پیش بینی وضعیت بازار مسکن 1402

2 فروردین 1402
1 دیدگاه
چگونگی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

چه پیش بینی‌هایی در خصوص وضعیت بازار مسکن 1402 وجود دارد؟! افزایش بی سابقه تورم در جامعه و سیر صعودی قیمت دلار در سال 1401، روی زندگی میلیون‌ها ایرانی تأثیر منفی گذاشت. از ورشکست شدن بانک‌ها و شرکت‌ها گرفته تا از بین رفتن سرمایه مردم. با هر بار افزایش قیمت دلار، ارزش دارایی‌های مردم کم و کمتر می‌شود.

بحث از بین رفتن ارزش سرمایه و تورم نجومی را که کنار بگذاریم؛ به موضوع مهم مسکن و سرپناه می‌رسیم. موضوعی که چند سالی است مردم طبقه متوسط و ضعیف جامعه را درگیر خود کرده است. سیر صعودی قیمت مسکن و حتی اجاره بها بسیاری را مجبور به حاشیه نشینی کرده است.

اما در سال ۱۴۰۲ قیمت مسکن قرار است تا کجا بالا برود؟ چرا دولت سیزدهم در قطار افزایش قیمت‌ها نشسته و تلاشی برای کنترل قیمت مسکن نمی‌کند؟ 

پیمان مولوی (اقتصاددان) این چنین در مورد پیش بینی قیمت مسکن در سال 1402 گفت:

انتظار می‌رود تا خرداد ماه سال 1402 قیمت مسکن به صورت متوسط 40٪ افزایش قیمت داشته باشد. تورم هم اصلی‌ترین عامل این افزایش قیمت است. البته افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مصالح و بالا رفتن تورم در این زمان، می‌تواند بیش از 40٪ روی قیمت مسکن تأثیر بگذارد.

البته احتمال اینکه در فروردین ماه شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن نباشیم، زیاد است. علت آن هم معلوم است! به علت تعطیلات نوروزی خرید و فروشی در بازار مسکن صورت نمی‌گیرد و به نوعی بازار در خواب فرو می‌رود. اما خب روند صعود قیمت مسکن از بعد فروردین خودش را نشان می‌دهد.

قیمت مسکن در تهران بعد از نوروز ۱۴۰۲
قیمت مسکن در تهران بعد از نوروز ۱۴۰۲

آیا از تأثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار مسکن خبر دارید؟! همین الان این مطلب را مطالعه کنید!

بازار اجاره خانه در سال 1402

پیمان مولوی در مورد اجاره بها احتمالی سال ۱۴۰۲ هم این چنین گفت: اینکه حرف می‌زنند که اجاره نباید بیش از ۲۵٪ افزایش پیدا کند به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. اگر سیاست گذار نقدینگی را افزایش ندهد، اصلاً نیازی به چنین تصمیم‌هایی نخواهد بود!

بازار مسکن برای بسیاری از افراد به عنوان منبع درآمد است. برخی دیگر نیز به منظور حفظ سرمایه خود دست به خرید مسکن می‌زنند. از این رو دولت نمی‌تواند به روش دستوری این بازار را کنترل کند.

اما خب این‌ها تنها پیش بینی قیمت مسکن در سال 1402 بود. از آنجا که تورم و افزایش قیمت‌ها از دست دولت خارج شده، بعید نیست که شاهد افزایش بیشتر قیمت مسکن در این دوران باشیم. نظر شما چیست؟

1 دیدگاه

  1. 15 آذر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    بی نظیر هستید

ارسال دیدگاه