کاهش کیفیت مسکن با ساخت خانه‌های ۳۵ متری

12 بهمن 1401
0 دیدگاه
ساخت خانه‌های ۳۵ متری در تهران

سه سال پیش خبرهایی مبنا بر صدور مجوز به خانه‌هایی با متراژ ۲۵ متر از سوی شهرداری تهران منتشر شده بود. خبری که هفته گذشته سخنگوی شهرداری تهران آن را تکذیب کرد. اما آیا پرونده ساخت میکرو آپارتمان‌ها (خانه‌های ۳۵ متری) در شهر تهران بسته شده است؟!

سخنگوی شهرداری تهران در جدیدترین نشست خود، در مورد صدور مجوز به خانه‌هایی با متراژ ۳۵ متر صحبت کرد. خانه‌هایی که همچنان در دسته میکروآپارتمان‌ها قرار می‌گیرد. اما آیا خانه‌های ۳۵ متری برای تأمین رفاه خانواده کافی است؟

میکرو آپارتمان در سال 2011 به دلیل کمبود فضای ساخت در کشور آلمان ساخته شد. پس از آن سوئد، اتریش، ایرلند و لهستان هم سهم زیادی در ساخت میکرو آپارتمان‌ها داشتند.

در سال ۱۳۹۸ و در دولت دوازدهم، معاون معماری و شهرداری تهران، از تصمیم دولت برای ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری خبر داد. واحدهایی که به گفته معاون شهرداری در جهت تأمین مسکن افرادی که برای کار به تهران مراجعه می‌کنند، مناسب است.

اما به دلیل به هم ریختن توزیع جمعیت در شهر تهران، این طرح هیچ گاه اجرایی نشد.

وضعیت ساخت میکروآپارتمان در تهران
وضعیت ساخت میکروآپارتمان در تهران

حداقل متراژ در طرح تفصیلی

حال سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرد: مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ متری صادر نمی‌شود. اما در آخرین ویرایش طرح تفصیلی پایتخت مصوب شورای عالی شهرسازی، حداقل متراژ قابل ساخت ۳۵ مترمربع اعلام شده است.

در ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون مجوز ساخت یک ملک با متراژ ۳۵ مترمربع در منطقه ۷ تهران صادر شده است.

طبق استانداردهای کشور ایران، حداقل متراژ مناسب برای یک نفر 17.5 مترمربع و برای دو نفر 35 مترمربع است. اما آیا خانه‌های ۳۵ متری برای تأمین رفاه یک خانواده دو نفرِ کافی است؟! 

افزایش میزان تورم، افزایش قیمت دلار و وضعیت نامناسب بازارهای موازی تأثیرات زیادی را بر روی قیمت مسکن در همه استان‌ها به ویژه شهر تهران گذاشته است. بالا رفتن قیمت خانه باعث شده تا مردم روز به روز بیشتر نسبت به خرید و حتی اجاره خانه‌های کوچک با متراژ پایین ترغیب شوند. اما آیا ساخت خانه‌های ۳۵ متری مشکل تورم و قیمت بالای خانه را حل می‌کند؟!!

اگر می‌خواهید در مورد تأثیر نوسانات قیمت دلار بر روی بازار مسکن اطلاعات کسب کنید، این مطلب را مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه