بیش از نیمی از درآمد تهرانی‌ها صرف مسکن می‌شود!!

3 خرداد 1402
0 دیدگاه
نسبت درآمد تهرانی‌ها به هزینه مسکن

طبق جدیدترین آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده است، 36٪ از هزینه‌های خالص خانوارهای شهری صرف مسکن می‌شود. اما سؤالی که پیش می‌آید این است که چند درصد از درآمد تهرانی‌ها صرف مسکن می‌شود؟

بر اساس آمار، متوسط سهم مسکن از هزینه خالص خانوارهای شهری 36٪ بوده است. این یعنی به طور میانگین یک سوم درآمد خانوارها صرف هزینه‌های مسکن می‌شود. درصد قابل توجه و بالایی که به خاطر وجود تورم و افزایش قیمت مسکن شاهد آن هستیم.

این درصد در تهران بالاتر از این حرف‌ها است. تهرانی‌ها به طور میانگین باید 47.9٪ درآمد خود را به مسکن اختصاص دهند. این یعنی جدای از هزینه‌های بالای خوراک و پوشاک در تهران، نیمی از هزینه‌های زندگی تهرانی نشین‌ها صرف مسکن می‌شود.

آمار هزینه خالص مسکن به کل هزینه‌های خانوار شهری
آمار هزینه خالص مسکن به کل هزینه‌های خانوار شهری

همان طور که مشاهده می‌کنید در این آمار به تفکیک استان‌ها، استان تهران در صدر جدول بالاترین هزینه مسکن به نسبت درآمد قرار دارد. پس از آن استان البرز، همدان، فارس و گیلان قرار دارند.

قیمت‌های اجاره مسکن در تهران

پایه حقوق کارگران در سال 1402 حدود 7 میلیون و 900 هزار تومان است. طبق آمار تهرانی‌ها باید 1.3 درآمد خود را صرف مسکن کنند؛ این یعنی 2 میلیون و 700 هزار تومان از درآمد آن‌ها صرف مسکن خواهد شد. اما آیا با این مبلغ می‌توان در محله متوسط تهران خانه اجاره کرد؟!

خیر، با بررسی فایل‌های اجاره تهران در می‌یابیم که برای اجاره خانه‌ای با حداقل متراژ و امکانات هم فایل‌های بسیار محدودی با اجاره کمتر از ۳ میلیون تومان پیدا خواهیم کرد. از این رو برای اجاره خانه‌ای معمولی در تهران باید بالای ۵ میلیون تومان اجاره پرداخت کنیم. این یعنی بیش از دو سوم درآمد فقط برای هزینه مسکن صرف خواهد شد.

مبلغ بالایی که همه اقشار جامعه از پس پرداخت آن بر نمی‌آیند. این در حالی است که قیمت اجاره بها روند صعودی دارد و روز به روز در حال افزایش است. با این شرایط دور از ذهن نیست که در سال‌های نزدیک اجاره خانه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه به آرزو تبدیل شود.

ارسال دیدگاه