قلعه مار‌کوه رامسر

27 آذر 1402
1 دیدگاه
قلعه مارکوه

قلعه مار‌کوه رامسر یکی از زیباترین آثار تاریخی استان مازندران می‌باشد که آوازه آن در کل ایران پیچیده است. مواردی مانند معماری شگفت‌انگیز و طبیعت زیبای اطراف این قلعه، باعث شده تا در حال ‌حاضر قلعه مارکوه به یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی استان مازندران تبدیل شود.

با توجه به شواهد موجود، قلعه مارکوه رامسر جزو آن دسته از قلعه‌هایی است که برای اهداف نظامی ساخته شده و در ادامه نیز مورد استفاده قرار گرفته است. ما در ادامه این مقاله قصد داریم که بیشتر برای شما در رابطه با این قلعه و ویژگی‌های آن صحبت کنیم؛ پس حتماً با ما همراه باشید.

قبل ‌از صحبت در رابطه با تاریخچه و موقعیت این قلعه، اجازه دهید برای شما به‌ طور کلی راجع‌ به ساختار، کارکرد، معماری و ویژگی‌های قلعه مارکوه اطلاعاتی ارائه دهیم. به‌ طور کلی این قلعه 600 متر مربع مساحت دارد و به شکل یک مستطیل ساخته ‌شده است. برای رسیدن به این قلعه شما باید 311 پله را بالا بروید. طبق اطلاعات موجود، در گذشته در چهارگوشه این قلعه مستطیل‌ شکل برجک ‌هایی قرار داشت که از آن به ‌عنوان دیده‌بانی استفاده می‌شد.

در حال حاضر بخشی از بنای قلعه مارکوه تخریب شده‌ است اما شما می‌توانید از قسمت شرقی وارد این قلعه شوید و از جاذبه‌های داخل قلعه دیدن کنید. همچنین باقی‌مانده‌هایی از چند اتاق و پلکان دیده می‌شود که قاعدتاً برای زندگی در قلعه ساخته‌ شده بودند. نام این قلعه از نام کوهی که روی آن ساخته‌ شده گرفته شده است، اما باورهای دیگری نیز برای نام‌گذاری این قلعه وجود دارد که سندی مبنی‌ بر درستی آن‌ها در دست نیست.

قلعه مارکوه

قاعدتاً برای بازدید از قلعه مارکوه مازندران شما نیاز دارید بدانید که موقعیت مکانی این قلعه در کجا قرار دارد. این قلعه در مرزبندی‌های استان مازندران واقع شده‌ است. پس ‌از گذر از تنکابن، در مسیر تنکابن به رامسر باید حدود 15 کیلومتر را طی کنید. بعد از گذر از این 15 کیلومتر، باید وارد جاده فرعی میرزا کوچک‌ خان جنگلی شوید. بعد از 3 کیلومتر حرکت در این جاده، تابلوی مارکوه را مشاهده خواهید کرد. به سمتی که تابلو اشاره می‌کند حرکت کنید و بعد از حدود 2 کیلومتر رانندگی کردن، شما مسیری که برای رسیدن به مارکوه اختصاص ‌داده‌ شده است را مشاهده خواهید کرد.

البته مسیرهای دسترسی دیگری نیز برای رسیدن به این قلعه وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید از سمت روستای هریس و همچنین از سمت روستای نیاسته خود را به قلعه مارکوه برسانید. اما برای افرادی که آشنایی زیادی با توابع استان مازندران ندارند، مسیر اصلی یعنی مسیر تنکابن به رامسر بهترین انتخاب خواهد بود.

 

اطلاعات تاریخی قلعه مارکوه

قبل از بازدید از این قلعه، کسب اطلاعات در رابطه با تاریخچه آن خالی از لطف نیست. به ‌طور کلی مشخص نیست که قلعه مارکوه چه زمانی ساخته شده است اما طبق نظریه باستان شناسان با توجه به مصالح استفاده شده در ان به دوران ساسانیان باز میگررد. طبق شواهد موجود بعد از نهایی شدن روند ساخت، این قلعه بارها بازسازی شده است. همچنین به واسطه نحوه ساخت و موقعیت استراتژیکی، احتمالا قلعه مارکوه قلعه‌ای نظامی بوده ‌است.

قلعه مارکوه

بررسی اطلاعات معماری قلعه مارکوه

شناخت ویژگی‌های معماری قلعه مارکوه به شما کمک می‌کند تا بیشتر در رابطه با ویژگی‌های این قلعه بدانید. پیش‌تر برای شما گفتیم که این قلعه در زمینی به مساحت 600 متر مربع ساخته شده ‌است. برج و باروهای این قلعه می‌توانستند دسترسی دیداری وسیعی به چهار طرف قلعه یعنی جنگل‌، دریا و روستاهای اطراف بدهند. همین موضوع باعث می‌شد تا نگهبانان قلعه، امکان این را داشته باشند که در زمان حضور دشمن، به طور کامل شرایط را مورد بررسی قرار دهند. در این قلعه اتاقک‌هایی وجود داشته که برای استراحت و زندگی سربازان تعبیه شده بوده است. در حال ‌حاضر نیز یکی از اتاقک‌ها بازسازی شده که برای زندگی نگهبانان فعلی قلعه در نظر گرفته شده ‌است.

