معرفی 10 گیاه آپارتمانی مقاوم | گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی و نور کم

4 تیر 1401
0 دیدگاه
گیاهان آپارتمانی مقاوم

چرا گیاهانی که در آپارتمان نگهداری می‌کنم پژمرده می‌شوند؟

چه گیاهانی برای محیط‌های آپارتمانی مقاوم هستند؟

با افزایش آپارتمان نشینی در شهرهای کوچک و بزرگ، مسئله نگهداری از گل و گیاه همانند قبل کار آسانی نیست. در زمان های قدیم در هر خانه ای که می‌رفتیم، از باغچه گرفته تا بالکن و حتی داخل خانه، گل و گیاهان سبز و زیبایی به چشم می‌خورد. اما امروزه کمبود نور و نبود جای کافی در واحدهای آپارتمانی، باعث شده تا بسیاری از افراد از نگهداری گیاه پشیمان شوند.

وجود گیاهان سرسبز و با طروت در محل کار و حتی خانه به خودی خود حال آدم را خوب می‌کند. اما خب کسی دلش نمی‌خواهد که بعد از خرید گل و گیاه، شاهد پژمردگی و از بین رفتن آن‌ها باشد. ولی امید خودتان را از دست ندهید!! برای فضاهای آپارتمانی هم گل و گیاهان مناسبی وجود دارد.

امروزه گیاهان مقاومی با حداقل نیاز به آب و نور، با نام گیاهان آپارتمانی به فروش می‌رسند. نگهداری از این گیاهان کار چندان سختی نیست؛ چرا که گیاهان مقاوم آپارتمانی (Resistant houseplants) در برابر عوامل نامساعد محیطی همچون کمبود نور و کمبود آب سازگار هستند.

اگر از دوستداران گل و گیاه هستید اما به خاطر شرایط سخت نگهداری، از خرید آن‌ها صرف نظر می کنید، با ما همراه باشید. در این مطلب از مجله گیلیم قصد داریم تا 10 نوع گیاه آپارتمانی مقاوم را معرفی می‌کنیم.

نمونه های گیاهان آپارتمانی
گیاهان مقاوم آپارتمانی Resistant houseplants

همان طور که پیش تر گفتیم، دسته ای از گیاهان که نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند، گیاهان آپارتمانی مقاوم یا Resistant houseplants نام دارند. گیاهان آپارتمانی هم همانند دیگر گیاهان دارای انواع مختلفی هستند. هر یک از این گیاهان نسبت به شرایط آب و هوایی و محیطی خاصی سازگار هستند. 

  • گیاهان مقاوم به سرما و گرما

دما تأثیر زیادی در رشد گیاهان دارد. تغییر فصول همان طور که بر زندگی انسان‌ها تأثیرگذار است، بر رشد و حیات گیاهان نیز تأثیر می‌گذارد. برخی از گیاهان نسبت به گرما شدید و برخی دیگر نسبت به سرما ضعف دارند. از این رو با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود و محل قرارگیری گیاه، گیاهان آپارتمانی مناسبی بخرید.

  • گیاهان مقاوم به کم آبی

کمبود آب، یکی از اصلی‌ترین دلایل پژمردگی و زرد شدن برگ گیاهان است. اگر در طول سال مجبور هستید تا مدت زمان زیادی دور از خانه باشید، بهتر است از گیاهان مقاوم به بی آبی نگهداری کنید. گیاهانی مثل کاکتوس نیاز به آب کمتری دارند و برای نگهداری در آپارتمان‌ها مناسب هستند.

  • گیاهان مقاوم به نور کم

بسیاری از واحدهای آپارتمانی شرایط نوری خوبی برای نگهداری از گل و گیاه ندارند. با وجود آنکه نور لامپ تا حدودی می‌تواند نور مورد نیاز گیاهان را فراهم کند، اما هیچ چیزی جای نور خورشید را نمی‌گیرد. اما گیاهان آپارتمانی مقاومی وجود دارد که برای رشد و ادامه حیات، نیاز به نور کم و سایه دارند.

گیاهان مقاوم آپارتمانی
گیاهان مقاوم به کم آبی، نور کم، سرما و گرما

گیاه سانسوریا یا زبان مادر شوهر (Sansevieria)

گیاه سانسوریا یا شمیری از گیاهان معروف سخت و مقاوم آپارتمانی محسوب می‌شود. سانسوریا به خوبی خودش را با شرایط محیط وفق می‌دهد و رشد نسبتاً سریعی دارد. این گیاه نیاز به نوری کمی دارد؛ از این رو نور غیر مستقیم خورشید یا نور لامپ‌های فلوئور سنت برای سانسوریا کافی است. سانسوریا علاوه بر نور کم، نیاز به آب زیادی هم ندارد. بهتر است حدوداً هر دو هفته یک بار و زمانی که خاک گلدان سانسوریا خشک شده، آن را آب دهید.

