روستای جواهرده

6 آبان 1402
0 دیدگاه
روستای جواهرده

روستای جواهرده رامسر یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین روستاهای شمال کشور است هر سال میزبان بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی می باشد. طبیعت بکر، وجود مه در جاده و آب و هوای دلچسب این روستا موجب شده تا از آن به عنوان بهشت گمشده نیز یاد شود.

در این مقاله با گیلیم همراه باشید تا سفری به روستای جواهرده داشته و به بررسی کامل این بهشت گمشده در شمال کشور بپردازیم.

این روستا واقع در شهرستان رامسر در غرب استان مازندران می باشد. جواهرده در ارتفاعات 2000 متری رشته کوه البرز قرار دارد. موقعیت خاص و منحصر به فرد جواهرده موجب شده تا آب و هوای این روستا در اکثر اوقات سال دلچسب و البته خنک و زمستانی باشد.

فاصله جواهرده تا تهران حدود 260 کیلومتر بوده که می توان این مسیر را با ماشین 5 ساعته طی کرد. همچنین با تنها 50 دقیقه رانندگی از مرکز شهر رامسر به روستای زیبای جواهرده خواهید رسید. حال می توانید از منظره ی طبیعت، مه غلیظ جاده و آب و هوای دلپذیر این فضا لذت ببرید.

خوب است بدانید که بسیاری از مردم بومی برای رهایی از هوای شرجی در فصل تابستان به این روستا ییلاقی می آیند و با سرد شدن هوا به خانه های خود باز می گردند.

تاریخچه ی اسم جواهرده

جورده در زبان محلی به معنای ده بالا بوده از این روی بسیاری از مردم بومی این محله بر این باورند که جواهر همان جورده بوده که به مرور زمان تغییر یافته است.

در کتب قدیمی به دست آمده به قلم سید ظهیر الدین مرعشی نیز به این امر اشاره شده است.  فرضیه ی دیگری نیز درباره ی اسم این روستا وجود دارد که بدین شرح می باشد: در گذشته زرتشتیان در این محله مردگان خود را با تعداد بالایی طلا و جواهر دفن می کردند از این روی نام جواهرده به مرور زمان برای این منطقه انتخاب شده است.

برخی از افراد نیز بر این باوراند که جواهرده واژه ی تغییر کرده ی (جوادهار) به معنای گندم زار میان شکاف دو کوه بوده است زیرا در گذشته های بسیار دور این منطقه پر از کشتزارهای گندم و جو بوده است.

بر اساس گفتگوهای محلی نیز آمده که در زمان های بسیار قدیم زنی به نام جواهر حاکم این بخش از روستا بوده از این روی نام جواهرده برای آن انتخاب شده است.

فرضیه های بسیار گوناگونی درباره ی اسم این روستا وجود داشته که هر کدام ریشه در تاریخ این روستا دارد.

محله های روستای جواهرده چیست؟

روستای جواهرده

روستای جواهرده دارای چندین محله ی قدیمی است که هر یک از آن ها به شرح ذیل می باشد.

  • سید محله
  • جولاخیل
  • برشی محله
  • آموسی خیل
  • صیقل محله
  • شل محله
  • فتوک محله
  • کهنه تنگ دره
  • رمک محله
  • سراب
  • کربلا بنه
  • اوشیان سر

مردم بومی روستای جواهرده

بر اساس سرشماری سال 1390 جمعیت این روستا حدود 9800 نفر بوده است. اکثر مردم بومی این روستا به دامپروری، باغداری و کشاورزی مشغول می باشند.

از جمله دیگر هنرهای مردم بومی این روستا می توان به نمد بافی، سفال گری، آهنگری، مسگری اشاره کرد. اکثر مردم این روستا نیز با اجاره دادن خانه های خود به گردشگران در فصول خاصی از سال نیز کسب درآمد می کنند.

خوب است بدانید که در روستای جواهرده زنان هم دوش مردان مشغول به کار بوده و در بسیاری از امور به آن ها کمک می  کنند.

