چگونه با قطار به شمال سفر کنیم؟ مسیرهای قطار تهران – شمال

7 تیر 1402
0 دیدگاه
سفر با قطار به شمال

چند وقتی بود که می‌خواستیم در مورد تجربه سفر با قطار و مسیرهای قطار تهران شمال مطلبی بنویسیم. مطلبی کامل که راجع به تمام مسیرهای قطار منتهی به شمال کشور همراه با دیدنی‌های این مسیر جذاب اطلاعات داشته باشه.

شاید پیش خودتون فکر کنید که قطار سر و صدا و تکون‌های زیادی داره و نمی‌ارزه با قطار سفر کنید؛ اما خب اگه از مناظر جذاب مسیر قطار تهران شمال اطلاع داشتید اصلاً این حرفو نمی‌زدید. قطار تهران شمال به حدی جذاب است که گاهی تورهای یک روزه رفت و برگشت با قطار تشکیل می‌شود. درست شنیدید تورهایی که داخل قطاره و جاذبه‌های زیادی برای تماشا دارد!

چالوس، جاده‌ای که از دل کوه‌ها شکافته شده را که به خاطر دارید؟! به دستور چه کسی ساخته شده بود؟! رضا شاه درست است. حالا امروز بیایید داستان مسیر ریلی را تعریف کنیم که به دستور رضاشاه ساخته شده و کم از زیبایی‌های مسیر چالوس ندارد!!

در این مقاله قصد داریم در مورد مسیرهای ریلی منتهی به مازندران، گیلان و گلستان همراه با ایستگاه‌ها، دیدنی‌های مسیر و قیمت بلیط صحبت کنیم. 

مسیرهای ریلی تهران – شمال
مسیرهای ریلی تهران – شمال

جاده‌های پر پیچ و خم چالوس و هراز که نیاز به تعریف ندارند. مسیری که پایتخت‌نشینان آخر هفته‌ها فقط برای صرف غذا یا چشیدن طعم جگرکی‌های معروف سیاه بیشه با لذت طی می‌کنند. اما خبر دارید که مسیرهای قطار تهران شمال هم کم طرفدار ندارند؟!

فکرش را بکنید که تور یک روزه‌ای شما را به دل کویر، کوه‌های سر به فلک کشیده البرز، دریاچه و رودخانه، قلعه‌های تاریخی، خانه‌های محلی، دشت‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه و مه زده ببرد. قابل باور نیست؟! قطار تهران شمال دقیقاً از کنار این همه زیبایی می‌گذرد تا شما را به شهرهای شمالی کشور برساند.

مسیر پر پیچ و خمی که در هر فصلی از سال زیبایی خاص خودش را دارد. حالا اگر وسوسه شدید تا تجربه سفر با قطار به رشت، ‌ساری یا حتی گرگان داشته باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

مسیر ریلی تهران - گرگان در قدیم
مسیر ریلی تهران - گرگان در قدیم

مسیر قطار تهران – گرگان

قطار تهران شمال در سال 1308 خورشیدی و به دستور رضاشاه پهلوی احداث شد. کشیده شدن این قطار تا مسیر گرگان به دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی یعنی تا سال ۱۳۳۹ ادامه پیدا کرد. مسیری که از پل معروف ورسک می‌گذرد و شما را به شهرهای مازندران و در انتها به گرگان می‌رساند.

شاید برایتان جالب باشد که مسیر تهران گرگان 95 تونل دارد که طولانی‌ترین تونل آن با طول 2887 متر تونل گدوک است. همچنین، از ابتدا تا انتهای مسیر قطار تهران گرگان 1487 پل وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها پل ورسک و سه خط طلا هستند.

فاصله قطار تهران گرگان:

مسیر ریلی تهران گرگان 382 کیلومتر است. اگر بخواهید از تهران تا گرگان با قطار سفر کنید، سفر شما نزدیک به ۱۱ ساعت طول می‌کشد. هر روز قطارهای تهران گرگان در ساعت 21:40 از تهران حرکت می‌کنند. قطار برگشت گرگان تهران نیز ساعت 19:05 دقیقه گرگان را به مقصد تهران ترک می‌کند.

مسیر ریلی قطار تهران گرگان:

حالا بیایید در مورد ایستگاه‌ها و مناطقی که در قطار تهران شمال از آن‌ها گذر می‌کنید بیشتر صحبت کنیم. قطار از تهران به سمت ورامین حرکت کرده و از آنجا به بعد تا گرمسار وارد مسیر کویری و نیمه کویری با کوه‌های رنگی و دره‌های زیبا می‌شود. در ایستگاه گرمسار دو مسیر ریلی وجود دارد که یکی شما را به مشهد و دیگری به مازندران می‌رساند.

