جاهای دیدنی رشت، معرفی 15 جاذبه گردشگری رشت + عکس و آدرس

13 مهر 1401
0 دیدگاه
جاهای دیدنی رشت

شهرهای شمالی با طبیعت بکر و آب و هوای مساعدی که دارند، همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور محسوب می‌شوند. مکان‌هایی خوش آب و هوا با جنگل‌های سرسبز و دریای پهناور که در میان مسافران پرطرفدارند. رشت، شهر اولین‌ها، شهر باران‌های نقره‌ای با طبیعت سرسبز و جاذبه‌های گردشگری بی نظیرش، یکی از معروف‌ترین شهرهای توریستی شمال ایران به شمار می‌رود.

سرزمینی کهن با مردمان خونگرم و مهمان نواز که زیبایی‌های زیادی را درون خود جای داده است. از جاذبه‌های تاریخی مهم گرفته تا جنگل‌های انبوه، تفریحات هیجان انگیز و مکان‌های گردشگری بی‌شمار. محال است که به رشت سفر کنید و جذب این زیبایی‌ها نشوید. 

در این مطلب از مجله گیلیم قصد داریم تا شما را بیشتر با دیدنی‌های رشت و تاریخچه این شهر زیبا آشنا کنیم.

جاذبه های گردشگری شهر سرسبز شمالی
دیدنی های شهر باران های نقره‌ای

شهر رشت، پایتخت استان گیلان، از کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود. شهری با آب و هوای معتدل و مطلوب که به شهر باران‌های نقره‌ای نیز شهرت دارد؛ دلیل آن هم میزان بارش بسیار زیاد در این منطقه است؛ به گونه‌ای که شهر رشت رتبه نخست بارش را در بین شهرهای ایران از آن خود کرده است. 

رشت در حاشیه دریای خزر واقع شده است. این شهر جدای از توریستی بودن، برای اجاره یا خرید ویلا بسیار پرطرفدار است. شهر رشت مساحتی برابر با 180 کیلومتر مربع دارد و در ارتفاع 5 متری از سطح آب‌های آزاد قرار گرفته است. رشت از شمال به دریای خزر، از جنوب به رودبار، از شرق به کوچصفهان و لاهیجان و از غرب به صومعه سرا منتهی می‌شود.

قدمت شهر رشت به زمان های پیش از اسلام و دوران سلطنت ساسانیان باز می‌گردد. با شروع سلطنت شاه عباس صفوی، شهر رشت به عنوان دروازه تجاری ایران و اروپا شناخته شد. قرارگیری این شهر در مسیر جاده ابریشم و نزدیکی آن به کشورهای اروپایی باعث شده بود تا شهر رشت به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجاری ایران محسوب شود.

شهر رشت و مردمان غیور این خطه در زمان جنبش‌های مهم و انقلاب ایران نقش اساسی ایفا کرده‌اند. البته این شهر در زمان جنگ جهانی دوم هم از گزند دشمنان و کشورهای همسایه در امان نماند و آسیب‌های زیادی دید.

مردم رشت به زبان گیلکی و گویش بیه پس صحبت می‌کنند. بیشتر ساکنین رشت به کشاورزی و دامپروری مشغول‌اند. به طوری که شهر رشت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب تولید برنج در کشور شهرت دارد.

شهر رشت به واسطه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که درون خود دارد، به عنوان سومین شهر گردشگر پذیر ایران شناخته می‌شود. اما سفر به این شهر در همه فصول سال مناسب نیست. بهترین زمان سفر به رشت، فصل پاییز و زمستان است. چرا که شهر رشت دارای تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و مرطوب است. 

