مهم‌ترین نکاتی که باید در مبایعه نامه به آن توجه کنید!

12 مرداد 1401
6 دیدگاه
مبایعه نامه رسمی املاک

اکثر افراد در زمان خرید و فروش ملک، زمین و وسایل نقلیه به خاطر تکمیل نبودن مدارک یا آماده نبودن ثمن معامله، قادر به انتقال سند رسمی نیستند. برای همین در این مواقع، قراردادی موقت بین فروشنده و خریدار بسته می‌شود. مبایعه نامه ملک همان قراردادی است که مابین فروشنده و خریدار بسته می‌شود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قولنامه همان مبایعه نامه است. اما قولنامه قول و قرارهایی است که مابین خریدار و فروشنده بسته می‌شود و از لحاظ قانونی دارای اعتبار کمی است. در صورتی که مبایعه نامه سندی قانونی است که بر اساس آن، مال تحت شرط و شروطی به مالکیت خریدار در می‌آید.

شرایط و مفادی که باید در زمان نوشتن مبایعه نامه به آن‌ها توجه کنید به حدی اهمیت دارند که در برخی موارد شاهد ضرر و زیان فروشنده یا خریدار به خاطر عدم توجه به این مسائل هستیم. با توجه به اهمیت مبایعه نامه در معامله املاک، قصد داریم تا در این مطلب از مجله گیلیم مهم‌ترین نکاتی که باید در مبایعه نامه به آن توجه کنید را به طور کامل بررسی کنیم.

نکات مهم قرارداد
در زمان نوشتن مبایعه نامه به این نکات دقت کنید!

مبایعه نامه یا بیع نامه که به اشتباه مبایه نامه نیز گفته می‌شود، سندی است که هنگام خرید و فروش مال مابین فروشنده و خریدار بسته می‌شود. مبایعه نامه که از لحاظ قانونی دارای اعتبار زیادی است، در قراردادهای ملکی استفاده می‌شود. در این سند، فروشنده و خریدار در مورد زمان تحویل مال، نحوه پرداخت ثمن و دیگر شروط خود توافق می‌کنند.

تمام شروط دو طرف قرارداد در بیع نامه ذکر شده و هر دو طرف با امضا آن تعهدات خود را قبول می‌کنند. فرقی نمی‌کند که مال مورد معامله چه چیزی باشد، در زمان خرید و فروش هر چیزی می‌توانید از مبایعه نامه استفاده کنید. خانه، زمین، موتور سیکلت، گوشی، لپ تاپ و … .

اجزای مهم در متن مبایعه نامه

اجزا مهم مبایعه نامه
اجزای مهم مبایعه نامه

نکات مهم در زمان نوشتن مبایعه نامه

زمانی که تمام شرایط خرید یک ملک مورد توافق فروشنده و خریدار باشد، مشاور املاک جزئیات ملک را در سامانه ثبت اسناد وارد می‌کند. پس از تأیید ملک از سوی سامانه، کد رهگیری 13 رقمی به همراه هولوگرام ارسال می‌شود. مشاورین املاک پس از دریافت تأییدیه متن مبایعه نامه را در سه نسخه چاپ می‌کند که طرفین قرارداد، مشاور املاک و شهود طرفین باید آن را امضا کنند. 

در زمان نوشتن مبایعه نامه دقت کنید که موارد زیر به درستی نوشته شود:

  1. اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار اعم از کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس، شماره تماس در بیع نامه ذکر شود. 
  2. اگر شخصی به وکالت یا نمایندگی مالک مبایعه نامه را امضا می‌کند، باید مشخصات وکیل و مشخصات سند وکالت در قرارداد ذکر شود.
  3. مبایعه نامه باید در 3 نسخه یکسان نوشته شود. هر سه نسخه باید دارای امضا و اثر انگشت طرفین قرارداد و مشاور املاک باشد.
  4. در صورت وجود خط خوردگی در مبایعه نامه دست نویس، در بخش توضیحات علت خط خوردگی نوشته شود. همچنین، اگر قصد دارید تا بخشی از فرم چاپ شده مبایعه نامه حذف شود، در توضیحات به آن بخش اشاره کنید.
  5. پس از امضا قرارداد یکی از نسخه های مبایعه نامه را دریافت کنید.
  6. از نگارش بین خطوط چاپی دست نویس خودداری شود.
  7. برخی از مشاورین املاک ابتدا نسخه دست نویسی از مبایعه نامه تنظیم می‌کنند و بعد آن را به صورت تایپ شده در اختیار طرفین معامله قرار می‌دهند. بررسی کنید که بین مبایعه نامه دست نویس و تایپ شده مغایرتی وجود نداشته باشد.
  8. بابت تمام مدارک اعم از چک های بانکی، سند ملک و … که نزد بنگاه املاک به امانت سپرده می‌شود از مشاور املاک رسید دریافت کنید.
  9. در صورتی که ملک مورد معامله ورثه ای باشد، مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت، گواهی پرداخت مالیات بر ارث، قیم نامه (در صورت وجود صغیر یا محجور) و حضور تمامی وارثین یا وکیل آن‌ها در زمان تنظیم مبایعه نامه الزامی است.
مهم ترین نکات در مورد معامله ملک
نکات مهم مبایعه نامه

