لیست فرودگاه‌های شمال ایران + اطلاعات مهم پروازها

20 خرداد 1402
0 دیدگاه
فرودگاه‌های شمال ایران

آماده سفر به شمالید؟! بار و بندیل خودتون رو بستید؟! می‌خواید با پرواز هوایی خودتون رو به شهرهای شمالی برسونید؟! خب درست اومدید قرارِ لیست کامل فرودگاه‌های شمال کشور رو بهتون معرفی کنیم.

شمال با آب و هوای معتدل و طبیعتی بکر و دریای بی کرانش، اولین انتخاب مسافرانی است که می‌خواهند چند روزی را دور از شلوغی و آلودگی شهرها سپری کنند. استان مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب بیشترین تردد مسافران را در طول سال دارند.

برای سفر به شمال راه‌های زیادی از جمله سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو شخصی وجود دارد. اگر می‌خواهید از زیبایی‌های مسیر نهایت لذت را ببرید، سفرهای زمینی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال سریع‌ترین راه برای رسیدن به مقصد هستید، باید با هواپیما سفر کنید. 

اما سؤال اینجاست که کدام شهرهای شمالی فرودگاه دارند؟! در این مطلب از مجله گیلیم قصد داریم تا اطلاعات کامل فرودگاه‌های شمال، آدرس و پروازهای داخلی و خارجی آن‌ها را به طور کامل توضیح دهیم.

لیست فرودگاه‌های شهرهای شمالی
لیست فرودگاه‌های شهرهای شمالی

کشور ایران در شهرهای کوچک و بزرگ خود دارای 319 فرودگاه نظامی، اختصاصی و عمومی است. همچنین، در بین کشورهای جهان، رتبه ۲۲ را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است. در این بین 6 فرودگاه مهم کشور در شهرهای شمالی قرار گرفته‌اند.

فرودگاه‌های استان گیلان، مازندران و گرگان هر یک به شهرهای محدودی پرواز دارند. البته قرارگیری سه فرودگاه بین‌المللی در این استان‌ها باعث شده تا پروازهای خارجی هم از مبدأ و مقصد استان‌های شمالی داشته باشیم.

لیست فرودگاه‌های استان مازندران:

1. فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری (مازندران- ساری)

فرودگاه ساری یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های شمال کشور است که در سال 1326 شمسی افتتاح شد. پروازهای داخلی فرودگاه دشت ساری به مقصد تهران، مشهد، شیراز، چابهار، تبریز، عسلویه، بندرعباس، اهواز، کیش و اصفهان است. 

در حال حاضر پروازهای خارجی این فرودگاه هم به مقصد شهرهای بغداد، نجف و مدینه است. شرکت‌های هواپیمایی مطرحی همچون ایران ایر، کاسپین ایر، آسمان، آتا، کیش ایر و وارش در این فرودگاه فعالیت می‌کنند.

آدرس فرودگاه
مازندران، ساری، بلوار شاه‌آباد، روبروی هتل بادله
شماره تماس
۰۱۱-۳۳۷۱۸۰۰۴
فرودگاه دشت ناز ساری
فرودگاه دشت ناز ساری

2. فرودگاه نوشهر (مازندران- نوشهر)

فرودگاه نوشهر، دومین فرودگاه بزرگ استان مازندران است. این فرودگاه که در سال 1332 افتتاح شده در رده فرودگاه‌های قدیمی کشور قرار می‌گیرد. این فرودگاه به شهرهای داخلی ایران مثل مشهد و شیراز پرواز دارد. شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر و آسمان در مسیر این فرودگاه تردد دارند. 

آدرس فرودگاه
مازندران، نوشهر، جاده نوشهر و چالوس، بلوار فرودگاه
شماره تماس
011-52323113
فرودگاه نوشهر،‌ از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های شمال
فرودگاه نوشهر،‌ از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های شمال

3. فرودگاه رامسر (مازندران- رامسر)

فرودگاه رامسر یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران و تنها فرودگاه ساحلی ایران است. این فرودگاه در سال 1309 شمسی در جوار دریای خزر ساخته شد. در ابتدا این فرودگاه کاربرد تشریفاتی داشت، اما پس از انقلاب و افتتاح باند‌های مختلف پرواز، پروازهای عمومی در فرودگاه رامسر انجام می‌شد.

در حال حاضر فرودگاه رامسر با شرکت هواپیمایی ایران ایر فعالیت می‌کند و به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد پرواز دارد.

آدرس فرودگاه
مازندران، رامسر، میدان خلعتبری
شماره تماس
۰۱۱-۵۵۲۲۶۳۷۷
فرودگاه رامسر
فرودگاه رامسر، تنها فرودگاه ساحلی ایران

لیست فرودگاه‌های استان گیلان:

4. فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت (گیلان- رشت)

تنها فرودگاه مسافربری فعال در گیلان، فرودگاه سردار جنگل رشت است. این فرودگاه که جزو فرودگاه‌های بین‌المللی کشور قرار دارد، در سال 1320 شمسی احداث شده است. پروازهای داخلی  فرودگاه سردار جنگل به مقصد شهرهای تهران، عسلویه، مشهد، بندرعباس، شیراز، کیش و اهواز می‌باشد.