بخش جنوب شرقی و جنوب غربی قلعه، با استفاده از پلکان ها به ‌هم متصل شده‌اند و روند دسترسی به قلعه را آسان‌تر کرده‌اند. این قلعه ساختار بسیار مستحکمی دارد و پابرجا ماندن آن تا امروز، مهر تاییدی بر این ادعا است. اما به هر حال به واسطه شرایط محیطی و آب ‌و هوایی، بخش‌هایی از قلعه تخریب شده‌اند و نیاز به بازسازی دارند.

آب ‌و هوای اطراف قلعه مارکوه چگونه است؟

اگر تصمیم خود برای بازدید از این قلعه را نهایی کرده‌اید، بد نیست که در رابطه با آب‌ و هوا و شرایط جوی اطراف آن نیز بیشتر بدانید. این موضوع به شما کمک می‌کند هنگام بازدید از قلعه، لباس مناسبی داشته باشید. این قلعه در ارتفاع 500 متری از سطح دریا ساخته شده است و به واسطه داشتن ارتفاع زیاد و موقعیت کوهستانی، آب ‌و هوایی نسبتاً سرد دارد. پس می‌توان گفت که بهتر است در فصول سرد سال از این قلعه دیدن نکنید. علاوه بر آب و هوای سرد، بدلیل یخ‌زدگی سطوح ممکن است که عبور از پله‌های این قلعه نیز امکان ‌پذیر نباشد. پس به‌ طور کلی سعی کنید که در فصول سرد سال مخصوصاً فصل زمستان، برنامه ای برای بازدید از این قلعه نداشته باشید. فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای بازدید از این قلعه می‌باشد؛ زیرا در حالی ‌که شهر هوایی گرم و شرجی دارد، شما می‌توانید در ارتفاعات مارکوه، در آب ‌و هوایی معتدل و نسبتا خنک از این قلعه شگفت‌انگیز دیدن کنید.

قلعه مارکوه

جاذبه‌های اطراف قلعه مارکوه

شما با سفر به قلعه مارکوه امکان این را دارید که علاوه‌ بر بازدید از این جاذبه شگفت‌انگیز، از روستای گالش محله و سرکوسرا که از زیباترین روستاهای مازندران هستند دیدن کنید. به ‌طور کلی طبیعت شمال طبیعت بکر و چشم نوازی است؛ پس قطعاً علاوه ‌بر خود قلعه، طبیعت اطراف آن نیز می‌تواند برای شما جذاب و دل‌نشین باشد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به طور کامل برای شما در رابطه با قلعه مارکوه و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. اگر شما به طبیعت مازندران و بناهای تاریخی علاقمند هستید، حتماً این قلعه را در لیست مراکز دیدنی مورد علاقه خود قرار دهید. این قلعه برخلاف ظاهر ساده‌اش، پر از رمز و رازها و زیبایی‌هایی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را مدهوش کند. قاعدتاً برای همه ما کسب اطلاعات در رابطه با تاریخچه کشورمان و ابنیه تاریخی ضروری است.

سوالات متداول

1- آیا برای بازدید از قلعه باید هزینه ورودی بپردازیم؟

خیر؛ برای بازدید از قلعه مارکوه شما نیاز به پرداخت هزینه ندارید و می‌توانید به صورت رایگان از جاذبه‌های زیبای این قلعه دیدن کنید.

2- آیا بالا رفتن از پله‌های این قلعه کار سختی است؟

به طور کلی اگر شما دچار مشکل قلبی تنفسی نباشید، می‌توانید به راحتی از پله‌های این قلعه بالا بروید. معمولاً افراد سالمند یا افرادی که دچار بیماری‌های قلبی تنفسی هستند، ممکن است برای بالا رفتن از این قلعه دچار چالش شوند.

3- آیا امکان بازدید از قلعه در شب نیز وجود دارد؟

محدودیتی از لحاظ زمانی برای بازدید از قلعه وجود ندارد، اما باید این نکته را بدانید که نورپردازی اطراف این قلعه بسیار ضعیف است و ممکن است شما نتوانید به راحتی در شب از این قلعه دیدن کنید.

1 دیدگاه

  1. ایلار
    5 فروردین 1403
    | پاسخ
    | پاسخ

    پول ندارم

ارسال دیدگاه