از چالوس بریم شمال یا جاده هراز؟ مسیر تهران به شمال

17 اسفند 1401
0 دیدگاه
جاده‌های منتهی به شمال ایران

همیشه وقتی صحبت شمال باشد، ناخودآگاه ذهن همه به سمت جاده چالوس و شگفتی‌های این جاده زیبا می‌رود. اما مگه فقط بهترین راه برای رسیدن به شمال چالوسِ؟!!

کم کم با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، بازار سفر به شمال کشور داغ داغ می‌شود. گشت و گذار در دل طبیعت بکر شمال و‌ گذراندن اوقات فراغت در سواحل زیبای دریای خزر حس و حال دیگری دارد. اما خب به این فکر کردید که برای رسیدن به شهرهای شمالی باید ساعت‌ها ترافیک را تحمل کنید؟!

فرقی نمی‌کند که در چه زمانی از سال به شمال سفر می‌کنید؛ مسیرهای پر پیچ و خم جاده‌های شمالی باعث می‌شود که زمان زیادی را در ترافیک بمانید. حتی در زمستان‌ها به علت بارش برف و احتمال ریزش کوه ممکن است مسیر شما مسدود باشد. این در حالی است که در ایام نوروز و پیک مسافرت‌ها، ممکن است بیش از ۱5 ساعت در ترافیک‌ جاده شمال گیر کنید.

مسیر جاده‌های شمالی به حدی زیبا و خیره کننده هستند که بسیاری از مسافران این ترافیک سنگین را به جان می‌خرند تا تعطیلات نوروزی خود را در شهرهای شمالی سپری کنند. اما قبل از شروع سفرتان باید ببینید که کدام جاده شمال، شما را سریع‌تر به مقصدتان می‌رساند.

با ما در ادامه همراه باشید تا بهترین مسیرها برای رسیدن به مازندران از سمت تهران را بررسی کنیم.

زیباترین جاده‌های ایران در مسیر شمال
زیباترین جاده‌های ایران

جاده چالوس به خاطر نزدیکی به شهر تهران، همیشه به عنوان اولین گزینه برای سفر به شمال کشور محسوب می‌شود. البته زیبایی مسیر و قرارگیری جاده در دل کوه‌ها هم بی تأثیر در این انتخاب نیست! تصورش را بکنید که در تمام طول مسیر، کوه‌ها درست در کنار شما قرار گرفته‌اند و فضای زیبا و رازآلودی را به تصور می‌کشند. 

مسیر تهران ـ چالوس برای اکثر ایرانی‌ها مسیری پر از خاطره و هیجان است. در سال‌های اخیر تونل‌های جدیدی برای کاهش مسیر مسافران احداث شده است؛ اما اکثر راننده‌ها ترجیح می‌دهند از همان مسیر جاده قدیم چالوس به سمت تونل کندوان حرکت کنند.

البته ما که نمی‌توانیم از لذت خوردن آش داغ آن هم در منطقه زیبای کندوان بگذریم!! شما را نمی‌دانم. (:

نکته: مسیر تونل‌های جدید کندوان می‌تواند شما را از ترافیک دور کرده و حدوداً ۳۰ دقیقه مسیر شما را کوتاه‌تر کنند.

جاده پر پیچ و خم چالوس
جاده پر پیچ و خم و زیبای چالوس

چگونه باید وارد جاده چالوس شویم؟

اگر می‌خواهید از سمت تهران به سمت چالوس حرکت کنید؛ سر راست‌ترین گزینه، ‌اتوبان همت ـ غرب است. با رسیدن به خروجی آزادگان،‌ باید به سمت راست بپیچید تا وارد بزرگراه شوید. پس از آن با پرداخت عوارض ۳۰ هزار تومان (روزهای پیک ۴۰ هزار تومان) می‌توانید مسیر لذت بخش جاده چالوس را آغاز کنید.

اما اگر می‌خواهید از کرج به سمت چالوس حرکت کنید؛ می‌توانید جاده قدیم چالوس – کرج که پر از مناظر طبیعی، ‌رستوران‌های درجه یک و پر از خاطره است را انتخاب کنید. البته فکر نکنید که تمام مسافرانی که مسیر کرج – چالوس را انتخاب می‌کنند، مقصدشان شهرهای شمالی است!!

بسیاری از مردم در اواخر هفته و تعطیلات فقط به سودای صرف غذا در رستوران‌های جاده چالوس، این مسیر پر ترافیک را طی می‌کنند.

جاده چالوس در روزهای برفی سال
زیبایی‌های چالوس در روزهای برفی

زیبایی‌های مسیر جاده چالوس

داستان ساخت جاده چالوس پر از خاطره به زمان حکومت رضاشاه برمی‌گردد. جاده‌ای که نظیرش تنها در ۳ جای دیگر دنیا پیدا می‌شود و به دلیل خاص بودن موقعیت و ساختارش، جزو زیباترین جاده‌های جهان است. 

