27 قانون مهم آپارتمان نشینی که باید بدانید!

29 ژوئن 2022
238 دیدگاه
قوانین آپاتمان نشینی

با افزایش روزافزون آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک، نیاز به وجود قوانین و مقرراتی برای ایجاد نظم در ساختمان‌ها ضروری شد. امروزه تعداد آپارتمان نشینی بسیار بالا رفته و مردم تا حد قابل قبولی با فرهنگ و قوانین آن آشنا شده‌اند. اما آیا از تمام قوانین آپارتمان نشینی مطلع هستید؟
قوانین آپارتمان نشینی مجموعه قوانین و مقرراتی هستند که باید در زمان زندگی در آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی رعایت کنیم. در سال‌های قبل اکثر خانه‌ها ویلایی بودند و کمتر خانه‌ای را پیدا می‌کردید که دارای دو یا سه طبقه باشند. اما امروزه نه تنها تعداد آپارتمان‌ها از خانه‌های ویلایی پیشی گرفته، بلکه روز به روز به تعداد برج‌های مسکونی هم افزوده می‌شود.
با تغییر سبک زندگی افراد، قوانین و مقررات جدیدی هم وضع شدند. از نحوه رفت و آمد در آپارتمان گرفته تا وضعیت بهداشت ساختمان، جای پارک خودرو و … . بنابراین اگر به تازگی قصد خرید خانه در آپارتمان را دارید و می‌خواهید زندگی آرام و بدون دردسری داشته باشید، ما را در ادامه همراهی کنید.
در این مقاله از مجله گیلیم قصد داریم تا شما را با 27 قانون مهم در زمینه آپارتمان نشینی آشنا کنیم.

شرایط زندگی در آپارتمان
پایبندی به قوانین، مهم‌ترین شرط زندگی سالم در آپارتمان

زندگی در آپارتمان و پایبندی به قوانین آپارتمان نشینی در اصطلاح با نام فرهنگ آپارتمان نشینی شناخته می‌شود. فرهنگ آپارتمان نشینی یعنی افراد ساکن در یک آپارتمان از اختیارات خود در رابطه با واحد آپارتمانی و مشاعات ساختمان به خوبی اطلاع داشته باشند.
به نوعی زمانی شما فرهنگ آپارتمان نشینی دارید که از تمامی قوانین آپارتمان آگاه باشید و بتوانید به خوبی در چهارچوب قانون رفتار کنید. مثلاً شما در آپارتمان یا برج نمی‌توانید همانند زندگی در خانه‌های مستقل و ویلایی در مورد جای پارک، کاشت گل و گیاه، برپا کردن مهمانی و … آزادی عمل داشته باشید.

مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی

1. شما تنها مالک واحد آپارتمانی خودتان هستید و حق دخالت در زندگی واحدهای دیگر را نخواهید داشت.
2. جای پارکینگ و انباری شما دقیقاً مکانی است که در سند رسمی قید شده و امکان استفاده از پارکینگ یا انباری دیگر ساکنین آپارتمان را نخواهید داشت.
3. از قرار دادن خودرو شخصی، دوچرخه، موتور و … در مکان‌های مشاع پارکینگ و راه پله خودداری کنید.
4. به هیچ عنوان کفش، جا کفشی، گلدان و … خود را در راه پله‌های مشترک قرار ندهید.
5. از قرار دادن میز، صندلی، کمد و هر چیز شخصی در قسمت‌های مشترک ساختمان خودداری کنید.
6. برای هر گونه تغییر ظاهری در ساختمان اعم از رنگ کردن دیوار راه پله، تغییر نمای ساختمان، کاشت گل و گیاه در باغچه که جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود، باید با ساکنین ساختمان مشورت کنید.
7. تغییر ظاهر یا رنگ درب واحد آپارتمان در صورتی که باعث ناهماهنگی با سایر واحدها شود، غیر مجاز است.

بر اساس ماده 9 قانونی آپارتمان نشینی :
هيچ يك از مالكين حق ندارند بدون موافقت اكثريت ساير مالكين تغييراتي در محل يا شكل در، يا سر در يا نماي خارجي در قسمت اختصاصي خود كه در مرئي و منظر باشد بدهند.

8. از کشیدن سیگار در مکان‌های مشترک ساختمان که سر بسته هستند (آسانسور، راه پله و …) خودداری کنید.
9. از قرار دادن زباله در پشت درب واحد یا جلوی ساختمان جلوگیری کنید. در برج‌های مسکونی واحد نظافت ساختمان در ساعات مخصوصی زباله واحدها را جمع آوری می‌کنند.
10. رعایت بهداشت و نظافت ساختمان از دیگر قوانین آپارتمان نشینی است. در آسانسور، راه پله، حیاط، پشت بام و … که جزو مکان‌های مشترک ساختمان محسوب می‌شود آشغال نریزید.

رعایت نظافت از قوانین آپارتمان نشینی
رعایت نظافت و بهداشت در آپارتمان

11. در زمان خانه تکانی یا اسباب کشی وسایل را روی زمین نکشید و سر و صدای زیادی ایجاد نکنید.
12. برای جابجایی اسباب و اثاثیه از آسانسور حمل مسافر استفاده نکنید. اگر برجی که در آن ساکن هستید دارای آسانسور مخصوص بار است می‌توانید از آن برای جابجایی وسایل استفاده کنید.
13. از ایجاد سر و صدا و برگزاری مهمانی‌های شبانه خودداری کنید.
14. اگر قرار است تا مهمانی یا مراسماتی مثل تولد برگزار کنید که سر و صدای زیادی دارد، همسایه‌ها را در جریان بگذارید و بابت سر و صدای احتمالی عذرخواهی کنید.
15. یکی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی، عدم تولید سر و صدای زیاد است. حتی اگر قصد دارید تا دیوار کوب نصب کنید، حواستان باشد تا در ساعت استراحت سر و صدایی ایجاد نکنید و مزاحم خواب همسایه‌ها نشوید. در این مواقع بهتر است تا از همسایه خود اجازه بگیریم.
16. هر دوره از بین ساکنین آپارتمان یک یا چند نفر را به عنوان مدیر آپارتمان انتخاب کنید. مدیر ساختمان مسئول برگزاری جلسات ماهانه برای صحبت در مورد تغییرات و مشکلات ساختمان است.

بر اساس ماده 8 قانون آپارتمان نشینی:
در هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون در صورتيكه عده مالكين بيش از سه نفر باشد مجمع عمومي مالكين مكلفند مدير يا مديراني از بين خود يا از خارج انتخاب نمايند.

17. اگر می‌خواهید زمانی از آب، برق، گاز که به صورت مشترک است زیاد استفاده کنید، به بقیه واحدها اطلاع دهید. مثلاً قصد پخت غذای نذری دارید یا مهمان شما می‌خواهد مدت زمان زیادی در خانه شما ساکن شود. در این زمان سهم واحد شما افزایش پیدا می‌کند.
18. در ساختمان‌های بزرگ یا برج‌های مسکونی بخشی از ساختمان برای واحد نگهبانی و نظافت ساختمان در نظر گرفته می‌شود. در آپارتمان‌های کوچک هم بخشی از هزینه شارژ ساختمان صرف نظافت خواهد شد.
19. سعی کنید صدای موسیقی یا تلویزیون در حدی باشد که فقط در واحد خودتان شنیده شود.
20. در صورتی که می‌خواهید واحد خود را تعمیر کنید، ابتدا به ساکنین آپارتمان اطلاع دهید. فعالیت‌های خود را در روزهای غیر تعطیل و در ساعات قبل از ظهر و بعد از ظهر انجام دهید.

عدم تولید سر و صدا در آپارتمان
تولید سر و صدای زیاد ممنوع!

21. تنها زمانی در آپارتمان می‌توانید از حیوان خانگی خود نگهداری کنید که بو، صدا و حضور حیوان باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر ساکنین آپارتمان نشود. همچنین، اجازه ندارید در مشاعات ساختمان از حیوان خانگی خود نگهداری کنید.
22. هزینه شارژ و هزینه‌های جانبی آپارتمان را درست سر موعد مقرر شده پرداخت کنید.
23. در صورت مشاهده افراد مشکوک در اطراف ساختمان آن را با ساکنین در میان بگذارید. همچنین، از دادن اطلاعات شخصی ساکنین آپارتمان به افراد غریبه جداً خودداری کنید.
24. هنگام ورود و خروج از آپارتمان از بسته شدن درب آپارتمان و پارکینگ اطمینان حاصل کنید.
25. در صورت خرابی یا مشکل در ساختمان آن را با مدیر ساختمان به اشتراک بگذارید.
26. در صورتی که با دیگر ساکنان آپارتمان به مشکل برخوردید، سعی کنید با آرامش و احترام آن را حل کنید.
27. در صورتی که یکی از ساکنین ساختمان به بخش‌های مشاع آپارتمان آسیب وارد کند، باید تمام هزینه را به صورت شخصی پرداخت کند.
در مطالب آینده مجله گیلیم در مورد وظایف و مسئولیت‌های مدیر ساختمان بیشتر صحبت می‌کنیم.

عدم تخریب ساختمان در زمان اسباب کشی
عدم تخریب ساختمان در زمان اسباب کشی

هزینه شارژ ساختمان صرف چه اموری می‌شود؟

یکی از عمده سؤالاتی که برای ساکنین آپارتمان پیش می‌آید، مربوط به شارژ ساختمان است. اینکه مبلغ شارژ ساختمان صرف چه هزینه‌هایی می‌شود؟ مبلغ ماهیانه شارژ به طور کلی صرف امور زیر می‌شود:

اما توجه داشته باشید که برخی از مشکلات و تعمیرات ساختمان نیازمند هزینه‌های بیشتری هستند. مسائلی مثل نصب دوربین مدار بسته، رنگ کردن دیوار ساختمان، تعمیر نمای ساختمان، ایزوگام پشت بام و … . در این زمان تمام ساکنین ساختمان باید مبلغ مورد نیاز برای تعمیرات اساسی ساختمان را بپردازند.

تعمیر آسانسور ساختمان
تعمیر و نگهداری آسانسور آپارتمان

سؤالات متداول

زندگی در آپارتمان و برج‌ها مسکونی مستلزم رعایت قوانین و مقرراتی است. اگر قرار باشد هر واحد بنا به سلیقه خودش رفتار کند، باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر واحدها می‌شود. برای اینکه بتوانید با آرامش در کنار دیگر ساکنان آپارتمان زندگی کنید، باید به اصول و قوانین آپارتمان نشینی پایبند باشید.

به زندگی در آپارتمان و رعایت قوانین آپارتمان نشینی، فرهنگ آپارتمان نشینی می‌گویند. زندگی قانونمندی که با رعایت اصول و قوانین تعیین شده، می‌توانیم بدون هیچ مشکلی در آپارتمان زندگی کنیم.

قسمت‌هایی مثل راه پله، پارکینگ، فضای سبز، پشت بام، روف‌گاردن، استخر، سالن‌های ورزشی در آپارتمان یا برج‌های مسکونی جزو مشاعات آپارتمان محسوب می‌شوند.

رعایت قوانین آپارتمان نشینی
تجربه زندگی آرام در آپارتمان با رعایت قوانین آپارتمان نشینی

در پایان ...

فرض کنید از سفری طولانی بازگشته‌اید و نیاز دارید تا هر چه زودتر استراحت کنید. با وارد شدن به پارکینگ مشاهده می‌کنید که جای پارک شده توسط همسایه دیگری اشغال شده است. حستان در آن لحظه چه خواهد بود؟
یا فرض کنید که در ساعات ظهر سر و صدای همسایه دیوار به دیوارتان آرامش و استراحتتان را بر هم بزند. در آن لحظه چه فکری می‌کنید؟ اینجاست که اهمیت وجود قوانین آپارتمان نشینی بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‌دهد. با رعایت قوانین آپارتمان نشینی می‌توانید بدون هیچ مشکلی در آپارتمان یا حتی برج‌های مسکونی چندین طبقه زندگی آرامش بخشی را تجربه کنید.

لیست املاک گیلیم:

خرید ویلا

خرید زمین

238 دیدگاه

  1. siavash.yousefi4@gmail.com
    27 ژانویه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    قابل بررسی بیشتر است.

    • گیلیم
      1 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      لطفا سوالاتتون رو مطرح کنید. کارشناسان ما پاسخ سوالتون رو میگن.

    • مریم
      23 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      باسلام ما ساکن یه آپارتمان ۴طبقه ۱۶واحد هستیم که چندروز پیش مغزی در آکاردیونی یاهمون در آهنی محافظ واحد مارو دزدیدن اونم بخاطر سهل انگاری همسایه های نامحترم که در ساختمان بازمونده ومتاسفانه فاقد آرام بندم هست چندین مرتبه هم شاهد دزدی کفش واحد های دیگه بودیم اما کفش وجاکفشی خوندم که ممنوع نباید بیرون باشه حالا یه لطف کنید بگید این مغزی یاهمون قفل در که دزد زحمت کشیدن بردن میتونیم ازمدیر ساختمان بخایم که هزینه قفل رو از همه اعضای ساختمون مطالبه کنه یانه
      ممنون میشم جواب بدید

      • گیلیم
        23 می 2023
        | پاسخ
        | پاسخ

        با سلام
        خیر شما نمی‌توانید چنین مطالبه ای را داشته باشید.

    • سلام .
      19 جولای 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      ساکنین آپارتمان بعضادوخودرودارند وازفضای مشاعات استفاده میکنند
      حتی باغچه حیاط راکوچک نمودند وخورو
      اضافی خودرامیگذارند چه باید کرد

      • گیلیم
        20 جولای 2023
        | پاسخ
        | پاسخ

        با سلام
        کار ایشان خلاف قوانین اپارتمان نشینی بوده و باتوجه به اینکه موجب ضایع شدن حق سایرین میشود
        شما میتوانید از طریق مدیریت و بصورت دوستانه موضوع را جهت حل و فصل پیگیری نمایید و چنانچه موفق به حل مشکل نشدید میتوانید با مراجع به مطلب نحوه برخورد با همسایه مزاحم اقدامات قانونی لازم را انجام دهید

  2. محمد
    7 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    در خصوص تعمیر کلی سنگ نمای ساختمان و پرداخت هزینه‌ نوسازی ساختمان تکلیف واحد‌هایی که متراژ یکسان ندارند در پرداخت هزینه به چه صورت است
    آیا واحد های با متراژ کمتر با واحدهای بیشتر یکسان است یا خیر ؟

    • گیلیم
      7 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      خیر،‌یکسان نیست.
      طبق قانون آپارتمان‌ها سهم هر واحد برابر است با نسبت متراژ واحد به متراژ کل.

