راهنمای سفر به روستای فیلبند، روستایی شناور روی ابرها

27 خرداد 1402
0 دیدگاه
روستای فیلبند

تصور کنید که در حال قدم زدن بر فراز آسمان‌ها و در میان اقیانوسی از ابرها هستید؛ اشتباه نکنید این فقط یک رویای دست نیافتنی نیست!! به روستای فیلبند خوش آمدید؛ اینجا و در همین ایران خودمان بر فراز کوهستان‌های شمالی منطقه‌ای رویایی با نام فیلبند قرار گرفته است.

منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا که خوراک طبیعت گردی و تورهای گردشگری است. روستای فیلبند که احتمالاً بارها تصاویر طبیعت خیره کننده و بکر آن را دیده باشید،‌ در لیست زیباترین روستاهای ایران قرار دارد.

منطقه‌ای که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات طبیعت خیره کننده و مرموزی دارد. منطقه‌ای خنک و خوش آب و هوا که هر کسی باید یک بار در طول زندگی خود از آن بازدید کند. اگر می‌خواهید با روستای فیلبند، بهترین زمان سفر به این منطقه و مسیر دسترسی فیلبند از تهران آشنا شوید، با ما همراه باشید.

فیلبند، روستایی شناور روی ابرها
فیلبند، روستایی شناور روی ابرها

فیلبند (Filband) یا همان بام شرقی مازندران روستایی در مرتفع‌ترین قسمت استان مازندران است. روستایی که به خاطر ارتفاع ۲۳۰۰ متری آن از سطح دریا، دریایی از ابرها را پدید آورده است. همین ارتفاع زیاد فیلبند از سطح دریا و آب و هوای خنک آن باعث شده تا مردمانی که در تابستان از هوای گرم و شرجی شمال فراری هستند، چند روزی خودشان را مهمان ییلاقات فیلبند کنند.

راه رفتن در میان ابرها و تماشای حرکت توده‌های ابر ساعت‌ها شما را شگفت زده می‌کند. از آنجایی که فیلنبد فاصله نزدیکی با تهران دارد، هر وقت دلتان گرفت یا نیاز داشتید با خودتان خلوت کنید، سفر به فیلبند پیشنهاد بدی به نظر نمی‌رسد. گوش دادن به موسیقی آرام و تماشای حرکت ابرها کمی شما را از دغدغه‌های زندگی دور می‌کند.

ارتفاعات فیلبند و طبیعت بکر آن باعث شده تا این مکان به یکی از مکان‌های مورد علاقه کوهنوردان هم تبدیل شود. تصور کنید که طلوع و غروب خورشید را در کنار ابرها و در یکی از مرتفع‌ترین نقاط مازندران سپری کنید. به نظرتان هیجان انگیز نیست!؟

تماشای حرکت ابرها در فیلبند
تماشای حرکت ابرها در فیلبند

معنای اسم فیلبند

اگر بخواهیم به تاریخچه نام‌گذاری این منطقه برگردیم، ابتدا باید بدانید که مردم محلی به این روستا فِلبَند می‌گویند. در گویش مازنی “فِل” به معنای خستگی و “بَند” به معنای نتوانستن و بند آمدن است.

همان‌طور که می‌دانید این روستا در ارتفاعات کوهستانی قرار گرفته است. در گذشته مردم برای رفت و آمد به این روستا مجبور بودند تا مسیرهای پر شیب و خاکی را با مشقت و سختی زیادی طی کنند؛ از این رو به این روستا فِلبَند گفتند.

اما خب امروزه این روستا در میان گردشگران به فیلبند، روستایی در میان ابرها معروف است.

بام شرقی مازندران
بام شرقی مازندران

چگونه به فیلبند سفر کنیم؟

روستای فیلبند در جاده هراز و 190 کیلومتری تهران به سمت آمل قرار گرفته است. روستایی منحصر به فرد از توابع شهرستان بابل که به بام شرقی مازندران شهرت دارد. این روستا ۸۶ کیلومتر با بابل و ۵۶ کیلومتر با آمل فاصله دارد. برای سفر به فیلبند راه‌های زیادی وجود دارد. اما بهترین مسیر سفر به فیلبند از تهران، جاده هراز است.

البته از آنجایی که این منطقه همیشه مورد توجه گردشگران  است،‌ می‌توانید از طریق تورهای گردشگری و طبیعت گردی سفری یک روزه به روستای فیلبند داشته باشید. با استفاده از تورهای گردشگری خیالتان از بابت اقامتگاه یا گم شدن در مسیر راحت خواهد بود.

روستای فیلبند در بهار
روستای فیلبند در بهار

سفر به فیلبند با ماشین شخصی: اگر بخواهید با خودروی شخصی از تهران به فیلبند حرکت کنید، باید ابتدا از خروجی‌های شمال شهر تهران به بزرگراه تهران – پردیس بروید. بعد از شهر رودهن به خروجی جاده هراز می‌رسید. سپس مسیر خود را تا جنگل الیمستان ادامه دهید. نرسیده به جنوب آمل یک جاده فرعی در شرق جاده هراز قرار گرفته که شما را به روستای بی نظیر فیلبند می‌رساند.

نکته:

مسیر فرعی جاده فیلبند به خصوص در زمان بارندگی بسیار خطرناک است. مسیر پر پیچ و خمی که چیزی در حدود یک ساعت زمان می‌برد تا پس از گذر از روستاهای مختلف مسیر شما را به فیلبند برساند.

سفر به فیلبند با اتوبوس: در هر شهری از ایران که هستید خودتان را به مازندران برسانید. سپس سوار اتوبوس‌های آمل شوید و در ابتدای مسیر فیلبند پیاده شوید. آنجا مینی بوس و ماشین‌های راهی وجود دارند که شما را به فیلبند می‌رسانند.

مسیر پیاده روی فیلبند: از آنجایی که مسیر روستای فیلبند بسیار خطرناک و پر پیچ و خم است؛ می‌توانید با پای پیاده و از روستاهای اطراف خودتان را به این منطقه رویایی برسانید. اما حواستان باشد که برای رسیدن به فیلبند با پای پیاده حتماً با یک راهنمای آشنا با محل همراه باشید و خودتان را برای یک کوهنوردی پر فراز و نشیب آماده کنید.

آدرس: استان مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده هراز از آمل به پلور، فرعی روستای فیلبند 

آب و هوای روستای فیلبند

روستای فیلبند آخرین روستای جنگل چلاو مازندران محسوب می‌شود. منطقه‌ای ییلاقی که در تمام طول سال آب و هوای خنک و سردی دارد. قرار گیری فیلبند در ارتفاعات ۲۳۰۰ متری از سطح دریا باعث شده تا رطوبت هوا در این منطقه بالا باشد و دریایی از ابر کل این منطقه را فرا بگیرد.

البته زمستان‌های فیلبند به حدی سرد است که روستا تقریباً تا اوایل بهار خالی از سکنه می‌شود.

زمستان‌های روستا
زمستان‌های روستا

بهترین زمان سفر به فیلبند:

روستای فیلبند یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای تابستانه است. اما گول گرمای هوا را نخورید! شب‌های تابستانی فیلبند به حدی سرد است که باید شب را در کنار بخاری سر کنید. روزهای آن هم که می‌دانید، بسیار خنک و مطبوع است. 

فصل بهار هم که با شکوفه زدن درختان و جاری شدن رودخانه‌ها گردشگران زیادی بار و بندیل سفر خود را می‌بندند تا در آب و هوایی مطبوع تعطیلات خود را در کنار ییلاقات بی نظیر فیلبند سپری کنند. اما سردی بیش از حد هوای منطقه در اواخر پاییز و زمستان باعث می‌شود تا حتی ساکنین خود روستا هم به مناطق دیگر کوچ کنند.

از طرف دیگر جاده‌های منتهی به فیلبند در زمان باران‌های زمستانه به دلیل خطر بالای سقوط به دره بسته می‌شود و اصلاً برای بازدید مناسب نیست.

جاذبه‌های اطراف روستای فیلبند

اگر برنامه سفر چند روزه به فیلبند یا مناطق بکر شمالی را دارید؛ بد نیست با دیدنی‌های اطراف فیلبند هم آشنا شوید. در ادامه چند نمونه ای مناطق گردشگری محبوب اطراف فیلبند را معرفی می‌کنیم.

  1. روستای سنگ چال: روستایی بکر با محصولات و صنایع دستی شمالی که در مردادماه محل برگزاری جشنواره‌های محلی است.
  2. روستای رستم چال: روستایی که به واسطه دو گودال بزرگ و عمیق آن شهرت دارد. گودال‌هایی که به گفته محلیان از برخورد دو شهاب سنگ پدید آمده است.
  3. جنگل الیمستان: جنگل الیمستان جنگلی با چشمه‌های فراوان، پوشش گیاهی متنوع و دشت‌های بکر که در بیشتر زمان‌های سال مهی غلیظ دور تا دور آن را فرا گرفته است.
  4. چشمه لار: چشمه لار با آب معدنی آن که خواص درمانی دارد بین مردم محلی معروف است.
  5. روستای آلاشت: روستای آلاشت تقریباً شبیه به فیلبند است. روستایی با کوه‌های مه گرفته و اقیانوسی از ابرها که از توابع شهرستان سوادکوه محسوب می‌شود.
  6. روستای قل اندوار: روستایی در نزدیکی فیلبند که به خاطر طبیعت و چشم انداز بی‌نظیرش شهرت دارد.
  7. جنگل چلاو: این جنگل که در محدوده جنگل‌های هیرکانی قرار دارد، دارای پوشش گیاهی و جانوری غنی است. 
طبیعت زیبای فیلبند
طبیعت زیبای فیلبند

اجاره ویلا در فیلبند امکان پذیر است؟

سؤالی که احتمالاً ذهن شما را هم همانند دیگر کاربران درگیر کرده، چگونگی اقامت در فیلبند است. در روستای فیلبند ویلا، هتل یا مهمان‌پذیری برای اقامت وجود ندارد. اما می‌توانید در خانه‌های محلی روستای فیلبند اقامت کنید. البته خانه‌های محلی قابل اجاره محدود هستند و ممکن است در روزهای تعطیل سال خانه‌ای برای اجاره گیر نیاورید.

البته نگران نباشید در قسمت غربی روستا مسافرخانه تکیه غرب قرار گرفته است. گرچه این مسافرخانه امکانات رفاهی خوبی ندارد اما خب اگر بخواهید شب را زیر یک سقف سپری کنید تنها انتخاب شما خواهد بود.

اما اگر نظر ما را برای اقامت در فیلبند بخواهید؛ کمپ کردن در ییلاقات فیلبند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حیف نیست این همه راه را برای رسیدن به اقیانوس ابرها طی کنید و لذت تماشای طبیعت بکر منطقه آن هم در شب‌های بی نظیر آن را از دست بدهید؟!

توجه توجه!!!

اپراتورهای تلفن همراه در روستای فیلبند آنتن دهی ضعیفی دارند. حواستان باشد که قبل از رسیدن به روستا تماس‌های ضروری خود را گرفته باشید.

خانه‌های رنگی روستای فیلبند
خانه‌های رنگی روستای فیلبند

وسایل مورد نیاز برای سفر به فیلبند

اگر می‌خواهید به صورت کامل‌تر با وسایل مورد نیاز سفر به فیلبند آشنا شوید، بهتر است “چک لیست وسایل مورد نیاز سفر به شمال” را مطالعه کنید.

شغل مردم روستای فیلبند

شغل مردم روستای فیلبند همانند دیگر روستاهای اطراف کشاورزی و دام‌پروری است. البته به واسطه گردشگران و مسافران زیادی که به این منطقه سفر می‌کنند؛ مردم محلی از اجاره اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه‌های محلی و فروش محصولات دستی هم کسب درآمد می‌کنند.

چشم انداز منحصر به فرد فیلبند
چشم انداز منحصر به فرد فیلبند

سؤالات متداول

روستای فیلبند در شهرستان بابل و در استان مازندران قرار گرفته است. این روستا از توابع دهستان خوشرو محسوب می‌شود که در ارتفاعات کوه‌های البرز قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند فصل بهار و تابستان است. البته از آنجایی که فیلبند منطقه‌ای ییلاقی است حتماً لباس گرم همراه خود داشته باشید.

برای سفر به فیلبند با خودرو شخصی باید مسیر جاده تهران – هراز را در پیش بگیرید.

فاصله تهران تا فیلبند از مسیر جاده هراز چیزی در حدود 190 کیلومتر است. اگر در روزهای معمولی سال به فیلبند سفر کنید نزدیک به ۴ ساعت در راه خواهید بود. اما در زمان تعطیلات ممکن است سفرتان طولانی تر باشد.

جاده فیلبند جاده پر پیچ و خم و خطرناکی است که در زمان بارش‌های زمستانه دسترسی به این جاده امکان پذیر نیست. چرا که امکان سقوط به دره در روزهای بارانی سال بسیار بالا است.

بله؛ شما می‌توانید در خانه‌های محلی، مهمانسرا یا از طریق کمپ کردن در این منطقه بکر و زیبا اقامت داشته باشید.

روستای فیلبند در ارتفاع ۲۳۰۰ متری
روستای فیلبند در ارتفاع ۲۳۰۰ متری

در آخر ...

همان‌طور که گفتیم روستای فیلبند در ارتفاعات ۲۳۰۰ متری از سطح دریا و در بالای کوهستان قرار گرفته است. روستایی که در اکثر روزهای سال اقیانوسی از ابرها را به نمایش می‌گذارد. اصلاً دلیل شهرت و سیل عظیم گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند هم به همین ویژگی فیلبند برمی‌گردد.

شاید به جرئت بتوان گفت که فیلبند ارزش آن را دارد که این مسیر پر پیچ و خم و دشوار را طی کنید. نظر شما چیست؟ آن را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال دیدگاه