جاهای دیدنی رویان کجاست؟ | لیست 12 جاذبه گردشگری رویان مازندران

23 شهریور 1401
0 دیدگاه
جاهای دیدنی شهر رویان

شهر رویان کجاست؟ آیا جاذبه های گردشگری رویان را می‌شناسید؟ چرا این شهر به منطقه‌ای توریستی تبدیل شده است؟

شهر رویان که در زمان های قدیم با نام علمده شناخته می‌شد، یکی از شهرهای معروف مازندران است. رویان در غرب استان مازندران و بین شهرهای نور و نوشهر قرار گرفته است. شهری که به واسطه ساخت ویلاهای شهرکی و مستقل در آن، به یکی از معروف‌ترین و پر رفت و آمد‌ترین شهرهای شمالی تبدیل شده است.

یکی از دلایلی که باعث شده شهر رویان برای خرید ویلا و زمین پرطرفدار باشد، موقعیت جغرافیایی آن است. این شهر در مرکز نوار ساحلی مازندران واقع شده و چشم انداز بی نظیری به دریا و جنگل های شمالی دارد. در ادامه از این مطلب گیلیم قصد داریم تا 12 جاذبه گردشگری از شهر رویان را برایتان معرفی کنیم.

موقعیت جغرافیایی شهر رویان
منطقه تفریحی و توریستی رویان

شهر رویان از شهرستان های استان مازندران، در چند سال اخیر به سبب ساخت و ساز ویلاهای لوکس شهرتی بیش از پیش پیدا کرده است. این شهر از سمت شرق به شهرستان نور، از سمت غرب به شهرستان نوشهر، از جنوب به کوه های البرز و از شمال در مجاورت دریا قرار گرفته است. رویان تا چند سال پیش به عنوان روستای علمده شناخته می‌شد؛ اما با بیشتر شدن جمعیت روستای علمده به شهر رویان تغییر نام پیدا کرد. 

از آنجایی که رویان شهری توریستی است، بیشتر درآمد مردم در رویان از طریق صنعت گردشگری تأمین می‌شود؛ اما با این وجود بخش قابل توجهی از مردم این منطقه به دامداری و کشاورزی نیز مشغول هستند.

رویان به چه معناست؟

در مورد تاریخچه و معنای کلمه رویان بحث و جدل های زیادی وجود دارد. طبق گفته علما، رویان به معنای کوهی است که رنگ آن به سرخی می‌زند. در یکی از کتاب‌ها رویان به معنای دامنه کوهی است که در آن گیاهان فراوانی می‌روید. اما اگر بخواهیم این کلمه بر اساس گویش مردم منطقه معنا کنیم، رویان به معنای رودها و چشمه سارهای فراوان است.

آب و هوای رویان

آب و هوای منطقه رویان هم همانند دیگر شهرهای مازندران، معتدل و مرطوب است. بیشترین دما در رویان 36 درجه سانتی‌گراد و کمترین دما 1- درجه سانتی‌گراد است. حداقل رطوبت هوای رویان 82% و حداکثر رطوبت 86% است. رویان، شهری پر از جنگل های انبوه و گونه های گیاهی مختلف، هر ساله طبیعت گردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. اگر می‌خواهید به این منطقه سفر کنید، یادتان باشد که بهترین زمان برای سفر به رویان در بهار و اوایل پاییز است. 

آب و هوای رویان
قابی زیبا از خانه‌های روستایی رویان

جاذبه‌های دیدنی شهر رویان

شهر رویان به تنهایی شهر بزرگی نیست؛ اما اگر برای خرید ویلا سری به این منطقه زده باشید، متوجه خواهید شد که مردم محلی مناطقی از شهر نوشهر و نور و مناطق اطراف رویان را نیز با نام منطقه رویان معرفی می‌کنند. 

از این رو ممکن است برخی از جاذبه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در اطراف منطقه رویان یا در روستاهای کوچک اطراف آن باشد. ولی نگران نباشد! این جاذبه‌ها در فاصله کمتر از 40 کیلومتری رویان قرار دارند و ممکن است در مسیر جاده رویان بارها از کنار آن گذر کرده باشید.

