جزئیات سقف اجاره بها مسکن در سال 1401

21 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
سقف اجاره بها مسکن

پس از گذشت یک ماه از شروع سال جدید، دولت سیزدهم تصمیمات جدیدی در خصوص سقف مجاز اجاره بهای مسکن گرفت. علاوه بر آن، مستأجران در سال جدید می‌توانند تسهیلات کمک ودیعه مسکن دریافت کنند.
در دو سال پیشین همزمان با اپیدمی ویروس کرونا در کشور، دولت دوازدهم به منظور حمایت از مستأجران، مصوبه‌ای مبنی بر تمدید خودکار اجاره نامه و سقف مجاز اجازه بها اجرایی کرد. بر اساس این مصوبه مبلغ اجاره سالیانه در شهر تهران 25%، سایر کلان‌شهرها 20% و در شهرهای کشور 15% تعیین شده بود.
وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم هم همانند دو سال گذشته پیشنهاد جدیدی برای سقف افزایش اجاره بها در سال 1401 به دولت ارائه کرده است. با این وجود آمارهای دو سال گذشته حاکی از آن است که عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و رشد تورم باعث شده تا مصوبه دولت تأثیر چندانی در کنترل قیمت‌های بازار مسکن نداشته باشد.

مصوبه دولت در مورد اجاره بها مسکن
مصوبه دولت در مورد اجاره بها مسکن 1401

بر اساس صحبت های وزیر سابق راه و شهرسازی در خرداد 1400، قراردادهای اجاره تا سه ماه بعد از اعلام رسمی دولت مبنا بر پایان کرونا باید به صورت اجباری تمدید می‌شود‌؛ اما همزمان با کاهش میزان مبتلایان به ویروس کرونا و باز شدن ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها، بسیاری از مستأجران در انتظار تصمیمات جدید دولت نشسته‌اند.
سید البرز حسینی (عضو کمیسیون عمران مجلس) اواخر فرودین ماه 1401 عنوان کرد: بازار اجاره نشینی رها شده و تورم در این بازار به نقطه جوش خود رسیده است. هر صاحب خانه ای به میزانی که می‌خواهد نرخ اجاره بها را افزایش می‌دهد و کسی نیست که این وضعیت را کنترل کند.
از طرفی هم نمایندگان مجلس در سال جدید هشدارهایی در مورد رشد اجاره بها دادند و عنوان کردند که بازار اجاره باید فوراً مدیریت شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در سال جدید بیان کرد که حکم تخلیه برای مستأجران صادر نمی‌شود و قراردادهای اجاره در سال 1401 هم تمدید می‌شود.
بر اساس برنامه جدید وزارت راه و شهرسازی، تعیین سقف افزایش اجاره بها برای قراردادهای تمدیدی سال 1401 در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد اولیه آن به دولت ارائه شده است؛ با این وجود هنوز خبری مبنی بر درصد افزایش قیمت اجاره بها به خبرگزاری‌ها داده نشده است.

تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در آخرین گفتگوی خود با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران در سال 1401 برای مستأجران شهر تهران 60 میلیون تومان، سایز مراکز استان‌ها 45 میلیون تومان و سایز نقاط شهری 35 میلیون تومان است.
با وجود آنکه پرداخت وام ودیعه مسکن در سال‌های 1399 و 1400 با نقص‌هایی روبرو بود، اما بر اساس آمار رسمی بیش از 450 هزار مستأجر موفق به دریافت این تسهیلات شده بودند.

ارسال دیدگاه