بررسی متریال نمای ویلا در شمال + انواع نمای ویلا و تصاویر

4 مرداد 1401
1 دیدگاه

امروزه بسیاری دوست دارند، سرمایه‌گذاری‌های بسیار کم خطر یا کم ریسک انجام دهند. خرید ویلا در شمال، یکی از این سرمایه‌گذاری های کم خطر و پر سود است. عوامل بسیار زیادی بر کیفیت ویلا تأثیر دارد. یکی از این عوامل، متریال یا مواد نمای ویلا و همچنین مصالح استفاده شده در ساخت متریال نما است. ناگفته نماند افرادی که قصد ساخت و ساز ویلا دارند؛ باید به طور کامل با متریال یا مواد نما آشنا باشند.

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی متریال نما و همچنین مصالح قابل استفاده در نمای ویلاهای شمال بپردازیم. در پایان این مطلب، با انواع نماهایی آشنا می‌شوید که در ساخت ویلاهای شمال به کار برده می‌شود. شما با مطالعه‌ي این مقاله می‌توانید در زمان خرید ویلا، بهترین مورد را انتخاب کنید.

آپدیت شده در تاریخ:

1402/02/05

متریال نمای ویلا
متریال نمای ویلاهای شمالی

اولین سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که نمای ویلای مورد نظر چگونه است؟ به طور کلی، در ساختمان‌ها به قسمت‌های بیرونی ساختمان که در معرض دید تمام افراد قرار دارد؛ نمای ساختمان گفته می‌شود. باید بدانید که طراحی نمای بیرونی یک ساختمان بسیار مهم است و اهمیت آن به اندازه‌ی طراحی داخلی می‌باشد.

همان طور که می‌دانید نمای بیرونی یک ساختمان در معرض عوامل جوّی قرار دارد. در نتیجه، در ساخت نمای بیرونی، باید از مصالحی استفاده شود که در شرایط آب و هوایی مختلف؛ مقاوم باشد و خراب نشود. همچنین در کنار مقاوم بودن، زیبا هم باشد. زیبایی نمای بیرونی یک ویلا باعث زیباتر شدن ویلا و بالا رفتن جذابیت آن می‌شود که این مورد روی قیمت آن ویلا نیز تأثیر دارد و باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

مناسب ترین طرح برای متریال نمای ویلای شما چیست؟

امروزه متریال نما در طرح‌های بسیار زیادی وجود دارد. چند نمونه از این طرح‌ها: نماهای کلاسیک، دیکانستراکشن، مدرن، نمای فولدینگ و … نام دارند. با این حال نمی‌توان بهترین طرح را نام برد، زیرا در هر مکان نسبت به بافت بومی آن شهر، متریال نما انتخاب می‌شود تا نمای به کار رفته با آن شهر منطبق باشد. به طور کلی رایج‌ترین طرح‌هایی که برای نما ویلاها ساخته می‌شوند؛ طرح مدرن و طرح کلاسیک است.

طرح نمای مدرن ویلا
طرح نمای مدرن ویلا

مصالح مناسب برای ساختمان ویلایی

در معماری سنتی ایران، معمولاً از مصالح بومی استفاده می‌شود. به همین خاطر بیشتر افراد پیشنهاد می‌کنند که مصالح مورد استفاده در ساخت ویلا را از شهر خودتان یا نهایتاً از شهرهای مجاور که به راحتی قابل دسترسی باشد؛ تهیه نمایید.

شاخص‌های فنی متریال نمای خانه ویلایی

در هر متریال نما باید چندین شاخص فنی رعایت شده باشد تا بهترین نمایی باشد که علاوه بر زیبایی، از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. در ادامه با این شاخص‌ها آشنا می‌شویم.

1. عایق بودن متریال نما در برابر سرما و گرما

همان‌طور که می‌دانید مصالح مختلف دارای ظرفیت‌های مختلفی در برابر حرارت می‌باشند. در یک ساختمان، باید مصالحی استفاده شود که حرارت کمتری انتقال دهند، زیرا میزان انتقال حرارت و گرما روی مصرف انرژی تأثیر مستقیم دارد. در نتیجه نمای شما، علاوه بر زیبایی، باید دارای عملکرد حرارتی خوبی نیز باشد.

عایق کاری متریال نما
عایق کاری متریال نما

2. عایق بودن متریال نما در برابر صوت

نمای ساختمان یک عایق صوتی نیز می‌باشد و باید از مصالحی استفاده شود که صوت بسیار کمی از خود انتقال دهد. ویلاهایی که در شهر های بسیار بزرگ صنعتی و تجاری و همچنین، ساختمان‌هایی که در مسیر خیابان‌های اصلی ساخته می‌شود؛ باید در برابر موارد زیر مقاوم باشند:

3. ارتباط بیرون و داخل ویلا

معمولاً نمای یک ساختمان، رابط بیرون خانه و داخل خانه است. نما، باید طوری ساخته شود که نخست؛ داخل ساختمان را در برابر بیرون ساختمان محافظت و همچنین ارتباط خوبی بین بیرون و داخل ساختمان برقرار کند. به عنوان مثال؛ نما باید نور را به خوبی به داخل خانه جذب کند و نیز چشم‌اندازی خوب و زیبا به بیرون داشته باشد.

