هر آنچه باید پیش از رفتن به آبشار آب پری مازندران بدانید!

10 خرداد 1402
1 دیدگاه
آبشار آب پری مازندران

اول از همه هر تصویری که از آبشارها در ذهنتان تجسم کردید را کنار بگذارید. آب پری آبشاری نیست که هرجایی نظیرش را دیده باشید!

آبشار آب پری، آبشار بی‌نظیری در دل جنگل گلندرود رویان است. آبشاری با آب تمیز و زلال که بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آب آن بنوشید. به راستی که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند و چنین آبشار بی نظیری را در دل جنگل‌های شمالی پدید آورده‌اند.

اما آب پری فقط یک آبشار نیست! هر مسافری که به رویان سفر می‌کند، به سودای دیدن این آبشار مسیر زیبای جاده آب پری (رویان – بلده) را در پیش می‌گیرد. جاده‌ای پر پیچ و خم و زیبا که پس از ۱۳ کیلومتر شما را به آب پری می‌رساند. البته زیبایی‌های مسیر به حدی زیاد است که احتمالاً چند باری ماشین را کنار می‌زنید تا کمی در کنار جنگل مه آلود گلندرود قدم بزنید و از هوای دلپذیر آن لذت ببرید.

اما خب از موضوع اصلی خودمان یعنی معرفی آب پری دور نشویم؛ با گیلیم همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد آبشار آب پری و دیدنی‌های آن بدانید را بازگو کنیم.

مسیر پله‌ای آبشار آب پری
مسیر پله‌ای آبشار

آب پری یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های شهرهای رویان و نور است. آبشاری که بر اثر رانش زمین و ایجاد شیب ملایم کوه به پایین دست رسیده و شبیه آبشارهای معمول نیست. مسیر پله پله آبشار پری او و آب فراوان آن باعث شده تا در تمام طول سال شاهد منظره دل‌نشینی در این منطقه باشیم. حتی تصور در هم تنیدگی کوه و جنگل و پدید آمدن آبشاری پر آب از بالادست آدم را هیجان زده می‌کند.

از آنجایی که آب پری در کنار جاده بلده – رویان قرار گرفته، برای رسیدن به آن نیازی نیست تا مسیر طولانی را طی کنید. 

آبشار آب پری کجاست؟

اول از همه باید ببینیم که شما کجا هستید؟! آبشار آب پری در 13 کیلومتری شهر رویان قرار گرفته است. از این رو اگر در شهر رویان اقامت داشته باشید، مسیر شما سر راست است. از رویان به سمت خیابان شهدا حرکت کنید؛ با رسیدن به اولین چهارراه مسیر صاف را در پیش بگیرید تا وارد جاده بلده – رویان شوید.

زمانی که به جاده رسیدید، مسیر مستقیم را در پیش بگیرید و از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید. مسیر رویان به سمت آب پری کمتر از 20 دقیقه طول می‌کشد. البته مراقب باشد که زیبایی‌های مسیر حواس شما را پرت نکند.

جاده بلده – رویان جاده‌ای پیچ در پیچ و خطرناک است. اما خب خطرناک بودنش به دیدن زیبایی‌های مسیر می‌ارزد. جدای از آن، دست فروشان جاده با خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در بساطشان دارند، روز شما را می‌سازند!

علت نام‌گذاری آب پری

مردم محلی منطقه به نقل از نیاکانشان می‌گویند که در افسانه‌های قدیمی به وجود یک پری در بالای آبشار اشاره شده است. از این رو نام این آبشار را آبشار آب پری گذاشته‌اند. البته مردم محلی به این آبشار “پری او” می‌گویند.

اما حکایت دیگری در مورد علت نام‌گذاری این آبشار وجود دارد؛ آن هم اینکه در قدیم که فرسایش کوه کمتر بود، آب از بالا به سمت پایین می‌پرید. از این رو به این آبشار “آب پری” می‌گویند.

آبشار پری او در جاده بلده رویان
آبشار پری او در جاده بلده رویان

آب و هوای آب پری مازندران

با وجود اینکه آبشار آب پری در فاصله نزدیکی از شهر رویان قرار گرفته؛ اما دمای آن نزدیک به ۱۰ درجه با دمای شهر اختلاف دارد. همین خنک‌تر بودن آب پری باعث می‌شود تا این جاذبه حتی در فصول گرم سال هم برای بازدید مناسب باشد.

البته به خاطر این اختلاف دما باید قبل از حرکت به سوی آب پری، لباس گرم با خودتان داشته باشید.

بد نیست قبل از سفر به شمال “چک لیست وسایل مورد نیازی که باید در سفر به همراه داشته باشید” را مطالعه کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار پری او:

بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب پری فصل بهار و تابستان است. اگر چه فصل پاییز برای بازدید از این آبشار کمی سرد است؛ اما خب طبیعت پاییزی جنگل گلندرود و آب پری منظره شگفت انگیزی را پدید می‌آورند. البته اگر می‌خواهید آب پری پر آب را ببینید، باید اواخر شهریور یا اوایل مهرماه به این منطقه سفر کنید.

بازدید از آب پری آن هم در زمستان را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. گرچه آب پری در همه فصول سال زیبا است؛ اما خب مسیر جاده بلده – رویان در زمستان‌ها خطرناک‌تر از سایر فصول سال است.

جاده بلده رویان در زمستان
جاده بلده رویان در زمستان

امکانات و تفریحات پری او

جنگل گلندرود با پوشش گیاهی منحصر به فرد و درختان انبوه که دیگر نیازی به تعریف ندارد. جنگلی زیبا و بکر که برای برپایی پیک نیک در طبیعت و کمپینگ بسیار مناسب است. اما خب حواستان باشد که در این طبیعت زیبا آشغال نریزید و حتماً خاکستر آتش خود را خاموش کنید.

عکاسی از طبیعت و آبشار آب پری یکی دیگر از تفریحات محبوب گردشگران در این منطقه است. سرازیر شدن آبشار از کوهپایه و مسیر زیبای سنگی آن، سوژه جذابی برای عکاسان است. اما خب حواستان باشد که کل زمان سفر به آب پری را غرق عکاسی نشوید. گوشه‌ای دنج بنشینید، چشمان خود را ببندید و به صدای گوش نواز آبشار و هوهو و باد و پرندگان گوش دهید؛ صداهایی که آرامش را به وجودتان تزریق می‌کند.

اگر در زمان بازدید از آب پری گرسنه شدید، اصلاً جای نگرانی نیست! غرفه‌های غذاخوری با انواع آش، نان محلی، غذای محلی، چای زغالی، بلال و دیگر تنقلات شکم شما را سیر می‌کند. همچنین، در این منطقه آلاچیق‌ و سرویس بهداشتی هم برای رفاه حال گردشگران قرار گرفته است.

امکانات آب پری
امکانات آب پری

جاذبه‌های دیدنی نزدیک آبشار آب پری

سؤالات متداول

آبشار آب پری در مازندران و در 13 کیلومتری شهر رویان قرار گرفته است.

برای رسیدن به آبشار آب پری باید خودتان را به رویان برسانید. پس از آن به سمت جاده بلده – رویان رانندگی کنید و پس از طی کردن ۱۳ کیلومتر به آب پری می‌رسید.

بهترین زمان برای سفر و بازدید از آبشار آب پری فصل بهار و تابستان است. البته اواخر شهریور و اوایل مهرماه آبشار آب پری در پر آب‌ترین حالت خود قرار دارد.

آب پری در فصل بهار
آب پری در فصل بهار

در پایان ...

آبشار آب پری تنها یک جاذبه‌ی معمولی در دل جنگل‌های گلندرود نیست. بلکه آبشاری افسانه‌ای و زیبایی است که از دل مسیر سنگی با شیب ملایم کوه گذر می‌کند و با رسیدن به پایین کوه، منظره زیبایی را به تصویر می‌کشد. منظره‌ای زیبا که با ترکیب آب و هوای خنک و درختان انبوه جنگل گلندرود، حال همه را خوب می‌کند.

اگر تا به حال به آبشار پری او سفر کردید، تجربه خود را در قسمت دیدگاه‌ با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

  1. معصومه
    9 دی 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    خیلی جذاب ودوستداشتنی بود من که تابه حال فراموشش نکردم به نظرم شاید اینکه میگن پری داشته درست باشه من اون موقع ده دقه اونجابودم ودیگه بهش فکر نردم اما گاهی خواب بودن درآنجا وبازی با پری ها را میدیدم ودلم میخواهدبازهم رفتن به آنجاراتجربه کنم

ارسال دیدگاه