قطار شما به سمت مازندران تغییر مسیر می‌دهد و از منطقه بن کوه، کبوتر دره، سیمین دشت، زرین دشت و مهاباد گذر می‌کند تا به فیروزکوه برسد. البته اگر قصد دارید از دریاچه زیبای آهَنَک و غار اسپهبد خورشید بازدید کنید، باید در سیمین دشت پیاده شوید.

پل ورسک در سال 1356 به ثبت ملی رسید و بخش‌هایی از پل با ارتفاع 60 متر در کتاب گینس ثبت شده است. 

بعد از فیروزکوه به گدوک می‌رسید که از اینجای مسیر به بعد کوه‌های البرز و رود و چشمه‌های زیادی را می‌بینید. دو ایستگاه بعد از گدوک که همچنان محو تماشای کوه‌های سر به فلک کشیده البرز هستید؛ به محبوب دل‌ها یعنی پل ورسک می‌رسید. اما این همه ماجرا نیست!

پل ورسک
پل ورسک

پل‌های بین فیروزکوه تا ورسک به صورت موازی ساخته شده‌اند و از بالای یکدیگر رد می‌شود. به این بخش از مسیر “سه خط طلا” می‌گویند. محدوده‌ای که به جرئت می‌توانیم آن را زیباترین بخش سفر ریلی شمال معرفی کنیم.

نحوه آزمایش پل ورسک داستان جالبی دارد: قدیمی‌ترها از پدرانشان نقل می‌کنند که رضاشاه برای آزمایش ایمنی پل ورسک، مهندس سازنده پل را همراه با خانواده خود به زیر پل می‌بندند و دستور می‌دهد تا قطاری از روی پل رد شود. خوشبختانه آزمایش با موفقیت انجام شد و کسی از این اتفاق خسارتی ندید. البته این داستانی است که سینه به سینه چرخیده و نمی‌توانیم در مورد صحت و سقم آن مطمئن باشیم؛ اما خب داستانی جالب و تأمل برانگیز بود. این‌طور نیست؟!:)

 در ادامه به منطقه سوادکوه با پوشش گیاهی کوهستانی می‌رسیم که در مسیر از پل سفید و زیرآب گذر می‌کند. البته اگر عاشق طبیعت گردی هستید در همین ایستگاه‌ها پیاده شوید و به دل طبیعت بزنید. قلعه کنگلو، دریاچه محصور شده شورمست، پارک جنگلی جوارم، برج لاجیم، دریاچه سد البرز و آبشار ولیلا در این ایستگاه‌ها قرار گرفته‌اند.

بعد از آن نیز با گذر از شیرگاه، قائم شهر و گونی باف به ساری زیبا می‌رسید. می‌توانید در ایستگاه ساری پیاده شده و به ساحل زیبای دریای خزر بروید. مابقی مسیر تا گرگان هم قطار از دل جنگل‌های بکر گلستان عبور می‌کند و می‌توانید چند ساعتی بوی خوش جنگل را تا رسیدن به مقصد به مشام بکشید.

ایستگاه شهید نوبخت، نکا، رستم کلا، بهشهر، تیرتاش، گلوگاه، بندر گز، بندر ترکمن، سبز دشت و در انتهای مسیر، ایستگاه پایانی یعنی گرگان قرار گرفته است.

سه خط طلا، زیباترین بخش سفر ریلی شمال
سه خط طلا، زیباترین بخش سفر ریلی شمال

مسیر قطار تهران – رشت

مسیر قطار تهران رشت به اندازه مسیر ریلی گرگان قدمت ندارد؛ اما کم از زیبایی‌های قطار گرگان ندارد و تردد مسافران از مشهد تا رشت را آسان کرده است. مسیر ریلی قطار مشهد در سال 1354 افتتاح شد؛ اما گسترش این خط تا شهر رشت از سال 1385 آغاز و تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت. اما امروز ما با مسیر قطار از تهران تا رشت کار داریم.

فاصله قطار تهران رشت:

مسیر ریلی تهران رشت 324 کیلومتر است. اگر بخواهید از تهران تا رشت با قطار سفر کنید، سفر شما نزدیک به 5 ساعت طول می‌کشد. هر روز دو قطار در ساعت‌های 1:37 و 5:33 شما را به رشت می‌برد. قطار برگشت رشت تهران هم در دو ساعت 11:20 و 17:45 حرکت می‌کند.

مسیر ریلی قطار تهران رشت:

مسیر ریلی قطار تهران رشت در اصل از شهر مشهد تا شهر رشت کشیده شده است. یعنی اگر ساکن شهر مشهد یا شاهرود باشید هم می‌توانید خودتان را به شهر رشت برسانید. قطار تهران رشت بعد از ترک تهران به ایستگاه‌های مهرآباد، نیک پسندی، لشکری،‌مهری،‌کرج، کردان، هشتگرد، آبیک،‌ زیاران، کهندژ، قزوین و در نهایت به سیاه چشمه می‌رسد.

