اصطلاحات رایج در زمینه املاک که باید بدانید!

31 اردیبهشت 1401
3 دیدگاه
رایج‌ترین اصطلاحات حوزه املاک

همه ما در زندگی‌مان یک بار هم که شده به بنگاه‌های مشاور املاک سر زده‌ایم. در این زمان‌ها با واژه‌هایی بر می‌خوریم که اکثرمان معنا و مفهوم آن را نمی‌دانیم؛ چرا که مشاوران املاک هم مانند هر کسب و کار دیگری از اصطلاحات رایجی استفاده می‌کنند که شاید برای عموم مردم قابل درک نباشد. اصطلاحاتی که در زمان پیدا کردن ویلا، آپارتمان، مغازه، زمین و … ضروری است که از آن‌ها اطلاع داشته باشیم.
کلماتی مثل سرقفلی، مشاع، اکازیون، ملک کلنگی، زمین مشجر، روف گاردن و …. فرقی نمی‌کند که برای اجاره سالانه مسکن به بنگاه مراجعه می‌کنید یا خرید مغازه؛ دانستن چنین اصطلاحاتی باعث می‌شود تا در زمان بستن قرارداد و معامله دچار ضرر و زیان نشوید. با مجله گیلیم همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد اصطلاحات رایج املاک بدانید، بازگو کنیم.

اصطلاحات املاکی
اصطلاحات رایج میان مشاوران املاک

آپدیت شده در تاریخ:

1402/02/23

اگر می‌خواهید نسبت به خرید ویلا، مسکن یا مغازه اقدام کنید بهتر است قبل از مراجعه به بنگاه‌ها از اصطلاحات رایج این حوزه اطلاع داشته باشید. اما چرا؟ زمانی که شما با کلمات و عبارات این حوزه آشنا باشید بدون هیچ دغدغه و سؤالی می‌توانید ویژگی‌های املاک را با یکدیگر مقایسه کنید. این گونه کار اجاره یا حتی خرید ملک برای شما راحت‌تر خواهد بود. طبیعی است که نام برخی از این اصطلاحات به گوشتان آشنا باشد؛ اما آیا از معنای دقیق آن‌ها هم اطلاع دارید؟

اصطلاحات رایج املاک

1. اکازیون (occasion)

یکی از اصطلاحات رایج املاک که برای ویلا و آپارتمان کاربرد دارد، ملک اکازیون است. واژه اکازیون زمانی استفاده می‌شود که یک ملک با امکانات لوکس و شرایط عالی به قیمت مناسب و حتی ارزان تر از قیمت اصلی به فروش گذاشته می‌شود.
در مواقعی نیز یک ملک با قیمت مناسب و شرایط آسان پرداخت پول خانه به فروش گذاشته می‌شود؛ در این موقعیت نیز مشاوران املاک این ملک را اکازیون توصیف می‌کنند. عوامل تأثیرگذار در اکازیون بودن ملک:

اکازیون اصطلاح رایج
عوامل تاثیرگذار در اکازیون بودن ملک

2. فلاور باکس (Flower Box)

فلاور باکس به معنای جعبه گل و گیاه است؛ احتمالاً در روف گاردن، تراس و محوطه ساختمان‌ها و ویلاها مدل‌های مختلف فلاور باکس‌ها را دیده باشید. فلاور باکس‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به دکوراسیون محیط قابل اجرا هستند.

3. شاه نشین

آیا تا به حال واژه شاه‌نشین را شنیده‌اید؟ احتمالاً در زمان خرید ویلا دوبلکس یا تریپلکس کلمه شاه نشین را شنیده باشید. شاه نشین به بالاترین قسمت یک ساختمان گفته می‌شود که نسبت به دیگر بخش‌های ملک از طراحی مدرن تر و شیک‌تری برخوردار است.

4. روف گاردن (Roof Garden)

معمولاً آپارتمان های مرتفع، برج‌های تجاری، برج‌های مسکونی و حتی برخی ویلاها دارای فضایی به نام روف گاردن هستند. روف گاردن که اصطلاحاً به آن بام سبز نیز می‌گویند، به فضای سبز روی بام که طراحی خاصی دارد، گفته می‌شود.
ساختمان‌هایی که دارای روف‌گاردن هستند، قیمت بالاتری نسبت به دیگر املاک دارند؛ دلیل آن هم کاشت گل و گیاه، طراحی خاص این بخش و امکاناتی است که در اختیار ساکنان آن ساختمان قرار داده می‌شود.

