انواع گیاهان مناسب برای ویلاهای شمال ایران

21 خرداد 1401
4 دیدگاه
گیاهان مناسب ویلاهای شمالی

ایران، کشوری چهار فصل با اقلیم‌های متنوع، بیش از 4000 گونه گیاهی مختلف را درون خود جای داده است. در این بین شهرهای شمالی با جنگل‌های انبوه و سرسبز، بسیاری از این گونه‌های گیاهی را درون خود دارد. منطقه‌ای بکر با آبشارهای زیبا و دریای بی کران آبی که به عنوان قطب اصلی گردشگری در ایران هم محسوب می‌شود.
پایتخت نشینان و ساکنین شهرهای بزرگ، برای فرار از هیاهو شهرها ترجیح می‌دهند چند روزی به دل طبیعت بزنند. اما چه شهری نزدیک تر و بهتر از شهرهای شمالی؟ شهرهایی که این روزها بازار پر رونقی برای اجاره و حتی خرید و فروش ویلا دارند.
از این بین افرادی که سرمایه کافی برای خرید ویلا داشته باشند، فرصت را غنیمت می‌شمارند و در یکی از این مناطق ویلای مد نظرشان را می‌خرند. اما چه نکاتی در زمان زمان خرید ویلا نظر خریداران را به خود جلب می‌کند؟
جدای از موقعیت جغرافیایی ویلا، معماری و … فضای سبز و محوطه ویلا هم برای متقاضیان خرید ویلا اهمیت زیادی دارد. بدون شک نقطه عطف ویلاهای شمال، فضای سبز و باغچه های هرچند کوچکشان است. از آنجایی که باغ ویلاها یا ویلاهایی با فضای سبز طرفداران بیشتری دارد، سعی کردیم تا در این مقاله از مجله گیلیم به بررسی انواع درختان و گیاهان مناسب برای ویلاهای شمال بپردازیم.

محوطه سازی ویلا با گیاهان و درختان بومی
محوطه سازی ویلا با گیاهان و درختان بومی

هر چه که زمین ویلای شما بزرگ‌تر باشد، امکان اضافه کردن فضای سبز و امکانات به محوطه ویلا بیشتر خواهد بود. از طرفی اگر زمانی بخواهید ویلای خود را بفروشید، ویلاهایی با ظاهر جذاب و فضای سبز زیبا مشتریان بیشتری را به سمت خود می‌کشانند.
در ادامه معروف‌ترین گیاهان و درختان مناسب شهرهای شمالی را به شما معرفی می‌کنیم.

کاشت درختان بومی شمال در ویلا

در هر یک از مناطق ایران بسته به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، درختان و گیاهان خاصی رشد می‌کند. از درختان میوه گرفته تا گیاهان دارویی و یا حتی گیاهان زینتی. شهرهای شمالی هم که از این امر مستثنا نیستند و گونه های متنوع گیاهی را درون خود جای داده‌اند. البته پیشنهاد می‌کنیم که برای کاشت درخت در محوطه ویلای شمالی و تبدیل زمین اطراف ویلا به باغی سرسبز و زیبا، از درختان بومی همان استان استفاده کنید.

درختان مناسب برای ویلاهای شمال
تصاویر معروف‌ترین درختان جنگلی شمال ایران

برخی از معروف‌ترین درختان بومی شمال

  1. درخت توسکا
  2. درخت انجیلی
  3. درخت مرکبات
  4. درخت شاه بلوط
  5. درخت بید
  6. درخت آزاد
  7. درخت افرا
  8. درخت صنوبر

درخت توسکا

درخت توسکا که در بسیاری از شهرهای شمالی با نام های توسه، رازدار یا رزدار نیز شناخته می‌شود، نام گونه‌ای از درختچه‌های جنگلی از خانواده غان است. تنها دو نوع درخت توسکا با نام توسکا قشلاقی (گرمسیر) و توسکا ییلاقی (سردسیر) در ایران رشد می‌کند. درخت توسکا با شاخه‌هایی خاکستری، پوشیده از لکه های کوچک قهوه‌ای است که معمولاً 100 سال عمر می کند.

درخت توسکا از درختان بومی شمال
درخت توسکا از درختان بومی شمال

درخت انجیلی

درخت انجیلی که با نام آسوندار، انجیلو، تویی یا زوند هم شناخته می‌شود از درختان بومی جنگل‌های شمال کشور هستند. احتمالاً در مسیر جاده شمال بارها درختانی با برگ‌های قرمز، بنفش، نارنجی و زرد دیده باشید. درختان انجیلی با برگ‌های رنگارنگ و متنوع خود ترکیب زیبا و چشم نوازی را در پاییز رقم می‌زنند. این درخت جدای از زیبایی دارای چوب سختی هستند و ریشه و برگ آن‌ها خواص دارویی دارد.