در ایستگاه سیاه چشمه دو مسیر ریلی قرار گرفته که یکی به سمت زنجان و دیگری به سمت رشت حرکت می‌کند. قطار شما به سمت رشت مسیر خود را ادامه می‌دهد. زیبایی‌های مسیر تهران رشت تازه با پشت سر گذاشتن ایستگاه سیاه چشمه قزوین آغاز می‌شود. 

از قزوین تا رشت حدود 52 تونل به طول 22000 متر طول قرار گرفته است. از مسیر قزوین تا دستجرد بخش کوهستانی سفر آغاز می‌شود. پس از آن در ایستگاه‌های کوهین و شیرین سو دشت‌های وسیع سرسبز نمایان می‌شود.

مسیر ریلی تهران - رشت
مسیر ریلی تهران - رشت

ایستگاه بعدی در مسیر ریلی شما لوشان است؛ یعنی اولین ایستگاه راه آهن که در استان گیلان قرار گرفته است. درست در همین مسیر پل تاریخی لوشان که قدمت آن به قرن ۹ هجری می‌رسد قرار گرفته است. پس از آن به منجیل یعنی بزرگ‌ترین پل راه آهن کشور می‌رسیم که 1430 متر طول دارد. ایستگاهی که در مسیر خود از توربین‌های بادی و درختان زیتون رودبار می‌گذرد. 

پل لوشان در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. زمان دقیقی از تاریخ احداث این بنا وجود ندارد. برخی پژوهشگران تاریخ ساخت این پل را به قرن نهم هجری نسبت می‌دهند.

از این ایستگاه به بعد، مسیر رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و به جنگل‌های انبوه و بکر گیلان می‌‌رسیم. با رسیدن به ایستگاه رستم آباد و امامزاده هاشم دیگر مسیر زیادی تا گیلان باقی نمی‌ماند. اما خب مسافران زیادی برای زیارت این امامزاده در ایستگاه امامزاده هاشم پیاده می‌شوند. 

ایستگاه پایانی مسیر شما، ایستگاه رشت است که در نزدیکی روستای فلک ده قرار گرفته است. ساختمان راه آهن زیبایی که خود یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت محسوب می‌شود.

توجه کنید!

در طول سفر از پرت کردن زباله به بیرون قطار و آلوده کردن طبیعت خودداری کنید. حواستان باشد که تونل‌های مسیر تهران شمال عرض کمی دارند و به هیچ عنوان نباید دست یا سر خود را به بیرون قطار ببرید.

پل لوشان با قدمت تاریخی
پل لوشان با قدمت تاریخی

قیمت بلیط قطار تهران شمال

قیمت بلیط قطار تهران رشت از 125 هزار تومان آغاز و تا 280 هزار تومان ادامه دارد. اما قیمت بلیط تهران گرگان از 111 هزار تومان آغاز و تا 154 هزار تومان ادامه دارد. البته این قیمت‌های مربوط به تاریخ 20/02/1402 است و ممکن است زمانی که این مقاله را می‌خوانید قیمت‌ها تغییر کرده باشد.

برای خرید بلیط و اطلاع دقیق از قیمت بلیت قطار تهران شمال می‌توانید به سایت‌های رزرو آنلاین بلیط قطار مثل علی بابا مراجعه کنید.

نکته: راه آهن سراسری ایران در مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت آثار یونسکو رسید.

نقشه ایستگاه های قطار شمال

سؤالات متداول

نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به نوشهر ایستگاه قائم شهر است. فاصله بین ایستگاه قائم شهر تا نوشهر با ماشین 141 کیلومتر است.

نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به بابلسر ایستگاه قائم شهر است.

نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به محمودآباد ایستگاه قائم شهر است. فاصله بین ایستگاه قائم شهر تا محمودآباد با ماشین 70 کیلومتر است.

نزدیک‌ترین ایستگاه به دریای خزر ایستگاه ساری است. با پیاده شدن در ایستگاه ساری می‌توانید خودتان را به ساحل دریای خزر برسانید و از جاذبه‌های دیدنی ساری هم بازدید کنید.

نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به چالوس ایستگاه قائم شهر است. فاصله بین ایستگاه قائم شهر تا چالوس با ماشین 151 کیلومتر است.

جاذبه‌های بکر مسیر قطار تهران شمال
جاذبه‌های بکر مسیر قطار تهران شمال

در پایان ...

امروزه سفر کردن آسان‌تر شده و با هر بودجه‌ای که داشته باشید می‌توانید سفری ارزان قیمت را تجربه کنید. سفر ریلی با قطار یکی از ارزان‌ترین روش‌های سفر است. اما اشتباه نکنید ارزانی آن به خاطر بد بودن مسیر یا بی کیفیت بودن سفر شما نیست! مثلاً همین مسیر قطار تهران شمال کم زیبایی ندارد؛ این‌طور نیست؟!

اگر سؤالی در مورد مسیر قطار تهران شمال و نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصدتان دارید، آن را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.

ارسال دیدگاه