  • کد تماس رشت: 131
  • متوسط بارندگی رشت در سال: 135 روز
  • میانگین دمای سالانه: 15.9 درجه سانتی‌گراد
  • لقب‌ رشت: شهر اولین‌ها | شهر شب‌های بیدار | شهر باران‌های نقره‌ای | شهر خانه‌هایی با سقف شیروانی
شهر زیبای رشت در پاییز
شهر زیبای رشت در پاییز

چگونه به رشت برویم؟

شهر رشت دارای فرودگاه بین‌المللی، ترمینال مسافربری و راه آهن است. از این رو برای سفر به این شهر هم از طریق هواپیما و هم از طریق وسایل نقلیه زمینی می‌توانید اقدام کنید. 

سفر با هواپیما: اگر با هواپیما به رشت سفر می‌کنید، فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت مقصد شما خواهد بود. این فرودگاه در 7 کیلومتری جاده رشت – انزلی واقع شده و دارای دو ترمینال داخلی و خارجی است.

سفر با قطار: مسیرهای ریلی رشت شامل تهران – رشت / قزوین – رشت / و مشهد – رشت است. این راه آهن در سال 1397 به بهره برداری رسیده و در 10 کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

سفر با ماشین: اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به رشت سفر کنید، مسیرهای زیادی پیش روی شما خواهد بود؛ اما معروف‌ترین مسیر منتهی به رشت، جاده قدیم قزوین – رشت است.

لیست جاذبه‌های گردشگری رشت

جاذبه‌های گردشگری شهر رشت به سه دسته جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های مذهبی تقسیم بندی می‌شوند. رشت، شهر شب‌های بیدار به واسطه موقعیت جغرافیایی خود دارای آبشارهای متنوع، جنگل‌های سرسبز و دیدنی‌های بکر زیادی است؛ در ادامه تنها بخشی از معروف‌ترین دیدنی‌های این شهر را برایتان معرفی می‌کنیم.

1. موزه میراث روستایی گیلان

اگر به آداب و رسوم و فرهنگ مردمان شهرها علاقه داشته باشید، موزه میراث روستایی گیلان همان چیزی است که به دنبالش هستید. موزه میراث روستایی بخش کوچکی از زندگی مردم در روستاهای گیلان را به نمایش گذاشته است.

در این اکو موزه حدود 28 بنای مسکونی قدیمی قرار گرفته که قدمت برخی از آن‌ها به 150 سال قبل باز می‌گردد. شما می‌توانید در موزه میراث روستایی گیلان با نحوه زندگی مردم، صنایع دستی، معماری خانه‌ها و لباس های محلی گیلان آشنا شوید.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر 18 آزادراه رشت – قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر 3 جاده سراوان – شفت 

موزه میراث روستایی از جاذبه‌های گردشگری رشت
موزه میراث روستایی، اکو موزه‌ای با 28 بنای تاریخی

2. باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم یا پارک شهر، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های شهر رشت محسوب می‌شود. این باغ کهن در سال 1240 شمسی توسط یکی از ثروتمندان آن زمان اکبر خان بیگلربیگی ساخته شده است. چیزی که زیبایی باغ محتشم را دوچندان می‌کند، قرارگیری رودخانه گوهر رود و عمارت کلاه فرنگی در بخش جنوبی پارک است.

عمارت کلاه فرنگی خود یادگاری ارزشمند از دوران قاجاریه محسوب می‌شود. عمارتی تابستانی که زیر نظر اکبر خان بیگلربیگی (اجاره دار گمرکات شمال ایران) ساخته شده است. پارک محتشم و عمارت کلاه فرنگی در ابتدا برای عموم مردم ساخته نشده بود؛ اما در زمان پهلوی به خاطر بدهی‌های مالیاتی، این باغ به تصرف دولت درآمد و به عنوان پارک عمومی استفاده مورد استفاده قرار گرفت.

آدرس: استان گیلان، رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود

باغ محتشم یا پارک شهر از جاذبه‌های تاریخی رشت
باغ محتشم، یادگاری از سلطنت قاجار

3. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت که برای یادبود میرزا کوچک خان جنگلی ساخته شده، آرامگاهی با نام این شخص دلاور است. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در بخش جنوبی شهر رشت واقع شده است. در اطراف این آرامگاه قبرهای مجاهدین جنگل و اسامی آن‌ها نیز قرار گرفته است. 