امکانات روستای جواهرده

این روستا از امکانات خوبی نظیر آب لوله کشی، شبکه مخابرات، فروشگاههای مواد غذایی، درمانگاه، داروخانه، مسجد، امامزاده و … برخوردار بوده از این روی با سفر به این روستا با هیچ مشکلی در این زمینه رو به رو نخواهید شد.

رسوم محلی روستای جواهرده

(جشن سیزده شو): این جشن در سیزدهم آبان برگزار می شود و شباهت بسیار زیادی به شب یلدا دارد. در این جشن مردم دور هم جمع شده و وقت خود را با شعر خوانی و خواندن شاهنامه می گذرانند. در این جشن 13 نوع خوراکی گوناگون نیز تهیه و سرو می شود.

این جشن هرساله علاوه بر روستای جواهرده در دیگر شهرهای استان مازندران برگزار می شود.

(گل کاری مسجد آدینه): مردم در زمان های قدیم در اول ماه مرداد برای افزایش رزق و روزی و محافظت از خانواده ی خود با استفاده از شیر دام های خود گل درست کرده و دیوار مساجد را با آن گل کاری می کردند. اکنون نیز این رسم زیبا هر ساله برگزار می شود.

(تقویم گالشی یا گیلکی): بسیاری از مردم جواهرده از تقویم خاصی به نام گالشی استفاده می کنند. ماه های این تقویم عبارت است از نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیرماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

(کشتی گیله مردی): کشتی گیلانی و یا گیله مردی یکی از ورزش های جذاب روستای جواهرده می باشد. این کشتی قوانین خاصی نداشته و افراد می توانند با هر سن و وزنی با یکدیگر نبرد کنند و در پایان برنده صاحب شاخه ای تزئین شده با پول و پارچه به عنوان جایزه می شود.  

آب و هوای روستای جواهرده

روستای جواهرده

به طور کلی روستای جواهرده آب و هوای بسیار خنکی دارد. متوسط دمای هوا در فصل تابستان نیز 10 تا 12 درجه می باشد. ارتفاع نسبتا زیاد این روستا از سطح دریا موجب شده تا در اکثر اوقات سال شاهد بارش برف در این روستا باشیم.

پوشش گیاهی و حیوانات روستای جواهرده

این روستا دارای پوشش گیاهی بسیار غنی بوده که از میان آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد. درختان راش، اقاقیا، ممرز، شمشاد، سیب ترش، فندق، گلابی، گردو، زرشک، زبان گنجشک، آلوچه، آویشن، بابونه، ازگیل و …

این روستا زیستگاه جانوران و حیواناتی چون گربه وحشی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، کبک، زاغ، کلاغ، توکا و … نیز می باشد.

صنایع دستی روستای جواهرده

خرید سوغاتی یکی از جذاب ترین بخش های سفر به این روستا است از این روی با سفر به جواهرده خرید از غرفه های عروسک بافتنی، جوراب های پشمی و ظروف سفالی را فراموش نکنید.

محصولات خوراکی محلی این روستا نظیر ترشی، مربا، عسل،  شیرینی و نان های سنتی نیز بسیار پرطرفدار می باشد.

جاهای دیدنی روستای جواهرده

روستای جواهرده

(مسجد آدینه): این بنا با قدمتی بیش از 700 سال یکی از اصلی ترین نقاط گردشگری جواهرده محسوب می شود. این مسجد هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران بوده و سنت های محلی گوناگونی نظیر گل کاری یا همان دزگا مزگتی نیز در این مسجد انجام می شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گذشته، این مسجد در ابتدا آتشکده ی زرتشتیان بوده و برخی دیگر بر این باوراند که این محل در ابتدا مکانی برای ستایش الهه ی آب یعنی میترا بوده است.

این بنا توسط فردی به نام شل شریف بنا شده و در گذر زمان بلای طبیعی گوناگونی را تجربه کرده است.

(آبشارهای فصلی و دائمی): در طول مسیر رسیدن به این روستا آبشارهای فصلی و دائمی بسیار زیادی وجود داشته که هر کدام زیبایی منحصر به خود را دارند.

