قانون شکایت مستأجر از مالک امکان پذیر شد؟

3 تیر 1402
0 دیدگاه
شکایت مستأجر از مالک

طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی،‌ در جلسه علنی 22 خرداد 1402 قانون شکایت مستأجر از مالک بابت افزایش غیر قانونی اجاره بها تصویب شد. اما آیا این قانون به نفع مستأجران است؟!

این روزها با نوسانات شدید قیمت در بازار مسکن روبرو هستیم. از طرفی دولت همانند سال‌های اخیر سقف افزایش اجاره بها در شهر تهران را 25 درصد و سایر شهرها 20 درصد اعلام کرده است. اما صاحب خانه‌ها همانند سال‌های گذشته بدون توجه به نرخ مصوب، اجاره بها مستأجران را افزایش داده‌اند.

با تصویب مصوبه جدید دولت در صورت دریافت اجاره بیشتر از نرخ مصوب، مستأجران می‌توانند از مالک شکایت کنند. همچنین، شورای عالی مسکن مکلف شده تا هر سال قبل از پایان اردیبهشت ماه سقف یا میزان افزایش اجاره بها مسکن را تعیین کند.

تصویب مصوبه شکایت مستأجر از مالک
تصویب مصوبه شکایت مستأجر از مالک

البته این قانون پس از ابلاغ از سوی شورای نگهبان توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی خواهد شد. اما هنوز خبری از نحوه طرح شکایت یا میزان جریمه آن برای مالکان نیست. طبق صحبت‌های نمایندگان مجلس، مالکان به ازای دریافت اجاره بهای بیشتر جریمه خواهند شد. 

با این حال پس از تصویب این قانون نظرت مثبت و منفی زیادی از سوی کاربران و مستأجران در فضای مجازی منتشر شده است. بسیاری از کاربران از ترس اینکه صاحب‌خانه‌ها آن‌ها را از خانه بیرون کنند یا به بهانه‌های مختلف از تمدید قراردادشان منصرف شود می‌ترسند.

فرشید ایلاتی (کارشناس مسکن) در خصوص این طرح عنوان کرد: به دلیل نبود شفافیت در قراردادهای اجاره،‌ طرح شکایت مستأجر از مالک با مشکلات زیادی روبرو است. از طرفی با توجه به تعیین جریمه برای صاحب خانه‌ها وجود قرارداد رسمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما در هر صورت باید تا زمان اجرایی شدن طرح صبر کنیم تا با مشکلات و مزایای آن برای مستأجران آشنا شویم. با این حال ساخت مسکن، کنترل قیمت بازار مسکن و ثبت قراردادهای قانونی می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

ارسال دیدگاه