آدرس: استان گیلان، رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب

آرامگاه میرزا کوچک خان از جاهای دیدنی رشت
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی و مجاهدین جنگل

4. دریاچه سقالکسار

احتمالاً در سفر به رشت نام دریاچه سقالکسار را شنیده باشید. سقالکسار که به عنوان دریاچه شناخته می‌شود، در اصل یک سد خاکی برای ذخیره آب است؛ اما این مکان به حدی زیبا و خیره کننده است که به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی هم شناخته می‌شود.

دریاچه سقالکسار با مساحت 15 هکتار، طول 600 متر و عرض 500 متر در وسط جنگل‌های شمالی قرار دارد. مکانی حیرت انگیز که گردشگران زیادی را به سمت و سوی خود می‌کشاند. 

آدرس: استان گیلان، ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار

دریاچه سقالکسار از دیدنی‌های رشت
دریاچه سقالکسار، بهترین مکان برای عکاسی در رشت

5. مجموعه میدان شهرداری رشت

یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی رشت، میدان شهرداری است. مکانی سنگ فرش شده و زیبا که خوراک پیاده روی در دل شب‌ها است. مجموعه میدان شهرداری شامل ساختمان شهرداری، ساختمان قدیمی هتل ایران، موزه پست و برج ساعت است. این مجموعه که در دوران پهلوی و حول و حوش سال 1300 ساخته شده، به عنوان نماد شهر رشت معرفی می‌شود.

برگزاری موسیقی زنده، مراسم‌های فرنگی و نمایشگاه‌های مختلف در این مجموعه از یک طرف، معماری بی نظیر بناهای مجموعه هم از طرف دیگر باعث شهرت میدان شهرداری رشت شده است.

آدرس: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری

میدان شهرداری و برج ساعت از جاذبه‌های گردشگری رشت
میدان شهرداری، نماد شهر رشت

6. پارک جنگلی و دریاچه سراوان

جنگل‌های انبوه و کهن‌سال شهرهای شمالی، همیشه به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهر شناخته می‌شوند. اما در هر شهری چند پارک جنگلی معروف وجود دارد که به واسطه امکانات رفاهی خوب، برای پیک نیک و تفریح میان اهالی شهر و مسافران پرطرفدار است. پارک جنگلی سراوان یکی از همین پارک جنگلی‌های معروف است. 

پارکی به مساحت 1487 هکتار که در غرب جاده رشت – تهران واقع شده است. پارک جنگلی سراوان با تنوع گونه‌های گیاهی خاص، به عنوان پارک ملی هم شناخته می‌شود. در دل جنگل‌های انبوه سراوان دریاچه‌ای بکر و خاص با همین نام نیز قرار گرفته است. دریاچه‌ای که شاید در نگاه اول زمین چمن سبزرنگ بزرگی به نظر برسد؛ اما اگر بیشتر دقت کنید، متوجه حرکت آب و وجود دریاچه سراوان خواهید شد.

قایق سواری، موتور چهارچرخ، پیاده روی، پینت بال، پیک نیک و عکاسی از جمله تفریحات محبوب مردم در پارک جنگلی سراوان است.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت-تهران، سمت غرب جاده

پارک جنگلی سراوان یا پارک ملی رشت
پارک جنگلی سراوان با متنوع ترین گونه‌های گیاهی

7. روستای ماسوله

ماسوله، روستای تاریخی نام آشنا و مشهور ایران، خود یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت است. روستایی پلکانی و زیبا که در دل کوه‌ها پنهان شده است. معماری بی نظیر خانه‌های این روستا در کنار مردمان مهمان نواز این منطقه، همگی باعث شده تا هرساله گردشگران خارجی بسیاری برای دیدن این روستا به رشت سفر کنند.

