نحوه برخورد با همسایه مزاحم

25 اردیبهشت 1402
5 دیدگاه
برخورد با همسایه مزاحم

چهار دیواری اختیاری! احتمالاً در زمان تذکر به همسایه مزاحم با این جمله روبرو شده باشید. اصطلاحی که در قانون آپارتمان نشینی جایی ندارد و در صورت ثابت شدن مزاحمت همسایه برای سایر همسایگان، جرم هم تلقی می‌شود.

با افزایش ساخت آپارتمان‌ها و برج‌ها در شهرهای کوچک و بزرگ، هر روزه شاهد پرونده‌های قضایی مختلفی در خصوص مشکلات آپارتمان نشینی روبرو هستیم. همسایه آزاری یا همان ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که ممکن است همه ما با آن درگیر باشیم.

اما به خاطر رودربایستی با همسایه خاطی سر و صدای آزاردهنده آن را تحمل می‌کنیم و سراغ شکایت کردن نمی‌رویم. ولی صبر هرکسی هم حدی دارد؛ اگر شما هم از داشتن همسایه مزاحم رنج می‌برید و می‌خواهید به صورت مسالمت آمیز یا از راه قانونی نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنید،‌ این مطلب از مجله گیلیم را از دست ندهید!

شکایت از آزار و اذیت‌های همسایه
شکایت از آزار و اذیت‌های همسایه

همسایه مزاحم همسایه‌ای است که بدون آگاهی و توجه از قوانین آپارتمان نشینی، آرامش را از دیگر ساکنین سلب می‌کند. به تعبیر ساده‌تر ایجاد سر و صدای زیاد مانند مهمانی گرفتن، اذیت و آزار لفظی،‌ ایجاد خسارت و … که برای دیگر ساکنین آزاردهنده باشد، مزاحمت گفته می‌شود. حالا به شخصی که برای دیگر ساکنین مزاحمت ایجاد می‌کند چه می‌گویند؟! درست است؛ همسایه مزاحم.:)

نکته:

البته حواستان باشد که سروصداهای معمول مانند گریه بچه امری طبیعی است و در دسته آزار و اذیت‌های همسایه قرار نمی‌گیرد.

انواع روش‌های مزاحمت در آپارتمان

مزاحمت‌های ساکنین آپارتمان
مزاحمت‌های ساکنین آپارتمان

روش‌های تذکر به همسایه مزاحم

مطابق اصل 40 قانون اساسی، کسی نمی‌تواند برای برخورداری از حقوق خود، موجب ضرر به دیگران شود. از این رو سه روش قانونی برای تذکر به همسایه مزاحم در آپارتمان‌ها وجود دارد. البته در ابتدای مسیر بهتر است با همسایه خاطی صحبت کنید تا به صورت مسالمت آمیز مشکل شما رفع شود؛ اما اگر مشکل حل نشد، روش‌های زیر را امتحان کنید:

1. ارسال اظهارنامه

اولین روش که روشی مسالمت آمیز محسوب می‌شود، ارسال اظهارنامه برای همسایه مزاحم است. بر اساس حقوق شهروندی، اگر با اذیت و آزار از طرف همسایه مواجه شدید، می‌توانید با ارسال اظهارنامه در خصوص اقدامات وی (ایجاد سر و صدای ناهنجار، عدم پرداخت شارژ و …) به همسایه مزاحم تذکر دهید.

در صورتی که مشکل شما با ارسال اظهارنامه حل نشد؛ با مراجعه به دادگاه و ضمیمه کردن اظهارنامه در پرونده، شکایت خود را علیه همسایه خاطی ثبت کنید.

ارسال اظهارنامه به همسایه مزاحم
ارسال اظهارنامه به همسایه مزاحم

2. تماس با پلیس ۱۱۰

تذکر به همسایه از طریق پلیس ۱۱۰ تنها در زمان‌هایی که مزاحمت‌های همسایه به صورت یک جرم تلقی شود، کارساز است. مثلاً در صورتی که همسایه‌های جوانی دارید که هرروز مهمانی‌های نامتعارف می‌گیرند؛ می‌توانید در زمانی که مهمانی در حال برگزاری است با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا وضعیت را صورت جلسه کند.

پس از آن با در دست داشتن صورت جلسه پلیس، به دادسرا مراجعه کرده و از همسایه خاطی شکایت کنید.

تماس با پلیس ۱۱۰
تماس با پلیس ۱۱۰

3. شکایت قضایی در دادگاه

اگر مشکل شما تاکنون حل نشده باشد؛ باید از طریق شکایت قضایی اقدام کنید. در اینجا باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و علیه همسایه مزاحم طرح شکایت تنظیم کنید. البته در زمان ثبت شکایت، تمام اسناد و مدارکی که نشان دهنده مزاحمت توسط همسایه خاطی است را ضمیمه پرونده کنید.

این مدارک می‌تواند استشهادنامه همسایگان یا صورت جلسه پلیس و … باشد. در صورتی که با شکایت قضایی هم همسایه نتواند رضایت ساکنین را جلب کند؛ بنا به نظر قاضی پرونده همسایه مزاحم به حبس محکوم می‌شود.

لازم به ذکر است که حکم حبس علیه همسایه خاطی لازم الاجرا است.

شکایت از مزاحمت ساکنین آپارتمان در دادگاه
شکایت از مزاحمت ساکنین آپارتمان در دادگاه

مجازات قانونی همسایه آزاری

شاید برایتان سؤال باشد که جرم ایجاد مزاحمت و سلب آرامش چیست؟! اگر در دادگاه ثابت شود که همسایه‌ای باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین شده،‌ قاضی می‌تواند همسایه متخلف را به ۱ ماه تا ۱ سال حبس محکوم کند. البته فرد خاطی می‌تواند مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل کند؛ البته این در صورتی است که فرد خاطی نسبت به رفع مزاحمت اقدام کرده باشد.

