کمترین معاملات مسکن در کدام مناطق تهران است؟

29 بهمن 1401
0 دیدگاه
کمترین معاملات مسکن در تهران

آیا می‌دانید کمترین معاملات مسکن در کدام مناطق تهران صورت گرفته است؟! با افزایش تورم و بالا رفتن بها مسکن به خصوص در پایتخت، قدرت خرید مردم برای خرید خانه در مناطق شمال و غرب کشور کاهش پیدا کرده است. این موضوع نه تنها در بخش خرید، بلکه برای رهن و اجاره هم پیش آمده است. 

دلیل آن هم متراژ بسیار بالا و قیمت نجومی خانه‌های این مناطق است. اما به جز مناطق گران قیمت تهران، چه مناطق دیگری کمترین تقاضا برای خرید خانه را دارند؟!

بر اساس جدیدترین گزارش‌های بانک مرکزی ایران، مناطق ۱۹ و ۲۰ جزو کم طرفدارترین مناطق پایتخت برای خرید خانه هستند. اصولاً هر کسی برای انتخاب و خرید خانه پارامترهای زیادی را در نظر می‌گیرد. از بافت منطقه شهری گرفته تا دسترسی خانه به وسایل نقلیه عمومی، سال ساخت، متراژ و از همه مهم‌تر قیمت.

اما خب شرایط بد اقتصادی و افزایش بی سابقه تورم در کشور باعث شده تا قشر متوسط جامعه هم توانایی خرید خانه را نداشته باشند. اما خب بازار مسکن صرفاً حول محور خریداران واقعی نمی‌چرخد؛ بلکه خریدارانی هستند که برای سرمایه گذاری دست به خرید یا فروش خانه می‌زنند.

طبیعتاً اگر بخواهیم با دید سرمایه گذاری نسبت به خرید و فروش ملک نگاه کنیم؛ کم ریسک‌ترین و بهترین نوع سرمایه گذاری مسکن، مربوط به خرید خانه در مناطق پرطرفدار است. مناطقی که در تمام مواقع سال خریداران زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند از دید دلالان و سرمایه گذاران، بهترین انتخاب هستند.

آیا از “تأثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار مسکن” اطلاعی دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب گیلیم را از دست ندهید.

مناطق تهران با کمترین میزان معامله
مناطق تهران با کمترین میزان معامله کدام‌اند؟

کمترین معاملات در کم تقاضاترین مناطق پایتخت

آمارهای بانک مرکزی که هر ماه از مناطق مختلف پایتخت منتشر می‌شود؛ حاکی از آن است که مناطق ۱۹ و ۲۰ طی ماه‌های متوالی کمترین معاملات را ثبت کرده‌اند. به طوری که مهرماه 1401 در منطقه ۱۹، تنها شاهد ۲۳ معامله مسکن بوده‌ایم.

این عدد در آذرماه سال 1401 به ۶۰ عدد افزایش پیدا کرده است؛ اما با این حال همچنان جزو کم تقاضاترین منطقه تهران محسوب می‌شود. منطقه ۲۰ هم در مهرماه ۱۴۰۱ دارای 60 معامله و در آخرین آمار بانک مرکزی دارای 133 معامله بوده است.

به گفته منصور غیبی (کارشناس حوزه مسکن)،‌ افراد پول خود را در مناطق پر تقاضا و مصرفی سرمایه گذاری می‌کنند. وی افزایش تقاضای خرید مسکن ماه گذشته در مناطق پرطرفدار را تقاضایی سرمایه‌ای و کاسبانه خواند. 

منصور غیبی در خصوص مناطق کم تقاضای تهران هم این چنین عنوان کرد: 70 تا 80 درصد از معاملات مناطق ۱۹ و ۲۰ به صورت قولنامه‌ای یا وکالتی است. به نوعی بخش زیادی از خانه‌های این مناطق فاقد سند رسمی هستند که همین امر سبب کاهش تقاضا برای خرید خانه خواهد بود.

البته بافت بومی منطقه هم می‌تواند علت کمبود تقاضا برای خرید خانه در مناطق ۱۹ و ۲۰ باشد. با این حال، با افزایش قیمت مسکن در کلان‌شهرهایی مثل تهران، امکان دارد در آینده نزدیک شاهد افزایش خرید مسکن در مناطق کم تقاضا هم باشیم.

ارسال دیدگاه