  3. محمد
    7 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    در خصوص بازسازی کلی نمای ساختمان
    واحد‌های با متراژ کمتر به نسبت واحد‌ های بزرگتر هزینه پرداخت می‌شود ؟

    • گیلیم
      7 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      خیر
      هر یک از واحدها به نسبت مساحت واحد خودش باید هزینه پرداخت کند.

    • ناشناس
      7 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام روزتون بخیرمن مدیرساختمان چهارواحدی هستم وسه واحددیگرمستاجرهستندوتنهامالک منم وبه اجارمن مدیرهستم امسال بایک مستاجربه مشکل برخوردم خیلی بی ادبه وماشین میشوره اعتراض کردم بهم توهین کردومیگه من هرکاردوس دارم میکنم بشمامربوط نیس

  4. اکبر
    12 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    اگر در ساختمانی ،بدون کوچکترین مشکل در پله ها یا کف حیاط یاسایر قسمتهای مشاع ،چند نفر طبق سلیقه خود دوست داشته باشند تغییرات ایجاد کنند بدون دلیل عقلانی،وچون اکثریت هستند باید بپذیریم

    • گیلیم
      19 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      اگر چنانچه در جهت بهبود کیفیت زندگی ساکنین در امر تردد باشد بله، در غیر اینصورت چنانچه تردد و سایر وجوه ساختمان را دچار مشکل سازد موضوع را با مدیر و یا هیات مدیره مطرح نمایید، در نهایت اگر منتج به نتیجه نشد میتوانید با مراجعه به مراجع ذیصلاح نسب به حل و فصل مورد پیش امده اقدام نمیایید.

  5. صحبتی
    16 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    امروز همسایه کناری ما بابت اسپیلت که نصب کردیم اعتراض کرد که صداش باعث آزار ماست اسپلیت ما جلوی پنجره اتاق خواب نصب کردیم آیا به آپارتمان اونها مربوط میشه خونه ما سرده مجبوریم روشن کنیم جای دود کش نداریم بخاری بزاریم لطفا راهنمایی فرمایید.
    سپاسگزارم

    • گیلیم
      19 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام وقت بخیر
      طبق قانون استفاده و انتفاع شما از یک وسیله نبایستی موجب آزار دیگران شود، اما چنانچه صدای داکت شما حالت طبیعی و نرمال کارخانه ای دارد ایشان حق اعتراضی ندارند. در غیر اینصورت بایستی نسبت به تعمیر و کاهش صدای ان اقدام نمایید.

  6. ناشناس
    17 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    من ساکن یه آپارتمانم که پارکینگ ندارم وانباریم درانتهای راه پله درطبقه چهارم که ساکنم میباشد لذاازپارکینگ استفاده نمی کنم .آیا بابت هزینه پارکینگ موظف هستم؟

    • گیلیم
      19 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خیر، ساکنینی که از پارکینگ استفاده میکنند بایستی نسبت به پرداخت هزینه آن اقدام کنند

  7. ناشناس
    22 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    اگر اکثریت تصمیم داشته باشند که دیوار های پارکینگ را سرامیک کنند برای زیبایی ما باید هزینه آن را بدهیم؟ با تشکر

    • گیلیم
      25 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله، تمام ساکنین موظف هستند که هزینه تعمیرات رو پرداخت کنند.

  8. ناشناس
    26 فوریه 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام . اگه در پارکینگ باز باشد و شخصی که مهمان همسایه است بدون زنگ زدن و اطلاع دادن به میزبانش وارد پارکینگ شود مدیر و همسایهدهای دیگر اجازه دارن از ورود او ممانعت کنند چون او را نمشناسند؟
    و چون در باز بوده وارد آپارتمان شده؟

    • گیلیم
      27 فوریه 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله، با توجه به حفظ امنیت سایر ساکنین جلوگیری از ورود افراد غریبه به ساختمان بصورت محترمانه از جمله حقوق ساکنین می‌باشد.

  9. ناشناس
    2 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    در یک مجموعه 8 واحدی ساکن هستیم ، بمنظور تقویت سیستم ایمنی و ترمیمات دیگر تصمیم گرفته شده هر یک از مالکان آپارتمان ها مبلغ تعیین شده را بپردازند یکی از همسایه ها در پرداخت همکاری نمیکند.
    چگونه برخورد و به کدام مرجع مراجعه کنیم.

    • گیلیم
      4 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      در مواردی که جان ساکنین و دیگر افراد در خطر باشد مدیر شخصا بایستی نسبت به تامین هزینه اقدام نماید، سپس طبق قانون یا قطع نمودن اب، برق و گاز واحد مورد نظر ایشان را مجبور به پرداخت نماید، همچنین در نهایت اگر منجر به پرداخت هزینه توسط ایشان نشد، با طرح شکایت در دادگاه میتواند نسب به گرفتن هزینه های صرف شده اقدام نمود.
      در سایر موراد که جان ساکنین با خطر جدی روبرو نیست و صرفا جنبه تعمیرات عمومی دارند تامین هزینه به تشخصی مدیر می باشد.

      • شهروز محرمی
        8 آگوست 2023
        | پاسخ
        | پاسخ

        سلام، یکی از همسایگان بدون هماهنگی با مدیر ساختمان واهالی ،پارکینگ را به یک نفر خارج از ساختمان اجاره داده ،ریموت هم داده ،آیا مجازه؟

        • گیلیم
          8 آگوست 2023
          | پاسخ
          | پاسخ

          با سلام، خیر مجاز نمی باشد.

  10. عبدالحسی
    5 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    استفاده از نیمی از شارژ ساختمان توسط مدیر ساختمان برای مصرف شخصی خود چه برنامه ای دارد ؟!

    • گیلیم
      6 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام و وقت بخیر
      این مورد با توافق ساکنین صورت میگیرد و بصورت عرفی مدیر اپارتمان با توجه به داشتن مسئولیت در این مورد و اختصاص دادن زمان به انجام امورات مربوط به ساختمان میتواند مبلغی را بعنوان حقوق خود در نظر بگیرد.

  11. مهدی
    6 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من مدیر یک ساختمان ۶ واحدی هستم برای نقاشی دیوارهای ساختمان از مالکین پول جمع کردیم ولی یک واحد پول نمیده خودش تو واحد نیست داده مستاجر .الان باید چکاری انجام بدم

    • گیلیم
      7 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      طبق قانون برای چنین تعمیراتی بایتسی مالک هزینه آن را پرداخت کند، در صورت عدم پرداخت مالک مستاجر میتوانید آن را پرداخت نمایند و از اجاره ماه های آتی کسر نماید. در صورتیکه نه مالک و نا مستاجر از طریق گفته شده تمایلی به پرداخت آن نداشته باشند، مدیر آپارتمان میتواند با هزینه خود اقدام به انجام نقاشی کرده و همزمان در دادگاه از مالک واحد شکایت نماید.
      لازم بذکر است تمام موارد فوق درصورتی قابل وصول میباشند که نقاشی ساختمان یک‌ امر ضزوری تلقی گردد.

    • گیلیم
      29 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      شما میتوانید نسبت به انجام موارد زیر جهت حصول نتیجه اقدام نمایید
      1. مراجعه به شورای حل اختلاف و تنظیم اظهارنامه
      2.قطع خدمات مشترک
      اگر واحد مذکور با گذشت ۱۰ روز از دریافت اظهارنامه، نسبت به پراخت شارژ اقدام نکرده باشد، مدیر ساختمان می‌تواند خدمات مشترک مانند آب گرم، گاز و … را برای آن واحد قطع کند. قطع این خدمات تا زمان پرداخت بدهی ادامه خواهد داشت.
      3.صدور اجرائیه
      در صورتی که مالک یا مستأجر یک واحد پس از دریافت اظهارنامه و قطع خدمات مشترک، همچنان نسبت به پرداخت بدهی اقدام نکرد، مدیر ساختمان باید به اداره ثبت منطقه مراجعه کند. در این موارد اداره ثبت با توجه به اظهارنامه‌ای که قبلا صادر شده است، برای فرد بدهکار اجرائیه صادر می‌کند. فرد بدهکار پس از دریافت اجرائیه به مدت ده روز فرصت دارد که نسبت به پرداخت بدهی خود و یا توافق با هیئت مدیره ساختمان اقدام کند.

  12. ناشناس
    7 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام واحدی ۶ ماه قبل خریدم وخالی از سکنه بوده ایا مدیر حق دارد هزینه نظافت مدت زمانی که اپارتمان خالی بوده از بنده مطالبه کند ؟

    • گیلیم
      11 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خیر، شما صرفا ملزم هستید تا هزینه تعمیرات اساسی ساختمان (مانند تعمیر موتور آسانسور، ایزوگام پشت بام و …) بپردازید.
      مدیر ساختمان نمی تواند مبلغی بابت هزینه‌های جاری (مثل هزینه نظافت، هزینه آسانسور، هزینه آب و …) برای واحد خالی از سکنه دریافت کند.

    • شهلا زذگر
      5 ژوئن 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      من طبقه همکف هستم و اصلا از اسانسور استفاده نمیکنم چون اختیاجی نیستش متراژ من کمتر از دیگران هستش و کلا یک نفر میباشم شارژ برای یک نفر با توجه به متراژ هم کمتر می باشه به چه صورت باید پرداخت بشه
      ممنون میشم این سه مورد را جواب بدهید

      • گیلیم
        6 ژوئن 2023
        | پاسخ
        | پاسخ

        با سلام
        پرداخت شارژ می‌تواند بر اساس نفر و یا به استناد قانون آپارتمان نشینی بر اساس متراژ و یا هر دوی آن و یا در صورت توافق کلیه واحدها بطور مساوی پرداخت نمایند،
        ضمناً پرداخت هزینه‌های تعمیرات و سرویس آسانسور مستقل از استفاده و یا عدم استفاده از آن می‌باشد و کلیه واحدها چه ساکن و حتی چه غیر ساکن با هر تعداد نفر و با هر میزان استفاده نسبت به پرداخت هزینه‌های آن کلاً و یا جزئاً اقدام نمایند.

  13. Mv
    8 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام بنده مالک یک واحد آپارتمان هستم که خالی هست و در شهر دیگری است مدیر ساختمان بدون ارسال اظهارنامه قانونی اقدام به محاسبه خسارت تاخیر پرداخت برای هزینه های نصب آپارتمان و دیگر تعمیرات کردن و مبلغی حدود دو برابر اصل هزینه تعیین کردن سوال بنده اینجاست ایا این امر در قانون پذیرفته است یا بنده فقط باید اصل بدهی رو پرداخت کنم؟

    • گیلیم
      11 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      با توجه به اینکه ایشان برای شما اظهارنامه ای ارسال ننموده اند، شما ملزم به پرداخت جریمه نمی‌باشید و صرفا اصل مبلغ هزینه را بایستی پرداخت نمایید.

  14. گیلیم
    12 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام دوست عزیز
    ابتدا شما بایستی از طریق دفاتر خدمات قوه قضاییه اظهارنانه قضایی به هیئت مدیره ارسال کنید و از ایشان درخواست ارائه اسناد مالی هزینه شده از ابتدا تا به اکنون داشته باشید.
    سپس در صورتیکه هزینه ایی جهت موارد مطروحه کوچه مورد نظر صرف نشده بود و میبایست هزینه شود.
    با ارسال عظهارنامه قضایی دیگر، ایشان را ملزم به انجام تعهدات نمایید.
    چنانچه اقدامی صورت نگرفت میتوانبد از طریق شورای حل اختلاف و یا دادگاه اقدام به تنطیم شکاییت نمایید.

  15. سید مجتبی حسینی
    12 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سپاس از پاسختون.
    ریالی برای کوچه هزینه نکرده اند.
    در طی دو سال گذشته 3 بار اظهارنامه دادم هیچ جوابی ندادند.
    تاکنون اظهارنامه ملزم به انجام تعهدات ندادم که الان در حال تهیه آن هستم.

    • گیلیم
      12 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      خواهش می‌کنم
      امیدوارم که هرچه سریع تر مشکلتون حل بشه. سؤالی داشتید در خدمت هستیم.

  16. با سلام مجدد
    14 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    ممنون از پاسختون .
    امروز برای دادن دادخواست رفتم مرکز قضایی.

    و گفتن قاضی که نمیتونه بر اساس حرفای شما عمل بکنه. قبلش باید تامین دلیل بدین و مستندات اون رو برای دادخواست ضمیمه کنین.
    آیا این روش صحیح است ؟
    و در انتها : آیا برای کوچه ای که بعد نگهبانی واقع شده است شهرک میتواند ادعا کند در اختیار ما نیست ؟ یا از اول اینجوری خریده ؟
    ببخشید با اینهمه سوال

    • گیلیم
      14 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله درخواست تامین دلیل رو می‌تونید از شورای حل اختلاف داشته باشید.
      مطابق توافق اولیه، چنانچه متعهد به انجام امورات کوچه شده اند بایستی انجام دهند، در غیر اینصورت تکلیفی ندارند.
      خواهش میکنم ما اینجا هستیم تا به سؤالات شما پاسخ بدیم.

  17. حسن
    15 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام همسایه مادوتا جوان مجردن بادوستاشون بعضی شب ها خیلی سروصدا می کنن چکار باید بکنیم ظمنا چن دفعه اخطار دادم

    • گیلیم
      26 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام به اتفاق تمام دیگر همسایگان علیه ایشان اقدام به تنظیم یک صورتجلسه نمایید و در زمانی که مشغول میهمانی هستند با گرفتن تماس با ۱۱۰ نسبت به تامین دلیل و تنفیذ صورتجلسه اقدام نموده و سپس در دادگاه صالحه و یا شورای حل اختلاف نسبت به طرح دعوی علیه ایشان اقدام نمایید.

