تأثیر نوسانات قیمت دلار بر بازار مسکن

28 دی 1401
0 دیدگاه
تاثیرات نوسان قیمت دلار بر بازار مسکن

تجربه نشان داده که نوسانات قیمت دلار در سال‌های اخیر تأثیر مستقیمی بر روی بازار مسکن گذاشته است. اما در سال‌های اخیر که شاهد نوسانات شدیدی در قیمت دلار بودیم، نه تنها صنعت ساختمان سازی روند صعودی به خود گرفته، بلکه شاهد افزایش روز به روز قیمت خانه و حتی اجاره خانه بوده‌ایم.

قیمت مسکن همواره با افزایش دلار، ‌افزایش پیدا می‌کند؛ اما با کاهش قیمت دلار هیچ گونه تغییری در قیمت معاملات مسکن دیده نمی‌شود. البته دور از ذهن نیست که مسکن هم همانند دیگر اقلام ضروری، با رشد بازارهای رقیب مانند دلار افزایش پیدا کند؛ اما وقتی این شاخص‌های اقتصادی فروکش می‌کنند، عملاً بازگرداندن قیمت‌های بازار مسکن غیر ممکن است.

این روزها سرمایه گذاری بر روی املاک، یکی از کم ریسک‌ترین نوع معاملات است. اما این به آن معنا نیست که تورم کنونی هیچ گونه تأثیری بر روی بازار املاک نداشته است. بلکه افزایش قیمت مسکن نسبت به دیگر اقلام مانند طلا و دلار، کمی دیرتر اتفاق می‌افتد. 

نوسانات دلار و تاثیرگذاری آن در بازار مسکن
نوسانات دلار و ارتباط آن با بازار مسکن

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از قیمت مسکن در شهر تهران مطلب “قیمت آپارتمان‌های لوکس تهران در مهر و آبان” را مطالعه کنید.

تأثیر نوسانات دلار بر روی بازار مسکن

از سال ۱۳۹۷ و خروج آمریکا از برجام، شاهد رشد بی سابقه‌ای در قیمت ارز و رشد نرخ تورم داشته‌ایم. بازار مسکن هم از این تورم در امان نمانده و با هر بار رشد قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت صعودی در این بازار بوده‌ایم.

بر اساس گفته‌های پیمان مولوی (اقتصاد دان) اگر بخواهیم به صورت چرخه‌ای به این موضوع نگاه کنیم، اتفاق اول در مورد افزایش قیمت‌ها تورم است؛ سپس این تورم بر بازارهای موازی تأثیر می‌گذارد. اولین بازاری که افزایش قیمت دلار بر روی آن تأثیر می‌گذارد، بازارهای کالایی و مواد اولیه مانند طلا، سکه و خودرو هستند. 

به نوعی بازار مسکن بلافاصله پس از نوسانات قیمت دلار شاهد تغییر قیمت نمی‌شود اما در کوتاه مدت تأثیرات به سزایی به جای می‌گذارد. از این رو می‌توان گفت که تأثیر افزایش قیمت دلار بر روی قیمت مسکن، آرام و آهسته و معمولاً بدون بازگشت به نقطه شروع است.

ارسال دیدگاه