قوانین شهرک‌های ویلایی شمال، زندگی در ویلاهای شهرکی

5 شهریور 1401
16 دیدگاه
قوانین شهرک‌های ویلایی

در مقالات پیشین مجله گیلیم در مورد ویلاهای شهرکی و تفاوت آن با ویلاهای مستقل صحبت کردیم. ویلاهایی که همانند یک آپارتمان مسکونی دارای قوانین خاصی هستند. قوانینی مثل عدم دسترسی عموم مردم به شهرک یا هماهنگی برای ورود میهمانان به داخل شهرک. قوانین شهرک‌های ویلایی شمال به حدی گسترده است که هر شهرک دارای اساس نامه جداگانه‌ای است.
اساس نامه شهرکی از باید و نبایدهای انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل گرفته تا هزینه‌های بازسازی و مشخصات زمین و پلاژ را به صورت کامل شرح داده است. اگر تا به حال قصد خرید ویلاهای شهرکی شمال را داشته باشید، می‌دانید که بازدید از این ویلاها فرآیندی زمان‌بر است و نیاز به هماهنگی‌های بسیاری دارد. دلیل آن هم اهمیت بالای حفظ امنیت در این شهرک‌ها است.
با مجله گیلیم همراه باشید تا در ادامه علاوه بر معرفی متن اساسنامه شهرک‌ها، شما را بیشتر با قوانین شهرک‌های ویلایی آشنا کنیم.

اساسنامه شهرک‌های ویلایی
اساسنامه شهرک‌های ویلایی

برای اینکه بتوانید در شهرک‌ها زندگی مسالمت آمیزی را تجربه کنید، باید با قوانین و مقررات آن آشنا باشید. شهرک‌های مطرح شمالی مثل شهرک کوشا، شهرک فردوس رویان، شهرک امیر دشت، شهرک دریا بیشه و … دارای اساسنامه کاملی هستند که وظایف و حقوق هر یک از شهروندان در آن نوشته شده است. 

چند نمونه از قوانین مشترک در شهرک‌های ویلایی شمال:

1. قوانین مربوط به مشاعات شهرک

همان طور که در ساختمان‌های مسکونی دارای فضاهای مشترکی به نام مشاعات هستیم، در شهرک‌های ویلایی هم بخش‌های مشترکی وجود دارد که ساکنین شهرک امکان استفاده از آن را دارند. فضاهایی مثل پارکینگ، محوطه تفریحی، پارک، فضای سبز جلوی ویلا، پیاده رو، زمین بازی و … .

 بسته به نظر هیئت مدیره و مالکین ویلاهای شهرکی، فضاهای مشاع داخل شهرک می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً در برخی شهرک‌ها، فضای سبز داخل محوطه ویلا هم جزو مشاعات محسوب می‌شود. یعنی اینکه نمی‌توانید بدون جلب نظر سایر ساکنین شهرک تغییراتی در کاشت یا حتی حذف گیاهان انجام دهید.

مشاعات ویلای شهرکی
مشاعات ویلای شهرکی

2. انتخاب هیئت مدیره

یکی از مهم‌ترین قوانین شهرک‌ها و ساختمان‌های مسکونی، انتخاب هیئت مدیره است. مالکین ویلاهای شهرکی باید از بین خود افرادی را برای مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، جانشین و … انتخاب کنند. بسته به تعداد ویلاهای داخل شهرکی، تعداد افراد هیئت مدیره متفاوت خواهد بود.

وظیفه هیئت امنای شهرک، تصویب قوانین شهرک و حل مشکلات داخل شهرک است. از آنجایی که تمام ساکنین در انتخاب اعضای هیئت مدیره حق رأی دارند، بعد از تصویب قانون توسط هیئت مدیره، ساکنین موظف‌اند آن قوانین را رعایت کنند.

3. قوانین ساخت و ساز و تعمیرات

شهرک‌های ویلایی شمال از نظر ساخت و ساز به دو دسته مختلف تقسیم می شوند:

ویلاهای دسته اول که تکلیفشان معلوم است. همه مالکان باید در زمان ساخت ویلا در این شهرک از قوانین ساخت ویلا (متراژ، ظاهر، متریال، ارتفاع و …) پیروی کنند. این قانون چه در مورد ساخت و چه در مورد تعمیرات ویلا وضع شده است. یعنی اگر ویلاهای شهرک فاقد انباری یا فضای سبز باشند، مالک ویلا نمی‌تواند بخشی را به ویلا اضافه کند.

دومین دسته شهرک‌های ویلایی که عمدتاً شهرک‌های برند منطقه هم محسوب می‌شوند، ممکن است از نظر ظاهری شباهتی با یکدیگر نداشته باشند؛ اما با این حال برای ساخت و ساز در این شهرک‌ها هم قوانین مختلفی مثل حداکثر ارتفاع ویلا یا استفاده از گیاهان خاص برای محوطه سازی وجود دارد. یعنی شما می‌توانید در این شهرک‌ها هم ویلای تریبلکس بسازید و هم ویلای کلاسیک. 

اما فراموش نکنید که برای ساخت و ساز یا تعمیرات در این شهرک‌ها باید با اعضای هیئت مدیره صحبت کنید و مجوزهای لازم را از این افراد دریافت کنید. 

ساخت و ساز در شهرک‌های شمالی
ساخت و ساز در شهرک‌های شمالی

اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “تفاوت ویلای شهرکی با ویلای مستقل” هم بخوانید.

4. قوانین مربوط به جابجایی

یکی دیگر از قوانین ویلاهای شهرکی، مربوط به اسباب کشی و جابجایی وسایل در زمان تعمیرات است. زمانی که ویلای شهرکی می‌خرید، باید بدانید که هر گونه جابجایی وسایل به داخل یا خارج شهرک نیازمند دریافت مجوز است. از آنجایی که امنیت شهرک‌های ویلایی بسیار حائر اهمیت است، ساکنین نمی‌توانند به صورت خودسرانه نسبت به جابجایی وسایل یا مصالح ساختمانی اقدام کنند.

5. قوانین مربوط به ورود میهمان

یکی دیگر از قوانین شهرک‌ها که احتمالاً به گوشتان خورده باشد، جلوگیری از ورود افراد غریبه به داخل شهرک است. در ورودی شهرک‌های ویلایی ایست بازرسی قرار گرفته تا هویت افرادی که به شهرک وارد می‌شوند، بررسی شود. میهمانان باید دارای کارت مخصوص باشند یا مالک ویلا از قبل در مورد تعداد میهمانان و هویت هر یک از آن‌ها به بخش نگهبانی اطلاع داده باشد؛ در غیر این صورت از ورود افراد غریبه به داخل شهرک جلوگیری می‌شود.

6. قوانین رفت و آمد ساکنین

هر یک از شهرک‌های مختلف شمالی برای ورود و خروج ساکنین قوانین خاصی دارند. مثلاً نگهبانان شهرک‌های کوچک با مالکین ویلا آشنا هستند و سختگیری خاصی برای ورود و خروج افراد ندارند. اما شهرک‌های ویلایی برند و بزرگ منطقه از روش‌هایی مثل دوربین های کنترل پلاک، یا کارت‌های مخصوص برای شناسایی ساکنین شهرک استفاده می‌کنند.

7. قانون شارژ شهرک به صورت ماهانه و سالانه

 در شهرک‌های ویلایی باید به صورت ماهانه و سالانه هزینه نگهبان، نگهداری از فضای سبز (هرس کردن، کاشت گیاه و ..)، نظافت، نورپردازی، تعمیرات، امکانات تفریحی شهرک، و … را پرداخت کنید. از آنجایی که این هزینه‌ها بین تمام ساکنین شهرک تقسیم می‌شود، هزینه شارژ شهرک‌ها بالا نیست.

نحوه پرداخت شارژ شهرک
پرداخت شارژ شهرک

8. احترام به حریم خصوصی همسایه

ساکنین ویلاهای شهرکی همانند آپارتمان‌ها باید از ایجاد مزاحمت و سر و صدای بیش از حد خودداری کنند. به طوری که اگر قرار است میهمانی، تولد یا مراسم خاصی برگزار شود، باید از قبل به همسایه‌ها اطلاع دهید.

اصطلاحات اساسنامه شهرک‌ها

عبارت

مفهوم

احداث

ایجاد هر گونه بنای جدید

بازسازی

تغییر و تعمیر کلی ساختمان

حساب اندوخته

حسابی که برای مقابله با موارد پیش بینی نشده آینده افتتاح می‌شود.

شارژ سالانه

بودجه لازم برای تأمین اعتبار هزینه‌های شهرک

شارژ عمرانی

هزینه پروژه عمرانی، نوسازی یا بازسازی که هر مالک باید پرداخت کند.

عضو

هر یک از مالکان ویلا یا زمین شهرک عضو انجمن محسوب می‌شوند.

مجوز احداث، بازسازی یا نوسازی

مجوزی که هیئت مدیره برای انجام هر گونه عملیات احداث، نوسازی یا بازسازی ملک به مالک می‌دهد.

نوسازی

تخریب بنای قدیمی و ساخت بنای جدید

مشاعات

بخش‌هایی از شهرک که به تمام مالکان تعلق دارد. مثل: پارک، زمین بازی، پیاده رو، فضای سبز، گل و گیاه و …

احترام به حریم خصوصی همسایه
احترام به حریم خصوصی همسایه

نمونه اساسنامه شهرک PDF

سؤالات متداول

میزان شارژ شهرک با توجه به تعمیرات مورد نیاز شهرک و نظر هیئت مدیره بررسی می‌شود. اما به طور کلی هزینه تعمیرات شهرک، نگهبان و … باید بین تمام مالکین تقسیم شود. مالکان ویلای شهرکی باید تمام مبلغ شارژ و مالکان زمین شهرکی باید یک سوم مبلغ شارژ را بپردازند.

بله، با توجه به قانون 1 تملک آپارتمان‌ها تمام محل‌های پیشه، سکونت و آپارتمان که بین چند مالک مشاع باشد مشمول قانون تملک می‌شوند.

قانون مشاعات، قانون ورود و خروج، قانون ساخت و ساز، قانون بازسازی، جابجایی و اسباب کشی، قانون انتخاب مجامع عمومی، انتخاب هیئت مدیره و … از قوانین ویلاهای شهرکی محسوب می‌شوند.

قوانین حاکم بر شهرک‌های ویلایی شمال
قوانین حاکم بر شهرک‌های ویلایی شمال

در پایان ...

شهرک‌های ویلایی هم همانند آپارتمان‌ها برای ایجاد نظم و جلوگیری از هرج و مرج دارای قوانین خاصی هستند. این قوانین که توسط مالکان و اعضای هیئت مدیره به تصویب می‌رسد، باید توسط تمام ساکنین شهرک رعایت شوند. از این رو هر شهرکی دارای اساسنامه مخصوصی است.

16 دیدگاه

  1. شکرانی
    13 مرداد 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام. من قوانین و شرایط ویلانشینی سایت شما(گیلیم🌹) را با سایت‌های همکارانتان مطالعه و مقایسه کردم. هم از نظر جمله‌بندی زیبا بود و هم ایرادات ادبی و املائی نداشت. مهتر از این‌ها، کامل و جامع و ساده مطرح شده بود. آرزوی موفقیت برای تمام همکارانتان را دارم. ارادتمند: سید‌مهدی‌شکرانی

    • گیلیم
      14 مرداد 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام، ممنون از شما.
      از داشتن همراهانی مثل شما خیلی خوشحالیم، باعث افتخار ماست.

  2. سعید
    20 مهر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    آیا مدیر شهرک ویلایی می‌تواند بدلیل ساخت غیر مجاز و مخالف با آیین نامه ساخت شهرک از ورود مصالح و پیمانکار به شهرک جلوگیری کند؟

    • گیلیم
      23 مهر 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام بله
      به دلیل ایجاد نظم و الزام دیگران به اجرای قوانین شهرک، می‌تواند.

  3. سعید
    20 مهر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام

  4. سلام آیا کوچه بن بست را می‌توان درب ورودی گذاشت و مدیر انتخاب کرد و بدون رضایت یکی از ساکنین شارژ تعیین کرد و با قوانین شهرک اداره کرد
    5 آبان 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام آیا کوچه بن بست را می‌توان درب ورودی گذاشت و مدیر انتخاب کرد و بدون رضایت یکی از ساکنین شارژ تعیین کرد و با قوانین شهرک اداره کرد

  5. ناشناس
    30 آذر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و خسته نباشيد،ايا مقوله ورودي شهرك جدا از شازژ است؟

    • گیلیم
      13 دی 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. طبق قرارداد میتواند جدا باشد

  6. حسین
    1 دی 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و خسته نباشید،
    آیا برای خرید ویلا در شهرک در بدو ورود هزینه ورودی به مدیر شهرک باید پرداخت شود،
    هزینه ای معادل یک درصد قیمت ویلا؟

    • گیلیم
      13 دی 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام چنین هزینه ای قانونی نبوده مگر توافق شده باشد

  7. حسن بهره مند
    17 بهمن 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام و احترام
    12 قواره زمین در داخل یک مجموعه موجود بوده و 8 واحد آن اقدام به ساخت ویلا نموده و تبدیل به مسکونی شده اند .
    و بقیه به همان حالت اولیه میباشند .
    آیا شارژ مجموعه شامل حقوق نگهبان و غیره میبایست به نسبت مساوی باشد ؟
    سپاسگزارم

  8. بدری badri .mo29 @gmail .com
    14 اسفند 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    بادرود
    شهرکی که متراژ بنای ویلا ها متفاوت هست پرداخت شارژ به چه نسبت هست ؟

  9. حسین صالحی
    15 اسفند 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام من تو یکی از روستاهای آمل یک ویلای نقلی خریدم حالا که اسباب کشی کردم گفتند تا ورودی شهرک پرداخت نکنی اجازه ورود به ساختمان نداری

    • گیلیم
      21 اسفند 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. این مورد بین شهرک و خریدار توافقی است و احتمالا در قرارداد ذکر شده در غیر این صورت نمی توانند از ورود شما به داخل شهرک ممانعت کنند.

ارسال دیدگاه