خاک مناسب برای گیاه سانسوریا ترکیب شن، ماسه، رس و مواد آلی است. از طرفی اگر می‌خواهید این گیاه را در گلدان بکارید، بهتر است گلدان سفالی بخرید. اما حواستان باشد که گیاه سانسوریا را در مقابل وزش باد گرم یا سرد قرار ندهید.

تصویر گیاه سانسوریا
سانسوریا گیاهی مقاوم در برابر کم نوری

گیاه زاموفیلیا، گیاه جاودانگی (Zamiifolia)

گیاه زاموفیلیا یا گیاه جاودانگی از گیاهان بومی آفریقای شرقی محسوب می‌شود که برای نگهداری در آپارتمان‌ها بسیار مناسب است. این گیاه نیاز به نور کمی دارد و نور مستقیم خورشید یا نور لامپ هم برای رشد آن کافی است. زاموفیلیا علاوه بر نور کم، نیاز به آب بسیار کم، نگهداری آسان و مراقبت کمی دارد. به طوری که هر 10 روز تا 1 ماه یک بار، بسته به شرایط محیطی نیاز است تا آن را آبیاری کنید. 

زاموفیلیا گیاهانی بدون دردسر با مقاومت بالا، کاملاً با شرایط زندگی آپارتمانی سازگار هستند. البته حواستان باشد که زاموفیلیا حاوی کریستال‌های کلسیم اگزالات است؛ در صورت تماس پوست با این مواد سمی، مشکلاتی از قبیل التهابات پوستی برای شما ایجاد می‌شود.

تصویر گیاه زاموفیلیا
زاموفیلیا یا گیاه جاودانگی مقاوم در برابر نور و آب کم

گیاه برگ بیدی (Tradescantia Fluminensis Quadricolour)

گیاه برگ بیدی با رشد سریع و گل‌های رنگارنگش از گیاهان آپارتمانی مقاوم محسوب می‌شود. گیاه برگ بیدی همزمان نیاز به نور مستقیم و نور غیر مستقیم خورشید دارد. اگر نور کافی به برگ بیدی نرسد، به مرور زمان شاهد کمرنگ شدن رنگ برگ‌های آن می‌شوید. متوسط آبیاری برگ بیدی هم، هفته ای یک بار است. فقط مقداری به برگ بیدی آب دهید که خاک آن مرطوب شود.

از آنجایی که گیاه برگ بیدی به سرعت رشد می‌کند، بهتر است هر چند وقت یک بار آن را هرس کنید.

تصویر گیاه برگ بیدی از گیاهان آپارتمانی
گیاه برگ بیدی با رشد سریع

گیاه برگ قاشقی، پیرومیا (Spoonleaf Peperomia)

گیاه برگ قاشقی یا پیرومیا از گیاهان بومی مناطق استوایی است. این گیاه با برگ‌های سبز سفت و گوشتی که دارد، از گیاهان محبوب آپارتمانی محسوب می‌شود. گیاه برگ قاشقی انواع مختلفی دارد. از پیرومیا نیوالیس گرفته تا اسکاندیس، کاپراتا و … . این گیاه نیاز به آبیاری نامنظمی دارد؛ یعنی اینکه هر زمان احساس کردید که خاک گلدان خشک شده آن را به طور کامل آبیاری کنید. گیاه برگ قاشقی نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم خورشید دارد.

تصویر گیاه برگ قاشقی یا پیرومیا
گیاه برق قاشقی از گیاهان محبوب آپارتمانی

گیاه بامبو (Bambusoideae)

بامبو از گیاهان بومی آفریقای مرکزی، یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. بامبو هم در گلدانی پر آب و هم در گلدانی پر از خاک قادر به ادامه حیات است. بامبو نیاز به نور بسیار کم و غیر مستقیم دارد؛ به طوری که گیاه بامبو به گیاهی سایه دوست شهرت پیدا کرده است. اگر بامبو خود را در خاک کاشته باشید، باید همیشه خاک آن را مرطوب نگه دارید. اما اگر بامبو شما در آب قرار دارد، باید هر هفته آب آن را تعویض کنید.

متوسط دمای مناسب برای رشد گیاه بامبو بین 18 تا 35 درجه سانتی‌گراد است. حواستان باشد که اگر حیوان خانگی دارید، گیاه بامبو را دور از آن قرار دهید. بامبو گیاهی سمی بوده و در صورت خورده شدن توسط حیوانات علائمی مثل دل درد، ضعف، اسهال، آبریزش دهان و … ایجاد می‌کند.

