جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن

1 مرداد 1401
0 دیدگاه
طرح ساماندهی بازار مسکن

طرح ساماندهی بازار مسکن شامل چه پیشنهاداتی است؟

در جدیدترین مصوبه هیات وزیران، قانون واحد و مشخصی برای دستمزد بنگاه های املاک در نظر گرفته شده است. هدف از ارائه این مصوبه، جلوگیری از درآمدزایی کاذب بنگاه های املاک و دخالت مشاورین املاک در افزایش قیمت منطقه ای مسکن است.

وزارت راه و شهرسازی بسته پیشنهادی خود را با عنوان “ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها” به هیات دولت ارسال کرده است. طرحی که اگر به درستی اجرا شود، باعث ساماندهی بازار مسکن و اجاره خواهد شد. در حال حاضر یکی از عاملان اصلی افزایش قیمت اجاره و خرید و فروش مسکن، مشاورین املاک هستند.

این مشاورین برای افزایش حق کمیسیون خودشان، باعث افزایش قیمت در بازار اجاره و خرید فروش مسکن می شوند. همین امر باعث شده تا در سال جدید با قیمت های روز به روز بازار مسکن روبرو باشیم. 

جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها

یکی از مهم ترین خبراتی که در چند روز گذشته سر و صدا به پا کرد، طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها بود. طرحی که دارای 5 محور مختلف است و در جهت بهبود وضعیت بازار مسکن به دولت ارائه شده است.

بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، مبنای حق کمیسیون در خصوص خرید و فروش، ارزش معاملاتی املاک موضوع 64 قانون مالیات های مستقیم است. این مبلغ هر ساله توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین می شود.

دفاتر مشاور املاک طبق قانون از هر معامله تا 0.25% حق دریافت کمیسیون داشتند. اما از آنجایی که نظارت درستی در ابن خصوص وجود نداشته، در برخی موارد شاهد کمیسیون های یک درصد یا بالاتر برای انواع قراردادهای مسکن بوده ایم. در مواقعی هم این مشاوران با دخالت در قیمت گذاری ها، باعث افزایش غیر اصولی مسکن در منطقه می شدند.

از این رو نبود نظارت کافی در این امر باعث شده تا مشاوران املاک برای افزایش حق کمیسیون خود از هر راهی استفاده کنند. با وجود اینکه طرح جدید دولت در صورت اجرایی شدن باعث بهبود این مسئله در بازار مسکن می شود، اما همچنان تا زمان ابلاغ نهایی این طرح، کمیسیون مشاوران املاک با همان روش فعلی محاسبه می شود.

جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن
جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن

دبیر کانون انبوه سازان در خصوص نوسانات بازار مسکن چنین بیان کرد: مشاوران املاکی که یک شبه بنگاه املاک راه انداخته اند، طی سال های اخیر نقش تاثیرگذاری د رنوسانات و افزایش قیمت بازار مسکن داشته اند. این دلالان با ایجاد جو روانی توانسته اند بازار مسکن را در طی ماه های اخیر برهم بریزند.

احمد سرحدی هم در این خصوص اشاره کرد: نباید همه تقصیرها را به گردن یک قشر خاص بیندازیم. مشاوران املاک کارشان جذب مشتری و درآمد است؛ اما در افزایش قیمت مسکن سهم 20% تا 30% دارند. اما اگر بخواهیم از بعد روانی به این قضیه نگاه کنیم، بدون شک این مشاوران سهم 100% در نوسانات قیمت و تشویش اذهان عمومی را برعهده دارند.

از آنجایی که بازار مسکن در ماه های اخیر دچار تشنج شدیدی شده است؛ تصویب و اجرایی شدن چنین طرحی تا حدودی می تواند جو ایجاد شده را از بین ببرد. البته همه چیز به نحوه اجرایی شدن و فرآیندهای قانونی این طرح بستگی دارد.

ارسال دیدگاه