ماسوله به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این روستا در همه فصول به حدی زیبا و خیره کننده است که بازدید از آن را در تمام ماه‌های سال پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

روستای ماسوله از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری رشت
روستای ماسوله، اولین شهر تاریخی زنده کشور

8. کلیسای مسروپ مقدس

یکی از معروف‌ترین کلیساهای ایران در شهر رشت با نام کلیسای مسروپ مقدس قرار گرفته است. کلیسای مسروپ مقدس به عنوان نمایشگاهی دائمی برای معرفی زندگی ارامنه گیلان و اشیای قدیمی و قیمتی این مردمان مورد بازدید عموم مردم قرار می‌گیرد.

معماری خاص این کلیسا در کنار نقاشی های اساطیری و مینیاتوری از حضرت مسیح (ع) بخشی از زیبایی‌های کلیسای مسروپ مقدس است.

آدرس: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری، ابتدای خیابان سعدی 

کلیسای مسروپ مقدس از جاذبه‌های گردشگری رشت
کلیسای مسروپ مقدس گیلان

9. تالاب عینک

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر رشت، تالاب عینک است. دلیل نام گذاری عینک برای این تالاب، عکس‌های هوایی آن است. وقتی از بالا به تالاب عینک نگاه کنیم، این تالاب شبیه به عینک بزرگی دیده می‌شود. 

در گذشته مردم محلی در این تالاب ماهیگیری می‌کردند. تالاب عینک بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران به محیط 12 کیلومتر و پهنای آبی 44 هکتار است. البته تالاب عینک به دلیل احداث پل های خاکی و بدون پایه، تکه تکه شده و سطح آب آن کمتر شده است. با این حال لایروبی، کاهش ورود فاضلاب و زباله‌های شهری به تالاب باعث شده تا این تالاب نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشته باشد.

البته اگر از تصاویر هوایی به این تالاب نگاه کنید، متوجه خواهید شد که که زیاد شبیه به عینک نیست! اما خب چه میشه کرد، این تالاب به عینک شهرت دارد.

آدرس: استان گیلان، رشت، منطقه ۴، نزدیک پارک دانشجو 

تالاب عینک از جاذبه‌های دیدنی رشت
تالاب عینک از جاذبه‌های دیدنی رشت

10. کاروانسرای عباسی

یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین دیدنی‌های گیلان، کاروانسرای عباسی است. کاروانسرایی به جای مانده از عصر صفوی که با نام لات یا عباسی شناخته می‌شود. این کاروانسرا روایتگر داستان مسافران، سربازان و مردمان زیادی است که در مسیر سفرشان در اینجا اطراق می‌کردند.

کاروانسرای عباسی در دوران حمله روس‌ها و جنگ جهانی به پادگانی نظامی تبدیل شده بود. از این رو بیشتر آسیبات و صدمات وارده به این کاروانسرا در آن زمان رخ داده است. امروزه مسافران بسیاری برای اقامت یا صرف غذا در رستوران به این کاروانسرا می‌روند.

آدرس: جاده قزوین رشت، ۴ کیلومتری امامزاده هاشم

کاروانسرای عباسی، زیباترین جاذبه گردشگری شهر
کاروانسرای عباسی، یادگاری از عصر صفوی

11. بقعه خواهر امام

بقعه خواهر امام یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر رشت است. مکان زیارتی معروف و مقدسی که آرامگاه خواهر امام رضا (ع) است. گفته می‌شود خواهر امام رضا در زمان خلافت خلفای عباسی به رشت سفر کرده و بعد از مدتی در این شهر به خاطر بیماری فوت کرده است. از این رو آرامگاه وی در شهر رشت ساخته شده است.

اگر به دنبال مکانی زیارتی در شهر رشت هستید، بازدید از این بقعه را فراموش نکنید.

