خانه شمالی بهتر است یا جنوبی؟

19 آذر 1401
1 دیدگاه
مزیت خانه شمالی و جنوبی

احتمالاً در زمان خرید یا اجاره ملک به شمالی یا جنوبی بودن خانه دقت کرده باشید. اما آیا از تفاوت میان خانه شمالی و جنوبی هم اطلاع دارید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ساختار خانه‌های شمالی با جنوبی متفاوت است؟

جهت خانه نه تنها در قیمت خانه تأثیرگذار است؛ بلکه در میزان نورگیر بودن و حتی مساحت بخش‌های مشاع ساختمان هم تأثیر بسزایی دارد. البته هر یک از خانه‌های شمالی یا جنوبی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در این مطلب از مقاله گیلیم قصد داریم تا مزایا و معایب شمالی و جنوبی بودن خانه را بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تفاوت خانه شمالی و جنوبی
تفاوت خانه شمالی و جنوبی

ساختمان شمالی به خانه‌ای گفته می‌شود که با ورود از درب اصلی، وارد حیاط و بعد ساختمان می‌شوید. اما ساختمان جنوبی به خانه‌ای گفته می‌شود که با ورود از درب اصلی، ابتدا ساختمان و بعد حیاط قرار گرفته‌ است.

البته معدود ساختمان‌هایی وجود دارند که از یک کوچه در سمت شمال و از کوچه دیگر در سمت جنوب دارای درب ورودی هستند. این خانه‌ها به اصطلاح دو کله هستند. در ساختمان‌های دو کله واحدهای آپارتمانی در جهت شمالی و جنوبی ساخته شده‌اند.

ساختمان‌های دیگری هم وجود دارند که سر نبش کوچه‌ها قرار گرفته‌اند و به آن‌ها نیز دو کله می‌گویند. این نوع ساختمان‌ها نورگیر خوبی دارند؛ اما فضای خانه سر نبش در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها گرم است.

البته ساختمان‌های دیگری نیز هستند که در جهت شرقی و غربی ساخته شده‌اند و نورگیری مناسبی ندارند. اما از آنجایی که این نوع ساختمان‌ها خواهان زیادی ندارند، فقط در مورد تفاوت میان خانه‌های شمالی و جنوبی صحبت می‌کنیم. امروزه با گوشی‌های هوشمند می‌توانید به راحتی جهت جغرافیایی واحد آپارتمانی را بررسی کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه جهت یابی ساختمان و نورگیری آن داشته باشید، مطلب “جهت گیری ساختمان و میزان نور خانه” مطالعه کنید.

موقعیت ساختمان شمالی و ساختمان جنوبی
موقعیت ساختمان شمالی و ساختمان جنوبی

تفاوت ساختمان شمالی با ساختمان جنوبی

  1. خانه‌های جنوبی هم از سمت حیاط و هم از سمت کوچه نور مستقیم خورشید می‌گیرند. از این رو نیاز به روشنایی مصنوعی در طول روز نخواهند داشت. اما خانه‌های شمالی فقط از سمت حیاط نور خورشید را دریافت می‌کنند و نسبتاً فضای خانه دارای نور و روشنایی کمتری است.
  2. ساختمان‌های جنوبی در فصل زمستان خنک‌تر و در تابستان گرم‌تر هستند. اما ساختمان‌های شمالی در زمستان گرم‌تر و در تابستان خنک هستند. دلیل آن هم جهت تابش نور خورشید است. از این رو مصرف انرژی در این ساختمان‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.
  3. واحدهای ساختمان شمالی رو به حیاط، نور نسبتاً مناسبی دارند؛ اما واحدهای پشتی نورگیر خوبی ندارند. برخلاف آن واحدهای ساختمان جنوبی رو به حیاط یا پشت به آن، هر دو نور مناسبی دارند.
  4. ساختمان‌های شمالی اکثراً دارای پاسیو هستند. از این رو بخشی از مساحت ساختمان (پارکینگ یا انباری) برای پاسیو صرف می‌شود. اما ساختمان‌های جنوبی پاسیو ندارند و می‌توانند از فضای آن برای تأمین پارکینگ یا انباری استفاده کنند.
  5. خانه‌های جنوبی به نسبت خانه‌های شمالی دارای امنیت بالاتری هستند. چرا که خانه‌های شمالی دارای دیوار کوتاهی هستند و سارقان به راحتی می‌توانند از آن عبور کنند. اما در ساختمان جنوبی به علت آنکه بنای ساختمان به عنوان دیوار محسوب می‌شود، عبور از آن و وارد شدن به خانه سخت‌تر است.
  6. قیمت تمام واحدهای خانه جنوبی گران‌تر از خانه شمالی است. اما واحدهای مختلف ساختمان شمالی با یکدیگر تفاوت قیمت دارند. واحدهای رو به حیاط قیمت بالاتر و واحدهای رو به جنوب ساختمان قیمت ارزان‌تری دارند.
  7. گل و گیاهان در ساختمان جنوبی به علت نور مستقیم خورشید دارای رشد بهتری هستند. اما در ساختمان‌های شمالی بیشتر باید از گیاهانی که نور غیر مستقیم و کمتری نیاز دارند نگهداری کنید.

اگر علاقه‌مند به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی هستید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مطلب”گیاهان مقاوم آپارتمانی” را مطالعه کنید.

ساختمان‌های شمالی کوچه
ساختمان‌های شمالی کوچه

مزایا ساختمان شمالی

مزایا ساختمان جنوبی

نکته جالب!

شاید تا به حال واژه عکس سازی به گوشتان خورده باشد. در شهرهای کوچک برخی سازنده‌ها بدون توجه به موقعیت جغرافیایی ساختمان، ابتدا حیاط و بعد ساختمان را می‌سازند. یعنی در اصل همه ساختمان‌ها به سبک ساختمان شمالی هستند.

علت این نوع ساخت و ساز، به خاطر علاقه محلیان به سبک ساختمان شمالی است. البته شهرداری در شهرهای کوچک برای عدم رعایت قوانین ساخت و ساز و برعکس سازی جریمه در نظر می‌گیرد.

سؤالات متداول

خرید خانه شمالی یا جنوبی کاملاً به سلیقه افراد بستگی دارند. اگر علاقه‌مند به نگهداری از گل و گیاه هستید و می‌خواهید خانه شما دارای نور زیادی باشد، خانه جنوبی را انتخاب کنید. اما اگر خانه با نور کمتر و خنک‌تر مد نظرتان است، خانه شمالی مناسب شما است.

بدون شک ساختمان جنوبی دارای نورگیر بهتری به نسبت ساختمان شمالی است. چرا که ساختمان جنوبی هم از طرف کوچه و هم از طرف حیاط نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند.

خانه‌های جنوبی دارای قیمت بالاتری به نسبت خانه‌های شمالی، شرقی و غربی هستند.

نورگیر خانه جنوبی
نورگیر خانه جنوبی

در پایان ...

خانه‌های شمالی و جنوبی از نظر امنیت، نورگیر، مصرف انرژی، قیمت و ساختار با یکدیگر تفاوت دارند. اما نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام یک از این ساختمان‌ها برای زندگی بهتر هستند. 

شما خانه شمالی را برای زندگی انتخاب می‌کنید یا جنوبی؟

1 دیدگاه

  1. ناشناس
    20 فروردین 1403
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام خانه هایی که درجنوب کشورهستن
    بازهم خانه سمت جنوب باشه بهتر
    ممنون بابت راهنمایی

ارسال دیدگاه