1. جاده بلده

شاید پیش خودتان فکر کنید که مگر جاده هم جزو جاذبه‌های دیدنی شهرها محسوب می‌شود؟ باید بگوییم بله جاده بلده به سمت رویان به حدی زیبا و خیره کننده است که به تنهایی می‌توان از آن به عنوان جاذبه ای دیدنی و خاص یاد کرد. بیشتر جاذبه‌های بکر و دیدنی شهر رویان هم در مسیر همین جاده شگفت انگیز قرار گرفته‌اند.

پیشنهاد می‌کنیم که در مسیر رفت یا برگشت از رویان حتماً یک بار هم که شده از این مسیر تردد کنید. شک نکنید که زیبایی‌های این جاده به حدی خیره کننده است که تا سال‌های سال در خاطرتان می‌ماند.

جاده بلده به سمت رویان
جاده بلده از زیباترین مسیرهای منتهی به رویان

2. ساحل رویان

از آنجایی که شهر رویان در نوار ساحلی دریای خزر واقع شده ، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تفریحات ساحلی آن است. ساحل رویان در فاصله کمتر از 10 دقیقه از شهر قرار دارد. ساحلی زیبا و تمیز که از امکانات رفاهی مناسبی مثل پارک ساحلی مخصوص کودکان، مهمانسرا، چند رستوران، پارکینگ و کافی‌شاپ برخوردار است.

به راستی قدم زدن در کنار ساحل رویان و گوش دادن به صدای امواج دریا آن هم در زمان غروب آفتاب حس و حال بی نظیری دارد. بی دلیل نیست که مردم بسیاری از سراسر کشور منطقه رویان را برای خرید ویلا انتخاب می‌کنند.

ساحل رویان از جاذبه های گردشگری رویان
ساحل زیبای رویان از جاذبه های گردشگری رویان

3. بازار روس رویان

یکی از جاهای دیدنی رویان که در 2 کیلومتری شهر قرار گرفته، بازار بزرگ روس‌ها است. این بازار که از سال 1370 فعالیت می‌کند، از غرفه وسایل آشپزخانه گرفته تا پوشاک، سوغاتی و مواد غذایی را شامل می‌شود. البته بازار ماهی فروشان و چهارشنبه بازار هم در نزدیکی همین بازار قرار گرفته است.

بازار روس رویان
بازار روس رویان در 2 کیلومتری شهر

4. کلیسای آنتوان مقدس

یکی از کلیساهای مهم مازندران که در 6 کیلومتری شهر رویان قرار دارد، کلیسای آنتوان مقدس است. این کلیسا در سال 1974 میلادی به دست ارامنه این منطقه ساخته شده است. بنایی هشت ضلعی با معماری جذاب که برای مسیحیان اهمیت زیادی دارد. احتمالاً می‌دانید که ورود عموم مردم به داخل کلیساهای مسیحی ممنوع است؛ با این حال بد نیست در سفرتان به رویان از نزدیک این مکان تاریخی را مشاهده کنید.

کلیسای آنتوان مقدس رویان
کلیسای آنتوان مقدس از جاذبه های تاریخی رویان

5. کاخ تمیشان اشرف پهلوی

یکی از جاذبه‌های تاریخی اطراف رویان کاخ تمیشان است. این کاخ که به دستور خواهر محمدرضا پهلوی یعنی اشرف پهلوی ساخته شده، در فاصله 7 کیلومتری از رویان قرار گرفته است. کاخ تمیشان با معماری بی نظیری که دارد در رده لوکس‌ترین بناهای کشور قرار می‌گیرد.

کاخ تمیشان هم همانند دیگر کاخ‌های ساخته شده توسط شاهان در وسط باغ بزرگی ساخته شده است. متأسفانه بازدید از این کاخ و ساختمان‌های اطرافش برای عموم مردم آزاد نیست. با این حال این مکان هم در دسته جاذبه‌های تاریخی رویان قرار می‌گیرد.

