چک ضمانت چیست؟ همه چیز در مورد چک ضمانت

14 دی 1401
4 دیدگاه
چک ضمانت چیست؟

چک ضمانت به چکی گفته می‌شود که برای تضمین انجام تعهد یا وعده صادر شده باشد. معمولاً در قراردادهای اجاره یا پرداخت ثمن معامله از چک ضمانت استفاده می‌شود. اگر صادرکننده چک در مدت زمان مشخص شده به تعهدات خود عمل نکند، مبلغ چک قابل وصول خواهد بود.

چک ضمانت هم همانند دیگر انواع چک دارای پیگرد قانونی است. یعنی در صورت عدم تعهد صادرکننده می‌توان به صورت حقوقی و ثبتی آن را به اجرا گذاشت. 

از آنجایی که علاوه بر بستن قرارداد کاری، در زمان معامله ملک و اجاره ملک هم از چک ضمانت استفاده می‌شود؛ در این مطلب از مجله گیلیم می‌خواهیم به صورت اختصاصی در مورد چک ضمانت و نحوه نوشتن آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین نکات چک ضمانت
مهم‌ترین نکات چک ضمانت

زمانی که برای نشان دادن حسن انجام کار و عمل به تعهدات چکی صادر می‌شود، به آن چک ضمانت می‌گویند. صادرکننده چک موظف است تا در زمان مشخص شده به تعهدات خود عمل کند. با عمل به تعهدات در پایان کار می‌توان چک ضمانت را پس گرفت. اما در صورت عدم تعهد، دریافت کننده چک قادر به وصول چک ضمانت خواهد بود.

چک ضمانت فقط در صورت وجود قرارداد دارای اعتبار است. چرا که بدون وجود قرارداد نمی‌توان میزان تعهد طرفین را بررسی کرد. مبلغ چک ضمانت به اندازه‌ای است که در صورت عدم تعهد صادرکننده یا ایجاد ضرر و زیان، پول دریافتی خسارت وارده به طرف دیگر معامله را جبران کند.

خیانت در امانت چک ضمانت

ممکن است صادرکننده چک در حال انجام تعهدات خود باشد، اما دارنده چک ضمانت بدون اطلاع نسبت به وصول چک اقدام کند. این عمل خیانت در امانت تلقی می‌شود. در این زمان صادرکننده چک قادر به پیگیری و شکایت از دارنده چک خواهد بود.

نکته بعدی چک ضمانت، مربوط به جنبه کیفری یا حقوقی آن است. چک ضمانت هم همانند دیگر انواع چک‌های مدت دار فاقد وصف کیفری است.

تعهدات طرفین نسبت به چک
تعهدات طرفین نسبت به چک

چگونه چک ضمانت را پر کنیم؟

سؤالی که ممکن است ذهن افراد را درگیر کند، چگونگی پر کردن چک ضمانت است. چک ضمانت هم همانند دیگر چک‌ها است و تفاوتی در نحوه پر کردن آن وجود ندارد. یعنی باید دارای امضا، تاریخ،‌ مبلغ به حروف و عدد، فاقد خط خوردگی و خوانا باشد.

تنها تفاوت چک ضمانت دار با دیگر انواع چک، پشت نویسی و رونویسی آن است. شما باید در پشت و روی چک ضمانت ذکر کنید که “این چک به منظور ضمانت صادر می‌شود”. همچنین، در قرارداد خود مشخصات چک ضمانت و شماره چک را ثبت کنید.

البته بانک هیچ مسئولیتی در قبال عدم پرداخت مبلغ ذکر شده در چک ضمانت ندارد. یعنی فرقی نمی‌کند که روی چک نوشته شده باشد برای ضمانت یا خیر. بانک ملزم به پرداخت مبلغ چک یا برگشت زدن آن است.

نکته: بنابر ماده 3 قانون چک اصلاحی مصوب 1382/06/02، هر گاه در متن چک شرطی برای پرداخت ذکر شده باشد، بانک به آن شرط ترتیب اثر نخواهد داد.

مطالبه قانونی چک ضمانت

اگر صادرکننده چک به تعهدات خود عمل نکند، دارنده چک باید در دادگاه حقوقی موضوع را پیگیری کند. محاکم قضایی با پیگیری پرونده و دریافت مستندات از عدم تعهد صادرکننده چک، تصمیم گیری می‌کنند. در صورت رأی مثبت دادگاه، دارنده چک ضمانت، قادر به دریافت مبلغ پول خواهد شد.

نحوه مطالبه قانونی چک ضمانت
نحوه مطالبه قانونی چک ضمانت

موارد استفاده از چک ضمانت

سؤالات متداول

خیر، چک ضمانت فاقد جنبه کیفری است. دارنده چک در صورت عدم وصول چک به خاطر نبود پول کافی، باید از روش حقوقی پیگیری خود را انجام دهد.

بله، چک ضمانت هم همانند دیگر انواع چک قابل وصول در بانک است. اما در صورت نبود موجودی کافی در حساب صادرکننده، باید از طریق حقوقی برای وصول آن اقدام کنید.

در قانون جدید چک ضمانت، باید علاوه بر امضا، تاریخ، مشخصات صادرکننده و گیرنده روی آن درج شده باشد. همچنین، می‌توان از چک صیادی بابت ضمانت استفاده کرد.

چک ضمانت در قانون جدید
چک ضمانت در قانون جدید

در پایان ...

همان طور که پیش تر خواندیم، چک ضمانت هم از انواع چک محسوب می‌شود؛ با این تفاوت که برای تضمین تعهدات صادرکننده چک نوشته می‌شود. سعی کردیم در این مطلب مهم‌ترین سؤالات مخاطبان در مورد چک ضمانت را پاسخ دهیم.

4 دیدگاه

  1. ناشناس
    5 بهمن 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    من به یکی دستگاه جوراب بافی فروختم ۱۰۰ میلیون چک هم ثبت کرد برام بخاطر اینکه چکش برگشت خورد این ب عنوان ضمانت باشد حالا چکش پول نداشت من نگه داشتم تا ساعت ۲ دیدم نمیریزه برگشت زدم الان میتونم این ۱۰۰ رو از ایشون بگیریم چون خودم ماشین معامله کرده بودم چکش برگشت خورد ضرر زیان طرفمو دادم

    • گیلیم
      13 اسفند 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      با سلام. شما نمیتوانید بابت ضرر و زیان از ابشان شکایت کنید مگر این که یک قرداد جداگانه داشته باشید که به ازای هرروز تاخیر در پرداخت چک یک مبلغ را برای شما پرداخت کنند.

  2. سعید ر
    16 اسفند 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    درود و عرض ادب
    من از شرکتی جنس خریدم و بابت خریدام چک دادم و یک چک هم از دسته چک خانمم بابت ضمانت دادم
    تعدادی از چکا پاس نشد الان علاوه بر اجرایی کردن چکا اومدن چک ضمانت رو هم برگشت زدن و حساب خانمم رو هم بستن. یعنی میتونن علاوه بر چکای خودم روی چک ضمانت هم اقدام کنن ؟
    اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

    • گیلیم
      21 اسفند 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام. چیزی تحت عنوان چک ضمانت نداریم مگر اینکه منضم به قرارداد باشد و همچنین ضمانت بودن چک را در برگه قید کرده باشید، در این صورت شما میتوانید از ایشان شکایت کنید مبنی بر خیانت در امانت، ولی در غیر این صورت کار خاصی نمی توانید انجام دهید.

ارسال دیدگاه