ارتباط مناسب نمای بیرون و داخل خانه
ارتباط مناسب نمای بیرون و داخل خانه

4. زیبایی متریال نمای ویلای شمال

همان‌طور که می‌دانید؛ زیبایی یکی از شاخص‌های اصلی نما است و باید در ساخت نما رعایت شود. نمای زیبا باعث می‌شود که ویلا در نگاه دیگران جذاب باشد. همچنین، یک نمای بسیار زیبا، معرف مهندس طراح آن است.

انواع نمای ویلای شمال

در ادامه‌ی این مطلب با انواع متریال نما که در شمال برای خانه‌های ویلاهایی ساخته می‌شود؛ آشنا خواهیم شد و در هر قسمت به بیان مزیت‌های آن نما می‌پردازیم.

1. نمای آجری

آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی می‌باشد که مزایای بسیار زیادی دارد. امروزه از آجر برای متریال نمای ویلاهای شمال استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، دیگر برای ساخت نمای آجری از ملات استفاده نمی‌شود و برای ساخت آن، معمولاً از تجهیزات فلزی مثل ریل استفاده می‌شود. به این روش ساخت نما با آجر، سیستم نمای خشک گفته می‌شود.

در ساخت نمای یک ساختمان با آجر، باید از آجر مخصوص که نسوز است؛ استفاده شود. ناگفته نماند که آجر نسوز در رنگ‌های مختلفی وجود دارد و هر کس بنا بر سلیقه‌ی خود، رنگ مورد نظرش را انتخاب می‌کند.

مزیت‌های نمای آجری

نمای آجری ویلا در شمال
نمای آجری ویلا در شمال

2. نمای سنگی

امروزه با استخراج سنگ‌های ساختمانی، نمای سنگی نیز بسیار پرطرفدار شده است. سنگ‌های آهکی و سنگ‌های آذرین دو نوع از سنگ‌های طبیعی است که در ساخت نمای ویلا استفاده می‌شوند. داخل سنگ‌ها سوراخ  و حفره وجود دارد که این سوراخ‌ها، سبب سهولت در نصب آن میشود و باعث می‌شود که ملات در پشت سنگ به داخل این سوراخ‌ها برود و از جدا شدن سنگ جلوگیری کند. برای جلوگیری از جدا شدن سنگ‌هایی که دارای سطوح صاف هستند، معمولاً با استفاده از ابزار، آن‌ها را به دیوار محکم می‌کنند.

مزیت‌های نمای سنگی

نمای سنگی، از پرطرفدارترین نمای ویلاها
نمای سنگی، از پرطرفدارترین نمای ویلاها

3. نمای سیمانی

نمای سیمانی یکی از نمای‌های بسیار پر طرفدار می‌باشد که جزو مقاوم‌ترین و محکم‌ترین نماها است. نمای سیمانی نیز همانند دو نمای قبلیُ دارای تنوع در طرح و رنگ می‌باشد. این نوع نماُ استحکام ساختمان شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود که ساختمان شما پایدار و بادوام‌تر باشد. می‌توان نتیجه گرفت که نمای سیمانی باعث افزایش عمر ویلای شما می‌شود.

مزیت‌های نمای سیمانی

نمای سیمانی از مقاوم‌ترین نماها
نمای سیمانی از مقاوم‌ترین نماها

4. نمای شیشه ای

امروزه پیشرفت تکنولوژی و ساخت شیشه‌های مقاوم باعث افزایش روزافزون استفاده از شیشه در ساخت نمای ویلا شده است. نمای شیشه ای، جزو سبک‌های مدرن است. گاهی ویلاهایی با نمای تمام شیشه ساخته می‌شوند. استفاده از نمای شیشه ای در ساخت ویلا باعث می‌شود که شما از نور روز به طور کامل و به راحتی استفاده نمایید.

همچنین، در ساخت نما معمولاً از شیشه‌های دو یا سه جدار استفاده می‌شود که عایق بسیار مناسبی در برابر گرما و صدا هستند.

نمای شیشه ای دارای انواع مختلفی می‌باشد که عبارت‌اند از: 

مزیت‌های نمای شیشه ای

نمای شیشه ای در ویلاهای مدرن
نمای شیشه ای در ویلاهای مدرن

5. نمای سرامیکی

سرامیک یکی از مصالحی است که دارای مقاومت بسیار بالایی است که با گذشت چندین سال همچنان زیبایی و جذابیت خود را حفظ می‌کند. این نوع نما، یکی از نماهای قدیمی در ایران می‌باشد که بسیار زیاد در ساختمان‌ها استفاده می‌شده است. نمای سرامیکی، جزو مصالح خشک، زیبا و با دوام است. این نما، برای کاربردهای مختلف از جمله مسکونی، اداری و… استفاده می‌شود. همچنین، ناگفته نماند که برای بخش‌های داخلی خانه نیز از سرامیک استفاده می‌شود.

