تفاوت ویلای فرنیش، فول فرنیش و خام در شمال

17 خرداد 1402
1 دیدگاه
تفاوت ویلای فرنیش، فول فرنیش و خام

زمانی که برای خرید ویلا در شمال با کارشناسان و مشاوران املاک صحبت می‌کنید، باید ویژگی‌های خانه درخواستی خود را بیان کنید. در این زمان مشاوران املاک به شما ویلای فول فرنیش، فرنیش یا خام معرفی می‌کنند. اما آیا از تفاوت‌های هر یک از این ویلاها خبر دارید؟

این نوع اصطلاحات برای معرفی ویژگی‌های ظاهری یک ویلا به کار برده می‌شود. احتمالاً در زمان مشاهده آگهی‌ها به تصاویر ویلاهای نوساز و لوکسی برخورده باشید که به صورت کامل دکوراسیون شده‌اند. این نوع ویلاهای در قالب ویلای مبله یا فول فرنیش به فروش می‌رسند.

یا حتی بالعکس؛ با ویلایی برخورده باشید که حتی شیرآلات آن هم متصل نشده باشد. اگر می‌خواهید بیشتر با تفاوت ویلای فرنیش،‌ فول فرنیش و خام و مزیت‌ها و معایب هر یک آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید!

بالکن فرنیش شده ویلا
بالکن فرنیش شده ویلا

سازنده‌های مختلف در شمال کشور، ویلاهای خود را با ویژگی‌های متفاوتی به فروش می‌رسانند. یک سازنده ترجیح می‌دهد تا نصب کابینت و چیدمان داخلی ویلا را به مشتری بسپارد و ویلای خود را با هزینه کمتری به فروش می‌رساند. 

اما در عین حال سازنده‌ای دیگر ترجیح می‌دهد تا ویلای نوساز و لوکس خود را با وسایل کامل و به اصطلاح مبله شده برای فروش قرار دهد. از آنجایی که بازار خرید و فروش ملک در شمال همیشه داغ است؛ هر یک از این نوع ویلاها، متقاضیان خاص خودشان را دارند.

نمونه یک ویلای فول فرنیش
نمونه یک ویلای فول فرنیش

1. ویلای خام

با افزایش تورم در کشور و بالا رفتن قیمت خانه و آپارتمان، اصطلاح جدیدی به نام ویلا یا خانه خام در جامعه باب شد. از سال 1398 به بعد برخی سازنده‌ها برای کاهش قیمت تمام شده،‌ خانه‌ها را بدون تجهیز کردن به کابینت، شیرآلات، پکیج، کولر یا حتی سرویس بهداشتی به فروش می‌رسانند. 

حال اگر ویلایی که قصد خرید آن را دارید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد به آن ویلای خام می‌گویند. با خرید این نوع ویلا دستتان برای انتخاب بهترین برند تجهیزات و نوع چیدمان خانه باز است. به نوعی آزادی عمل بیشتری خواهید داشت.

از طرفی اگر بودجه کمتری برای خرید ویلا داشته باشید، می‌توانید با قیمت کمتری این نوع ویلاها را خریداری کنید و هر زمان که توانستید تجهیزات لازم را برای آن خریداری کنید.

مزایا ویلای خام:

معایب ویلای خام:

فروش ویلای خام در شمال
فروش ویلای خام در شمال

2. ویلای فرنیش یا نیمه مبله

اگر ویلایی که قصد خرید آن را دارید به صورت نیمه کاره دارای وسایل زندگی باشد، به آن نیمه مبله گفته می‌شود. در واقع یک ویلای فرنیش دارای کابینت آشپزخانه، شیرآلات، توالت فرنگی و روشویی نصب شده، کمد دیواری، پکیج یا حتی جاکفشی است.

اما از یک ویلای نیمه مبله نباید توقع داشته باشید که به صورت کامل برای یک زندگی مناسب باشد. در اصل سازنده تنها نیازهای اولیه شما برای نقل مکان به ویلا را فراهم کرده است. اما ویلای فرنیش تعریف دیگری هم دارد.

اگر یکی از بخش‌های خانه مانند آشپزخانه به کابینت، گاز، هود، فر و شیرآلات متصل شده باشد هم به آن فرنیش می‌گویند.