کاخ تمیشان از جاذبه‌ های گردشگری رویان
کاخ تمیشان از جاذبه‌ های گردشگری رویان

6. پارک جنگلی رویان

یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری رویان، پارک جنگلی رویان است. پارک جنگلی رویان با مساحت 205 هکتار، محل خوبی برای طبیعت گردی و کمپ در دل جنگل‌های شمالی محسوب می‌شود. این جنگل که در 9 کیلومتری رویان قرار گرفته، دارای مسیرهای ماشین‌رو و آلاچیق‌های زیادی است. از طرفی هم نزدیکی این پارک جنگلی به رویان باعث شده تا ساکنین شهر و مسافران برای گذراندن اوقات فراغت خود به این پارک بیایند.

پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در روزهای بارانی سری به پارک جنگلی رویان بزنید تا زیباترین تصویر این منطقه، یعنی جنگل‌های مه گرفته رویان را تماشا کنید.

پارک جنگلی رویان، نزدیک ترین جاذبه گردشگری به شهر
پارک جنگلی رویان، نزدیک ترین جاذبه گردشگری به شهر

7. آبشار آب پری

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر رویان، آبشار آب پری است. این آبشار در 13 کیلومتری جاده زیبای رویان – بلده واقع شده است. آبشاری پنهان شده در دل طبیعت بکر رویان که ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. چیزی که باعث زیبایی این آبشار شده، قرارگیری صخره ها و سنگ‌ها در مسیر آبشار آب پری و شیب 60 درجه آن است. هوای خنک محدوده و صدای دلنشین آب زمانی که با صدای پرندگان و باد ترکیب می‌شود، حال و هوای خاصی دارد.

آبشار آب پری از زیباترین جاذبه گردشگری رویان
آبشار آب پری از زیباترین جاذبه گردشگری رویان

8. جنگل گلندرود

بیشتر گردشگران و مسافرانی که به شمال سفر می‌کنند، به دنبال منطقه‌ای بکر برای کمپینگ و طبیعت گردی هستند. جنگل گلندرود هم منطقه‌ای بی نظیر برای دوستداران طبیعت محسوب می‌شود.  جنگلی مملو از درختان سر به فلک کشیده افرا و گونه‌های گیاهی متنوع که منابع طبیعی زیادی را درون خود جای داده است.

مردمان محلی این جنگل را با معادن زغال سنگ بسیارش می‌شناسند. چرا که این منطقه علاوه بر پوشش گیاهی خاص، دارای معادن زغال سنگ ارزشمندی است. اگر بخواهید خودتان را از رویان به گلندرود برسانید، باید مسیری 18 کیلومتری را طی کنید. جاده رویان – بلده شما را به جنگل های گلندرود می‌رساند.

جنگل گلندرود با درختان سر به فلک کشیده
جنگل گلندرود با درختان سر به فلک کشیده

9. پارک جنگلی و دریاچه الیمالات

یکی از مناطق معروف اطراف رویان، پارک جنگلی الیمالات و دریاچه الیمالات است. منطقه‌ای بکر و سرسبز که در همه فصول سال زیبا و خیره کننده به نظر می‌رسد. قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده و قایق سواری در رودخانه الیمالات لذت طبیعت گردی را برایتان دوچندان می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد که دریاچه الیمالات بزرگ ترین دریاچه استان مازندران است. در این دریاچه می‌توانید ماهی بگیرید یا با کرایه قایق دقایقی را به قایق سواری در دل این دریاچه زیبا سپری کنید. پارک جنگلی الیمالات جدای از امکانات تفریحی، چندین رستوران و کافی‌شاپ هم دارد.

برای رسیدن به منطقه الیمالات باید مسیر 18 کیلومتری جاده نور – چمستان را طی کنید.

دریاچه الیمالات و طبیعت بکر آن
دریاچه الیمالات و طبیعت بکر آن

10. پارک جنگلی کشپِل

یکی از وسیع‌ترین پارک های جنگلی اطراف رویان، پارک جنگلی کشپل است. این پارک جنگلی هم در مسیر جاده رویان – بلده و هم در مسیر جاده چمستان – نور قرار گرفته است. از درختان سر به فلک کشیده افرا گرفته تا درختان توسکا، انجیلی و لرک در این پارک جنگلی به وفور دیده می‌شود.

پارک جنگلی کشپل به خاطر طبیعت بکر، چشمه‌های زلال و امکانات رفاهی که دارد، پرطرفدار است. امکانات رفاهی مثل آلاچیق، سوپرمارکت، قهوه خانه، پارک بازی، چندین رستوران، کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی در نقاط مختلف این پارک جنگلی قرار گرفته است.

اگر بخواهید با خودرو به این پارک جنگلی بروید، باید مسیر 29 کیلومتری از رویان تا جاده چمستان را طی کنید.

پارک جنگلی کسپل از جاذبه های گردشگری رویان
پارک جنگلی کسپل از جاذبه های گردشگری رویان

11. آبشار حرام او

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی اطراف رویان، آبشار حرام اٌو است. این آبشار که ارتفاعی برابر با 15 متر دارد، همانند آبشارهای معمول پر آب نیست؛ اما گل سنگ‌های زیبایی که روی سنگ‌ها روییده و هوای خنکی که دارد، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. از طرفی هم مردم محلی این منطقه عقیده دارند که آب آبشار حرام او دارای خواص درمانی بسیاری است. 

در این محدوده به خاطر ساخت جاده بخش زیادی از کوه تراشیده شده است؛ از این رو ارتفاع این آبشار از سطح زمین بیشتر شده است. این آبشار زیبا درست در مسیر جاده جاده رویان – بلده قرار گرفته و زیبایی مسیر را دوچندان کرده است. اگر می‌خواهید از رویان به سمت این آبشار حرکت کنید، باید مسیر 31 کیلومتری را طی کنید.

آبشار حرام او از جاذبه گردشگری رویان
آبشار حرام او از جاذبه های گردشگری رویان

12. آبشار کَپ

در یکی از روستاهای نزدیک رویان به اسم کَپ جاذبه دیدنی دیگری با نام آبشار کپ قرار گرفته است. آبشار کپ در اصل آبشاری خزه‌ای است که در ارتفاع 1725 متری از سطح دریا و در دل جنگل‌های مازندران پنهان شده است. آبشاری که در روزهای بارانی سال غرق مه شده و منظره‌ای خیره کننده را پدید می‌آورد.

البته اگر به هوای آبشار کپ به سمت این منطقه می‌روید، از روستای کپ سفلی غافل نشوید. این روستا به واسطه بافت قدیمی خود در دسته مکان‌های تاریخی و خاص قرار می‌گیرد. برای رسیدن به آبشار کپ از رویان باید مسیری 48 کیلومتری را طی کنید. این روستا در جاده رویان – بلده قرار گرفته است.

آبشار کپ در روستای کپ سفلی
آبشار کپ در روستای کپ سفلی

سؤالات متداول

رویان نام شهری در نزدیکی نور و نوشهر است که در زما‌ن‌های قدیم با نام علمده شناخته می‌شد. این شهر زیبا به واسطه ساخت ویلاهای لوکس و امکانات رفاهی مناسب در دسته شهرهای معروف استان مازندران قرار گرفته است.

ساحل و پارک ساحلی رویان، جنگل گلندرود، آبشار آب پری، کلیسای آنتوان مقدس، کاخ تمیشان، پارک جنگلی کشپل، دریاچه الیملات و … از جاهای دیدنی شهر رویان محسوب می‌شود.

قرارگیری شهر رویان در نوار ساحلی دریای خزر، قرارگیری منطقه در بین جنگل‌های انبوه شمالی، امنیت بالای منطقه، مردمان خونگرم، فرهنگ خوب مردم، امکانات رفاهی مناسب و ساخت ویلاهای لوکس در این منطقه باعث شهرت رویان شده است.

ساحل زیبای رویان
ساحل زیبای رویان

در پایان ...

شهر رویان با قرارگیری در بین جنگل و ساحل زیبای دریای خزر، یکی از محبوب‌ترین شهرها برای خرید و فروش ویلا است. جاذبه‌های تاریخی، طبیعت بکر، آبشارهای پر آب و ییلاقات بکر این منطقه هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. به نظر شما به غیر از دیدنی‌های لیست بالا، رویان چه جاذبه گردشگری خاص دیگری دارد؟

ارسال دیدگاه