نکات مهم در مورد ملک مورد معامله

  1. نوع ملک خریداری شده، وضعیت عرصه و اعیان، مشخصات پلاک ثبتی در صورت تفکیک ملک، سال ساخت، متراژ و مشخصات اصلی سند در مبایعه نامه ذکر شود.
  2. اشتراکات ملک شامل آب، برق، گاز، تلفن و … در قرارداد قید شود.
  3. مشخصات کامل سند ملک در بیع نامه نوشته شود. پس از آن ضروری است خریدار مشخصات ملک نوشته شده در بیع نامه را با اصل سند رسمی مطابقت دهد.
  4. تأییدیه کد پستی ملک از اداره ثبت دریافت شود.
  5. آدرس ملک و موقعیت مکانی دقیق آن نوشته شود.
  6. زمان پرداخت چک های دریافتی و شماره چک به طور دقیق در مبایعه نامه نوشته شود.
  7. طبق عرف 30 تا 40 درصد مبلغ معامله در زمان امضای مبایعه نامه و 30 تا 40 درصد مبلغ در زمان تحویل ملک باید به فروشنده پرداخت شود. مابقی ثمن معامله نیز در زمان تنظیم سند رسمی در دفترخانه داده می‌شود.
  8. مبلغ ثمن معامله که مورد توافق طرفین بوده به صورت عدد و حروف داخل قرارداد ذکر شود.
  9. اگر چک بانکی توسط شخصی غیر از خریدار صادر شده، خریدار باید پشت چک را امضا کند.
  10. مبلغی به عنوان وجه التزام در مبایعه نامه مشخص شود.
  11. تاریخ حضور در دفترخانه،شماره و آدرس دفترخانه داخل مبایعه نامه نوشته شود. دقت کنید که این تاریخ مصادف با تعطیل رسمی نباشد.
  12. در صورتی که ملک مورد معامله با وام منتقل می‌شود، تمام اطلاعات وام و میزان اقساط باقی مانده در مبایعه نامه ذکر شود.
متن مبایعه نامه
متن مبایعه نامه

شرایط فسخ مبایعه نامه

ممکن است پس از تنظیم و امضای مبایعه نامه به خاطر بروز مشکلاتی، طرفین قرارداد نیاز به فسخ معامله داشته باشند. شما می‌توانید تحت شرایط مختلفی نسبت به برهم زدن مبایعه نامه اقدام کنید. شرایطی مثل:

  • عدم رعایت شرایط اساسی صحت معامله موضوع ماده 190 قانون مدنی که موجب ابطال معامله می‌‌شود.
  • شرایطی که دو طرف معامله رضایتی نسبت به ادامه انجام تعهدات خود نداشته باشند. در این شرایط می‌توانند مبایعه نامه را با خواست خودشان برهم بزنند.
  • زمانی که عقد مبایعه نامه به ضرر یکی از طرفین معامله باشد و باعث ایجاد خسارت برای وی شود.

اگر می خواهید بیشتر در مورد شرایط فسخ قرارداد بدانید، پیشنهاد می کنیم مطلب “تفاوت تفاسخ، فسخ و منفسخ چیست؟” را مطالعه کنید.

شرایط فسخ معامله
شرایط فسخ معامله

نمونه PDF مبایعه نامه املاک

در پایان ...

مبایعه نامه یا بیع نامه یکی از قراردادهای قانونی برای خرید و فروش محسوب می‌شود. در زمان معامله ملک ممکن است مدارک یا پول خریدار و فروشنده برای انتقال مالکیت کامل نباشد. در این زمان به پیشنهاد مشاور املاک، قراردادی تحت عنوان مبایعه نامه بین طرفین قرارداد بسته می‌شود که در زمان تکمیل مدارک و ثمن معامله، دو طرف به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

6 دیدگاه

  1. محمدرضا
    17 اردیبهشت 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    ممنون از مطلب خوبتون
    من دنبال متن مبایعه نامه میگشتم که خداروشکر تو سایت شما کامل و دقیقشو پیدا کردم

    • گیلیم
      17 اردیبهشت 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که تونستیم کمکتون کنیم

  2. ناشناس
    14 آبان 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ممنون از مطالب مفیدو آموزشی شما من تازه در املاکی شاغل شدم این نوع مطالب خیلی به من کمک می کند سپاس وافر

    • گیلیم
      15 آبان 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام، ممنون از شما.
      از داشتن همراهانی مثل شما خیلی خوشحالیم.

  3. علی
    28 دی 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام
    در مبایعه نامه هولوگرام دار پیش خرید اپارتمان شماره تلفن خریدار اشتباه وارد شده آیاممکنه باعث مشکل در آینده شود
    با تشکر

ارسال دیدگاه