کوه‌های تمام مسیر چالوس با مشقت و سختی فراوان شکافته شده تا ما امروز شاهد پدید آمدن چنین جاده‌ زیبایی در دل کوه‌ها باشیم. اما شگفتی‌های مسیر جاده چالوس صرفاً زیبایی مناظر و رستوران‌های آن نیست!

در مسیر پر ترافیک چالوس، داستان‌های زیادی نهفته است. بعد از آش فروشی‌های منطقه کندوان، به منطقه‌ای به اسم سیاه بیشه می‌رسید. منطقه‌ای که به خاطر ابرهای سیاه در آسمان و فرا گرفتن مه زیاد به این نام شهرت دارد.

در ادامه مسیر، شاهد ۷ سنگ بزرگ در کنار جاده خواهید شد. سنگ‌هایی که داستان جالبی برای خودشان دارند. از زمان‌های قدیم مردمان این منطقه افسانه‌ای برای این سنگ‌ها داشتند. به گفته محلیان، ۷ پسر یا ۷ دختر توسط پدران خود نفرین شده و در نهایت تبدیل به سنگ شده‌اند.

با گذر از این منطقه به مسیر پر پیچ و خم زیبا اما خطرناک هزار چم می‌رسیم. مسیری که نیاز به تمرکز و دقت بالایی در رانندگی دارد.

دیدنی‌های مسیر چالوس
دیدنی‌های مسیرچالوس

مسیر تهران ـ هراز

جاده هراز بعد از جاده چالوس، دومین انتخاب برای مسافرت‌ به شهرهای مازندران محسوب می‌شود. البته با قدم گذاشتن در جاده هراز،‌ مسیر طولانی‌تری را باید طی کنید. چرا که در ایام عادی سال، مسیر تهران – چالوس ۲ و نیم تا ۳ ساعت طول می‌کشد. اما مسیر جاده تهران – هراز چیزی در حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

در مسیر پر پیچ و خم و زیبای هراز، باید مناطق خوش آب و هوا و چشم نوازی چون دماوند، فیروزکوه، آبعلی،گردنه امامزاده هاشم، گزنک، آب اسک و لاریجان را طی کنید تا در نهایت به شهر شهید پرور آمل برسید.

جاده هراز به علت راهداری فوق‌العاده خود به عنوان یکی از ایمن‌ترین مسیرها در زمستان و ایام سرد سال است. راهداری این جاده بلافاصله پس از بارش برف، مسیر را شن پاشی کرده و جاده آماده برای ادامه مسیر مسافران خواهد بود.

جاده هراز در بین جاده‌های شمالی، جاده عریضی محسوب می‌شود؛ که همین امر سبب شده تا رانندگی آرامش بخشی را تجربه کنید. البته تا قبل از رسیدن به پلیس راه در برخی مسیر شاهد جاده یک لاین خواهید بود؛ که در این مواقع باید با دقت و تمرکز بالاتری حرکت کنید و از سبقت گرفتن بپرهیزید.

جاده هراز در پاییز
جاده هراز در پاییز

چگونه باید وارد جاده هراز شویم؟

جاده هراز یکی از مناسب‌ترین مسیرها برای مسافرانی است که در شرق تهران زندگی می‌کنند. برای رسیدن به جاده هراز باید اتوبان همت – شرق را به سمت ورودی پردیس طی کنید. در این قسمت مسیر، باید از عوارضی گذر کرده و مبلغ ۶ هزار تومان به عنوان عوارض پرداخت کنید. پس از آن  در مسیر شما رودهن، بومهن، دماوند، فیروزکوه، آبعلی و دیگر مناطق قرار می‌گیرد.

زیبایی‌های مسیر هراز
زیبایی‌های مسیر هراز

زیبایی‌های مسیر جاده هراز

در مسیر جاده هراز بعد از فیروزکوه به منطقه معروف آبعلی می‌رسید. همه ایرانی‌ها آبعلی را با وجود دوغ‌های گازدار و خوشمزه آن می‌شناسند. البته زیبایی‌های این منطقه و رستوران‌های معروفش هم کم شهرت ندارند!

مثلاً در مسیر آبعلی تا امامزاده هاشم رستوران معروفی با نام رستوران ترنج قرار گرفته است. رستورانی با پرسنل و مدیریت بسیار عالی، غذاهای باکیفیت و مواد غذایی خوشمزه و تازه که لذت غذا خوردن را برای شما چند برابر می‌کند.

بعد از آبعلی به منطقه زیبای امامزاده هاشم می‌رسید. بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که زمان استراحت خودشان را در این منطقه سپری کنند؛ چرا که در این بخش از مسیر، منطقه مشاء زیر پای شما قرار گرفته و زیبایی‌های منطقه را دو چندان کرده است. البته از حق نگذریم خوردن آش در امامزاده هاشم حال و هوای دیگری دارد.

بعد از آن به منطقه گزنک، آب اسک، لاریجان و در نهایت به آمل می‌رسید. از آنجا دیگر انتخاب با شما است که به سمت شرق استان یعنی ساری و قائم شهر بروید؛ یا به سمت غرب یعنی نور، رویان و محمودآباد.

امامزاده هاشم در مسیر هراز
امامزاده هاشم در مسیر هراز

مسیر تهران ـ فیروزکوه

جاده فیروزکوه یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایام تعطیلات و پیک مسافرت محسوب می‌شود. جاده‌ای که البته برای آن دسته از مسافرانی که مقصدشان شهرهای شرق استان مازندران باشد، انتخاب عاقلانه‌ای است.

چرا که مسیر جاده تهران – فیروزکوه به سمت شرق حرکت می‌کند و در انتها به بابل می‌رسید. بعد از آن می‌توانید انتخاب کنید که به سمت شرق استان یعنی ساری و قائم شهر بروید، یا به سمت غرب استان یعنی آمل، محمودآباد، نور و رویان.

به نوعی با انتخاب جاده فیروزکوه، می‌توانید ترافیک و شلوغی‌ها را تا حد زیادی دور بزنید. اما نباید این موضوع را فراموش کنید که جاده فیروزکوه، جاده ترانزیتی است و ماشین‌های تریلی و حمل بار در تمام ساعات شبانه روز در این مسیر تردد می‌کنند. از این رو بهتر است با دقت و آرامش بیشتری در این مسیر رانندگی کنید.

تونل‌های جاده فیروزکوه
تونل‌های جاده فیروزکوه

چگونه باید وارد جاده فیروزکوه شویم؟

برای افرادی که در شرق تهران زندگی می‌کنند، جاده فیروزکوه به خاطر ترافیک کمتر و مسیر نزدیک‌تر، گزینه مناسب‌تری است. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید، مسیر اتوبان همت – شرق را ادامه دهید تا به ورودی پردیس برسید. با رسیدن به عوارضی پردیس، کافی است مبلغ ۶ هزار تومان پرداخت کنید. 

پس از آن مسیر جاده را به صورت مستقیم تا انتها ادامه دهید و از زیبایی‌های مسیر فیروزکوه لذت ببرید. 

جاده سرسبز فیروزکوه
جاده سرسبز فیروزکوه

زیبایی‌های مسیر جاده فیروزکوه

با قدم گذاشتن به مسیر فیروزکوه، خیالتان از بابت ایمنی جاده راحت باشد. زیبایی‌های جاده فیروزکوه هم کم از دیگر جاده‌های شمالی ندارد!! در طول مسیر از کوه‌ها، آبشارها و دره‌های سرسبز گذر می‌کنید و از زیبایی‌های مسیر لذت می‌برید.

احتمالاً به دفعات شاهد تصاویر زیبایی از پل ورسک، یکی از مشهورترین و زیباترین پل‌های تاریخی ایران باشید. پلی منحصر به فرد که ریل قطار بر روی آن احداث شده و جزو خاص‌ترین مناظری است که به دست بشر خلق شده است. اما آیا از موقعیت مکانی این پل خبر دارید؟!

منطقه ورسک و پل ورسک درست در مسیر جاده زیبای فیروزکوه قرار گرفته است. با شروع سفر از جاده فیروزکوه، به منطقه زیرآب، سوادکوه و سپس به ورسک می‌رسید. بعد از آن هم ادامه مسیر تا شهر بابل سپری می‌کنید.

در مسیر جاده فیروزکوه به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، همیشه شاهد مه غلیظ هستید. از این رو باید حواستان شش دانگ به رانندگی باشد.

پل ورسک شاهکاری مهندسی تاریخی ایران
پل ورسک شاهکاری مهندسی تاریخی ایران

سؤالات متداول

جاده هراز دارای ۱۴ تونل با مجموع طول 5700 متر است. تونل سیاه بند، تونل دوآب، تونل سیاه بیشه، تونل احمدمال و … از جمله تونل‌های مسیر جاده هراز هستند.

بعد از جاده میلفورد، استولیو پس ترولستیگن و گریت اوشن، جاده چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای جهان شناخته می‌شود. جاده‌ای محصور در دل کوه‌های سر به فلک کشیده که سفری خیال انگیز و سراسر جذابیت را به ارمغان می‌آورد.

جاده هراز،‌ جاده چالوس و جاده فیروزکوه بهترین مسیر برای رسیدن به شهرهای مازندران هستند.

زیبایی‌های جاده شمال
زیبایی‌های جاده شمال

در پایان ...

هر یک از جاده‌های منتهی به شهرهای مازندران، زیبایی‌ها و مزیت‌های خاص خودشان را دارند. اما اگر بخواهیم بهترین و پرطرفدارترین مسیر تهران – شمال را نام ببریم؛ بدون شک مسیر جاده چالوس رتبه نخست را از آن خود می‌کند. بعد از آن جاده هراز، جاده فیروزکوه و مابقی جاده‌ها قرار می‌گیرند.

شما بگویید که به نظرتان بهترین مسیر برای رسیدن به مازندران کدام جاده است؟

ارسال دیدگاه