پروازهای خارجی فرودگاه سردار جنگل نیز به شهر بغداد است. البته این فرودگاه در زمان تعطیلات نوروزی به شهر استانبول نیز پرواز دارد. شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، آسمان، ساها، پویا، کیش ایر و کارون در این فرودگاه فعالیت می‌کنند.

آدرس فرودگاه
گیلان، رشت، بلوار ولیعصر
شماره تماس
۰۱۳-۳۴۸۸۸۱۹۹
فرودگاه سردار جنگل رشت از فرودگاه‌های بین المللی شمال
فرودگاه سردار جنگل رشت از فرودگاه‌های بین المللی شمال

لیست فرودگاه‌های استان گلستان:

5. فرودگاه بین‌المللی گرگان (گلستان)

فرودگاه گرگان با قدمت بیش از ۵۰ سال، در ابتدا به عنوان پایگاه هواپیماهای سمپاش کشور فعالیت می‌کرد. اما از سال 1374 به بعد بخش‌های مورد نیاز یک فرودگاه مسافربری مثل ترمینال، تجهیزات ناوبری، رادار و … به این فرودگاه اضافه شد.

فرودگاه گرگان به شهرهای داخلی تهران، زاهدان، عسلویه، کیش و مشهد پرواز دارد. مقاصد خارجی پروازهای این فرودگاه نیز به شهرهای بغداد، مکه و آقتائو در قزاقستان است. شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، کیش ایر، هواپیمایی قشم، آسمان و پویا نیز در این فرودگاه فعالیت می‌کنند.

آدرس فرودگاه
گلستان، گرگان، کیلومتر۷جاده آق قلا، فرودگاه بین‌المللی گرگان
شماره تماس
۰۱۷-۳۱۲۲۰۱۹۹
فرودگاه بین المللی گرگان
فرودگاه بین المللی گرگان

6. فرودگاه کلاله (گلستان)

فرودگاه کلاله در سال 1350 در جهت پروازهای اختصاصی ساخته شد. اما از سال 1384 و با توسعه و تکمیل این فرودگاه، فرودگاه کلاله به عنوان یکی دیگر از فرودگاه‌های داخلی قابل بهره برداری شد. البته طی سال‌های مختلف، فرودگاه کلاله چندین بار تعطیل شد.

دلایل مختلفی همچون نبود جایگاه سوخت در این فرودگاه باعث کم رونقی و تعطیلی چند باره این فرودگاه شده است. البته در حال حاضر هم این فرودگاه تعطیل بوده و هیچ پرواز داخلی در آن صورت نمی‌گیرد. 

آدرس فرودگاه
گلستان، کلاله، غرب شهر
شماره تماس
۰۱۷-۳۵۴۴۳۸۰۰
فرودگاه کلاله (در حال حاضر تعطیل است)
فرودگاه کلاله (در حال حاضر تعطیل است)

اطلاعات مهم پروازی فرودگاه‌های شمال

نام فرودگاه

شهر/ استان

کد ایکانو

کد یاتا

نوع

فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری

ساری

OINZ

SRY

مرز هوایی

فرودگاه نوشهر

نوشهر

OINN

NSH

داخلی

فرودگاه رامسر

رامسر

OINR

RZR

داخلی

فرودگاه سردار جنگل رشت

رشت

OIGG

RAS

مرز هوایی

فرودگاه گرگان

گرگان

OING

GBT

مرز هوایی

فرودگاه کلاله

کلاله

OINE

KLM

داخلی

سؤالات متداول

6 فرودگاه شمال ایران شامل فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری، فرودگاه نوشهر، فرودگاه رامسر، فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت، فرودگاه بین المللی گرگان و فرودگاه کلاله هستند.

فرودگاه دشت ناز ساری، فرودگاه گرگان و فرودگاه سردار جنگل رشت با چند پرواز خارجی، در دسته فرودگاه‌های بین‌المللی کشور قرار دارند.

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما به مقصد شهرهای شمالی می‌توانید از سایت علی بابا، فلایتیو، فلای تودی، سفر مارکت، اسنپ تریپ، قاصدک 24 و … اقدام کنید.

خیر، در حال حاضر فرودگاه کلاله به علت مشکلات فنی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

فرودگاه‌های مهم شهرهای شمالی
فرودگاه‌های مهم شهرهای شمالی

در پایان ...

همان طور که مطالعه کردید، شهرهای شمالی در مجموع دارای ۵ فرودگاه فعال هستند. هر چند با توجه به گستردگی شهرهای شمالی این تعداد فرودگاه کم است؛ اما پراکندگی این فرودگاه‌ها در سه استان گیلان، گلستان و مازندران باعث شده تا مسافران به راحتی بتوانند خودشان را به مرکز استان یا شهرهای بزرگ برسانند.

بعد از آن هم که با دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس می‌توانند به شهرهای بزرگ و کوچک شمالی سفر کنند.

اگر اطلاعات کامل‌تری در خصوص امکانات و پرواز هر یک از فرودگاه‌ها دارید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه