همه چیز در مورد عوارض نوسازی شهرداری | محاسبه عوارض

23 مهر 1401
0 دیدگاه
عوارض نوسازی شهرداری

عوارض نوسازی شهرداری چیست؟ چرا باید هر سال عوارض نوسازی بپردازیم؟ مبلغ عوارض شهرداری چگونه محاسبه می‌شود؟

این‌ها عمده سؤالات مهمی است که در مورد قانون نوسازی و عمران شهری پرسیده می‌شود؛ قانونی که به خاطر آن، همه شهروندان ایرانی موظف‌اند هر ساله مبلغی را با عنوان عوارض نوسازی به شهرداری پرداخت کنند.

درست در سال 1347 قانون جدیدی برای تأمین نیازمندی‌های شهری همچون اصلاح و توسعه معابر، ایجاد پارک، پارکینگ، میدان و حفظ و نگهداری آن‌ها تصویب شد. قانونی که شهرداری‌های شهرهای مختلف موظف به تهیه برنامه اجرایی و نقشه‌های جامع برای اجرایی شدن آن بودند. اما هزینه این تغییرات چگونه باید تأمین می‌شد؟

از آن جایی که حفظ، نگهداری، ساخت و اصلاح این موارد نیازمند هزینه‌های بسیار زیادی است، بخشی از این هزینه از طریق دریافت عوارض نوسازی از شهروندان تأمین می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد عوارض نوسازی شهرداری و نحوه محاسبه و پرداخت آن بدانید، بازگو کنیم.

عوارض شهرداری برای توسعه معابر
تأمین نیازمندی‌های شهری با دریافت عوارض شهرداری

عوارض نوسازی شهرداری، هزینه‌ای است که شهروندان هر ساله برای ایجاد، اصلاح، حفظ و نگهداری خدمات شهری به شهرداری پرداخت می‌کنند. از آنجایی که ساخت پارک، خیابان، کوچه، نظافت و حفظ و نگهداری از آن‌ها نیازمند هزینه‌های بسیاری است؛ این هزینه‌ها هر ساله توسط شهرداری محاسبه و برای هر مالک فرستاده می‌شود.

عوارض نوسازی در تاریخی که وزارت کشور هر ساله اعلام می‌کند، (عموماً فروردین هر سال) صادر می‌شود. فرقی نمی‌کند که ملک شما تجاری است یا مسکونی؛ مالکان مغازه و خانه موظف‌اند هر ساله این مبلغ را پرداخت کنند.

برخی مالکان هر سال از زیر بار پرداخت این عوارض شانه خالی می‌کنند. اما باید بدانید که در صورت عدم پرداخت به موقع این عوارض، شامل جریمه 9 درصدی خواهید شد. از طرفی برای انتقال سند و فروش ملک، شما موظفید که مفاصا حساب شهرداری را ارائه دهید. پس هر چقدر که این عوارض را دیرتر پرداخت کنید، جریمه شما سنگین‌تر خواهد شد.

نکته: لازم به ذکر است که برای پرداخت عوارض نوسازی شهرداری می‌توانید مبلغ نهایی را طی حداکثر 5 قسط پرداخت کنید. همچنین، در صورت پرداخت به موقع عوارض، شامل تخفیف 10% خواهید شد.

سایت شهرداری تهران
پرداخت عوارض شهرداری با سایت تهران من

انواع عوارض نوسازی شهرداری شامل چه مواردی است؟

عوارض نوسازی بر اساس چه شاخصه‌هایی تعیین می‌شود؟

میزان عوارض نوسازی در کلان شهرها، شهرهای کوچک و دیگر استان‌ها کاملاً متفاوت است. شاخصه‌های مختلفی بر مبلغ عوارض نوسازی شهرداری تأثیرگذار هستند. به گونه‌ای که ممکن است هزینه عوارض شهرداری ساختمانی در یکی از کوچه‌های تهران 400 هزار تومان و در ساختمان دیگری در همان کوچه 200 هزار تومان باشد.

عوامل تأثیرگذار بر عوارض نوسازی:

حفظ و نگهداری معابر و خیابان‌ها توسط شهرداری
حفظ و نگهداری معابر و خیابان‌ها

محاسبه عوارض نوسازی شهرداری

این فرمول از سوی وزارت کشور تعیین شده و شورای اسلامی آن را تأیید کرده است. لازم به ذکر است که عدد فرمول هر سال تغییر می‌کند و به روز رسانی می‌شود.

محاسبه عوارض خدمات مدیریت پسماند

C = F ´ ۳۶۵ ´ R (Ct + Cd) ´ E۱´ E۲

اپلیکیشن تهران من برای پرداخت عوارض
پرداخت عوارض شهرداری با اپلیکیشن تهران من

چگونه عوارض نوسازی را پرداخت کنیم؟

برای پرداخت عوارض نوسازی شهرداری می‌توانید به صورت حضوری، مراجعه به بانک، دستگاه ATM، سامانه تلفنی 137 و به صورت آنلاین اقدام کنید. روش آسان‌تر پرداخت عوارض از طریق سایت‌های آنلاین یا اپلیکیشن‌ها است. 

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، باید وارد سایت شهرداری تهران شوید. پس از آن مراحل زیر را طی کنید:

  1. از بخش خدمات الکترونیک پر کاربرد، گزینه “پرداخت بهای عوارض نوسازی شهر” را انتخاب کنید.
  2. پس از آن شماره شناسایی ملک را وارد کنید.
  3. در مرحله با وارد کردن شماره موبایل، کد پیامکی برای شما ارسال می‌شود.
  4. پس از آن اطلاعات بدهی شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.
پرداخت عوارض نوسازی شهرداری با موبایل
نحوه پرداخت عوارض با موبایل

سؤالات متداول

عوارض نوسازی در جهت بهبود خدمات شهری پرداخت می‌شود. با پرداخت به موقع این عوارض می‌توانید از تخفیف 10% آن بهره مند شوید. اما اگر مالک متخلف، عوارض نوسازی را به موقع پرداخت نکند، علاوه بر جریمه دیرکرد، مطابق قانون اختیاراتی در جهت قطع خدمات شهری به شهرداری داده می‌شود.

پرداخت عوارض نوسازی شهرداری و عوارض خدمات مدیریت پسماند بر عهده مالک ملک است. فقط در صورتی که مالک و مستأجر توافق دیگری با هم بسته باشند، مستأجر موظف به پرداخت این عوارض خواهد بود.

برای اعتراض به مبلغ عوارض شهرداری باید شماره پیگیری خود را همراه داشته باشید. پس از آن از طریق سامانه عوارض شهرداری تهران، اعتراض خود را ارسال کنید.

پرداخت عوارض نوسازی برای داشتن شهری زیباتر
باید و نبایدهای پرداخت عوارض نوسازی

در پایان ...

عوارض نوسازی شهرداری هر ساله از مالکان املاک تجاری و مسکونی گرفته می‌شود. این مبلغ در جهت حفظ، نگهداری، ایجاد و بهبود خدمات شهرداری باید توسط شهروندان همه شهرها پرداخت شود. یادتان نرود که با پرداخت به موقع این عوارض، نه تنها مشکلی در خرید و فروش ملک نخواهید داشت، بلکه شامل تخفیفات 10% نیز خواهید شد.

ارسال دیدگاه