مزیت‌های نمای سرامیکی

نمای سرامیکی در ساختمان مسکونی
نمای سرامیکی در ساختمان مسکونی

6. نمای بایرامیکس

این نما، اولین بار در ترکیه ساخته و اجرا شد. نمای بایرامیکس یک نوع سیستمِ پوشاننده‌ی تزئینی است. این نوع نما، برای نماهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بایرامیکس یک نوع ملات است که دارای مخلوطی از دانه‌های گرانیتی و مرمر می‌باشد. این نما، دارای تنوع رنگ بسیار زیاد می‌باشد و همچنین دانه بندی‌های متنوعی دارد. شکل نمای بایرامیکس بعد از اینکه اجرا و خشک شد؛ مانند نمای سنگ تزئینی است.

مزیت‌های نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس از نماهای زیبای ویلا
نمای بایرامیکس از نماهای زیبای ویلا

7. نمای مونولیت

نمای مونولیت، از ترکیب ذرات مرمر، گرانیت و کوارتز به وجود می‌آید. مونولیت دارای رنگ‌های طبیعی می‌باشد و با زرین‌هایی مخصوص و روان کننده‌ها، طی فرایندهای خاص و مختلفی ترکیب می‌شود.

مزیت‌های نمای مونولیت

نمای مونولیت با رنگ‌های طبیعی
نمای مونولیت با رنگ‌های طبیعی

8. نمای چوبی

چوب، یکی دیگر از قدیمی‌ترین مصالحی است که برای طراحی نما استفاده می‌شود. امروزه مدل و نمونه‌های بسیار زیادی از چوب وارد بازار شده است که هر فردی می‌تواند طبق سلیقه خود اقدام به انتخاب آن کند. چوب ترمووود یکی از انواع چوب‌هایی است که بسیار در ساخت نما استفاده می‌شود.

مزیت‌های نمای چوبی

نمای چوبی از قدیمی‌ترین نماهای ویلا
نمای چوبی از قدیمی‌ترین نماهای ویلا

9. نمای سنگ مصنوعی

در فاصله‌ی سال 1769 الی 1833 میلادی، اولین سنگ مصنوعی تولید شد که Lithodipyra نام داشت. پس از آن، سنگ‌های مصنوعی بسیار زیادی با روش های مختلف تولید و ساخته شد. سنگ‌های مصنوعی معمولاً برای ساخت نماهای داخلی استفاده می‌شوند.

مزیت‌های سنگ مصنوعی

نمای سنگ مصنوعی در ساخت ویلا
نمای سنگ مصنوعی در ساخت ویلا

10. نمای کامپوزیت لانه زنبوری

از این نما، زیاد در ساخت ویلا استفاده نمی‌شود. کامپوزیت، از دو لایه‌ی پوششی آلومینیوم به همراه یک هسته‌ی پلی اتیلن تشکیل شده است. این پنل‌ها، می‌توانند در طراحی نما و به صلاح‌دید معمار، به اشکال گوناگون تبدیل شود. روش لانه زنبوری به این صورت است که پلاک‌های نازک شده‌ی سنگ طبیعی به ضخامت ۱ تا ۵ میلیمتر؛ بر روی لایه‌های کامپوزیتی با طرح لانه زنبوری وصل می‌کنند.

مزیت‌های کامپوزیت لانه زنبوری

شکل نمای کامپوزیت لانه زنبوری
شکل نمای کامپوزیت لانه زنبوری

11. نمای استرچ متال

این نوع نما، مانند نمای قبلی، خیلی در ساخت ویلا استفاده نمی‌شود. استرچ متال، به صفحات فلزی از جنس آهن، آلومینیوم، استیل، برنج و مس گفته می‌شود. این صفحات فلزی در فرایند تولید، تحت برش و کشش به روش‌های ویژه قرار می‌گیرند. لازم است بدانید که شبکه‌های توری کششی، یکپارچه هستند و دارای استحکام بسیار بالایی می‌باشند.

مزیت‌های نمای استرچ متال

نمای استرچ متال از جنس فلز
نمای استرچ متال از جنس فلز

نتیجه گیری

همان‌طور که در این مطلب خواندید؛ انواع متنوعی از متریال نما برای ساخت ویلاهای شمال استفاده می‌شود که هرکس می‌تواند بنا بر سلیقه‌ی خود، یکی از این طرح و مدل‌ها را انتخاب نماید.

1 دیدگاه

  1. محسن
    23 آذر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    معایب نما سیمانی برای مناطق شمال چیست؟

ارسال دیدگاه