راهنمای خرید ویلا در شمال

28 فروردین 1401
0 دیدگاه
راهنمای خرید ویلا در شمال

اکثر افراد یک بار هم که شده به خرید ویلا در شمال کشور فکر کرده‌اند؛ اما قبل از خرید ویلا باید به این نکته توجه کنید که قصدتون از خرید ویلا چیه؟ دوری از زندگی شهری، آلودگی هوا، یا سرمایه گذاری؟ میل به خرید ویلا در شهرهای شمالی و خوش آب و هوا کشور از زمان‌های قدیم تاکنون ادامه داشته است. طبیعتاً هر کسی برای خرید ویلا در شهرهای شمالی به دنبال ویژگی‌های خاصی می¬گردد.

نوع ویلا، موقعیت مکانی خاص منطقه، معماری‌ متفاوت، امکانات رفاهی لوکس یا …. همه و همه از سری ویژگی‌هایی هستند که برای خرید ویلا در شمال کشور اهمیت دارد. همچنین، برای خرید ویلای مناسب با نیازتون باید به یک سری نکات قبل از خرید و هنگام خرید ویلا دقت کنید تا خرید خوبی داشته باشید و بعداً با مشکلاتی مثل رطوبت گرفتن ویلا یا نداشتن دسترسی به اینترنت مواجه نشید. 

با گیلیم همراه باشید تا تمام نکاتی که باید قبل و هنگام خرید ویلا در شمال کشور بدانید را با هم بررسی کنیم. 

ویژگی ویلا مناسب شمال
یک ویلا مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

آپدیت شده در تاریخ:

1402/02/19

زمانی که قصد خرید ویلا داریم، در اصل باید تمام یا بخشی از سرمایه خودمان را صرف خرید ملک کنیم. فرقی نمی‌کند که هدف شما برای خرید ویلا چه چیزی است، در کنار امکانات لوکس ویلا باید به این توجه کنید که آیا خرید این ملک برای شما صرفه اقتصادی دارد؟ به نوعی باید تمام جوانب کار را در نظر بگیرید و بعد از آن نسبت به خرید ویلا اقدام کنید.

در ادامه تمام مسائلی که باید در زمان انتخاب، بازدید و خرید ویلا به آن توجه داشته باشید را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

1. هدف از خرید ویلا را مشخص کنید

اول از همه باید از خودتون بپرسید که چرا می‌خوام ویلا بخرم؟! یعنی هدفتون از خرید ویلا چیه؟! هدف هر کسی برای خرید ویلا می‌تواند متفاوت باشد. یکی برای حفظ سرمایه خود و کسب درآمد با اجاره ویلا در شمال ویلا می‌خرد. اما دیگری برای فرار از زندگی شهری و ادامه زندگی در شمال به دنبال ویلا می‌گردد.

پس اول از همه باید فکر کنیم که چه تصمیماتی برای ویلا داریم. آیا قصد اقامت دائم در ویلا را داریم یا می‌خواهیم اوقات فراغت خود را در ویلا سپری کنیم؟ 

مشخص کردن هدف خرید ویلا
مشخص کردن هدف خرید ویلا

2. نوع ویلا را انتخاب کنید

ویلای جنگلی یا ساحلی؟

اصلی‌ترین نکته‌ای که باید در زمان خرید ویلا در شمال کشور به آن توجه داشته باشید، نوع ویلا است. ویلای ساحلی می‌خواهید یا جنگلی؟ اصلاً از تفاوت های بین این ویلاها مطلع هستید یا صرفاً بر اساس شنیده‌های خود به دنبال ویلا می‌گردید؟

ویلاهای ساحلی، ویلاهایی هستند که به ساحل دریا راه دارند و دسترسی راحتی به شهر و امکانات رفاهی و مراکز خرید دارند. از طرف دیگه چشم انداز منحصر به فرد ویلا رو به دریا و تماشای امواج دریا و صدای خوش پرندگان از نقاط عطف این نوع ویلا محسوب می‌شود. 