  18. مجید
    15 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام یکی از ساکنین اپارتمان ما به تازگی پیانو خریده و از صبح ساعت نه صبح تا ۱۲شب مشغول نواختن موسیقیه وقتی بابت مزاحمت سرو صدای ان به ایشون اعتراض کردیم میگه واحد زیری و کناری ما با صدای اون مشگلی ندارن شما نمیتونی به این موضوع اعتراض کنی. ایا راهکاری برای برخورد قانونی با ایشون هست؟

    • گیلیم
      26 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      با توجه به اینکه سایر ساکنین با این مورد مشکلی ندارند و صدای پیانو بصورت طبیعی نیز در حدی نیست که منجر به آلودگی صوتی شود، اثبات این ادعا قدری سخت است، ابتدا سعی کنید دوستانه موضوع را حل کنید، همچنین به این مورد توجه داشته باشید که ممکن است این مورد از حساسیت شما به شخص ایشان و فعل ایشان باشد فلذا از لحاظ قانونی حساست شما نمیتواند منجر به گرفتن حق استفاده ایشان از پیانو در ملک خودشان شود.
      اما چنانچه صدا واقعا آزاردهنده و فراتر از حد طبیعی است
      شما با تامین دلیل میتوانید از ایشان در دادگاه طرح دعوی نمایید.
      در پایان مجددا توصیه میگردد موضوع از طرق دوستانه و‌مصالمت امیز حل شود.

  19. فرزین
    16 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    بنده ملکی دارم شش ماه تخلیه است ایا جدا از شارژ سهختمان هزینه اب و برق وگاز را باید پرداخت کنم

    • گیلیم
      26 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها؛ تمام واحدهای آپارتمان باید حق شارژ خود را پرداخت کنند ؛ چه از آپارتمان خود استفاده کنند و چه استفاده نکنند. نکته مهمی که درباره شارژ واحد های خالی آپارتمان وجود دارد این است که مالک تنها باید هزینه هایی که بابت نگهداری ساختمان لازم است را پرداخت کند مثل حقوق سرایدار و هزینه ایزوگام، تعمیر آسانسور، تعمیر موتورخانه و بطور کلی هزینه هایی که مربوط به خود ساختمان است ولی پرداخت هزینه های مثل شارژ مربوط به آب و برق و نظافت ماهیانه را نیازی نیست پرداخت کند

  20. ناشناس
    16 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    ایااپارتمانی که تخله است مالک باید پول اب برق گاز را پرداخت نماید

    • گیلیم
      26 مارس 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      خیر دوست عزیز
      با سلام
      طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها؛ تمام واحدهای آپارتمان باید حق شارژ خود را پرداخت کنند ؛ چه از آپارتمان خود استفاده کنند و چه استفاده نکنند. نکته مهمی که درباره شارژ واحد های خالی آپارتمان وجود دارد این است که مالک تنها باید هزینه هایی که بابت نگهداری ساختمان لازم است را پرداخت کند مثل حقوق سرایدار و هزینه ایزوگام، تعمیر آسانسور، تعمیر موتورخانه و بطور کلی هزینه هایی که مربوط به خود ساختمان است ولی پرداخت هزینه های مثل شارژ مربوط به آب و برق و نظافت ماهیانه را نیازی نیست پرداخت کند

  21. حمیدرضا
    27 مارس 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    یکی از همسایه های ما در آپارتمان، اقدام به آوردن مسافر و کرایه دادن روزانه واحد خود به مسافرها می کند. تذکرات فراوانی هم از طرف مدیر ساختمان به او داده شده ولی متاسفانه فایده ای نداشته.
    آیا راه قانونی برای برخورد با چنین کارهایی وجود دارد؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • گیلیم
      8 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      این کار فی نفسه ایرادی ندارد اما اگر این کار موجب ازار و اذیت شما؛ (اعم از اسجاد سر و صدا، پایین امدن امنیت و.. )و سایر ساکنین می شود با تنظیم صورتجلسه ای که به امضا کلیه ساکنین درامده باشد می توانید در شورای حل اختلاف یا دادگاه مربوطه نسب به تنظیم شکایت اقدام نمایید.

  22. میهن راپل
    2 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    تغییر در نمای ساختمان یکی از مسائل بسیار حاس میباشد.
    ریزش سنگ ها هم باد مورد بررسی قرار بگیره.
    لطفا راجع به پیچ و رولپلاک سنگ نما توضیحات بدید که چه،کسی باید این کارو اجرا کنه. جهان فرود رو هم سرچ کردیم فقط راجع به قیمت خوندم.میحوام مطلبتون جامع باشه.

    • گیلیم
      3 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      اگر چنانچه سنگ های نما حین نصب اسکوپ نشده باشند و امکان ریزش و سقوط آن ها وجود داشته باشد بایستی پیچ و رولپلاک شوند؛ چنانچه ساختمان در حال بهره برداری باشد مدیر ساختمان با تأمین هزینه آن از طرف ساکنین بایستی نسبت به انجام آن اقدام نماید.

  23. علیرضا
    3 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    ایا استفاده از چرخ خیاطی صنعتی در ساختمان مسکونی مجاز است؟

    • گیلیم
      4 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام و درود
      چنانجه مزاحمتی برای ساکنین ایجاد نماید خیر

  24. حسنعلی
    6 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    در مجتمع های بزرگ که از چندین بلوک مجزا با کنتور گاز و موتورخانه مجزا تشکیل شده آیا اعضای هییت مدیره می توانند تمام هزینه های گاز و برق را یک کاسه کنند و بدون توجه به مصرف گاز هر بلوک یک شارژ ثابت اخذ کنند و هیچ توضیحی در این خصوص به اعضا نمی دهند و اعلام می دارند اعضای هیئت مدیره موظف به پاسخگویی به تک تک واحدها و اعلام نحوه محاسبات نیستند.

    • گیلیم
      8 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      روند این کار بدین گونه می اشد که هزینه مشاعات بصورت مشترک پرداخت گردد و هزینه هر بلوک به صورت جداگانه، در مورد ارائه توضیحات نیز باید گفت کلیه افراد در هر منسب و پستی که باشند ملزم به اراده توضیحات در رابطه با عملکرد خود هستند.

  25. قاسم دهقان
    10 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    باسلام وخداقوت.
    سوالات و پاسخها رو مطالعه کردم واقعا مفید و کارآمد بود.تشکر از پاسخهاتون که باحوصله راهنمایی کردید.

    • گیلیم
      10 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از لطفتون.

  26. علیرضا
    12 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    بنده اعتیاد دارم ومواد مخدر مصرف میکنم امروز یکی از همسایه ها به من گفت برو از ساختمان بیرون مصرف کن وگرنه شکایت میکنم میخوام بدونم چه قانونی برای مصرف مواد مخدر در واحد آپارتمان خودم وجود دارد

    • گیلیم
      15 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      به طور کلی مصرف هرنوع ماده مخدر با تجویز پزشک مجاز است.
      اما مصرف ماده مخدر بدون تجویز پزشک تخلف از قانون است. (چه موجب آزار دیگران شود وچه نشود). و انجام این مورد در مکان عمومی و مشاعات ممنوع می‌باشد. حتی درصورت مصرف در خانه خود چنانچه موجب آزار دیگر همسایه‌ها باشد، حق اعتراض دارند.

  27. مهشیدتاجداری
    13 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با درود فراوان
    ما در برج 9 ط25 واحد زندگی میکنیم که
    یکی از واحدها بشدت باعث نا امنی و ناراحتی ساختمان شده اند آیا اهالی میتوانند این واحد را باتوجه به اینکه مالک هستند بیرون کنند؟

    • گیلیم
      15 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      قانون چنین اجازه ای به ساکنین نداده است ک کسی رو به واسطه تخلف و ایجاد نا امنی بیرون کنند. باید در دادگاه صالحه تقاضای اقامه دعوی کنید.

  28. امید
    14 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    اگر واحد شخصی در آپاتمان پارکینگ نداشته باشد می‌تواند هزینه تعویض موزاییک حیاط و رمپ پارکینگ را منوط بر اینکه پارکینگ ندارد پرداخت نکند؟

    • گیلیم
      15 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      هزینه تعویض موزاییک به عهده تمام ساکنین است. اما ساکنینی که پارکینگ ندارند نیازی نسبت که هزینه رمپ را پرداخت کنند. البته اگر رمپ در محل عبور و مرور عام باشد، ملزم به پرداخت هزینه رمپ هم هستید.

  29. ریحانه
    17 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام خسته نباشید میشه یک توضیحی بمن بدین برای اینکه بدونم: وقتی در یک مجتمع هستیم و میخایم راهبند نصب کنیم افرادی ک هزینه نمیدن چیکار باید بکنیم ک مشارکت کنن ؟ قانونشو میشه لطف کنید بگید بهم ؟بهشون میگیم پشت در میمونین و ماشینتون داخل نمیتونه بیاد چون هزینه پرداخت نمیکنید

    • گیلیم
      18 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      اگر چنانچه امنیت ساکنین به این موضوع بستگی داشته باشد مدیر مجتمع باید خودش هزینه مورد نیاز را پرداخت کند. بعد از آن باید اظهارنامه قضایی به ساکنینی که هزینه را پرداخت نکرده بودند ارسال کند.
      اگر باز هم ساکنین هزینه را پرداخت نکردند، مدیر مجتمع می‌تواند در شورای حل اختلاف و دادگاه مربوطه از ساکنین شکایت کند.
      اما مدیر مجتمع حق ندارند تا مانع ورود خودرو ساکنین به داخل ساختمان شود. این کار از لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود.
      پیشنهاد می‌کنیم مطلب قوانین مدیریت ساختمان هم مطالعه کنید تا بهتر از وظایف و حقوق مدیر ساختمان مطلع بشید.

  30. سامان
    18 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و احترام
    همسایه بالایی ما همش در حال مهمانی دادن است وسر و صدای زیادی دارن چندبار هم دوستانه این مطلب رو باهاشون در میون گذاشتم ولی فایده ای نداشته میخواستم بدونم از لحاظ قانونی میشه باهاشون برخوردی بشه؟
    ممنون

    • گیلیم
      18 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام خدمت شما
      لازم است در زمانی که همسایه خاطی در حال مهمانی گرفتن است، با نیروی انتظامی ۱۱۰ تماس حاصل فرمایید تا با مراجعه به محل صورت جلسه این اتفاق را تنظیم کند. پس از آن با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه مربوطه می‌توانید شکایت حقوقی بر علیه همسایه خاطی انجام دهید.

  31. محسن محسن
    20 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام با آرزوی موفقیت وسلامتی برای شما

    من در طبقه دوم یک آپارتمان چهار طبقه که در هر طبقه دو واحد دارد زندگی میکنم الان درب آسانسور طبقه ما خراب شده بفرمایید تعمیر آن به افراد ساکن در همان طبقه میباشد یا به همه ساکنین آپارتمان متشکرم

    • گیلیم
      24 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام ممنون از شما دوست عزیز
      پرداخت هزینه تعمیر آسانسور به عهده تمام ساکنین است و ربطی به اینکه در کدام طبقه خراب شده ندارد.

  32. الف شاکری
    21 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام یک مجتمع ۶ واحدی نیمه کاره رااز تعاونی مسکن تحویل گرفتیم ۵ نفرازاعضاء درامربهسازی مشاعات همکاری می‌کنند یک عضو هیچ گونه همکاری نه درمورد واحد خود ونه در مورد مشاعات نمیکندوهزینه ای پرداخت نمکند باتوجه به اینکه چندسالی ازاین موضوع گذشته واعضاء واحدهای خود را کامل کرده ولی چون مشاعات ساختمان به دلیل عدم همکاری این شخص هیچکاری انجام نشده مجتمع قابل سکونت نیست.به بهانه فروش واحد خودرا مخروبه گذاشته در مشاعات هم مشارکت نمی‌کند لطفا بفرمایید بااین فکر چهاربانده کرد ضمنا این مالک یک خانم هست؟ سپاس

    • گیلیم
      24 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه عدم پرداخت این مورد موجب تأخیر کلی در روند پروژه شده است؛ سایر شرکا می‌توانند نسبت به تأمین هزینه‌ها اقدام و بعد از آن نسبت به طرح دعوی مبنی بر عدم انجام تعهدات دیگر مالک در دادگاه حقوقی اقدام نمایند.

  33. مارال
    22 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام همسایه بالایی من یا همش میز و صندلی می‌کشه یا دیوارکوب نصب می‌کنه و همیشه در حال کوبیدن چکش به دیواره یا اینکه هر شب و هرشب مراسم دعا و نوحه خوانی داره و از صبح ساعت نه هی یچیزی به دیوار میکوبه چند باری هم اعتراض کردم چون قدیمیه کسی بهش اعتراض نمیکنه واقعا آدم اعصابش نمی‌کشه خواب و استراحت نداریم از دستش چیکار میشه کرد..ضمنا من دو سه شب دوستام خونم بودن و سرو صدا کردن متاسفانه تا نصف شب امروز که همسایه داشت دیوارو رو سرم خراب میکردم اعتراض کردم میگه شما تا سه شب بیداری ما چیزی میگیم در حالی که صدای سه تا دختر نهایت سه بار خندیدن باشه ..انقد وسیله کشیدن اینور اونور سقف من رنگش ریخته

    • گیلیم
      24 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      در صورتیکه آسایش از شما سلب شده باشد با تأمین دلیل می‌توانید نسبت به طرح شکایت علیه همسایه خاطی اقدام نمایید.

  34. ناشناس
    24 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و احترام
    صدای فرزندان همسایه بالایی ما بسیار زیاد است .صدای بدو بدو و سر و صدای زیادی دارن چندبار هم دوستانه این مطلب رو باهاشون در میون گذاشتم ولی فایده ای نداشته میخواستم بدونم از لحاظ قانونی میشه باهاشون برخوردی بشه؟
    ممنون

    • گیلیم
      24 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      در صورتی‌که ایشان موجب اذیت و ازار شما هستند و با تذکر دوستانه مشکل حل نشد و مشکل بسیار حاد می‌باشد به طوری که آسایش از شما سلب شده باشد؛ با تأمین دلیل می‌توانید نسبت به طرح شکایت علیه برهم زنندگان آرامش اقدام نمایید. در نهایت پیشنهاد مجموعه ما حل مشکل به صورت مسالمت آمیز می‌باشد.

  35. علی
    24 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    میخواستم بپرسم بعضی مواقع بنده بمدت یکماه در منزل نیستم و منزل خالی از سکنه می باشد، آیا هزینه شارژ در مدت یکماه که نیستم کامل به من تعلق میگیره یا فقط هزینه هایی مثل نظافت و غیره ؟

    • گیلیم
      29 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      هزینه‌هایی مثل حقوق سرایدار، تعمیر موتورخانه و هزینه ایزوگام را باید پرداخت کنید؛ اما پرداخت هزینه‌هایی مثل شارژ مربوط به آب و برق را در زمان خالی بودن واحد نیازی نیست پرداخت شود.

    • گیلیم
      29 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      ضمن سلام خدمت شما
      این سوال پیش تر توسط عزیزان دیگری پرسیده شده بود فلذا همان پاسخ را خدمت شما تقدیم می‌نماییم؛
      برخی از هزینه ها هستند که ربطی به استفاده یا عدم استفاده از واحد آپارتمانی ندارند این هزینه ها بصورت کلی به تمام آپارتمان مربوط است.
      طبق ماده 4 قانون تملک اپارتمالن ها باید تمام واحدهای آپارتمان باید حق شارژ خود را پرداخت کنند؛ چه از آپارتمان خود استفاده کنند و چه استفاده نکنند پس می توان چنین گفت که بخشی از شارژ ساختمان ربطی به خالی بودن یا پر بودن واحد آپارتمان ندارد و باید توسط مالک یا مستناجر پرداخت شود البته لازم بذکر است فقط هزینه هایی که که بابت نگهداری ساختمان لازم است را پرداخت کند مثل حقوق سرایدار و هزینه ایزوگام که البته اینکه پرداخت این موراد بر عهده ی مالک است یا مستاجر را میتوانید در مقالبه مربوط به همین موضوع بخوانید ولی پرداخت هزینه های مثل شارژ مربوط به آب و برق را نیازی نیست پرداخت کند

      با تمام این موارد به دلیل این که قانون و ماده 4 آن، تصمیم گیری درباره نحوه محاسبه شارژ را به مدیران سپرده است می توان توافقی بین مدیران در جهت محاسبه شارژ واحد خالی را مدنظر قرار داد. مدیران با توجه به هزینه های مشترک و جاری ساختمان می توانند هزینه شارژ واحد خالی از سکنه را برآورد نموده و به مالک اعلام کنند.

  36. علی
    24 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام.
    بنده بمدت یکماه در منزل نبودم و منزل خالی بوده، آیا بابت نبودن این یکماه می باید شارژ پرداخت کنم ؟

    • گیلیم
      25 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      برخی از هزینه‌ها هستند که ربطی به استفاده یا عدم استفاده از واحد آپارتمانی ندارند این هزینه‌ها به صورت کلی به تمام آپارتمان مربوط است.
      طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها باید تمام واحدهای آپارتمان حق شارژ خود را پرداخت کنند؛ چه از آپارتمان خود استفاده کنند و چه استفاده نکنند. پس می‌توان چنین گفت که بخشی از شارژ ساختمان ربطی به خالی بودن یا پر بودن واحد آپارتمان ندارد و باید توسط مالک یا مستأجر پرداخت شود. البته لازم بذکر است فقط هزینه هایی که که بابت نگهداری ساختمان لازم است را باید پرداخت کند. (مثل حقوق سرایدار، تعمیر موتورخانه و هزینه ایزوگام) ولی پرداخت هزینه هایی مثل شارژ مربوط به آب و برق را در زمان خالی بودن واحد نیازی نیست پرداخت کند.

      در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، تصمیم گیری درباره نحوه محاسبه شارژ به مدیران سپرده شده است؛ از این رو می‌توان توافقی بین مدیران در جهت محاسبه شارژ واحد خالی را مدنظر قرار داد. مدیران با توجه به هزینه‌های مشترک و جاری ساختمان می‌توانند هزینه شارژ واحد خالی از سکنه را برآورد نموده و به مالک اعلام کنند.

  37. افتخاری
    24 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام با آرزوی موفقیت وپیروزی
    چهار طبقه ۴ واحدی مامنزلمون همکف هست ساکنینی که در طبقه دوم ساکن بودن الان در واحد ۳ ساکن و منزل خریداری کردن و خود این همسایه مدیر ساختمان و برای باز سازی منزل از طبقه سوم وسایل کارتون یاهر چیزی که باید میاوردن پایین از طبقه سوم به باغچه که پنجره ما هست پرتاب میکردن هربار در ساعات ظهر دو یا سه بارها تذکر دادیم که این کار باعث وحشت ما میشه این بار از پشت بام وسایل روی کولر پرتاب کردن پایین در کمد بود ،پرتاب کردن پایین به سمت باغچه که باعث شد صندیی مرمری که صاحب خانه گذاشته بود شکسته بشه این کارهاباعث وحشت من که درخانه تنها هستم شد تذکر به جای نرسید چه کار باید کرد

    • گیلیم
      27 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز ممنون از شما
      توصیه ما به شما این است که به صورت مسالمت‌آمیز مسأله را حل کنید. اما چنانچه به صورت مسالمت آمیز موضوع حل نشد؛ می‌توانید از ۳ روش زیر استفاده کنید:
      1. ارسال اظهارنامه ی قضایی به ایشان
      2. اعلام به ۱۱۰
      3. شکایت در دادگاه حقوقی علیه ایشان

  38. افتخاری
    24 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    همسایه ها از طبقات از پنجره مدام وسایل میتکونن پایین خورده های نون یا آشغال کوشت این باعث میشه ماکه همکف هستیم هی مدام مورچه جمع بشه چندین بارم تذکر دادیم اماجوابی نگرفتیم

    • گیلیم
      29 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      توصیه ما به تمامی عزیزان این است که سعی بر حل مشکل به صورت مسالمت‌آمیز داشته باشند اما چنانچه به صورت مسالمت آمیز موضوع حل نشد می‌توانید با ارسال اظهارنامه‌ی قضایی به ایشان و یا از طریق اعلام به ۱۱۰ (که البته برای این مورد خاص توصیه نمی‌گردد) و یا شکایت در دادگاه حقوقی علیه ایشان نسبت به متنبه نمودن ایشان اقدام نمایید.

    • احمد
      15 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      من مدیر ساختمان هستم.
      ققل درب موتورخانه آسانسور خراب شد
      بعد حضور قفل ساز و باز کردن درب مقداری وسیله بی ارزش مشاهده شد که با تمام ساکنین تماس گرفته شده و کسی قبول نکرد.
      پس از بر رسی صورت گرفته در لوازم برگه آزمایشگاه بود که مشخص می شد اموال مطعلق که کیست.
      پس از اعلام شخص می گوید که دزد این اموال را در موتورخانه قرارداده است.
      حال قسط شکایت از من را دارد

      • گیلیم
        15 می 2023
        | پاسخ
        | پاسخ

        سلام دوست عزیز از اتفاق پیش آمده متاسف هستیم.
        ما چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟

  39. جواد
    25 آوریل 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    واحدی که پارکینگ نداره حق داره ریموت پارکینگ داسته باشه

    • گیلیم
      25 آوریل 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      همه ساکنین ساختمان در مشاعات سهم دارند ولیکن استفاده شخصی از مشاعات نیاز به رضایت همه ساکنین دارد. در فرض سوال شما باید عرض شود شخصی که دارای پارکینگ نباشد نمی‌تواند در فضای مشاعی ساحتمان بدون رضایت همه ساکنین خودرو خود را پارک نماید ولیکن داشتن ریموت مشکلی ندارد در صورتی‌که با هزینه شخصی خود تأمین نمایید.

  40. محمد
    8 می 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    آیا اگر سنگی از نما کنده شده باشد، هزینه تعمیر آن به عهده مالک هما طبقه است؟

    • گیلیم
      9 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خیر، هزینه تعمیر سنگ نما ساختمان به عهده تمام ساکنین است.

  41. ناشناس
    10 می 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    در یک اپارتمان ۶ واحدی هستیم ،۵ واحد صاحب خانه ویک مستاجر در اپارتمان سکونت دارد ،متاسفانه مستاجر در واحد خود استفاده از سیگار وقلیان می کند وبوی دخانیات در فضای اپارتمان می پیچد واین باعث نارضایتی همه ساکنین شده ،وطبق قانون داخلی ساختمان کشیدن دخانیات ممنون می باشد مگر در موارد جزئی،از طرف دیگر داخل پارکینگ بجای پارک ماشین یکسری وسایل اضافی گذاشته وبعنوان انباری استفاده که خود باعث جلوه بد وبی نظمی ساختمان شده ،لطفا راهکار میفرمایید
    باتشکر

    • گیلیم
      13 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      استفاده و استعمال هرگونه دخانیات به نحوی که موجبات آزار دیگران را فراهم سازد ممنوع می‌باشد؛ حال چه در مشاعات باشد چه در داخل واحد.
      همچنین، استفاذه از پارکینگ صرفا برای پارک خودرو مجاز می‌باشد و استفاده از آن به عنوان انباری غیر قانونی می‌باشد.
      شما می‌توانید برای حل این معضل با مدیریت ساختمان این موضوع را مطرح کرده و از طریق ایشان نسبت به حل موضوع اقدام نمایید و چنانچه مثمر ثمر نبود می‌توانید از طریق قانونی نسبت به حل این موضوع اقدام نمایید.
      در مقاله‌ای که 25 اردیبهشت در وبسایت گیلیم منتشر می‌شود انواع روش های قانونی تذکر و یا شکایت از همسایه اورده شده است. می‌توانید با مراجعه به سایت نسبت با این موضوع اقدامات مقتضی را انجام دهید.

  42. ایجاد مزاحمت شبانه
    13 می 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    همسایه طبقه بالایی ما هرشب تا صبح با صداهای زیاد ایجاد مزاحمت میکنن با صدا بدو بدو خودشون و پسرش و کشیدن جاروبرقی ساعت 4 صبح جابه جایی مبل و وسایل و … از ساعت 1 شب تا 6 و 7 صبح هرشب به همین صورت هست
    چندین بار هم صحبت کردیم باهم ولی بهتر که نشدن بیشتر هم سروصدا میکنه میخواتم بدونم راهیی برای شکایت وجود داره؟
    باتوجه به اینکه نصفه شب هست من چگونه میتونم مدرک جمع آوری کنم؟

    • گیلیم
      14 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      می‌توانید از ۳ روش زیر استفاده کنید:
      ۱. ارسال اظهارنامه ی قضایی به ایشان
      ۲. اعلام به ۱۱۰
      ۳. شکایت در دادگاه حقوقی علیه ایشان
      در مقاله‌ای که ۲۵ اردیبهشت در وبسایت گیلیم منتشر می‌شود انواع روش های قانونی تذکر و یا شکایت از همسایه اورده شده است.

  43. pouya1997
    17 می 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    باسلام.دیدم به همه جواب دادین گفتم بنده هم سوال بپرسم البته متن قراره طولانی شه پیشاپیش پوزش.
    ساختمان ما5طبقه هرطبقه دو واحد بچه هاطبقات دیگر دختربچه هاشون بلندبلندحرف میزنندوبازی ووو
    وپسرهاشون فوتبال بازی میکنندومدام صدای توپشون میادتامنزل ما.
    ما طبقه دوم ساکنیم وخیلی اذیت میشیم.
    دوتامشکل هست بنده یک دوست ندارم توپ به ماشینم برخورد کنه.
    دوم صداشون خیلی رواعصاب بنده هست.
    چون من پدرم مادرم وخواهرم 4نفرمون به شدت همه چیورعایت میکنیم اولین نفر پول شارژساختمان.آب ساختمان.هزینه تعمیر ووو همیشه اولین نفر نقدا تقدیم مدیرساختمان میکنم.لذاوقتی میبینم خودمون رعایت میکنیم یک سری هانه به شدت شاکی میشم.
    توصیه شماچیه؟ضمنامن قابلیت این رو دارم که خودم حلش کنم چون دوست ندارم کاربه مامورین انتظامی برسه هم به خاطرشغلم هم چیزهادیگه.
    لذاتقاضادارم بنده رو راهنمایی بفرماییدومن الله توفیق.
    شایان به ذکراست که تهران ساکنیم.

    • گیلیم
      20 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      ضمن سلام و آرزوی سلامتی برای شما
      معضل سر و صدای آزاردهنده در اکثر واحدهای آپارتمانی از جمله موارد مبتلابه و پر تکرار می‌باشد.
      توصیه ما به شما دوست عزیز حل این موضوع از طریق صحبت و جلسه با هماهنگی مدیریت ساختمان می‌باشد.
      در غیر این‌صورت شما می‌توانید از طرق قانونی نسبت به رفع این موضوع اقدام نمایید. در مطلب “نحوه برخورد با همسایه مزاحم” به صورت کامل در این خصوص صحبت کرده‌ایم.
      همچنین، در مورد برخورد توپ به خودروی شما؛ طبق قانون فصای پارکینگ محل مناسب و مجازی برای بازی کودکان نمی‌باشد و شما می‌توانید از طریق مدیریت نسبت به آگاهی بخشی به ساکنان، از تکرار این امر جلوگیری به عمل آورید. ضمن اینکه چنانچه آسیبی به خودروی شما و یا دیگر ساکنین وارد گردد؛ ولی کودکان ملزم به جبران خسارت در صورت اثبات می‌باشد.

  44. حاتمی
    26 می 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با عذرخواهی از تصدیع وقت در مجتمع پنجاه ونه واحدی ساکنم هیات مدیره اطلاعیه داده اند که هر معامله ای که ساکنین میکنند اعم ازخرید وفروش ،اجاره ور هن موظفند معادل نصف تعرفه معاملاتی (منظور کمیسیون مشاورین املاک ) را بمدیر اجرایی پرداخت کنندکه بنظر میرسد امری غیر متعارف و حتی خلاف مقررات باشد ازجنابعالی خواستارم اظهار نظر بفرمایید ایا این فقره کاری قانونی والزام اوراست?باتشکر

    • گیلیم
      27 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      خیر هیئت مدیره حق درخواست چنین ادعایی را ندارد.

  45. امین
    28 می 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده مستاجر یک واحد اپارتمانی هستم
    سوالم این هست شارژ اپارتمان ما هفتاد هزار تومان هست و در اخرین ماه حضور بنده در این واحد اپارتمانی هست و باید در یازدهم این ماه تخلیه و اسباب کشی کنم
    آیا با محاسبه میزان شارژ و کسر روزهای شارژ میتونم فقط یازده روز شارژ را باید بدم ؟ یا شارژ یک ماه اخر رو کلا باید پرداخت کنم ؟

    • گیلیم
      28 می 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام ممنون دوست عزیز
      بله باید هزینه ۱۱ روز شارژ ساختمان رو پرداخت کنید که میشه حدوداً 27 هزار تومان

  46. علی
    6 ژوئن 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام وخسته،نباشید.
    من ساکن آپارتمانی هستم که سقف آشپزخانه آن از واحد بالای نشت میده وهمش گچ می ریزد واحد بلایی هیچ اقدامی نمی کند میگه شرکت سازنده باید بیاد درست کنددرحالکی که۱۰ سال از ساخت آن می گذرد من چه جوری می تونم مشکل حل کنم

    • گیلیم
      8 ژوئن 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام با توجه به اینکه عمر مفید ساختمان به اتمام نرسیده سازنده و سایر اذناب مرتبط با ساختمان به تشخیص کارشناس میتوانید مقصر باشند و ملزم به انجام تعمیرات؛ اما پیشنهاد ما به شما این است که برای جلوگیری از ریزش سقف بخش مربوطه در ملکتان، شخصاً اقدام به تعمیر آن نمایید سپس با گرفتن مشاوره حقوقی از موسسات معتبر از سازنده و سایر عوامل طرح شکایت نمایید.

  47. پری
    9 ژوئن 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من مستاجر یک ساختمان نوزده واحدی هستم
    بعد از نصب دوربین مداربسته با توجه به اینکه هم خودم هم مدیر ساختمان از صاحبخانه پیگیر پرداخت سهم هزینه شدم
    مدیر ساختمان به همراه اهالی ساختمان تصمیم به عدم اجازه ورود بنده به ساختمان گرفته اند . و دلیلشان هم عدم همکاری بنده است .آیا این کار قانونی ست ؟
    آیا من میتوانم به دلیل این تهدید شکایت کنم ؟ !

    • گیلیم
      10 ژوئن 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      طبق قانون هیچ کسی حق ندارد تا از ورود شما به داخل ساختمان و ملک شما جلوگیری کند.
      ضمن اینکه هزینه نصب دوربین به عهده مالک است نه مستأجر. در نتیجه کسی از اهالی ساختمان حق ندارد به دلیل عدم پرداخت هزینه نصب دوربین شما را تهدید کند.
      بله شما می‌توانید تحت عنوان ممانعت از حق از ایشان شکایت کنید.

  48. فرشاد
    17 جولای 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام خسته نباشید.
    من در اپارتمان ۵واحدی زندگی میکنم که یک همسایه سهم شارژ ماهانه خود را پرداخت نمیکند و اعلام میکند شما را قبول ندارم که مدیر هستید.مبلغ ناچیزی هست و عمدن پرداخت نمیکنه،الان با ایشون باید چکار کرد؟غیر از ایشون همه سر موقع تسویه انجام میدن.

    • گیلیم
      20 جولای 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      شما میتوانید نحوه اقدام علیه ساکنینی که نسبت به پرداخت مبلغ ماهیانه شارژ خود اقدام نمی نمایند را با کلیک بر روی مطلب شارژ ساختمان چیست؟ نحوه محاسبه و قوانین مربوط به شارژ ساختمان بطور کامل مطالعه بفرمایید

  49. محمد
    17 جولای 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    نیادتواپارتمان ۸واحدی زندگی میکنیم ومالک یکواحدهستم واحدروبری من سه قلاده سگ داره که شبوروزمارابهم زدن اینقدرپاس میکنن چندبارهم تذکردادم فایده نداره دیشب جلسه اپارتمان بودنزدیک بوددرگیربشویم واحدهای دیگرهم ناراحتن ولی رودروایسی دارن ومستاجرفکرکرده چون اپارتمان راساخته تمامامیتواندهرکاری بکندپشت بام ساختمانه کرده گلخانه یعنی نمیتانی بری لباس پهن کنی هرواحدهم پارکینگ اختصاصی دارندایشان دوتاماشین پشت سرهم میزنه وجلوبیرون رفتن ماشین منومیگیره لطفاراهنمایی کنیدبه دادگاه شکایت کنم یاپاسگاه محل چون الان ۵ساله من گرفتاراین خانواده هستم

    • گیلیم
      20 جولای 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام
      ضمن ابراز ناراحتی خدمت شما بابت روبرو شدن با چنین موضوعی شما میتوانید چنانچه از طریق دوستانه قادر به حل موضوع نیستید با مراجع به محاکم قضایی که روند ان به تفصیل در مطلب نحوه برخورد با همسایه مزاحم امده است اقدام نمایید.

  50. محمد گودین
    19 جولای 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سوالات؟ ایا کسی میتوانددراپارتمان چندتاسگ نگهداری کندکه باعث ازارهمسایه روبروی شده باسروصدا؟ ۲بجای پارک یک ماشین درپارگینگ اختصاصی دوتاپشت سرهم پارک کندوباعث مزاحمت شود؟ ۳_ استفاده شخصی ازمشاعات ( پشتبام) کرده گلخانه و مزاحمت واشغال ان باگلدانهای زیادوفضولات حیوانی؟ درضمن مابایدبه کجاشکایت کنیم لطفاراهنمایی فرمایید

  51. فرشته
    21 جولای 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    باسلام ساکن طبقه ۵ بدون اسانسور و نرده راه پله هستیم از ساکنین تقاضای پرداخت هزینه داشتیم مدیریت طبقه ۲ مخالفت میکنند -ایا تقاضای ما درست است یا خیر ؟؟؟

    • گیلیم
      22 جولای 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      داشتن نرده راه پله یکی از الزامات ایمنی ساختمان می باشد و چنانچه ساختمان شما فاقد این مورد مهم میباشد بایستی نسبت به ارسال اظهارنامه قضایی به مدیر ساختمان ایشان را ملزم به انجام این مورد نمایید

  52. سینا
    26 جولای 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت پاسخگویی و راهنمایی مردم
    دوتا سوال داشتم
    1_ در ساختمان 8 واحدی زندگی می کنم. دو واحد متعلق به یک نفر هست و ما همسایه ها اسمش رو گذاشتیم دو واحدی. با همه چیز مخالف هست مگر به نغع خودش باشه. پارسال خواستیم پمپ نصب کنیم با مبلغ 1700 چون واحدش دست مستاجر بود مخالفت کرد الان مبلغ شده 5 میلیون ولی چون پسرش ساکن شده میگه باید نصب بشه. من هم گفتم اگر میخواین پمپ نصب بشه به خاطر امنیت ساختمان باید با هزینه دوربین هم موافقت کنید ولی قبول نداره. میتونه شکایت کنه ؟
    2_ یکی از واحدها کولر گازی گذاشته و به جای اینکه در بالکن نصب کنه زیر پنجره و روی نما این کار رو انجام داده ایا قانونی وجود داره که بهش ثابت کنم کارش غیر قانونی هست و نما متعلق به همه است و باید اجازه می گرفت؟
    ممنون

    • گیلیم
      26 جولای 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      1-طبق قانون تملک اپارتمان ها برای اتخاذ تصمیمات این چنینی بایستی ساکنینی که اکثریت مساحت قسمت اختصاصی را دارند موافقت خود اعلام نمایند، البته اگر مجموعه شما هیئت مدیره داشته باشد تصمیمات هیات مدیره برای کلیه ساکنین لازم الاجرا میباشد.
      2-در رابطه با نصب کولر گازی بر روی نما طبق ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر و شهری ماده 17 ایجاد و نصب هرگونه چیلر، کولر گازی و امثالهم بر روی نمای ساختمان ممنوع میباشد.

  53. تابش
    30 جولای 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و خسته نباشید در ساختمانی 12واحد دارد زندگی میکنیم چند واحد بچهاشون در طی شبانه روز حتی تا پاسی از شب با ایجاد سر و صدا و دوچرخه بازی و توپ بازی در محوطه پارکینگ باعث برهم زدن آسایش بیشتر ساکنین میشوند و حتی پدرومادراشون زغال با پیک نیک برای قلیون در محوطه حوضچه نمای ساختمان روشن می‌کنند و قلیون میکشن بچها هم پر صدا و با زغال کف پارکینگ رو نقاشی میکشن چندین بار هم مدیریت تذکر دادن هر چند مدیریت مدیریتی ندارد اما چون مستاجر هستن اصلا رعایت نمی‌کنند آیا راهی وجود داره برای برخورد با اینگونه افراد ؟متشکر میشم راهنمایی بفرمایید

    • گیلیم
      31 جولای 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      از اینکه چنین همسایگانی دارید ابزار تاسف و ناراحتی می نماییم.
      متاسفانه چونکه مدیریت مجموعه طبق فرموده خودتان عملکرد ضعیفی دارد شما سایر همسایگام معترض به این موضوع بایستی نسبت به انجام اقدامات قانونی علیه ایشان نسبت به حل موضوع اقدام نمایید، برای این موضوع میتوانید مقاله نحوه تذکر به همسایه را مطالعه بفرمایید، در این مقاله کارشناسان حقوقی گیلیم بطور مفصل عزیزانی همچون شما راه راهنمایی نموده اند.

  54. علی بابا
    2 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام دوماه پیش در مجتمع ما هیت مدیره جدیدی سر کار اومد و همه چیزش هم دقیق وخدایش درست انجام داده هیئت مدیره قبلی اومدند یه جلسه ای دوباره تشکیل دادن برای تعیین کردن دوباره هیت مدیره وهئیت مدیره فعلی هم مکررا اعلام میکنه که ماتا یکسال در خدمت ساکنین هستیم ازبین ما یه نفر جدا شده وقرار نشده که ناهم انصراف بدیم تکلیف ماچیه باید کی دو به عنوان‌ هئیت مدیره قبول داشته باشیم

    • گیلیم
      5 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام، چنانچه در جلسه ای اختیارات هیئت مدیره ی قبلی به هیئت مدیره ی جدید تفویض شده، تمام ساکنین بایستی از هیئت مدیره ی جدید تبعیت کنند.

  55. ناشناس
    10 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام من در طبقه همکف یک آپارتمان شش طبقه هستم ومشکل آب ندارم آیا هزینه خرید پمپ آب ونصب آن بر عهده من هم هست

    • گیلیم
      12 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      بر عهده ی تمام مالکین به نسبت مساحت ساختمانشان می باشد.

  56. علی
    10 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام من در طبقه همکف یک آپارتمان شش طبقه هستم ومشکل آب ندارم آیا هزینه خرید پمپ آب ونصب آن بر عهده من هم هست

  57. ناشناس
    13 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من مالک۱واحدآپارتمان هستم تقریبا۲ماه خالی اسکنه میباشدمدیرساختمان بابت شارژ ساختمان ویرانی آسانسورازمن مبلغ۷۰۰تومان مطالبه کردند آیاباوجوداینکه ماهیچ استفاده ای ازآسانسوروبرق ساختمان نداریم مطالبه ایشان به جاست؟؟؟

  58. ناشناس
    14 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام و درود:بنده مدیر ساختمان ۲۴ واحدی هستم سوال بنده این هست چند واحد خالی از سکنه داریم(البته وسایل زندگی در این واحدها هست و مالکان هر چند وقت به واحدهای سرکشی میکنند)بنده هزینه آبونمان آب وگاز آن واحدها که تقریبا هزینه ناچیزی بوده بنا به درخواست بقیه ساکنین محاسبه کردم.همچنین هزینه بیمه آسانسور، خرابی وخرید برد آسانسور. هزینه خرید مخزن تحت فشار تاسیسات، گرفتگی فاضلاب و فنرزنی لوله های ساختمان را پرداخت نمی‌کنند. می‌گویند واحد ما خالی هست ما اونجا نبستیم چه هزینه پرداخت کنیم
    درضمن هزینه شارژ ساختمان را برای این واحدها نصف مبلغ ددر نظر گرفتیم لطفا بنده را راهنمای فرماید.

    • گیلیم
      16 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام، بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها ساکنین تمام واحدهای یک آپارتمان چه واحد آپارتمان دارای سکنه باشد چه نباشد، ملزم به پرداخت شارژ ماهیانه هستند. البته واحدهای خالی از سکنه نیاز نیست که هزینه‌های جاری ساختمان مانند هزینه نظافت، ‌هزینه سرویس‌های دوره‌ای آسانسور، هزینه آب،‌ برق و گاز را تا زمان خالی بودن واحد پرداخت کنند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی نحوه محاسبه و قوانین مربوط به شارژ ساختمان را مطالعه کنید

  59. مسلم
    17 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام مدیر ساختمان از ارائه هزینه ها خوداری می کند فقط شارژ میگیره میگه ندین آب قطع میشه راهنمایی کنید

    • گیلیم
      19 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام، مدیر ساختمان موظف است ریز هزینه کرد خود را به ساکنین ارائه دهد.
      ضمنا مدیر ساختمان میتواند ضمن ارسال اظهارنامه قضائی در صورت عدم پرداخت ساکنین اقدام به قطع آب سرد آنها کند.

  60. یاس
    18 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام ما ساکن یک آپارتمان چهار واحدی طبقه همکف هستیم و هر کس یک در جداگانه برای پارکینگ و رفت آمد داره برای خودش واحد بالایی‌ فاضلاب دستشوییش شکست از وقتی که حق با ما بود و مجبور شد درستش کرده، دیگه از حمام و آشپزخونه استفاده نمیکنه هر کار میخواد انجام بده داخل بالکن انجام میده آبش میاد داخل حیاط جوری که تمام کاشی های‌حیاط سیاه شدن هر روز نمای ساختمان رو میشوره آبش میاد پایین میزیزه داخل سر ما و جالب اینجاست آمار تمام ساکنین رو داره زمانی نما رو میشوره که کسی داخل ساختمان نیست و اگر باشه از در خودشون رفت و آمد میکنن میگن ما که اون سمت نمی‌آییم چندین بار در حین رد شدن از حیاط آب ریخته داخل سر ما حتی سمعک مادرم خراب شده وقتی هم که مادرم بهش گفت میگه بارون زده، وسط تابستون خوزستان بارون نمیزنه اگر هم بزنه قطعا فقط قسمت پارکینگ ما رو نمیزینه،
    وقتی هم خودم از راه رسیدم دیدم داره به مادرم میخنده و مسخرش میکنه مادرم بخاطر اینکه سمعکش خراب شده بود صداش‌ رو نمیفهمید نمی‌دونست چی بهش‌ میگه.
    تا الان چندبار اینکار رو کرده وقتی هم که بهش گفتم خوب راست میگه چه آبی می‌ریزی قسم به قرآن و پیغمبر میخورد که من اصلا آب نمیریم منم یکبار در حین اینکه داشت نمای ساختمون رو می‌شست ازش فیلم گرفته بودم جلوی بقیه واحد ها نشونش دادم عصبانی شد تو چرا فیلم گرفتی گفتم خوب تو که قسم خوردی من آب نمیریزم پس این چیه؟ میگه نه شما کثیف هستید شما مشکل دارید باید هر روز حیاط رو بشورید من هر روز قبل اینکه لباس آویزون کنم روی لبه بالکن نما رو میشورم! شما هر‌وقت میخوایید از حیاط استفاده کنید باید به من زنگ بزنی اطلاع بدی منم گفتم خوب تو هر وقت میخوای‌ اینکار رو بکنی باید زیر پات رو نگاه کنی‌ چون حیاط همیشه خیس ما نمیدونیم تو کی میخوای نما رو بشوری، نه اینکه ما آمار رفت و آمد رو به تو بدیم.
    همسایه‌های دیگه هم بخاطر اینکه خونه نستن نمیبینن و هم میگن ما باور نمیکنیم کسی که معلم باشه خودش تحصیل کرده باشه از اینکارها انجام بده بعدش هم میگن ما که از اون سمت استفاده نمیکنم و اون دوتا مستاجر هستن کاری ندارن!!!
    لطفا شما هم راهنمایی کنید
    با تشکر

  61. مرادی
    23 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وخسته نباشید اگر یکی از ساکنین آپارتمان در منزل طبقه دوم از چرخ خیاطی صنعتی استفاده کنه میشه از لحاظ قانونی باهاش یر خورد کرد؟؟؟

    • گیلیم
      26 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      طبق قانون استفاده و انتفاع شخصی از یک وسیله نبایستی موجب آزار دیگران شود. شما میتوانید از لحاظ قانونی این مورد را پیگیری کنید.

  62. حمید
    23 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام یه سوئیت رواجاره دادم،واحدهای دیگه متراژ۳برابری سوئیت دارن،مدیرساختمون یه پمب آب ومتعلقات جدید خریده ،آیا هزینه اون به نسبت مساوی هست یا نه

    • گیلیم
      28 آگوست 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام، مطابق ماده 4 هرکس نسبت به سهم قسمت اختصاصی در هزیته مشاعات سهیم است.

  63. ابراهیم
    28 آگوست 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من در آپارتمان هستم که آبو گاز مشترک هست فصل زمستان که هوا سرد میشه شوفاژ ساختمان اصلا جواب نمیده اتاق خواب کلا سرد میشه اصلا نمیتونیم توش بخوابیم همه اومدیم تو حال میخوابیم بخاطر همین اومدم بخاری گذاشتم و به مدیر ساختمان گفتم و گفت اشکالی نداره آیا من باید به همه اهالی ساختمان حلالیت بگیرم و بهشون بگم تشکر

  64. سینا
    6 سپتامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و روز بخیر
    دوتا سوال داشتم،ما دو درب پارکینگ داریم ،درب سمت خیابان مربوط به دو واحد مدیر ساختمان و خواهرش است و درب سمت کوچه ،۴ واحد دیگر ، آیا مدیر ساختمان اجاره دارد ریموت درب سمت خیابان را به بقیه واحدها ندهد؟
    ۲-در ساختمان ما ۳ طبقه دو واحدی و یک طبقه تک واحدی است ،آیا واحد تک واحدی که دوبرابر بقیه واحدها مساحت و جمعیت دارد باید مثل بقیه واحدها شارژ بدهد یا دوبرابر ؟؟

    • گیلیم
      17 سپتامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      توصیه کارشناسان حقوقی مجموعه گیلیم به جهت ایجاد یک نظم عمومی در ساختمان قرارندادن ریموت درب میباشد.
      در رابطه با شارز نیز طبق ماده 10 قانون تملک اپارتمان ها هر واحد به اندازه مساحت ان واحد بایستی شارز پرداخت نماید.
      برای درک بهتر این موضوع میتوانید کلیه ابهامات خود در زمینه شارز را در مطلب شارژ ساختمان سایت گیلیم مطالعه بفرمایید

  65. ناشناس
    8 سپتامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    من دریک مجتمع از سال ۹۳یک واحد ۷۶متری خالی دارم،،مجنمع دارای ۲۰واحد میباشد. کلیه هزینه های مربوط به تعمیرات اساسی ،شامل ایزوگام ترمیم نمای ساختمان را پرداخت نموده ام ،وسایر مسایل ساختمان که شامل من هم میشده پرداخت شده،ایا باید شارژه ماهانه وتعمیرات اسانسورونظافت را پرداخت نمایم ،من که ساکن نیستم ،چراباید شارژ کامل پرداخت کنم،باتوجه به مطالب بالا

    • گیلیم
      17 سپتامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      خیر، شما ملزم به پرداخت هزینه های غیر اساسی نیستید، برای درک بهتر این موضوع مطلب شارژ ساختمان گیلیم را بخوانید

  66. ناشناس
    13 سپتامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام آپارتمان داخل یک بن بست هست که تعدادی از همسایه ها داخل بن بست میشین و شبها با ایجاد سرو صدا موجب سلب آسایش بقیه می گردند ما باید چیکار کنیم ؟؟؟

  67. ناشناس
    22 سپتامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    مایه آپارتمان ۴طبقه هستیم هرطبقه ۴واحد برای نصب آسانسور۱۰واحد راضی هستن ۶واحدناراضی.یه راه حل قانونی ب ما بدین که چکار کنیم

    • گیلیم
      1 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. متاسفانه حق رای با اکثریت است

  68. ناشناس
    27 سپتامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    در ساختمان 5 طبقه (هر طبقه دو واحد) ما یکی از همسایه های ط 4بالکن را تبدیل به آشپزخانه کرده و بوی طبخ غذا در بالکن همسایه بالایی را اذیت می کند.
    همسایه بالایی از من که مدیر ساختمان هستم خواهش کرد که موضوع را مطرح کنم. همسایه ای که بالکن را تبدیل به آشپزخانه کرده در حرف می گوید مراعات می کنم ولی درعمل کاری انجام نمی‌دهد
    چگونه این مشکل را حل کنیم؟

  69. ناشناس
    27 سپتامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ، اپارتمان ۴ واحدی هستیم که همسایه ما قسمتی از پارکینگ را با داربست و وسایل ساختمانی اشعال کرده و طرف دیگر پارکینگ را سوییتی ۵۰ متری ساخته در مشاعات ساختمان ، برای پیگیری باید از کدام مرجع اقدام کنیم شهرداری یا مراجعه قضایی ؟؟

    • گیلیم
      1 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. شما باید به مراجع قضایی مراجعه کنید و حکم خلع ید بگیرید.

  70. حسن
    2 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام در آپارتمانی یکی از مستأجران کلید ساختمان را به افراد متفرقه میدهد و در ساختمان تردد می‌کنند چکار باید کرد؟

    • گیلیم
      15 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      طبق قائده ی فقهی؛ الناس مسلطون علی اموالهم هرکس اموال خویش را تحت هر عنوان میتواند به دیگران بدهد.
      حق اعتراضی برای شما وجود ندارد مگر ایجاد مزاحمت شود
      بدیهی است هر مدعی یا شاکی می‌بایست بتواند ادعای خویش را اثبات نماید صرف ادعا مثبت مدعا نخواهد بود و اصل بر برائت است

  71. ناشناس
    8 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام در آپارتمان های نوساز قانون تقسيم پارکینک و انباری چکونه است ممنون

    • گیلیم
      14 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. طبق تقسیم نامه اولیه

  72. ناشناس
    8 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من در طبقه پنجم میشینم محردم ودو تا نوه دارم هفته ای یک بار میان خونم یه سگ کوچولو دارن که تو ساکش گذاشته بودن اوردن خونم بعد شام دوباره گذاشتن تو ساکش بردن ساعت دوازده شب مدیر ساختمون به صورت پرخاشگرانه پیام داده که بار اخرتون باشه سگ میارید از توی دوربین مدام دارن ما رو میبینن وهر مشکلی از سمت ما پیش میاد سریع پیام میده تازه امدیم جایگزین شدم و صاحب خونه هستم هی میاد میگه راه میری همسایه پایین شاکیه مهمونت میاد همسایه بغلی شاکیه حالا من اصلا مهمون ندارم جز بچه هام که هفته یه بار میان من باید چکار کنم

    • گیلیم
      15 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      در رابطه با نگهداری سگ؛ چه سگ خودتان باشد چه مهمان طبق ماده مکرر ماده مکرر 668 قانون مجازات اسلامی، نگهداری سگ، حتی در قسمت های اختصاصی خانه، نیز ممنوع می باشد؛ البته لازم بذکر است این طرح هنوز تصویب نشده و در صورت تصویب آن در مجلس و تایید شورای نگهبان، نگهداری سگ، حتی در قسمت های اختصاصی خانه، نیز جرم محسوب می شود.

      در رابطه با تعدد میهمان، تا جاییکه مزاحمتی برای سایر ساکنین ایجاد نشود حق اعتراض و مخصوصا رفتار پرخاشگرانه ندارند، لازم بذکر است اعمال رفتار پرخاشگرانه خود جرم تلقی میشود.

  73. مهدی
    14 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    ما در یک اپارتمان ۵ واحدی زندگی میکنم ما طبقه اول هستیم حق پارکینک نداریم البته ۲ تا انباری داریم انتهای اپارتمان وقتی ۲تا ماشین شون پارک میکنن من نمیتونم برم از انباری چیزی یا وسیلی رو بردارم چون اصلا نمیشه رد شد وقتی در زراه پله چیزی بذارم میگن حق ندارید چون حق پارکینگ ندارید ولی خودشون اجازه دارن در پارکنیک یا درزیز پله وسیله بزارن حتی شد وسیلی بزارن بعد از یک سال بردارن برای من سوال هر واحدی ۲تا ماشین تو پارکینک پارک میکننه یعنی این احازه هست یا فقط یک ماشین باشه چون وقتی پارک مکننه من نمیتونم وسیله از انباری بیارم

    • گیلیم
      16 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      قراردادن هر گونه وسیله در مشاعات ساختمان طبق قانون ممنوع میباشد چه برای ساکنین صاحب پارکینگ و چه غیر ان ها.
      در رابطه با پارک دو ماشین، خیر فقط مجاز به پارک یک ماشین، آن هم به نحوی که دسترسی شما به انباری مسدود نگردد.

  74. سامان فراهانی
    15 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام واحد من پارکینگ داره و چون خودم ماشین ندارم، خواهرزاده ام که منزلشون نزدیک منزل بنده هست ماشینش رو در پارکینگ من میذاره.
    همسایه ما که پارکینگ نداره ماشینش رو بصورت مزاحم داخل پارکینگ میاره و به خواهرزاده بنده اجازه پارک نمیده و حرفش این هست که نباید افراد غیر ساکن پارک کنن. میخواستم ببینم آیا کار بنده قانونی هست یا خیر ؟

    • گیلیم
      15 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      اجاره پارکینگ آپارتمان ها به هر یک از مالکان همان ساختمان منع قانونی ندارد و واگذاری چنین قسمت‎هایی به اشخاصی غیر از مالکان آن ساختمان قانونی نیست و به نوعی دخالت افراد غریبه در ملک شراکتی همسایگان محسوب می‎شود.

  75. رضا محمدزاده
    24 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام. در مجتمع ما می خوان کابل تلفن که دزدها بریدن رو تعویض کنند. هزینه ش هم قابل توجه هست. آیا واحد ما که تلفن ثابت نداره هم باید پول پرداخت کنه؟

    • گیلیم
      28 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      بله، با توجه به اینکه در آینده امکان استفاده از این قابلیت برای شما وجود دارد.

  76. شیلان اکبری
    26 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام،
    دو سوال از خدمتتون داشتم 1- آیا سهم هزینه تعمیرات آسانسور برای ساکنین کلیه طبقات یکسان است؟ یعنی مثلا سهم طبقه اول با طبقه چهارم که دائما در حال استفاده از آسانسور رهستند می بایست یکسان باشد؟
    2- چنانچه در ساختمانی تنها یک واحد دارای پارکینگ (سندی) باشد می بایست نسبت به سایر واحد ها که فقط یک پارکینگ دارند حق شارژ بیشتری پرداخت کند؟

    • گیلیم
      28 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      ۱-برای کلیه طبقات صرفنظر از میزان استفاده یکسان است
      ۲-در صورت سوال شما مطرح است کلیه ساکنان یک پارگینگ دارند، چه سندی و غیر سندی
      فلذا هزینه پرداخت شارژ برای آن ها یکسان است

  77. ناشناس
    26 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام. در مجتمع ما می خوان کابل تلفن که دزدها بریدن رو تعویض کنند. هزینه ش هم قابل توجه هست. آیا واحد ما که تلفن ثابت نداره هم باید پول پرداخت کنه؟

  78. مسعود
    28 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من ساکن یک ساختمان 6 واحده هستم
    واحد من پارکینگ ندارد و من به مدت سه سال در بخش مشاعات ساختمان ماشین پارک میکردیم ولی همسایه ها راضی بودند
    الاناومدن واحد هایی که پارکینگ دارن درب پارکینگ رو اتومات کردند
    بعد از این کار به من گفتند که برای این که در ادامه ماشینتون رو بخواید بزارید یک سهم اضافه پرداخت کنید از هزینه درب اتومات.من قبول کردم ولی بعد نظرشون رو تغییر دادن که ماهی 750 هزار تومان بابت اجاره ماهانه پرداخت کنید
    الان من ماشینم رو داخل پارکنیگ نمیزارم ولی میگن که هزینه سه سال گذاشته رو پرداخت کنید در صورتی که اون زمان فقط گفته بودن هزینه شارژ رو دو برابر بدید .الان چی کار باید بکنم؟
    نکته بعدی آبا من به عنوان مالک میتونم یک سهم از هزینه جک رو پرداخت کنم و ریموت داشته باشم ولی ماشینم داخل پارکینگ نباشه؟

    • گیلیم
      28 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. 1: با توجه به اینکه در سه سال گذشته صحبتی در مورد پرداخت هزینه نشده، ایشان نمیتوانند از شما پول سه سال گذشته را طلب کنند.
      2: با توجه به این که در پارکینگ سهمی ندارید بنابر این مدیر ساختمان میتوانند تعیین کنند که میتوانید ریموت داشته باشید یا خیر.

  79. رضا محمدزاده
    29 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با تشکر از پاسخهای گیلیم. ما کابل مخابرات رو تعویض کردیم و پول کابل و دستمزد رو به مامور مخابرات دادیم. گفته بود اگر در نوبت می داشتید دیر نوبتتون می رسید و ما به صورت آزاد کابل خریدیم و باهاش حساب کردیم. حالا یکی از همسایه ها می گه من در مخابرات آشنا داشتم و صحبت کردم قرار بود همین روزها بیان برای تعویض کابل. هزینه ش هم روی قبض های تلفن ثابت میاد. و می گفت پول نمی ده. آیا کار ما از نظر قانونی اشتباه بوده و حق با اونه؟ آیا می تونم پولی که برای کابل و تعمیر دادم رو از همسایه ها بگیرم؟ من یکی از دو مدیر مجتمع هستم و به درخواست اون مدیر دیگه که برای وصل مجدد کابل عجله داشت، هزینه کردم. نمی دونم به لحاظ قانونی حق با کیه و من باید چکار کنم

    • گیلیم
      30 اکتبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      ۱-کار شما بعنوان مدیر آپارتمان مبنی بر انجام کار از روش غیر قانونی اشتباه بوده
      ۲-اشتباه شما نمی‌تواند مانع از پرداخت هزینه های انجام شده توسط ساکنین گردد.
      ۳-جهت مطالبات خود ضمن لیست نمودن ریز هزینه‌های انجام شده و تعیین سهم شخص مورد نظر طی یک اظهارنامه قضایی با تعیین مهلت پرداخت برای ایشان ارسال نمایید

  80. امید
    30 اکتبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    خیلی ممنون از راهنمایی خوب و با حوصله شما
    من مدیر ساختمان ۱۰ واحدی هستم
    ۴ واحد حق پارکینگ دارند و ۶ واحد ندارند
    کف پارکینگ رو میخوام موزاییک کنم چون فرسوده شده
    تردد ساکنین از همکف است
    فقط واحد هایی که پارکینگ دارند از منفی ۱ تردد دارند
    واحد هایی که پارکینگ ندارند میگن ما چون پارکینگ نداریم هزینه را پرداخت نمیکنیم
    ایا درست میگن ؟
    و اگر درست میگن یا نمیگن ماده و تبصره آن را میفرمایید
    سپاس از شما

  81. حسین
    10 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام بنده در یک اپارتمان ۶ واحدی ساکن هستم که یکی از همسایه ها هر شب به جز افراد خانواده چندین نفر را مهمان کرده و هر شب از منزل به عنوان خوابگاه استفاده میکنند ایا باید بابت افراد اضافی از انها شارژ اب و برق گرفته شود

    • گیلیم
      12 نوامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      از لحاظ قانونی خیر شما نمیتوانید این مطالبه را داشته باشید.

  82. میلاد
    14 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    درب وروردی ساختمان اهنی است و یک دیوار کنار این درب وجود دارد !!! پارکینگ مشا است و جای ۵ خودرو وجود دارد !!! ساختمان ۸ واحدی !!!
    الان برای این دیوار کنار درب اصلی یک درب دیگه ریموت دار میخوان اضافه کنن در صورتی که غیر ضروری است و مشکلی حل نمیکند برای مثال اگر هم یک درب اضافه شود فقط. دو خودرو میتونه بدون مزاحمت بیرون بیاد و اگر ماشین انتهای پارکینگ باشد باید دو خودرو جابجایی انجام بدهند
    بابت این درب نیاز است تمامی مالکین رضایت داشته باشند ؟؟ از ما بابت این تغییر ۳میلیون در ابتدا درخواست شده !! ما بابت این موضوع رضایت نداریم اما هفت واحد رضایت دارند !! در صورتی که تغییر بدون رضایت ما صورت گیرد ما میتونیم شکایت بکنیم ؟؟

  83. علیرضا
    14 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    مدیر

  84. وحید
    15 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    من طبقه 5 هستم فشار آب بسیار کم هست و بیشتر اوقات قطع هست همسایه ها جهت خرید پمپ و مخزن همکاری نمیکنن راه کار قانونی حل مشکل چیه؟

    • گیلیم
      28 نوامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام شما باید از مدیر ساختمان شکایت کنبد. اول یک اظهارنامه قضاِیی به مدیر داده میشود. باید در اظهارنامه قید شود که بخاطر سوء مدیریت ایشون از حق طبیعیتون محروم ماندید. بعد از این یک مهلت 15 روزه داده میشود اگر ظرف این مدت اقدام به برطرفی مشکل نکردن باید در شورای حل اختلاف نسبت به مدیر ساختمان طرح دعوا کنید.

  85. حامد
    20 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    درود بر شما
    ساکن ی ساختمان ۵ طبقه هستیم
    طبقه ی بالایی ما گاها خیلی سرصدا دارند طوری ک چند بار رفتم دم منزل تذکر دادم اما لحنی تند و قصد دعوا داشتند حتی پسر کوچک خانواده قصد دعوای شدید داشت
    (این مسئله برای برج ۱ هست)
    چطور میتونم این موضوع رو حل کنم

    • گیلیم
      21 نوامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام، ما در مقاله ی نحوه برخورد با همسایه مزاحم در این مورد توضیح دادیم، میتوانید آن را مطالعه کنید.

  86. رضا
    27 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام من توی یک ساختمون هشت طبقه و سی دو واحدی زندگی میکنم و نظافتچی هم نداریم هر کس راهروی طبقه خودشو تمیز میکنه بنده طبقه همکف هستم و نظافت راهروی هکف ک محل تردد این سی و دو واحد هست رو بنده انجام میدم با توجه ب این که راهروی همکف جز مشاعات ساختمان محسوب میشه و نظافتچی هم نداریم آیا بقیه سی و یک واحد دیگه باید در نظافت راهروی طبقه همکف همکاری کنند یا خیر؟

    • گیلیم
      3 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      ماده ی قانونی خاصی این مورد وجود ندارد ولی طبق عرف با توجه به اینکه محل تردد همه ساکنین است، باید مشارکت کنند و نحوه ی مشارکت را مدیر ساختمان تعیین میکند

  87. احمد
    27 نوامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    درود بر شما
    ساکن دریک واحد همکف آپارتمانی هستم که دارای ۲۳واحد در ۸طبقه میباشد،تاکنون ماهانه مبلغ۶۵هزارتومان ( تقریبا نصف بقیه واحدها) بعنوان شارژ پرداخت میکردم ،اما مدیریت پیام داده مبلغ شارژ ۱۵۰هزار تومان شده ،ازطرف دیگر گفته مبلغ دو میلیون تومان بابت تعمیر آسانسور پرداخت کنم،در صورتی که این بلوک ساختمان دارای دو دستگاه اسانسور( باربر و نفربر) و شوتینک زباله میباشدکه بنده هیچگونه استفاده ای از آنها نمیکنم. لذا خواهشمندم مرا توجیه کنید آیا در مورد تعمیرات آسانسوری که ازآن استفاده ای ندارم باید هزینه پرداخت کنم یا نه؟؟ وهمچنین در باره افزایش ناگهانی شارژ ماهانه؟؟ با سپاس از شما و همکارانتان

    • گیلیم
      3 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. شما باید هزینه های مشترک رو پرداخت کنید و در مورد آسانسور و شوتینگ چه استفاده کنید چه استفاده نکنید ملزم به پرداخت هزینه ها هستید. ما در مقاله ی شارژ ساختمان چیست؟ مفصل در این مورد توضیح دادیم

  88. فرهاد
    10 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و خسته نباشید،
    من ساکن آپارتمانی هستم که عمده شارژی که پرداخت میکنیم صرف پرداخت حقوق لابی من و نگهبانان ( سه شیفت ) و سرایدار می شود.واحد های ساختمان در هر طبقه بصورت ۹۰ و ۱۲۵ و ۱۳۸ و ۲۰۰ متری و در مجموع ۶ طبقه و ۲۴ واحد می باشند و واحدهای ۱۳۸ و ۲۰۰ متری دارای ۲ پارکینگ هستند ، چونکه نگهبان و لابی را مشترک بین همه واحدها میدونن لذا اختلاف چندانی بین شارژ واحد ها وجود ندارد و بنظرم غیر منصفانه است ، لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون

    • گیلیم
      12 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام شارژ ساختمان طبق قانون بر اساس مساحت قسمت اختصاصی محاسبه میگردد. در مقاله ی شارژ ساختمان چیست در این مورد توضیح دادیم

  89. امین زاده
    10 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    باسلام
    در یکی از پارکینگ ها ، اقدام به گذاشتن ۴ لیتری بنزین و روغن ترمز که مواد اشتعال زا و خطرناک است میکنند.
    به مدیر ساختمان شفاهی اطلاع داده شد اما ایشان ترتیب اثر نمیدهند ،
    لطفاً بنده را راهنمایی بفرمایید

  90. ناشناس
    14 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام دریک آپارتمان 6واحدی زندگی میکنم همسایه بغل دستیم ازچرخ خیاطی استفاده می‌کنه کی خیلی اذیت می‌کنه چکاربایدکرد

  91. نعمت
    14 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام دریک آپارتمان ۶واحدی زندگی میکنم همسایه بغل دستیم ازچرخ خیاطی صنعتی استفاده می‌کنه کی خیلی سروصدا می‌کنه چکاربایدکرددوبارهم بهش گفتم بازم انجام میده

    • گیلیم
      23 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      طبق قانون استفاده و انتفاع شخصی از یک وسیله نبایستی موجب آزار دیگران شود. شما میتوانید از لحاظ قانونی این مورد را پیگیری کنید.

  92. حمید
    18 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام.من طبقه اول هستم.طبقه پنجم اظهارمیکندچون فشارآب آن طبقه کم است باید منبع وپمپ بگذاریم وازمن هم سهم مساوی با خودش را مطالبه میکند.آیامن میتوانم اصلاپرداخت نکنم؟یابطورمساوی ویااینکه چون مشکل آب ندارم پرداخت نکنم.لطفاراهنمایی فرمایید.باتشکر.
    م

    • گیلیم
      3 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      بر عهده ی تمام مالکین به نسبت مساحت ساختمانشان می باشد.

  93. داریوش رضایی
    20 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    آیا مستاجر حق تصمیم گیری و اظهار نظر در مورد مشاعات را دارد یا خیر ؟؟
    ممنون

    • گیلیم
      3 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. اگر تغییرات کلی باشد خیر
      ولی در جزئیات میتواند نظر دهد بنحوی که ارتباط مستقیم با کیفیت زندگی ایشان در ساختمان داشته باشد

  94. هدیه
    20 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    چه چیزایی خوندم چقدر داشتن ورعایت کردن فرهنگ برای یه سریا سخته…
    آپارتمان ۳طبقه ۶واحدی من طبقه اول که زیر واحد پارکینگه و خالی درب ها بدون جک و آرام بند شب و نصف شب میییییییکوووبن درو قیافه ی من دیدنیه
    ساعت ۱۱شب خانوم مسنی که طبقه ۳هستش کیسه آشغالا رو سوت می‌کنه پایین حالا من درحال ریلکس کردن از صداش هنگ میکنم
    مدیرساختمون چرا شارژمیگیره و همیشه پاگردوفضاکثیفه نمی‌دونم یکی می‌ره پای کولر ماری‌جوانا می‌کشه من پایین داخل واحد گیج میزنم احتمالا با اخبار جدید در آینده نزدیک بیشتر سورپرایزتونم کنم

  95. اکرم‌ درمانی
    22 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    بسیار سپاس گزارم از پاسخگویی صبورانه شمابه سوالات بعضامشکلات مردم

    • گیلیم
      23 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام، ممنون از شما.
      از داشتن همراهانی مثل شما خیلی خوشحالیم.

  96. ناشناس
    23 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر ما در یک آپارتمان ۸ واحدی مستاجریم مادر من مسن هستن وبیمار قادر به خرید رفتن نیستن در جلسه ساختمان تصمیم گرفته شده که پیک اعم از اسنپ و فروشگاه اجازه ورود به داخل ساختمان را ندارند و باید خرید جلوی در خیابان تحویل گرفته شود که برای مادر من این کار با سختی همراه هست آیا از نظر قانونی اجازه ممانعت ورود پیک را دارند . در ضمن ما ماشین نداریم آیا در زمان مراجعه مهمان میتونیم ماشین آنها را در جای پارک خود بگذاریم . با تشکر

    • گیلیم
      27 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      اجازه ورود یا ممانعت از ورود پیک و سایر موارد بسته به تصمیم مدیریت میتواند اجرا گردد اما در هر صورت نباید منجر به ایجاد سختی برای شما گردد، چنانچه موجب ایجاد ضرر و زیان برای شما گردد بایستی مدیریت نسبت به اصلاح این قانون اقدام نماید. همچنین در رابطه با پارک ماشین میهمان در جای پارک خود میتوانید این کار را انجام دهید.

    • گیلیم
      3 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام، اجازه ورود یا ممانعت از ورود پیک و سایر موارد بسته به تصمیم مدیریت میتواند اجرا گردد اما در هر صورت نباید منجر به ایجاد سختی برای شما گردد چنانچه موجب ایجاد ضرر و زیان برای شما شود بایستی مدیریت نسبت به اصلاح این قانون اقدام نماید، همچنین در رابطه با پارک ماشین مهمان در جای پارک خود میتوانید این کار را انجام دهید.

  97. ناشناس
    24 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام، من در یک بلوک 30 واحدی، یک واحد آپارتمان دارم، ولی ساکن اونجا نیستم، آپارتمان من طبقه یک هست، بخاطر گرفتگی لوله فاضلاب به واحد من خساراتی وارد شده است، آیا من می توانم از اهالی ساختمان بخاطرریختن آشغال درفاضلاب طرح شکایت کرده و خسارت بگیرم، باتشکر از شما

    • گیلیم
      27 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      اثبات این موضوع دشوار بوده و توصیه ما به شما حل این موضوع از طریق صلح و سازش بواسطه مدیریت ساختمان است.