در صورت تکرار همسایه آزاری از سوی فرد، این بار به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه دقیق تبعات عدم پرداخت شارژ ساختمان و نحوه محاسبه شارژ ساختمان مطلب “همه جیز در مورد شارژ ساختمان” را مطالعه کنید.

نمونه متن اظهارنامه برای تذکر به همسایه

سرکار خانم / جناب آقای …………

با سلام و احترام؛

اینجانب ……………………… به عنوان همسایه شما، در واحد ……………… مجتمع مسکونی ………………………………… سکونت می کنم. متأسفانه سر و صداهای مکرر شما و فرزندانتان در مشاعات و قسمت های مشترک ساختمان، به ویژه در ساعات نیمه شب و اوایل صبح زمینه ساز سلب آسایش و مزاحمت برای اینجانب و سایر اهالی مجتمع مسکونی گردیده است و علی رغم اینکه بارها به صورت تلفنی ، حضوری و از طریق مدیر ساختمان به شما و خانواده محترمتان بابت رفع مزاحمت های مذکور اخطار و تذکر داده شده است، اقدام مقتضی در جهت رفع این مزاحمت ها به عمل نیامده است .

لذا به موجب این اظهارنامه از شما درخواست می شود ظرف مهلت ………… روز پس از رؤیت اظهارنامه نسبت به رفع مزاحمت اقدام نمایید؛ در غیر این صورت، حق شکایت در مراجع قانونی ذی صلاح برای اینجانب و سایر اهالی مجتمع مسکونی ………………….. به قوت خود محفوظ خواهد بود.

با سپاس و تجدید احترام؛ ……………..

سؤالات متداول

شما می‌توانید به صورت مسالمت آمیز با همسایه مزاحم صحبت کرده و مشکل را حل کنید. اگر مشکل شما حل نشد، از طریق ارسال اظهارنامه، تماس با پلیس ۱۱۰ و شکایت قضایی در دادگاه به همسایه خاطی تذکر دهید.

زمانی که همسایه در حین ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین است با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا با مراجعه به محل صورت جلسه‌ای تنظیم کند. پس از آن می‌توانید با همراه داشتن صورت جلسه از همسایه مزاحم شکایت کنید.

همسایه مزاحم همسایه‌ای است که بدون آگاهی و توجه از قوانین آپارتمان نشینی، آرامش را از دیگر ساکنین سلب می‌کند.

برای شکایت از همسایه مزاحم باید به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنید.

روش‌های تذکر به همسایه
روش‌های تذکر به همسایه

در پایان ...

وجود همسایه مزاحم در یک آپارتمان، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اما خب از آنجایی که همسایه آزاری از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود، می‌توانید از روش‌های گفته شده در این مقاله نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

اگر سؤالی در خصوص چگونگی تنظیم شکایت یا مشکلات مربوط به همسایه خود دارید، آن را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

5 دیدگاه

  1. ناشناس
    8 آبان 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ۴ واحد هستیم ۴ تراس داريم طبقه یک و دو و سه در تراس کولر نصب کرده اند اگر طبقه دوم بخواهد علاوه بر کولر کندانسور اسپلیت نصب کند میتوانم بخاطر تولید سر و صدا بعنوان طبقه اول مانعش بشوم ؟اتاق خواب ها سمت تراس ها ست

    • گیلیم
      8 آبان 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      ۱- نصب کولر بطور کلی بدلیل برهم زدن نمای شهری در تراس و بالکن ممنوع بوده مگر با ایجاد پوشش برای آن
      ۲- خیر نمیتوانید با استناد به صدا کندانسور مانع از نصب شوید، چرا که صدای غیر متعارف و بالایی ندارد.

  2. ناشناس
    4 بهمن 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام.وقت بخیر ،، ساختمان ما ۹واحدی است، یک همسایه داریم که ۲واحد برای خودش و همسرش است،الان حدود ۵ماهه با ۵واحد هرروز شکایت کشی داره،هرروز راه دادسرا میریم،شارژ ،قبض و هیچ هزینه ای نمیده و پرونده در جریانه،،برای هر مورد بیخودبا مرکز۱۱۰تماس میگیره و حتی مامور کلانتری ازش شاکی شده،،بچه های ما دچار استرس شدن با کارای ایشون،چندبار هم کوکان ما رو تهدید علیه پدرهاشون کردن،،آیا راهی است که سوای این روند پرونده، بشه جلوی شکایت های بی مورد این فرد رو گرفت؟؟چون واقعا همه از کار و زندگی افتادیم و جنگ اعصاب و …برای همه گی ایجاد شده،،لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون

  3. ناشناس
    29 بهمن 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    باسلام. صاحب ساختمانی که حدود 50 متر با ساختمان من فاصله دارد ، به بهانه واهی (به من تهمت میزند که به اداره برق، استفاده غیر قانونی اورا اطلاع داده ام) مکررا به طرق مختلف از جمله بدفعات ناسزا و توهین، تبانب با چند همسایه دیگر و ایجاد پاپوش وحتی دسیسه وتحریک یکی از همسایه که بر علیه من به عنوان سرقت از منزلش شکایت کند و اینکار را هم انجام دادند ودر نهایت مراجعه به درب منزل بنده با قیافه مظلوم اما بعد از دعوت وی به داخل شروع به تهدید وتخریب چند وسیله کرد. میخواهم لطفا راهنمایی ام نمایید که الان چه کاری باید انجام دهم؟ ممنون از لطفتان

ارسال دیدگاه