درخت انجیلی از درختان بومی شمال
درخت انجیلی با خواص درمانی بسیار

درخت مرکبات

اگر می‌خواهید جدای از جنبه زیبایی، از ثمره و میوه درختان هم بهره مند شوید، درخت مرکبات بکارید. از درختان میوه مناسب شمال ایران می‌توان به پنجه بودا، انواع نارنگی، پرتقال، گریپ فروت، بالنگ، دارابی، لیمو ترش، لیمو شیرین، نارنج، کاموات، ابلق، پامئلو و … اشاره کرد.

درخت مرکبات مناسب برای محوطه سازی ویلا
کاشت درخت مرکبات در محوطه ویلاهای شمالی

درخت شاه بلوط

شاه بلوط از گونه‌های درختی معروف شمال ایران، در جنگل‌های این منطقه به وفور مشاهده می‌شود. درخت شاه بلوط از گیاهان خانواده هیپوکاستانه محسوب می‌شود. این درخت در اصل درخت بومی اروپا شرقی است؛ اما یکی از گونه‌های خاص آن در ایران رشد می‌کند. درخت شاه بلوط طول عمری بیش از 50 سال دارد و میوه آن بسیار مقوی و خوشمزه است.

درخت شاه بلوط از گیاهان شمالی
درخت شاه بلوط از گیاهان خانواده هیپوکاستانه

درخت بید

گونه‌های مختلفی از درختان بید در هوای مرطوب و شرجی شمال رشد می‌کنند. بید مشک، بید فک، بید مرجانی، بید سنجدی و … از انواع گونه‌های بید در ایران هستند. درختانی با طول عمری بین 40 تا 70 سال که حدوداً بین 20 تا 25 سانتی متر رشد می‌کنند. عرق بید با خواص درمانی بسیار برای تسکین درد و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درخت بید از درختان مناسب شهرهای شمالی
درخت بید با طول عمر بیش از 40 سال

درخت آزاد

درخت آزاد که با نام علمی Zelkova carpinifolia شناخته می‌شود، از گونه‌های کمیاب تیره نارون است. این درخت برگی زرد رنگ دارد و در جنگل‌های شمالی می روید. درخت آزاد طول عمر طولانی دارد و چوب آن در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درخت آزاد از درختان جنگل های شمالی
درخت آزاد از گونه‌های نایاب نارون

درخت افرا

درخت افرا با 128 گونه مختلف، از درختان بومی آسیایی محسوب می‌شود. این درختان با برگ‌هایی به اندازه کف دست و به رنگ‌های سبز، قرمز، نارنجی و زرد هستند. درخت افرا از درختان زیبای شمالی است که بین 9 تا 13 متر رشد می‌کند.

درخت افرا از گیاهان مناسب شهرهای شمالی
درخت افرا، از درختان بومی آسیا

درخت صنوبر

درخت صنوبر یا Populus با برگ‌های عریض و سبز و ارتفاع بلندی که دارد، از درختان مناسب آب و هوای شمالی است. این درخت دارای 85 گونه مختلف در ایران است. از ویژگی‌های ظاهری درختان صنوبر می توان به برگ‌های پهن و دم برگ‌های دراز و دو پهلو از ویژگی‌های ظاهری اشاره کرد.

درخت صنوبر از درختان مناسب محوطه سازی ویلا
درخت صنوبر مناسب برای آب و هوای شمال

حال که با گیاهان مناسب شمال آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم مطلبی در مورد نحوه نگهداری از گیاهان باغ و باغچه هم مطالعه کنید. 

کاشت گیاهان بومی شمال در ویلا

اگر محوطه ویلایتان جای کافی برای رشد و کاشت درختان بومی شمال را ندارد، نگران نباشید! شهرهای شمالی گونه‌های گیاهی زیبا و متنوعی دارد که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید چند نمونه از آن‌ها را درون باغچه خودتان داشته باشید.

گیاهان شمالی مناسب برای محوطه سازی ویلا

  1. زنبق ایرانی
  2. گیاه پیراکانتا
  3. گیاه سرخدار
  4. گل یاس هلندی
  5. گل یاسمن
  6. گل اطلسی
  7. گیاه سیکاس
  8. گیاه بابا آدم
گیاهان مناسب برای محوطه سازی ویلا شمال
گیاهان مناسب برای محوطه سازی ویلا شمال

زنبق ایرانی

زنبق گیاهی با خواص دارویی بسیار، از گیاهان معطر و خوشبو شمالی است که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برگ‌های صاف و خطی دارد و به رنگ‌های کرم و زرد با تنالیته‌های رنگی متنوع دیده می‌شود.