تصویر گیاه آپارتمانی بامبو
بامبو از گیاهان مقاوم آپارتمانی

اگر می‌خواهید با نحوه مراقبت از گیاهان باغ و باغچه آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “آموزش مراقبت از گیاهان” را مطالعه کنید.

بن سای (Bonsai)

درختچه بنسای یکی دیگر از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که احتمالاً بارها نام آن را شنیده باشید. بنسای در اصل درختی مینیاتوری است که به شکل خاصی دیزاین شده تا برای کاشت در گلدان‌ها مناسب باشد. درخت بن سای نیاز به آبیاری فراوانی دارد. هنگام نگهداری از بن سای نباید آبیاری آن را از یاد ببرید. فضاهای نزدیک پنجره یا درون بالکن که نور مستقیم خورشید می‌تابد، برای نگهداری از گیاه بن سای مناسب هستند.

البته حواستان باشد که دمای محیطی که بن سای در آن قرار گرفته نباید زیر 4 درجه سانتی‌گراد باشد.

تصویر گیاه بن سای
درختچه بن سای از زیباترین گیاهان آپارتمانی

انواع کاکتوس (Cactus)

گیاه کاکتوس با طول عمر بالا و سازگار با هر شرایط آب و هوایی، از گیاهان سرسخت و مقاوم آپارتمانی محسوب می‌شود. کاکتوس از گیاهانی محسوب می‌شود که نسبت به سرما مقاومت بالایی دارد. از طرفی در شرایط کم نور و کم آب به رشد خود ادامه می‌دهد. کاکتوس‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به سلیقه شخصی خودتان می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

تصویر انواع کاکتوس
کاکتوس از گیاهان سر سخت و مقاوم آپارتمانی

آگلونما یا گیاه همیشه سبز (Aglaonema)

آگلونما یا گیاه شانس از گیاهان بومی جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود. گیاه آگلونما شرایط نگهداری آسانی دارد. این گیاه نیاز به نور کافی اما غیر مستقیم خورشید دارد. اما به هیچ عنوان نباید آن را در مقابل نور مستقیم خورشید نگه دارید؛ چرا که برگ‌های آن دچار سوختگی می‌شود. گیاه آگولنما نباید بیش از حد آبیاری شود. تنها زمانی که چند سانتی متر رویی خاک خشک شده بود، گیاه را آبیاری کنید. این گیاه در محیط‌هایی با رطوبت کم رشد کافی را خواهد داشت.

تصویر گیاه آگلونما
گیاه آگلونما از گیاهان بومی جنوب شرقی آسیا

پوتوس (Pothos)

گیاه پوتوس یا پتس از گیاهان همیشه سبز و زیبای آپارتمانی است. پوتوس نیاز به نور زیاد اما غیر مستقیم خورشید دارد. ما نور کم باعث پژمردگی آن نمی‌شود؛ بلکه سرعت رشد آن را کاهش می‌دهد. هر زمانی که احساس کردید رطوبت خاک گیاه کم شده، آن را آبیاری کنید. اما حواستان باشد که آبیاری بیش از حد پوتوس باعث پوسیدگی ریشه آن می‌شود.

گیاه پتوس در دسته گیاهان سمی قرار می‌گیرد. مراقب باشید که این گیاه را دور از دسترسی کودکان و حیوانات قرار دهید.

گیاه پوتوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم
گیاه پوتوس از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی

دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن باخیا که بسیاری آن را با نام عصای بی عقلی می‌شناسند، در دسته گیاهان مقاوم آپارتمانی قرار می‌گیرد. دیفن باخیا از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی است که همانند یک تصفیه کننده هوا عمل می کند. این گیاه نیاز به نور زیادی ندارد و در سایه به خوبی رشد می کند. در زمان آبیاری این گیاه، آن را به خوبی سیراب کنید و تا زمان خشکی کامل آن، به آن آب ندهید. مناسب‌ترین دما برای رشد دیفن باخیا دمای 15 الی 24 درجه است.

هشدار: گیاه دیفن باخیا گیاهی سمی است. اگر این گیاه توسط انسان خورده شود، مشکلاتی از قبیل دل درد، سوزش دهان، گلو درد و … ایجاد می‌کند.

تصویر گیاه دیفن باخیا
گیاه دیفن باخیا یا عصای بی عقلی

در پایان ...

گیاهانی که پیش تر با آن‌ها آشنا شدیم، با توجه به شرایط نگهداری و مقاومتی که در شرایط سخت از خود نشان می‌دهند، در دسته گیاهان مقاوم آپارتمانی قرار گرفته‌اند. این گیاهان نیاز به نور زیادی ندارند و با نور لامپ‌های فلوئور سنت هم می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. 

شما چه گیاهان دیگری می‌شناسید که برای نگهداری در آپارتمان‌ها مناسب هستند؟ 

ارسال دیدگاه