روف گاردن خانه
روف گاردن از امکانات خانه‌های لوکس

5. تی وی روم (TV Room)

یکی دیگر از اصطلاحات رایج املاک برای خانه‌های لوکس، تی وی روم است. در آپارتمان‌های بزرگ و ویلاهای لوکس فضایی به عنوان اتاق مخصوص تلویزیون قرار دارد. در این خانه‌ها برای رفاه حال ساکنین، فضای پذیرایی از فضای تماشای تلویزیون به صورت مجزا طراحی شده است.

6. پاسیو

پاسیو یا حیاط خلوت به محوطه‌ای از ساختمان گفته می‌شود که به ساختمان اصلی خانه‌ها متصل می‌شود. پاسیو به خاطر نورگیر خوبی که دارد برای نگهداری از گل و گیاه در ویلا و آپارتمان مناسب است. اگر به گل و گیاه علاقه دارید، بهتر است در زمان خرید ملک به دنبال ویلاها یا ساختمان‌هایی که پاسیو دارند، باشند.

7. مستر خواب (master bedroom)

به بزرگ‌ترین اتاق خواب در آپارتمان‌های بزرگ و ویلاها، اتاق خواب مستر یا مستر خواب می‌گویند. داخل مستر خواب هم باید همانند یک آپارتمان به صورت مجزا طراحی شده باشد. مبل، میز، تخت خواب، صندلی، سرویس بهداشتی، حمام، لوازم دکوراسیون و … در مستر خواب طراحی می‌شود.

8. ملک کلنگی

ملک کلنگی به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که به دلیل فرسودگی بنا و تاسیسات ساختمان دیگر قابل سکونت نیستند.

9. خانه کلید نخورده

احتمالاً در برخی از آگهی‌ها واژه “کلید” را دیده باشید. یکی از اصطلاحات رایجی که در زمان خرید خانه به آن برمی‌خورید، کلید یا خانه کلید نخورده است. به واحدهای نوسازی که به تازگی ساخته شده و کسی تا به حال در آن سکونت نداشته است، خانه کلید نخورده می‌گویند. 

خانه کلید نخورده اصطلاح املاک
خانه کلید نخورده از اصطلاحات رایج املاک

10. خانه نقلی

خانه نقلی به خانه‌هایی گفته می‌شود که دارای متراژی کمتر از 40 متر هستند.

11. زمین مشجر

زمین مشجر به زمینی گفته می‌شود که در آن درخت کاشته شده و به نوعی همانند باغ است.

12. پارکینگ باکس (parking box)

دو یا چند پارکینگ که مخصوص یک واحد است و حد و مرز آن به وسیله ستون مشخص شده است.

13. موجر

مالک یا اجاره دهنده ملک که به موجب قراردادی و در قبال پرداخت ودیعه و اجاره ماهانه، ملک خود را به مستأجر اجاره می‌دهد.

14. انحصار وراثت

فرآیندی که پس از فوت صاحب اصلی املاک، میزان سهم بازماندگان متوفی در آن مشخص می‌شود. پس از انجام فرآیند قانونی، میزان سهم‌الارث هر یک از وارثان در گواهی انحصار وراثت مشخص شده و فروش یا اجاره املاک امکان پذیر می‌شود.

15. تهاتر

تهاتر به معنای تبادل کالا است. در زمینه املاک به تبادل املاک با یکدیگر به جای پرداخت ثمن معامله تهاتر می‌گویند.

تهاتر ملک
تهاتر ملک

16. ملک ثبت شده

ملک ثبت شده به ملکی گفته می‌شود که نام مالک و اطلاعات و مشخصات کامل آن در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت شده است.

17. ملک بازداشتی

ملک بازداشتی ملکی است که به خاطر بدهی یا دیگر مسائل به دستور مقامات قضایی توقیف شده است. اجازه خرید، فروش،‌ رهن یا اجاره این املاک به صورت دائم یا موقت از مالک اصلی سلب می‌شود. 

18. ملک سه نبش

ملک سه نبش به ملکی گفته می‌شود که سه ضلع آن به کوچه یا خیابان منتهی می‌شود.

19. ملک دو نبش

ملک دو نبش به ملکی گفته می‌شود که دو ضلع آن رو به کوچه یا خیابان است.

20. ملک دو کله

به زمین یا ملکی گفته می‌شود که از دو سمت شمال و جنوب به دو گذر موازی راه دارد.

21. ملک یک بر

ملک یا زمینی است که یک ضلع آن رو به کوچه یا خیابان است.

بهر ملک اصطلاحات رایج املاک
اصطلاحات بهر ملک

22. لاندری روم

لاندری روم (Laundry Room) یک عبارت انگلیسی و به معنای اتاق لباسشویی است که ما ایرانیان در گذشته این فضا را به نام رخت‌شوی ‌خانه می شناختیم و امروزه به فضایی ایده آل برای شستن، خشک کردن و اتوکشی لباس تبدیل شده است.

23. وال هنگ

وال هنگ (Wall Hung) در لغت به معنای آویزان از دیوار است و به صورت کلی برای تمام تجهیزاتی به کار می رود که پایه نداشته و بر روی دیوار آویزان می شوند. غالباً این عبارت به توالت های فرنگی و روشویی هایی گفته می‌شود که سیستم لوله کشی آن ها نیز در داخل دیوار است اما در ایران منظور از وال هنگ همان توالت فرنگی دیواری است.

24. مطبخ

به صورت کلی ما دو نوع آشپزخانه داریم: یکی آشپزخانه اصلی یا آشپزخانه تمیز و دیگری که به آن آشپزخانه مخفی، دوم یا مطبخ می‌گویند. مطبخ معمولا درب ورودی دارد و در انتهای آشپزخانه اصلی قرار میگیرد که برای مهمانانی که در اتاق نشیمن یا پذیرایی نشسته‌اند برخلاف آشپزخانه‌ اصلی قابل مشاهده نباشد و به راحتی بتوان در آن آشپزی و آماده سازی و از مواد غذایی نگهداری کرد.

25. جزیره

جزیره همان کانتر است با این تفاوت که از هیچ سمت به دیوار متصل نمی‌گردد و به صورت شناور وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد. از جزیره نیز درست مثل کانتر، می‌توان به عنوان یک میز ناهارخوری یا حتی کابینت استفاده کرد. جزیره نسبت به یک کانتر معمولی دارای امتیازاتی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • عمق جزیره نسبت به یک کانتر معمولی بیشتر می‌باشد.
  • بر خلاف کانتر معمولی امکان نسب سینک و یا گاز بر روی جزیره وجود دارد.
  • جزیره عضو شناور آشپزخانه می‌باشد و امکان جابه‌جایی تا 2 متر را دارد.

البته جزیره به دلیل ابعاد و اندازه‌ای که دارد، مناسب آشپزخانه‌های بزرگ می‌باشد و در فضاهای محدود نه تنها کاربردی نداشته، بلکه باعث ایجاد بی‌نظمی و گرفتگی فضا می‌شود.

26. کلوزت روم

کلوزت روم (Closet Room) یا واکینگ کلوزت (Walk in Closet) نام اتاق و فضایی میباشد که دارای دراورها، قفسه ها و کمدهای مناسبی برای نگه داری صحیح و راحت لباس ها، کفش ها و… می باشد که معمولا دارای آیینه ای قدی برای چک کردن لباس ها و… بعد از پوشیدن آنها و یک مبل یا صندلی برای راحت تر پوشیدن کفش ها است. در طراحی اکثر منازل مسکونی لوکس و مدرن، کلوزت روم به عنوان یکی از فضاهای اصلی و مورد نیاز افراد مورد بررسی قرار گرفته می شود.

27. درب و پنجره های لیفت اند اسلاید

درب و پنجره لیفت اند اسلاید (Lift & Slide) یکی از انواع درب و پنجره با تکنولوژی جدید می باشد که طرفداران زیادی پیدا کرده است. پنجره لیفت اند اسلاید روی دو ریل و چند چرخ سوار شده، در نتیجه باز و بسته شدن این نوع درب بسیار نرم می باشد.

این نوع درب و پنجره ها معمولاً برای خانه های ویلایی و بزرگ کاربرد دارند تا پس از نصب آن بیننده فضای وسیعی از دریا، جنگل، استخر، محوطه و فضای سبز و… را در پیش روی خود مشاهده کند.

28. وید

وید یک فضای میان تهی و خالی است که اجازه می دهد نور طبقات به هم مرتبط باشد و همچنین اجازه می دهد افراد در طبقات مختلف مستقیما به صورت دیداری و شنیداری با هم ارتباط داشته باشند. این فضای خالی موجب بیشتر شدن دید طبقات به هم می شود که در نتیجه این طراحی فضای داخلی خانه و ویلا دلبازتر می شود.

29. پیلوت

در اکثر ساختمان ها و منازل پس از ورود به طبقه همکف به پله و آسانسور میرسیم و سپس به طبقات دسترسی پیدا میکنیم. اما در نوعی از خانه ها در همان طبقه همکف قسمتی بنام پیلوت وجود دارد که عبارت است از تمام یا قسمتی از طبقه همکف که توسط دیوار محصور شده و به صورت فضای سرپوشیده در زیر تمام یا قسمتی از کف طبقه اول قرار می گیرد.

از مهم ترین مزایای پیلوت، هم سطح بودن آن با حیات خانه و استفاده بعنوان محل سکونت سرایدار ساختمان است. همچنین پیلوت ها بر اساس محل قرارگیری و ارتفاع به 3 دسته پیلوت عادی، نیم پیلوت و پیلوت دوبلکس تقسیم میشوند.

اصطلاحات حقوقی املاک

1. سند تک برگ

سند معتبری که دارای یک برگ هولوگرام است و باعث کاهش جعل سند و جرائم شده است. سند تک برگ به عنوان جایگزین سند منگوله دار استفاده می‌شود.

2. سند شش دانگ

سند شش دانگ به سندی گفته می‌شود که مالکیت تمام و کمال ملک برای یک نفر باشد.

3. پایان کار

یکی از اصطلاحات رایج املاک در زمان خرید خانه، گواهی پایان کار است. شهرداری به ساختمان‌هایی که ساخت و ساز آن‌ها به اتمام رسیده، گواهی‌ای با نام پایان کار ملک صادر می‌کند. تنها زمانی که یک ملک دارای گواهی پایان کار باشد، ثبت سند هم امکان پذیر است. از این رو اگر ملکی که می‌خواهید بخرید دارای گواهی پایان کار نیست، از خرید منصرف شوید!

گواهی پایان کار ساختمان
گواهی پایان کار ساختمان

4. مبایعه نامه

مبایعه نامه نوشته‌ای است که در زمان توافق فروشنده با خریدار توسط مشاور املاک نوشته می‌شود. مبایعه نامه دارای بندها و تعهدات مختلفی است که نسبت به نوع ملک و شرایط طرفین بسته می‌شود و وجاهت قانونی دارد.

5. قولنامه (memorandum)

قول و قرارهای اولیه بین خریدار و فروشنده که طی قراردادی نوشته می‌شود که به آن قولنامه می‌گویند. البته این نوع قرارداد منسوخ شده و فاقد اعتبار قانونی است.

6. مشاع (mutual)

شاید بارها از زبان مشاوران املاک واژه مشاع را شنیده باشید. مشاع یا مشاعات بیشتر در ساختمان‌ها و برج های بزرگ کاربرد دارد. بخش‌هایی مثل حیاط، پشت بام، راه پله و … که به صورت مشترک برای عموم ساکنین در دسترس است، اصطلاحاً مشاع نامیده می‌شوند.

7. سرقفلی

یکی از اصطلاحات رایج املاک در بخش تجاری، سرقفلی است. سرقفلی مغازه در معاملات به صورت جداگانه از ملک اصلی انتقال داده می‌شود. به نوعی مستاجر با پرداخت مبلغی به مالک اصلی ساختمان، می‌تواند با اجاره بسیار کم از آن ملک استفاده کند.

سرقفلی اصطلاح رایج املاک
سرقفلی مغازه از اصطلاحات املاک

8. عرصه و اعیان

احتمالاً بارها در زمان خرید و فروش ملک یا ساختمان با واژه عرصه و اعیان برخورد کردید. “عرصه” زمینی است که ساختمان روی آن قرار گرفته است. “اعیان” ساختمان یا ملکی است که روی یک زمین ساخته شده است.

9. اظهارنامه

اضهارنامه به متن مکتوبی گفته می‌شود که از طرف نویسنده (مثلا موجر) بر اساس قانون تنظیم شده و توسط مأمورین به طرف دیگر (مستأجر) اعلام می‌شود.

10. تفکیک املاک

اگر یک ملک بزرگ به چندین ملک کوچک تقسیم شود، اصطلاحاً به آن تفکیک ملک می‌گویند. این مسئله برای املاکی که دارای چندین مالک هستند، اتفاق می‌افتد. هر یک از مالکین پس از تفکیک ملک می‌تواند برای زمین یا ملک خود سند جداگانه بگیرد.

11. سند المثنی

زمانی که سند ملک بنا به هر دلیلی (آتش گرفتن، گم شدن و …) از بین برود و مالک اصلی به آن دسترسی نداشته باشد، می‌تواند سند مالکیت دیگری تحت عنوان سند المثنی دریافت کند. برای این کار لازم است تا به اداره ثبت مراجعه شود.

سند المثنی خانه
سند المثنی چیست؟

12. تصرف عدوانی

اگر ملک یا زمینی بدون رضایت مالک اصلی از تصرف او خارج شود، به آن تصرف عدوانی می‌گویند.

13. ثمن معامله

ثمن معامله همان بهای ملک است که توسط خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود. همان قیمت ملک که باید به صورت نقدی، چک یا تهاتر پرداخت شود.

14. افراز ملک (partition)

به روش تقسیم ملک مشاع بین شرکا، افراز ملک می‌گویند. افراز ملک به صورت اجباری یا با رضایت شرکا امکان پذیر است.

15. خیارات

خیارات به معنای اختیاراتی است که در زمان انعقاد قرارداد، خریدار و فروشنده به صورت توافقی بین خودشان شرط می‌کنند. خیارات معامله 12 عدد هستند که باید حتماً در مورد آن‌ها اطلاعات داشته باشید.

16. مجهول المالک

مجهول‌المالک به ملکی گفته می‌شود که مالک آن مشخص نیست. یعنی ملکی که تا به امروز تقاضایی برای ثبت آن اعلام نشده است.

مجهول المالک
مجهول المالک

17. اموال منقول

اموال مادی که قابل جابجایی از مکانی به مکان دیگر هستند بدون آنکه به خود اموال یا محل استقرار آن‌ها آسیبی وارد شود. (خودرو)

18. اموال غیر منقول

اموالی که جابجایی آن غیر ممکن است و باعث آسیب به خود مال یا محل استقرار آن می‌شود. (خانه)

19. املاک جاری

ملکی که سند مالکیت رسمی ندارد یا سابقه ثبت در دفاتر املاک را نداشته است.

20. تجمیع املاک

تجمیع مالک به معنای جمع کردن زمین‌های مختلف با سندهای جداگانه و دریافت یک سند کلی برای آن‌ها است. یعنی به جای چند سند مالکیت یک سند داشته باشید.

تجمیع ملک از اصطلاحات مشاوران املاک
تجمیع ملک از اصطلاحات مشاوران املاک

در پایان ...

هریک از ما برای خرید، فروش، اجاره یا رهن خانه و مغازه به بنگاه‌های املاکی مراجعه کرده‌ایم. از آنجایی که مشاوران املاک بین خودشان اصطلاحات رایجی دارند، بهتر است ما هم در زمان مراجعه به بنگاه‌ها هرچند سطحی با این اصطلاحات آشنا شده باشیم. اگر عبارت یا واژه دیگری در زمینه املاک استفاده می‌شود و اطلاعی از معنای آن ندارید، در قسمت کامنت آن را بازگو کنید تا به طور کامل راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

شاه‌نشین به بالاترین جایگاه در یک ساختمان گفته می‌شود که معمولاً دارای تراس یا بالکن هم هست. در شاه‌نشین دکوراسیون مدرن و شیکی استفاده می‌شود که می‌توان به عنوان محل پذیرایی و مهمان خانه هم از آن یاد کرد.

مستر خواب یا اتاق خواب مستر به بزرگ‌ترین اتاق در خانه گفته می‌شود که همانند یک آپارتمان مجزا طراحی‌ می‌شود.

اصطلاحاتی مثل اکازیون، روف گاردن، فلاور باکس، مستر خواب، تی وی روم و شاه‌نشین بیشتر برای ویلا و خانه‌های لوکس به کار برده می‌شوند. هر یک از این واژه‌ها تعاریف جداگانه‌ای دارند که در مطلب بالا به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

اصطلاحات رایج در بازار املاک
رایج ترین اصطلاحات املاکی‌ها

3 دیدگاه

  1. سجاد
    12 اردیبهشت 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    روف با روف گاردن تفاوتی داره؟ ویلایی که میخوام بخرم نوشته روف داره

    • گیلیم
      12 اردیبهشت 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله ویلایی که روف داره به معنی این هست که پشت بام ویلا قابل چیدمان و استفاده است.
      اما ویلایی که دارای روف گاردن هست، یعنی سازنده یا مالک به سلیقه خودش پشت بام را طراحی و چیدمان کرده و گل و گیاه در آنجا قرار داده است.
      البته بین عموم مردم باب شده که به هردو پشت بام خالی یا طراحی شده ویلا روف گاردن می‌گویند.

  2. محیا
    17 شهریور 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    ممنون میشم چند اصطلاح عالی برای کلمه نورگیر هم بگین

ارسال دیدگاه