آدرس: استان گیلان، رشت، بلوار مطهری

بقعه خواهر امام از جاذبه‌های گردشگری رشت
بقعه خواهر امام، زیارتگاه معروف رشت

12. ساغریسازان

محله ساغریسازان با ساختمان‌های قدیمی و خاص یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری رشت برای عکاسی است. حمام حاجی، مسجد گلدسته، خانه سمیعی‌ها و خانه‌های متروکه و جذاب این محله با معماری قجری و رنگ‌های آرامش بخش، قسمتی از زیبایی‌های محله ساغری‌سازان است.

با قدم زدن در این محله گویا به زمان‌های دور سفر کرده‌اید. اگر به دنبال مکانی بی نظیر برای عکاسی از خودتان یا سازه‌های قدیمی می‌گردید، حتماً سری به این محله بزنید.

آدرس: استان گیلان، رشت، بلوار مطهری، خیابان ساغری‌سازان

ساغریسازان محله ای تاریخی در رشت
ساغریسازان، محله قدیمی رشت

13. پارک ملت رشت

دومین پارک بزرگ شهر رشت، پارک ملت نام دارد. پارکی قدیمی و بزرگ که اهالی شهر و گردشگران برای پیک نیک و تفریح به آنجا می‌روند. اگر اهل ورزش هستید، خوب است بدانید که پارک ملت دارای زمین فوتبال، زمین بسکتبال، زمین والیبال و تنیس روی میز است.

این پارک بزرگ و سرسبز جدای از امکانات ورزشی، دارای مجتمع آکواریوم، آب نمای موزیکال و برکه طبیعی است.

آدرس: استان گیلان، رشت، میدان شهید انصاری، خیابان انصاری، پارک ملت

پارک ملت رشت از زیباترین دیدنی‌های رشت
پارک ملت رشت، دومین پارک بزرگ شهر

14. موزه رشت

موزه رشت در اصل همان خانه حسین خان کسمایی آزادی خواه یکی از شاعران و روزنامه نگاران معروف دوران مشروطیت است. این خانه در سال 1349 به موزه تبدیل شده و دارای دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی است.

این مکان تاریخی یکی از پرطرفدارترین جاذبه گردشگری شهر رشت محسوب می‌شود. در موزه رشت می‌توانید آثار باستانی کشف شده در تپه‌های مارلیک رودبار، دیلمان، تالش، سنگ قبرهای باستانی و نمونه‌های بازسازی شده مردم بومی گیلان را مشاهده کنید.

آدرس: استان گیلان، رشت، خیابان طالقانی (بیستون)، روبروی زایشگاه دکتر فاطمی 

موزه رشت، پرطرفدارترین جاذبه گردشگری شهر
موزه رشت، پرطرفدارترین جاذبه گردشگری رشت

15. امامزاده هاشم رشت

یکی دیگر از مکان‌های زیارتی رشت که در میان مردمان محلی شهرت دارد، امامزاده هاشم است. این امامزاده در روستایی به نام امام زاده هاشم و در نزدیکی کاروانسرای عباسی رشت قرار گرفته است. در کنار زیارت این امام زاده می‌توانید به روستا بروید یا حتی سری به پارک جنگلی اطراف آن نیز بیندازید.

آدرس: استان گيلان، رشت، کیلومتر ۳۵ جاده رشت – قزوین، بالاتر از پل سفیدرود، امامزاده هاشم

امامزاده هاشم از دیدنی‌های رشت
امامزاده هاشم، از مکان‌های زیارتی رشت

در پایان ...

رشت، شهر اولین‌ها، شهر باران های نقره‌ای دیدنی‌های زیادی را در دل خود دارد. از کوچه پس کوچه های تاریخی با معماری بی نظیر گرفته تا خانه‌های تاریخی، جنگل‌های بکر و مکان‌های زیارتی متنوع. 

نظر شما در مورد این شهر شمالی چیست؟

ارسال دیدگاه