اما ویلاهای ساحلی در کنار همه ویژگی‌های مثبت خودشون معایبی هم دارند. یکی از مشکلات ویلاهای ساحلی نزدیکی به دریاست؛ این نوع ویلاها در فصل‌های گرم سال رطوبت بالایی دارند و برای افرادی که علاقه‌ای به رطوبت شمال کشور ندارند می‌تواند آزار دهنده باشد.

مزایا ویلا جنگلی
تفاوت ویلاهای جنگلی با ویلاهای ساحلی

همان طور که حدس می‌زنید، ویلاهای جنگلی از شهرها دورتر هستند و از لحاظ نزدیکی به مراکز خرید و امکانات رفاهی دسترسی خوبی ندارند. یکی از مزایای ویلاهای جنگلی داشتن فضای آرامش‌بخش و امکان نگهداری حیوانات و … است. از طرفی ویلاهای جنگلی به نسبت ویلاهای ساحلی قیمت پایین‌تر دارند. 

اما طبیعتاً این دور بودن از شهرها و موقعیت مکانی ویلاهای جنگلی در مواردی باعث مشکلات جدی می‌شود. همان طور که می‌دانیم در زمان بارش برف و کولاک، گاهی مسیرهای منتهی به کوهپایه‌ها مسدود شده یا با مشکل مواجه می‌شوند؛ ویلاهای جنگلی نیز از این امر مستثنا نیستند و گاهی رفت و آمد را سخت می‌کنند.

ویلای مستقل یا شهرکی؟

هرکدوم از ویلاهای شهرکی و مستقل مزایا و معایبی دارن که بسته به نیازتون می‌تونید انتخاب کنید که ویلای شهرکی براتون مناسب‌تره یا ویلای مستقل.

ویلاهای شهرکی مجموعه‌ای از ویلاها هستند که به صورت گروهی در زمین‌های بزرگ ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل در حومه شهر ساخته شده‌اند. ویلاهای شهرکی امکاناتی مثل نگهبانی 24 ساعته، امکان کنترل روشنایی ویلا از راه دور و سیستم‌های گرمایش و سرمایش مرکزی مثل چیلر و شوفاژ دارند؛ اما در ویلای شهرکی همه چیز به نظر شما بستگی نداره و نظر اکثریت ‌رو برای ایجاد تغییرات در ظاهر شهرک و … در نظر می‌گیرند.

ویلاهای شهرکی شمال
ویژگی‌های ویلاهای شهرکی در شمال ایران

ویلاهای مستقل هم مثل ویلاهای شهرکی مزایا و معایبی دارند. در ویلاهای مستقل شما آزادی بیشتری دارید و می‌تونید برای تغییرات دکوراسیون حیاط یا ظاهر ویلاتون خودتون تصمیم‌گیری کنید ولی از طرفی ‌هم تأمین امنیت ویلا و تعمیرات و کارهایی مثل باغبانی و … برعهده خودتون هست.

پس اگر قصد اقامت دائم توی ویلاتون ‌رو ندارید ما بهتون خرید ویلای شهرکی ‌رو پیشنهاد می‌کنیم تا از لحاظ امنیت ویلا خیالتون راحت ‌تر باشه.

اگر می‌خواهید ویژگی‌های ویلای شهرکی و مستقل را با هم مقایسه کنید مطلب “تفاوت ویلای شهرکی با مستقل” را نیز مطالعه کنید.

خرید یک ویلای مناسب معامله ای دو سر برد است! هم سرمایه خود را حفظ می‌کنید و هم در ویلایی منحصر به فرد زندگی می‌کنید.

ویلای فلت، دوبلکس یا تریپلکس؟

همان‌طور که گفتیم موقع خرید ویلا باید به این نکته توجه کنید که قصدتون از خرید ملک چیه؟ برای مثال اگر خانواده کم جمعیت یا پدر و مادر از کار افتاده‌ای دارید خرید ویلای تریپلکس یا دوبلکس مناسب شما نیست و بهتره که ویلاهای فلت ‌رو مدنظر قرار بدید. آیا از تفاوت بین این ویلاها مطلع هستید؟ 

ویلا فلت به ویلاهایی گفته می‌شود که دارای یک طبقه و دو یا سه اتاق خواب مجزا هستند. ویلا دوبلکس به ویلاهایی گفته می‌شود که دارای بنایی دو طبقه هستند. در آخر هم ویلا تریپلکس به ویلاهای سه طبقه با سه تا شش اتاق خواب مجزا گفته می‌شود. بسته به بودجه، سلیقه شخصی و شرایطتان می‌توانید هر کدام از این نوع ویلاها را برای خرید انتخاب کنید.

ویلا دوبلکس شمال ایران
انتخاب ویلا بر اساس تعداد طبقات

3. به قیمت ویلا توجه کنید

هرکسی برای خرید ویلای مورد نظرش بودجه‌ای در نظر می‌گیرد. مثلاً بودجه فردی که به قصد سرمایه گذاری ویلا می‌خرد، ممکن است بیشتر از بودجه شخصی باشد که به دنبال ویلایی برای گذراندن اوقات فراغت خود در کنار خانواده است.

باید بررسی کنید که آیا قیمت ملک مورد نظر شما با توجه به موقعیت مکانی، نوع ویلا،‌ متریال و ویژگی‌های آن منطقی به نظر می‌رسد؟! مثلاً قیمت ویلاهای فول فرنیش در شمال از ویلاهای خام گران‌تر است.

از طرف دیگه حواستون باشد که گول قیمت پایین ویلا رو نخورید. از قدیم گفتن هیچ گرونی بی‌حکمت و هیچ ارزونی بی‌دلیل نیست!

اگر ویلایی که قصد خریدش‌ رو دارید از قیمت واقعی ویلاها خیلی پایین‌ترِ بهترِ که دلیل اصلی رو پیدا کنید. دلیل‌هایی که می‌تواند باعث فروش ارزان‌تر ویلا شود شامل موارد زیر است:

قیمت ویلا با توجه به بودجه خرید
قیمت ویلا با توجه به بودجه خرید

4. امکانات مورد نیاز ویلا را لیست کنید

به امکاناتی که برای ویلای خود می‌خواهید فکر کنید. فضای سبز، روف گاردن، پارکینگ، انباری، استخر، جکوزی، آسانسور، تعداد اتاق خواب، متراژ و حتی مبله بودن یا نبودن ویلا هم لیست کنید. این لیست زمانی که می‌خواید در مورد ویژگی‌های ویلای مورد نظرتان با کارشناس یا مشاور املاک صحبت کنید به دردتون می‌خوره.

حواستان باشد که ویلاهای هوشمند شمال که دارای دوربین مدار بسته، سیستم کنترل هوشمند وسایل برقی و گرمایشی،‌ سیستم کنترل هوشمند نور، سیستم اطفاء حریق هوشمند و … هستند؛ به طبع قیمت‌های بالاتری دارند.

لیست کردن امکانات ویلا
لیست کردن امکانات ویلا

5. مدارک ویلا را بررسی کنید

برخی از ویلاهای مناطق شمالی به دلیل نداشتن سند 6 دانگ تنها با مبایعه نامه یا وکالت نامه خرید و فروش می‌شوند. حواستان باشد که در دام این نوع فروشنده‌ها نیافتید. قبل از نوشتن قرارداد باید از ارگان‌های مختلف چند نوع استعلام بگیرید.

مانند استعلام کاربری زمین، استعلام سند مالکیت ملک، استعلام در رهن نبودن ویلا،‌ استعلام ممنوع المعامله نبودن فروشنده و … . از طرف دیگر اگر ویلایی که قصد خرید آن را دارید ملک ورثه‌ای است حواستان باشد که فروشنده اختیار تام برای معامله ملک را داشته باشد.

علاوه بر آن حواستان باشد که مشاور املاک پس از بستن قرارداد حتماً تأییدیه ملک و کد رهگیری ۱۳ رقمی آن را دریافت کند. بد نیست که نکات مهم نوشتن مبایعه نامه را قبل از خرید ویلا بدانید.

بررسی مدارک و سند ویلا
بررسی مدارک و سند ویلا

6. متریال ساخت ویلا را بررسی کنید

در زمان بازدید ملک ببینید که ویلا چه سبک معماری دارد و برای ساخت آن از چه مصالحی استفاده شده است. آیا مصالح مورد استفاده برای نما و فضای داخلی ویلا برای شما مناسب است؟! اصلاً از سبک ویلا خوشتان می‌آید؟!

