهگیری ملک در معاملات ملکی

22 تیر 1401
0 دیدگاه
دریافت کد رهگیری ملک در معاملات ملک

به گفته نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران (حسام عقبایی)، هر گونه قرارداد اعم از رهن، اجاره، خرید و فروش ملک باید با ثبت کد رهگیری تنظیم شود. وی با اشاره به اینکه ثبت کد رهگیری هیچ هزینه‌ای برای مشاوران املاک ندارد، وجود کد رهگیری برای تمام معاملات املاک را الزامی دانست.

از این پس دیگر قراردادهای معامله ملک بدون کد رهگیری نخواهیم داشت و تمام معاملات باید در سامانه ثبت شود. آقای حسام عقبایی در این خصوص اعلام کرد که ثبت کد رهگیری رایگان است و مشاوران املاک حق دریافت وجهی در خصوص دریافت کد رهگیری را نخواهند داشت. مشاوران صرفاً حق دریافت حق کمیسیون (حق‌العمل تنظیم قرارداد) مربوط به معامله را دارند.

در غیر این صورت اگر مشاور املاک برای دریافت کد رهگیری خواستار مبلغی باشد، متخلف است و طرفین قرارداد باید این موضوع را به اتحادیه اطلاع دهند. همچنین، طرفین معامله که خواستار عدم دریافت کد رهگیری باشند نیز متخلف هستند؛ در این خصوص هم مشاوران املاک موظف به دریافت کد رهگیری خواهند بود. در صورت نقض این قانون توسط مشاورین املاک، با برخورد جدی اتحادیه مشاوران املاک روبرو خواهند شد.

دریافت کد رهگیری ملک در معاملات ملک
دریافت کد رهگیری ملک در معاملات ملک

وی همچنین اشاره کرد که با مشاوران املاک دارای پروانه کسب که برای قراردادهای ملکی کد رهگیری دریافت نکنند، برابر با ماده 28 نظام صنفی برخورد می‌شود. در صورت مشاهده چنین مواردی، دفاتر املاک پلمپ و در صورت ادامه تخلف پروانه کسب آن‌ها ابطال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد که مردم باید از این پس خواستار دریافت کد رهگیری برای هر نوع معامله ملکی باشند. همچنین، نباید هیچ نوع وجهی در قبال دریافت کد رهگیری به مشاوران املاک پرداخت کنند. 

تجربه شما از دریافت کد رهگیری برای معاملات ملکی یا رفتار مشاوران املاک در این خصوص چیست؟ آیا برای دریافت کد رهگیری مبلغی را به مشاوران املاک پرداخت کرده‌اید؟

ارسال دیدگاه