بیمه آسانسور چیست و چه شرایطی دارد؟
آسانسور یک وسیله کاملا برقی است و شرایط مختلفی مانند قطعی برق و دیر وصل شدن آن، سقوط احتمالی آسانسور و… میتواند خطرات و صدمات جانی و مالی مختلفی داشته باشد و شرکت های بیمه به همین دلیل تصمیم گرفتند بیمه آسانسور را به بیمه های خود اضافه کنند. بیمه آسانسور با اینکه اجباری نیست اما تهیه آن از وظایف مالک و یا مدیریت ساختمان به دلیل وجود خطرات احتمالی است
جهت توضیحات بیشتر و آشنایی با انواع، نحوه دریافت، مدارک مورد نیاز و شرکت های ارائه دهنده و نکات تهیه بیمه آسانسور تا پایان مقاله همراه ما باشید.
انواع بیمه آسانسور
بیمه آسانسور علاوه بر خسارات جانی مشمول خسارات مالی نیز می شود. انواع و نحوه پوشش دهی بیمه های جانی و مالی آسانسور را در ادامه برای شما شرح می دهیم.
پوشش جانی بیمه آسانسور
تعهدات جانی بیمه آسانسور به سه صورت: پوشش فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی می باشد که دو مورد اول تحت عنوان دیه نیز از آنها نام برده میشود.
پوشش مالی بیمه آسانسور
پوشش مالی آسانسور با توجه به میزان تعهدات در هر بیمه نامه و بر اساس شرایط آسانسور، مشخصات آسانسور و شرایط درخواست بیمه گذار مشخص می گردد. البته آسانسورهای باربر معمولا به دلیل ارزش بالای وسیله ای که حمل میکنند یک بیمه مشخص و مخصوص به خود را دارند.
نحوه تهیه و قیمت بیمه آسانسور
برای تهیه بیمه آسانسور استعلام هزینه بر اساس چند فاکتور زیر محاسبه میشود:
- نوع کاربری آسانسور
- ظرفیت آسانسور
- عمر آسانسور
- تعداد طبقات ساختمان
- درب داخلی
- میزان و تعداد تعهدات مورد درخواست بیمه گذار
در برخی از شرکت های بیمه موارد زیر به حق بیمه آسانسور اضافه می شود:
- اگر کابین آسانسور درب نداشته باشد، به حق بیمه %5 اضافه میشود.
- اگر بیمه برای مراکز تجاری یا اداری تهیه شود، به حق بیمه %10 اضافه میشود.
- برای ساختمان های بالای 10 طبقه نیز به حق بیمه %10 اضافه میشود.
- چنانچه مسئولیت نصاب و سرویس کار نیز تحت پوشش قرار بگیرد باید در زمان پرداخت حق بیمه %20 بیشتر آن را بپردازید.
نکته: برای محاسبه بیمه آسانسور باید تعهدات پزشکی مورد درخواست خود را در نظر بگیرید. همچنین شما می توانید پس از استعلام اینترنتی قیمت بیمه برای آسانسور و جستجوی شرکت های ارائه دهنده، شرکت دلخواه خود را انتخاب و خرید خود را انجام دهید.
مدارک مورد نیاز برای بیمه آسانسور و دریافت خسارت
بیمه آسانسور هم مانند سایر بیمه ها نیازمند یک سری مدارک است. مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی بیمه گذار در همه بیمه ها مشترک است، اما در بیمه آسانسور باید مدارک مربوط به ساختمان و همچنین مشخصات مرتبط با آسانسور مانند نوع موتور و گیربکس، نوع ترمز، سال نصب، نوع درب کابین، نوع درب طبقات و نحوه سرویس و نگهداری آسانسور را هم ارائه دهید.
چنانچه حادثهای در زمان استفاده از آسانسور رخ داد، میبایست تا ۵ روز کاری به صورت کتبی اتفاق رخ داده را به اطلاع شرکت بیمه برسانید. در صورتی که آسانسور دچار حادثه شود و منجر به فوت افراد شود، وراث برای دریافت خسارت باید مدارک زیر را ارائه نمایند:
- کپی گواهی فوت
- کپی شناسنامه باطل شده
- تصویر گزارش نیروی انتظامی
- کپی گزارش پزشکی قانونی
- کپی گواهی انحصار وراثت
- رای دادگاه
توجه کنید در کلیه موارد یاد شده کپی ها باید برابر اصل باشند.
شرکت های ارائه دهنده بیمه آسانسور
بیمه آسانسور در دسته بیمه های مسئولیت می باشد. اکثر شرکت ها بیمه مسئولیت آسانسور را تحت پوشش قرار می دهند. شرکت بیمه آسانسور معلم، بیمه آسانسور ایران، بیمه آسانسور رازی، بیمه آسانسور سرمد و بیمه آسانسور سامان از جمله شرکت های مطرحی هستند که این بیمه را تحت پوشش دارند.
شرایط عدم پرداخت خسارت در بیمه آسانسور
اگر آسانسور در حادثهای به سرنشینان آسیبی وارد کند، وظیفهی شرکت بیمه پرداخت خسارات است. اما در برخی شرایط شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت خسارات ندارد که این شرایط شامل موارد زیر است:
- بیمه گذار به عمد خسارت وارد کرده باشد
- خسارت ناشی از انفجار هسته ای و تشعشعات رادیواکتیو
- خسارت در صورت ایجاد شورش، انقلاب، جنگ، اعتصاب و موارد مشابه
- خسارت بدلیل تخلف از قوانین دولتی و نظامی
- خسارت ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، صاعقه و موارد مشابه
تعهدات و وظایف مهم در رابطه با بیمه آسانسور
- داشتن گواهی استاندارد از شروع نصب و راه اندازی آسانسور که توسط موسسه استاندارد ایران بررسی و کنترل میشود.
- عقد قرارداد سالیانه با شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور می باشد. شرکت طرف قرارداد باید مجوز و پروانه فعالیت سازمان صنایع و معادن را دارا باشد.
- انعقاد قرارداد سالیانه با یکی از شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت که استاندارد ادواری آسانسور را صادر نماید.
- در برخی از ساختمان ها بجز آسانسور نفربر، آسانسور حمل بار نیز وجود دارد که در این شرایط بیمه آسانسورها باید جدا از هم تهیه شوند که وظیفه این کار بر عهده مدیر ساختمان است.
- تهیه بیمه مسئولین آسانسور توسط مدیر ساختمان
پرسش و پاسخ
1) مدت بیمه نامه آسانسور چقدر است؟
طبق توافق بیمه گر و بیمه گذار تعیین می گردد.
2) تعهدات بیمه آسانسور چگونه تعیین می گردد؟
با توجه به مواردی مانند ظرفیت آسانسور، مشخصات آسانسور و نوع پوشش درخواستی فرد تعیین می گردد.
3) اگر در یک ساختمان از چند آسانسور استفاده شود یک بیمه کافی است؟
خیر، برای هر آسانسور باید با توجه به نوع و مشخصات آن بیمه تهیه شود.
4) آیا از نظر قانونی و حقوقی خرید بیمه برای آسانسور اجباری است؟
خیر، اما برای جبران خسارت های احتمالی مالی و جانی حتما باید خریداری شود.
5) آیا در صورت بروز نقص فنی، شرکت بیمه خسارت را پرداخت میکند؟
خیر؛ برای استفاده از بیمه آسانسور به منظور جبران خسارت، مدرک مبنی بر سالم بودن و سرویس ماهیانه باید به شرکت بیمه گر تحویل داده شود.
در صورتی که تجربه تهیه و استفاده از بیمه آسانسور را داشته اید با ما در قسمت کامنت ها در میان بگذارید.