مزایا ویلای فرنیش:

معایب ویلای فرنیش:

ویلای فرنیش هوشمند
ویلای فرنیش هوشمند

3. ویلای فول فرنیش یا مبله

خرید ویلای مبله در شمال برای آن دسته از افرادی که بودجه بالایی برای خرید دارند، بسیار پرطرفدار است. اگر تمام بخش‌های خانه با وسایل و مبلمان مجهز شده باشد و برای زندگی مناسب باشد، به آن فول فرنیش می‌گویند. برخی ویلاهای فول فرنیش حتی به قاشق و چنگال و وسایل دکوری هم مجهز هستند.

منظور از وسایل همان مبلمان، میز ناهارخوری، یخچال، لوستر، کابینت، سرویس خواب، لوازم دکوری، وسایل پخت و پز، وسایل برقی و … است. ویلای فول فرنیش به نسبت دیگر ویلاهایی که نام بردیم، قیمت بالاتری دارد.

البته توجه کنید که ویلاهای مبله تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. یک سازنده می‌تواند بهترین متریال و وسایل را برای چیدمان ویلا انتخاب کند. اما دیگری ویلا را با وسایل ایرانی و بی کیفیت پر ‌کند.

مزایا ویلای فول فرنیش:

معایب ویلای فول فرنیش:

خرید ویلای فول فرنیش
خرید ویلای فول فرنیش

سؤالات متداول

اگر در ویلایی سرویس بهداشتی و لوازم جانبی آن،‌ کلید پریزها، پکیج و شیرآلات متصل شده باشد یا آشپزخانه آن مجهز به کابینت باشد، به آن ویلا، فرنیش گفته می‌شود.

بله، اگر بودجه پایینی برای سرمایه گذاری و خرید ویلا داشته باشید، می‌توانید ویلای خام را با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی ویلا خریداری کنید. ویلای خام در اصل ویلای نوساز یا کلید نخورده‌ای است که خالی از تجهیزات است.

در پایان ...

مهم‌ترین عاملی که باید در زمان خرید ویلا در شمال به آن توجه کنید، بودجه شما است. پس از آن می‌توانید سلیقه شخصی خود را نیز در آن دخیل کنید. ارزان‌ترین ویلا در شمال، ویلای خام و پس از آن ویلای نیمه مبله و ویلای فول فرنیش هستند.

شما ترجیح می‌دهید چه نوع ویلایی بخرید؟

1 دیدگاه

  1. نوابی
    12 شهریور 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سلام ،ببخشید من بعنوان مستاجر دوتا سوال از جنابعالی داشتم.
    من قبلا با ادرس و کد پستی فردیس تو استان البرز در سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کردم و بعد از اون برای وام ودیعه مسکن پارسال ثبت‌نام کردم که با درخواست امسلم موافقت شده و وامم به مبلغ ۴۰ میلیون دراومد.
    اما در حال حاضر آدرسم تغییر کرده ،ثبت اقامتگاه جدیدم در شهر الیگودرز استان لرستان داخل سامانه املاک و اسکان انجام دادم ،ولی الان برای گرفتن وامم به مشکل خوردم ،چون کد رهگیری آدرس فعلیم با آدرس جدیدم یکی نیست.
    البته به این موضوعم اشاره کنم که املاکی که قول نامه خونه جدیدمو تنظیم کرد کدرهگیری داخل قراردادم ننوشت و گفت که از کافی نت میتونم بگیرم، سوال اولم اینه که ایا حرف ایشون درسته و سایتی برای گرفتن کد رهگیری به صورت عموم ساخته شده تا مستاجرا خودشون کد رهگیری قراردادشون دریافت کنن؟؟
    سوال دومم اینه بر فرض اینکه کد رهگیری ام برای آدرس جدیدم گرفتم، چرا نه میشه ثبت‌نام مجدد برای گرفتن وام انجام بدم و نه ثبنام قبلیم حذف کنم؟؟کد رهگیری جدید کجا باید ثبت کرد ؟من خودم کارای کافی نتی انجام میدم چیزی تو سامانه ها پیدا نکردم بابت این دوتا مشکل .
    لطفا با شکیبایی راهنماییم کنید ممنونم

ارسال دیدگاه