گیاه پیراکانتا

یکی از گیاهان همیشه سبز و زیبا شمال که حس طراوت و شادابی به باغچه شما می‌دهد، گیاه پیراکانتا است. پیراکانتا یا Firethorns در فصل بهار با شکوفه‌های ریز سفید رنگ و در فصل پاییز با میوه‌های کوچک و زیبای رنگی باغچه شما را پر می‌کند.

گیاه پیراکانتا از گیاهان مناسب شمال
گیاه پیراکانتا با نام علمی Firethorns

گیاه سرخدار

گیاه سرخدار یکی از گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی است. این گیاه در دسته گیاهان دارویی صنعتی و زینتی قرار می‌گیرد. سرخدار نسبت به آفات گیاهی و شرایط محیطی مقاومت بالایی دارد و امروزه در دسته گیاهان در حال انقراض قرار دارد.

گل یاس هلندی

درختچه یاس هلندی گیاهی مقاوم و زیبا از گونه‌های گیاهی شرق آسیا است. گیاهی معطر با گل‌های سفید و کوچک که نیاز به آب زیادی ندارد. گل‌های یاس هلندی با برگ‌های براق و شفاف برای فضای بالکن و محوطه ویلا بسیار مناسب هستند.

یاس هلندی از گیاهان مناسب محوطه سازی
یاس هلندی از گونه‌های گیاهی شرق آسیا

گل یاسمن

گل یاسمن با نام علمی Jasminum polyanthum از گیاهان زینتی زیبا و معطر محسوب می‌شود. یاسمن در اواخر زمستان و اوایل بهار شکوفه می‌دهد و دارای تنوع رنگی بسیاری است.

گل اطلسی

اطلسی از زیباترین گل‌های شمال ایران با تنوع رنگی بالا جلوه قشنگی به باغچه شما می‌دهد. گل اطلسی یا petunia از گل‌های بومی قاره آمریکا است که در دسته گیاهان زینتی قرار می‌گیرد.

گل اطلسی از زیباترین گیاهان شمالی
گل اطلسی با تنوع رنگی بسیار

گیاه سیکاس

سیکاس گیاهی گرمسیر با تنه ضخیم و برگ‌های بلندی است. نگهداری از این گیاه ساده است و رشد آهسته‌ای دارد. سیکاس که با نام علمی Cycas revoluta شناخته می‌شود، بین 1 تا 3 متر رشد می‌کند و نیاز به نور کامل و کمی سایه دارد.

گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم یا گوش فیلی گیاهی متعلق به جنگل‌های پرباران جنوب شرقی آسیا است. این گیاه به واسطه برگ‌های بسیار بزرگ و خوش رنگی که دارد در بین مردم شهرت پیدا کرده است. این گیاه نیاز به نور زیاد و آب فراوانی است. از این رو شهرهای شمالی برای کاشت و تکثیر این گیاه بسیار مناسب هستند. بابا آدم خواص درمانی بسیاری دارد و به صورت جوشانده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه بابا آدم از گیاهان بومی شمال
گیاه بابا آدم با برگ‌های طویل و سبز

در پایان ...

شهرهای شمالی به خاطر آب و هوای مناسبی که دارند، برای کاشت انواع گیاه و درختان بومی و غیر بومی مناسب هستند. گیاهانی مثل فتونیا، تاکسوز لوله‌ای، شمشاد طلایی، برگ بو، بامبو، کاج لاوسون، اطلسی، کاکتوس و … از دیگر گیاهانی هستند که برای محوطه سازی ویلا در شهرهای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، درختانی چون توت، نمدار، لیلکی، راش، چنار، ژینکو، زبان گنجشک، بلوط، سنجد و … برای کاشت در باغ ویلاها بسیار مناسب هستند.

4 دیدگاه

  1. سمانه
    12 اردیبهشت 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    درخت فندق، گیاه اکالیپتوس،‌ گیاه لاوسون و گیاه فتونیوم هم برای فضاسازی ویلاهای شمال مناسبه

    • گیلیم
      12 اردیبهشت 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام ممنون از شما بابت اطلاع مفیدتون
      تو آپدیت بعدی حتما توضیحات این گیاهان هم در مطلبمون اضافه می‌کنیم.

  2. ناشناس
    23 آذر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ممنون از اطلاعاتتون اما اصلا کاربردی و بومی و بدرد بخور مخاطب نبود فرض کنید یک نفر دنبال این میگرده که چه گیاهی بکاره چه گل و محوطه سازی بکنه حتی عکی سیکاس نزاشتین که مخاطب ببینه شاید ندونه سیکاس چیه

  3. ناشناس
    27 بهمن 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ودرود سپاس بسیار ارزنده بود مطالب
    آیانگهداری گیاه بابا آدم در آپارتمان ضرر ندارد؟

ارسال دیدگاه