شما می توانید با استراحت در کنار این آبشار از طبیعت زیبایی این محل لذت برده و اوقات خوشی را در کنار خانواده و یا دوستان خود سپری کنید.

(قله و جنگل): با رسیدن به این روستای خوش آب و هوا می توانید شاهد مراتع و چمنزارهای سرسبز باشید. بازدید از قله سماسوس، بلند ترین قله رامسر و گشت و گذار در دشت های پرگل این روستا می تواند یک تفریح بسیار لذت بخش باشد.

(پارک جنگلی جواهرده): بوستان جنگلی صفارود یا پارک جنگلی جواهرده در 9 کیلومتری جاده جواهرده واقع شده است. برای رسیدن به این منطقه ی خوش آب و هوا لازم است تا ماشین های خود را پارک کرده و مسیری را پیاده طی کنید.

رودخانه ی صفارود که از کوه سماسوس سرچشمه می گیرد، بسیاری از زمین های کشاورزی را آبیاری می کند.

نکته: به دلیل وجود یک چشمه ی پر آب در این پارک جنگلی، به آن آب معدن نیز می گویند. از جمله امکانات موجود در این پارک جنگلی می توان به کافه، رستوران، آلاچیق و … اشاره کرد.

(گورهای گبری): قدمت این گورهای تاریخی چیزی در حدود سه هزار سال می باشد. در گذشته افراد غیر مسلمان را گبر می خواندند از این روی این گورها، گبری نام دارد.

در گذشته مردم مردگان خود را با حجم زیادی از وسایل ارزشمند نظیر طلا و جواهرات در این گورها دفن می کردند که البته در سال های بعد رفته رفته این وسایل دزدیده شده اما امروزه به منظور جلوگیری از دزدی های بیشتر این منطقه شدیدا محافظت شده است.

(مقبره شاه یحیی): مقبره ی شاه یحیی واقع در چکاد قله سماموس از جمله مکان های مقدس و مذهبی این روستا بوده که مردم برای گرفتن حاجت آن را زیارت می کنند.

(دریاچه قو): در انتهای مسیر جاده جواهرده، دریاچه قو قرار دارد. برای رسیدن به آن لازم است تا از یک مسیر خاکی به طول 5/2 متر عبور کنید.

در کنار این دریاچه آلاچیق های گوناگونی قرار دارد که شما می توانید در آن اسکان کرده و غذاهای لذیذ شمالی را امتحان کنید. برای ورود به این دریاچه لازم است ورودی پرداخت کنید.

(آبشارهای کوهستانی): شنیدن صدای آبشار یکی از لذت بخش ترین تفریحات می باشد. آب آبشارهای کوهستانی این منطقه بسیار زلال و گوارا می باشد.

دمای این آب نیز بسیار پایین بوده از این روی نوشیدن آن نیز می تواند بسیار لذت بخش باشد.

گردشگران بسیار زیادی در فصل تابستان برای بازدید از این آبشار به روستای جواهرده سفر می کنند.

(عکاسی): یکی از لذت بخش ترین تفریحات، عکاسی از طبیعت است. روستای جواهرده با منظره خاص و بی نظیر یکی از بهترین سوژه ها به منظور عکاسی و نقاشی می باشد.

هرساله هنرمندان زیادی به این منظور به روستای جواهرده سفر می کنند و عکس های بسیار زیبایی از مناظر و طبیعت این روستا ثبت می کنند.

(کوهنوردی): اگر علاقمند به پیاده روی و یا کوهنوردی هستید، ما به شما سفر به جواهرده را پیشنهاد می کنیم. طی کردن مسیر طولانی این روستا با گروهی از افراد می تواند تجربه ای خاص و دوست داشتنی باشد.

لازم به ذکر است که قبل از این کار تمامی تجهیزات لازم به منظور کوهنوردی و یا پیاده روی را با خود به همراه داشته باشید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

(پیک نیک): با سفر به این روستا می توانید اوقاتی را در کنار آبشار گذرانده و کنار دوستان و یا خانواده ی خود مشغول به نوشیدن چای زغالی و یا تهیه غذا شوید.