عایق بودن ویلا در برابر سرما و گرما، عایق بودن ویلا در برابر صدا و … از جمله مواردی است که باید در زمان بازدید ملک از فروشنده یا مشاور املاک سؤال کنید. حواستان هم به ظاهر ویلا باشد که دارای ترک، نم و رطوبت، فضاهای پرت و بی مصرف و … نباشد.

مصالح مورد استفاده در ساخت ویلا
مصالح مورد استفاده در ساخت ویلا

7. شهرهای مورد علاقه خودتان را لیست کنید

موقعیت جغرافیایی ویلا و فاصله آن با مرکز شهر یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. استان مازندران، گیلان و گرگان در دسته استان‌های شمالی کشور هستند. البته مازندران به دلیل نزدیکی به تهران و رشد بالای ویلا و امکان سرمایه گذاری پر سود پرطرفدارترین استان برای خرید ویلا در شمال است.

هر یک از این استان‌ها دارای شهرهای خوب و بد زیادی هستند. مثلاً همه ما می‌دانیم که رویان، چالوس، متل قو و نوشهر گران‌ترین و البته پرطرفدارترین شهرها برای خرید ویلا هستند. حالا برای خرید ویلا باید ببینید کدام شهرها را دوست دارید و آن را در لیست خود بنویسید.

شهرهای شمال ایران
شهرهای شمال ایران

8. اصطلاحات رایج املاکی‌‌ها را یاد بگیرید

اصطلاحاتی مثل مستر خواب، اکازیون، تی وی روم و … اصطلاحاتی هستند که در زمینه املاک مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ شما هم برای اینکه بتونید دقیقا امکانات مورد نیازتون ‌رو به مشاور املاک مدنظرتون مطرح کنید بهترِ که این اصطلاحات‌ رو یاد بگیرید تا خرید بهتری داشته باشید. در مقاله “اصطلاحات رایج در زمینه املاک که باید بدانید!” از مجله گیلیم می‌توانید این اصطلاحات را یاد بگیرید.

قیمت ویلا شمال کشور
قیمت ویلاهای شمال کشور

نکات خرید ویلا در شمال

داشتن سند شش دانگ:

خرید ویلاهای لوکس بدون واسطه در گیلیم

اگر تا به حال پایتان به بنگاه های املاک خورده باشد می‌دانید که برخی از این افراد سودجو بعضاً در مورد خانه ها چنان با آب و تاب تعریف می‌کنند که فکر می‌کنید اگر همین امروز این ملک را نخرم ضرر می‌کنم. اما وقتی کمی پرس و جو می‌کنید و آن خانه را از نزدیک می‌بینید، متوجه می‌شوید که داستان زمین تا آسمان با چیزی که تصور می‌کردید فرق دارد. نه تنها در این مورد ضرر نمی‌کنید، بلکه خودتان را از یک شکست تضمینی نجات می‌دهید.

ما در گیلیم تلاش می‌کنیم تا بدون واسطه و زیر نظر کارشناسان بستری را برای خرید و فروش املاک معتبر و لوکس ایجاد کنیم. شما می‌توانید به صورت آنلاین و حتی در خانه ویدئو، تصاویر، امکانات، قیمت، موقعیت مکانی و … ویلا را به راحتی بررسی کنید؛ در صورت تمایل ویلا را از نزدیک ببینید و زیر نظر کارشناسان گیلیم قرارداد خرید خانه را ببندید.

خرید ویلا لوکس شمال
خرید ویلای لوکس در شمال کشور

کلام پایانی ...

اگر قصد خرید ویلا دارید، اطلاعاتی که در این مقاله گفته شد را در نظر داشته باشید و از مشاورین باتجربه و مورد اعتماد برای خرید ملک مدنظرتون مشورت بگیرید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاد. اگر نکته دیگری در زمینه خرید ویلاهای شمالی وجود دارد که در مقاله جامع چه ویلایی بخریم نوشته نشده، آن را در قسمت دیدگاه بنویسید.

ارسال دیدگاه