آیا به خانه‌های خالی مالیات تعلق می‌گیرد؟

11 تیر 1401
3 دیدگاه
دریافت مالیات از خانه‌های خالی

با توجه به قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی که در سال 1399 تصویب شد، خانه‌هایی که در چهار ماه ابتدای سال و پایان سال خالی باشند، باید مالیات پرداخت کنند. اما بر سر چگونگی دریافت این مالیات و شناسایی صاحب خانه‌های محتکر بحث و جدال‌های بسیاری وجود دارد. 

در جدیدترین آمارهای سازمان امور مالیاتی، درآمد دولت از مالیات خانه‌های خالی در 2 ماهه نخست سال 1401 تنها 2.300.000 تومان بوده است. گزارش‌هایی که خبر از عدم شناسایی صحیح دولت از خانه‌های خالی و فرار مالیاتی صاحب خانه‌های محتکر را می‌دهد.

قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی از همان ابتدا تا همین اواخر دارای موانع بسیار و اختلاف نظرهایی بوده است. دولت شناسایی و رصد این خانه‌ها را به وزارت راه شهرسازی سپرد. این وزارت خانه هم در ابتدا قرار بود از طریق سامانه املاک و اسکان، اطلاعات دریافتی را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند.

اما اختلاف‌های این دو سازمان باعث شد تا شناسایی خانه‌های خالی از سکنه تنها توسط سامانه املاک و اسکان صورت گیرد. در نتیجه این تصمیم، سرپرستان خانوار در فروردین 1400 باید وضعیت سکونت خود و اطلاعات مربوط به املاک را در این سامانه ثبت می‌کردند.

دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه
دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه

اختلافات این دو سازمان از آنجایی شروع شد که اطلاعات خانه‌های خالی از سکنه وزارت راه و شهرسازی برای دریافت مالیات اشتباهات زیادی داشت. به طوری که وزارت راه و شهرسازی حدوداً آمار 1 میلیون و 700 هزار واحد خالی را به امور مالیاتی داد؛ اما از این بین تنها 12 هزار واحد خالی مورد تأیید سازمان امور مالیاتی بود.

نبود اطلاعات کافی در مورد مالک، نبود تاریخ دقیق خالی بودن واحدها، کافی نبودن اطلاعات و آدرس دقیق واحدهای خالی و حتی اشتباه بودن کدهای پستی دریافت شده باعث شده بود تا اداره امور مالیاتی نتواند به خوبی این واحدهای خالی از سکنه را تأیید کند.

کارشناسان این حوزه هم به صراحت بیان کردند که شناسایی واحدهای خالی از سکنه و دریافت مالیات از آن‌ها، نیاز به همکاری شهرداری دارد و عملاً این وزارت خانه به تنهایی قادر به رصد این واحدها نخواهد بود. 

نبود زیر ساخت های کافی برای دریافت مالیات

داستان مالیات خانه‌های خالی از سکنه بدون وجود یک زیر ساخت قوی، با شکست مواجه خواهد شد. چرا که هر چه قانون دریافت مالیات از صاحبان محتکر خوب باشد، نبود زیرساخت کافی برای اجرایی شدن آن، تنها فساد اداری و کاهش راندمان دستگاه‌ها را در پی دارد.

به گفته امیر نصیری کارشناس حوزه مسکن، با توجه به سیر صعودی اجاره بها، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر ارگان‌ها باید در شناسایی و دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه اقدام جدی‌تری داشته باشد.

چالش‌های اصلی این وزارتخانه شامل افزایش فرارهای مالیاتی، افزایش نارضایتی مردم و مشکلات جدی شناسایی واحدهای خالی است. چالش‌هایی که در صورت عدم تأمین زیرساخت‌ها می‌تواند به بازار مسکن ضربه بزند.

3 دیدگاه

  1. مهدی نوری
    5 خرداد 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام
    ببنده در یک مجتمع مسکونی زندگی میکنم و هیئت مدیره مجتمع با سلیقه شخصی و با توجه به مخالفت برخی مالکین تایرهای روشنایی محوطه مجتمع رو کوتاه کردن و روشنایی نسبت به قبل کمتر و باعث نارضایتی بیشتر ساکنین شده و علاوه بر شارژز ماهیانه هزینهه ای جدا برای این کارر از ماکین گرفتن من و تعدادی از مالکین هزینه پرداخت نکردیم و الان میخوان شکایت کنن آیا با توجه به اینکه وضعیت روشنایی موجود نسبت به قبل بدتر شده میتونن مارو محکوم کنن و درضمن شامل کارهای عمرانی ضروری مجتمع نمی باشد و ما درخواست بازگشت به وضع قبل رو داریم

    • گیلیم
      6 خرداد 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام
      اعمال تغییرات بایستی با کسب نظر اکثریت ساکنین باشد و چنانچه اکثریت مخالف اعمال تغیراتی باشند که مطلوب نیز نباشد میتوانند با درخواست تشکیل جلسه با هیات مدیره ساختمان خواستار ملغی نمودن تغییرات گردند، ضمن اینکه چنانچه تغییرات اعمال شد و دیگر ساکنین اقدام به تامین نمودن هزینه نمایند و عده ای دیگر بنا به صلاحدید مجموعه از پرداخت مالی امتناع وزرند می‌توانند با ارائه ادله به مراجع ذیصلاح نسبت به تامین دلیل مخرب بودن اثر و در نهایت طرح دعوی علیه مدیریت اقدام نمایند.
      در نهایت پیشنهاد مجموعه ما حل مشکل به صورت مصالحه می‌باشد. در مطلب قوانین آپارتمان نشینی به صورت کامل در مورد مشکلات آپارتمان نشینی و راه‌های حل این مسائل صحبت کرده‌ایم.

  2. وحید
    28 آبان 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    با سلام

    سولل من اینه ایا هزینه پارکینگ از هزینه شارژ اپارتمان از نظر قانونی جداهست یانه؟ واینکه کسی که در قرارداد با صاحبخانه پارکینگ را ذکر کرده باید این هزینه برا بده یانه ؟؟
    باتشکر

ارسال دیدگاه