  98. احمد
    25 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و درود
    سوالی داشتم بنده در یک مجتمع مسکونی زندگی میکنم همسایه طبقه پایینی خیاط هستن و موجب سلب آسایش میشن آیا مجاز به این کار هستن ممنون میشم پاسخگو باشید.

    • گیلیم
      27 دسامبر 2023
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      طبق قانون استفاده و انتفاع شخصی از یک وسیله نبایستی موجب آزار دیگران شود. شما میتوانید از لحاظ قانونی این مورد را پیگیری کنید.

  99. بهمن
    27 دسامبر 2023
    | پاسخ
    | پاسخ

    درود برشما ملکی 44 متری 3 طبقه اجاره داده ام.مستاجر بعلت کم شدن فشار آب که مشکل تهران بزرگ واداره آب و… است تقاضای نصب پمپ و مخزن داده است .در زمان اجاره چنین چیزی قید نشده وچون اجاره خیلی پایینی ازایشان بخاطر مسایلی چند دریافت میشود آیا هزینه فوق بعهده من است یا ایشان ؟سپاس
    bahmansanzadeh@yahoo.com

    • گیلیم
      8 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      از ازنجا که جزء تعمیرات اساسی میباشد بر عهده مالک است مگر با توافق بین مالک و مستاجر که بر عهده مستاجر باشد

  100. امیربهادر
    2 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    من در آپارتمانی 4 طبقه و 8 واحدی زندگی میکنم. با توجه به اینکه ساختمان فرسوده بوده و هزینه تعمیرات بسیار زیاد است و همچنین شرایطی مناسب جهت مشارکت در ساخت و نوسازی ساختمان ایجاد گردیده است. علیرغم اینکه 5 نفر از مالکین جهت این امر موافق هستند و سایرین مخالف. آیا امکان این هست که بتوان مخالفیین را مجاب کرد تا تخریب و ساخت مجدد ساختمان انجام شود.

    • گیلیم
      8 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      به استناد ماده 3 قانون تملک اپارتمان ها و باجلب نظر کارشناس رسمی میتوان سایر ساکنین را در صورتیکه فرسودگی ان محرز باشد مجاب نمود

  101. امیربهادر
    2 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    با تشکر

  102. همتی
    7 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ما در یک آپارتمان ۱۲ واحده زندگی میکنیم که سال ساخت آن به ۲۰ سال میرسد سنگ های راه پله و دیوارها احتیاج به تعویض دارد و ۱۰ واحد وافق به تعویض هستن ولی ۲ واحد دیگر وافقت نمیکنند قانون در این زمینه چه میگوید؟

    • گیلیم
      8 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      چنانچه تعویض ضروری باشد باید نسبت به پرداخت هزینه اقدام نمایند
      در غیر اینصورت خیر

  103. حسین
    8 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    مجتمع جنوبی واحد خریدم. قبل از ما بین بخش پارکینگ و حیاط خلوت شیشه سکوریت کردن.به بهانه امنیت و ورود سرما و خاک.بچه های من میرن حیاط میان هب گیر میدن باید درسکوریت رو ببندین و باید قفل بزنین. یه بارم کلش خودبه خود شکست. میخوام بدونم از کل ۵ واحد اگه من نخوام دیگه شیشه بزنن بازم میتونن بدون موافقت من بعنوان مالک یک واحد این کار رو بکنن؟ من اصلا راضی نیستم

    • گیلیم
      20 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      چنانچه در راستای حفظ امنیت و اسایش کلی ساختمان باشد، سایر واحد های ساکن در ساختمان مذکور میتوانند ضمن الزام شما دوست عزیز به پرداخت هزینه ها، کار مورد نظر را انجام دهند.

  104. اميد
    9 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و عرض ادب
    سوالي از شما دارم ممنون ميشم جواب بديد،،
    وقتي مالكي ملك خودشو اجاره ميده و تو اون مجتمع هم ديگه زندگي نميكنه زماني كه جلسه اي داريم به جاي اينكه مستاجر بياد خود مالك تشريف مياره ايا اين اجازه رو داره كه تو مسائل مجتمع دخالت كنه ؟
    ممنون ميشم پاسخ دهيد

    • گیلیم
      20 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. با توجه به اینکه ملک در اختیار مستاجر میباشد توصیه میشود ایشان در تصمیماتی که مربوط به امورات جاری ساختمان است مشارکت نماید اما در رابطه با تصمیمات اساسی حق مالک میباشد.

  105. ناصر
    11 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ما یک ساختمان از طبقه پنجم به طور دور قاب خریداری کردیم که چهار طبقه ی دیگه لوله های هواکش ، بخاری داخل طبقه ما رها کرده و میگویند شما با هزینه خودتان به پشت بام انتقال بدهید آیا مربوط به ما میشود یا خودشون باید بکشند ؟
    ممنون

    • گیلیم
      20 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      بر عهده ان ها میباشد
      شما میتوانید ضمن ارسال اظهارنامه قضایی به ان ها و مدیریت ساختمان ضمن ملزم نمودن ان ها به اتمام مراحل ساخت، از احتمال وجود خطرات ناشی از گازگرفتی نیز به آن ها هشدارهای لازم را بدهید

  106. پارسا
    12 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    باسلام ،من مدیر یه آپارتمان ۶ واحدی هستم،متاسفانه یکی از همسایه‌ای نسبت به پرداخت شارژ کاهلی کرده واخیرا هم در حضور سایر همسایه ها گفتن که اصلا به هیچ عنوان شارژ پرداخت نمیکنند،وه راه حلی پیشنهاد میکنید که بتونیم شارژ رو بگیریم چون با این حرف سایر همسایها هم اعلام کردند تا این آقا شارژ نده ماهم نمیدیم

  107. مجید
    12 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام ما ساختمان 18 واحدی هستیم که سازنده 3 واحد طبقه اول رو به اگو وصل نکرده و آب فاضلاب انها به چاه جذبی می رود.آب کف شور پارکینگ ها نیز به چاه که 12 متر می باشد می رود.حالا چاه پر شده و باینکه یکبار با هزینه کل ساختمان تخلیه شده باز 2 ماهه پر شده .حالا باید هزینه هایی مانند قراردادن پمپ تو چاه یا هزینه اتصال فاضلاب به اگو را بصورت مشاعات کل ساختمان پرداخت کند یا 3 واحد؟البته باید بگویم که اگر فاضلاب این 3 واحد ورودی به چاه نداشته باشند جذب چاه برای اب های کف شور و پشت بام کافی می باشد.

    • گیلیم
      20 ژانویه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. این مورد میتواند طبق توافق بین مالکین سه واحد مذکور و سایر واحد ها صورت بگیرد، برای مثال از 100 درصد هزینه تخلیه چاه مقدار مشخصی درصد بر عهده سه واحد باشد و مابقی ان بر عهده سایر واحدها

  108. مریم
    14 ژانویه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ما در ساختما مسکونی دو‌طبقه زندگی میکنیم همسایه بالایی ما از صبح تا شب با دو تا بچه فقط سروصدا میکنن و موقع ورود و خروج درب خونه خودشون میکوبن و پاهاشون میکوبن به کف زمین و در حیاط سگ نگهداری میکنن بهداشت ساختما رسیدگی نمیکنن هرچقد هم میگیم گوش نمیکنن

  109. ناشناس
    1 فوریه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ببخشید استفاده کردیم از پاسخ های منطقی و قانونی شما دوست و استاد عزیز.
    سوالم این است که ما در آپارتمانی هستیم که آسانسور و سبستم‌آیفونش بعد ر ۱۰ سال باید تعمیر اساسی شود و نیاز به مللغ ۵۰ تومن هست و در سال جدیو ممکنه به ۱۰۰ تومن برسه . یکی از مالکان در طبقه اول گفته من طبقه اولم آسانسور و آیفون‌نمیخوام و نمیدم .
    ما بت این مالک بی منطق چکار کنیم .ممکنه اسانسور خطری ایجا د کنه و این آقت مقصر باشه

    • گیلیم
      3 فوریه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. طبق قانون اعتراض ساکنین طبقه همکف و اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های آسانسور به خاطر استفاده نکردن از آن، قابل قبول نیست و تمام ساکنین ملزم به پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور هستند.

  110. ناشناس
    3 فوریه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام من در آپارتمانی 8 واحدی زندگی می کنم و یه همسایه ای دارم که انواع کارهای خلاف شرع را انجام دادند در سالهای گذشته و همه هم شاهد و ناظر بودند و لی هبچ اعتراصی نمی کنند چون مادر خانواده متاسفانه خیلی بی ادبه نمیدونم میترسن ازشون😕ولی اذیتها فقط برای ما هست که متاسفانه رو بروی انها هستیم.حال که دخترها با هر ترفندی که بود ازدواج کردند و فکر می کردیم که راحت شده ایم ولی باز هم متاسفانه نوه ها به علت سر کار رفتن مادرشون به منزل مادر بزرگ اورده می شوند و بچه ها به حال خودشون باشند مشکلی ندارند و اذیت معمولی دارند ولی متاسفانه انها را مجبور به دویدن و پریدن می کنند که ما واقعا ادیت می شویم واز انجا که فرهنگی هستیم و اصلا این خانواده را کنار گذاشته ایم خواستم بدانم از نظر حقوقی نگه داشتن نوه در منزل پدر بزرگ و مادر بزرگ چه حکمی دارد .پیشاپیش تشکر می کنم از پاسخگوییتون

  111. بهار
    3 فوریه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ما یک ۴ طبقه و ۸ واحدی هستیم
    برای رنگ ساختمان همه واحد ها موافقت کردن به جز یک واحد که حتی اجازه نمیده حرف بزنیم
    میتونیم شکایت کنیم ؟ کجا باید مراجعه کنیم ؟

  112. ناشناس
    7 فوریه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    لطفاً بفرمایید هزینه تعویض یا تعمیر شیر اب اصلی(ورودی هر واحد) با همون واحد هستش یا از همه اهالی ساختمان دریافت میشه؟
    سپاسگزارم

    • گیلیم
      13 فوریه 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. بر عهده همان واحدی است که از آن استفاده میکند

  113. سید
    28 فوریه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام. آیا در آپارتمان ۱۰ واحد مجاز است چرخ خیاطی سنتی استفاده کنند. يا خير

  114. سید
    28 فوریه 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    آیا در آپارتمان ۱۰ واحد مسکونی مجاز است چرخ خیاطی سنتی استفاده کنند

    • گیلیم
      11 مارس 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. استفاده از چرخ خیاطی اگر باعث اذیت و سلب آرامش ساکنین میشود، غیرقانونیه

  115. اا
    5 مارس 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام بنده ۱۲ساله در یک اپارتمان پنج طبقه و تک واحدی زندگی میکنم مالک هم هستم و به دلیل اینکه مجرد هستم ساکنین دیگه حساس هستن مدیر ساختمان که تنها ۴ساله اینجا اقامت داره و سرخود شده مدیر ساختمان به شدت بی فرهنگ و بی درکه دائما مراسم میگیرن (اکثرا مذهبی) با اینکه مسجد و حسینه همین نزدیک هست و استفاده از اسانسور در اون روز واقعا سخت میشه و نصف شب از اسانسور واحد ما به بهانه دسترسی به پشت بام استفاده میکنن و خیلی قشنگ پشت در اپارتمان می ایستن تا از افراد داخل واحد ما متوجه بشن و به شدت در رفت و امد ما دخالت میکنن و یک بار هم جرو بحث بدی اتفاق افتاد که شما حق ندارین مهمون بیارین امنیت ساختمان از بین رفته حالا چه جنس موافق چه مخالف واقعا موندم باهاشون چیکار کنم حتی حاضرم واحدشون رو بخرم که برن

  116. محمدی
    10 مارس 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام من در آپارتمان ۶ طبقه تک واحدی واحد ۶ زندگی میکنم همسایه ها پاگرد پشت بام رابرای خودشان انباری کرده اند که این باعث گردیده با آسانسور از پاگرد واحد ما رفت امد نمایند بموجب سلب آسایش ما شده آیا قانونی می توانند از پاگرد ما رفت امد نمایند لطفا منو راهنمای بفرماید چکار باید انجام بدهم ممنونم ازشما

    • گیلیم
      11 مارس 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. این کار خلاف قانون است و همسایه شما نمیتواند از پاگرد به عنوان انباری استفاده کند و اینکه پاگرد جزو مشاعات ساختمان است و از لحاظ قانونی نمی توانید جلوی رفت و آمد همسایه تان را بگیرید.

  117. امیر بهادر
    19 مارس 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    برای ایفون ساختمان پول جمع اوری شد که تعویض شود یکی از واحدها پرداخت نکرده میتونم تا زمانی که پرداخت نکرده ایفن واحد را قطع کنم ؟

  118. نوری
    28 مارس 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام خسته نباشید من طبقه ۴ یک ساختمان ۶ طبقه هستیم که در هر طبقه ۲ واحد قرار داره طبقه بالایه ما از رفت و امد ما با اسانسور شاکیه وهربار تو راهرو هستم و اسانسورو میزنم صداشون میاد که میگن چقد رفت و امد میکنه با اسانسور،،،،خونوادم ۴ نفر هستیم ،ایا ایشان حق اعتراض این چنینی دارن ،لازم است بگم که طبقه بالا مدیر ساختمان و دخترشان هستن

    • گیلیم
      13 آوریل 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. خیر ایشان حق اعتراض بابت رفت و آمد و تردد با آسانسور ندارد مگر جا به جایی بار.

  119. صفاخواه
    29 مارس 2024
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ، بنده مالک یک واحد از بیست‌وهفت واحد یک ساختمان هستم . مدیر ساختمان بدون نظرخواهی رنگ دیوار راهرو‌ها و مشاعات را که استخوانی بوده با سلیقه‌ی شخصی به رنگ سورمه‌ای کرده و از هر واحد دو میلیون تومان بابت نقاشی گرفته‌است ، آیا ایشون بدون نظر خواستن از ساکنین همچین کاری رو مجاز بوده انجام بده؟

    • گیلیم
      13 آوریل 2024
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. بله ایشان به عنوان مدیر این اختیار را دارند که اقدام به چنین تقییراتی نمایند. فقط تغییرات اساسی را باید از ساکنین جلب نظر نمایند.

ارسال دیدگاه