به یاد داشته باشید که در عین حال بهداشت و نظافت محیط را رعایت کرده تا این منطقه خوش آب و هوا، همواره تمیز بماند.

(تماشای مسابقات ورزشی): همانطور که پیش تر به این نکته اشاره کرده ایم در اوقاتی از سال مردم محلی به بازی و ورزش مشغول هستند از این روی تماشای این رویدادها می تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب و دوست داشتنی باشد.

(دشت لپاشر): دشت سرسبز با گل های زرد بسیار زیبا، منظره ای خارق العاده ای را ایجاد کرده است. اگر به دنبال سوژه ای برای عکاسی هستید حتما سری به دشت لپاشر نیز بزنید.

(بازار): گشت و گذار در بازارهای سنتی شمال کشور یک تجربه ی بسیار دلچسب و شیرین است. شما می توانید در بازار روستای جواهرده گشتی بزنید و از محصولات محلی نظیر ترشی، لواشک، مربا و … خرید کنید.

معاشرت با مردم بومی در بازار می تواند ساعت ها شما را از دنیای پر مشغله ی روزانه دور کند و لحظات خوشی را برای شما رقم بزند.

روستای جواهرده

رستوران ها و غذاخوری ها

در مسیر رفتن به این روستا حتما سری به رستوران های محلی نیز بزنید و از غذاهای لذیذ آن امتحان کنید.  از جمله رستوران های مشهور می توان به کافه جمشید، رستوران رجب عمو، رستوران سلیمی و … اشاره کرد. همچنین از میان غذاهای محلی این روستا نیز می توان به کباب ترش، میرزا قاسمی، باقالی قاتق و … اشاره کرد.

اقامتگاه ها

 اقامتگاه های متعددی در روستای جواهرده وجود داشته از این روی نگرانی در این خصوص نداشته باشید. بسیاری از مردم محلی این روستا نیز خانه خود را در اختیار مسافرین گذاشته که خود می تواند نکته ی بسیار جالبی باشد.

به دلیل سرد بودن بیش از حد هوا در اکثر اوقات سال چادر زدن در روستا و طبیعت را به شما پیشنهاد نمی کنیم. در صورت انجام این کار به یاد داشته باشید که حتما وسایل گرمایشی نظیر پتو با خود به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به جواهرده

اواخر بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این روستا بوده زیرا در بقیه ی اوقات سال هوا به شدت سرد می باشد و این نکته می تواند برای برخی از افراد آزار دهنده باشد. در اوایل بهار نیز به دلیل بارش سنگین برف اغلب جاده ها مسدود بوده از این روی سفر در این زمان را نیز پیشنهاد نمی کنیم.

سفر در فصل پاییز به این روستا به دلیل بارش ها و شرایط جاده ای می تواند اندکی دشوار و البته خطرناک باشد از این روی به شما توصیه می کنیم در صورت سفر در فصل پاییز، تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید.

نکاتی در خصوص سفر به روستای جواهرده

  • قبل از سفر به این روستا وضعیت آب و هوا را به طور کامل بررسی کنید تا با مشکل رو به رو نشوید.
  • در اوقات خاصی از سال به دلیل هجوم مسافران از سرتاسر ایران مسیر جاده ای می تواند بسیار شلوغ و طاقت فرسا باشد.
  • هنگام سفر به این روستا خرید سوغاتی و صنایع دستی را فراموش نکنید زیرا با این کار به اقتصاد مردم بومی این روستا کمک بسیار بزرگی خواهید کرد.
  • مراقب طبیعت باشید و از ریختن زباله در محیط بکر جنگلی خودداری کنید.

کلام آخر:

در این مقاله شما کاربران محترم را با یکی از خاص ترین روستاهای شمال ایران یعنی جواهرده آشنا کردیم و به بررسی کامل آن پرداختیم.  بر اساس تجربه گردشگران، سفر به این روستا می تواند خاطرات خوب و لذت بخشی را با خود به همراه داشته باشد.

ارسال دیدگاه