آشنایی با شهر چمستان

29 خرداد 1401
0 دیدگاه
آشنایی با شهر چمستان مازندران

شمال ایران یکی از مناطقی می‌باشد که در طول سال گردشگران بسیار زیادی به آنجا سفر می‌کنند. شمال دارای مناطق بسیار زیبایی می‌باشد و همچنین یکی از مناطق خوش آب و هوا در ایران است. همان‌طور که می‌دانید شمال کشور دارای استان و شهر های بسیار زیادی می‌باشد که هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود می‌باشند. یکی از این شهر ها که بسیار زیبا و سرسبز است؛ چمستان می‌باشد. چمستان در محاصره جنگل قرار دارد؛ در نتیجه می‌توان گفت این شهر دارای طبیعت بسیار زیبا و بکر می‌باشد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی شهر چمستان بپردازیم، با گیلیم همراه باشید:

شهر زیبای چمستان
شهر زیبای چمستان

آپدیت شده در تاریخ:

1402/03/08

زمانی که شما می خواهید از تهران به چمستان سفر کنید باید از جاده‌های چالوس یا هراز بگذرید تا به چمستان برسید. همان‌طور که می‌دانید این دو جاده بسیار زیبا و دلنشین می‌باشند که در ادامه این مسیرها را به طور کامل شرح می‌دهیم.

جاده چالوس به طرف شهر چمستان

شما زمانی که از تهران شروع به حرکت می‌کنید باید از روستای سولقان، منطقه توچال و همچنین چندین تونل عبور کنید تا به امتداد جاده قدیم کرج – چالوس برسید. زمانی که به امتداد این جاده رسیدید از راه یک تقاطع به کمربندی نوشهر – چالوس می‌رسید. جاده چالوس یکی از جاده‌های بسیار زیبا می‌باشد که اکثر افرادی که در غرب تهران زندگی می‌کنند از این جاده برای رفتن به شمال استفاده می‌کنند. 

در غرب استان مازندران جاده چالوس قرار دارد که تا شهر چمستان 70 کیلومتر فاصله است. زمان رسیدن به چمستان از طریق جاده چالوس به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد ولی به طور تقریبی اگر ترافیک نباشد؛ تا چمستان از این مسیر 3 ساعت طول می کشد.

جاده هراز به طرف شهر چمستان

شما اگر در شرق تهران زندگی می‌کنید باید از جاده هراز برای رفتن به این شهر بگذرید. در طول این مسیر شما از شهرهای پردیس، بومهن، رودهن، آبعلی، روستاها و کوهستان‌های پلور و بایجان عبور می‌کنید و بعد از گذشت از همه این شهرها به شهرستان آمل می‌رسید. شهرستان آمل جز شهرهای جنوبی دریاچه خزر می باشد. شما از آمل به سمت غرب حرکت کنید به چمستان می‌رسید.

از آمل تا چمستان دو مسیر وجود دارد. یک مسیر باید از مرکز آمل بگذرید که بسیار پر ترافیک می‌باشد و جاده بعدی، جاده منتهی به آمل است که به امامزاده عبدالله می‌رسد. شما از طریق مسیر امامزاده عبدالله که ترافیک ندارد به راحتی با طی 9 کیلومتر به جاده آمل – چمستان می‌رسید و و بعد از گذشت از مناطق ولیسیده، امیر آباد و…. به شهر چمستان می‌رسید.

نکته‌ای که قابل توجه است؛ این است که شما در جاده‌ها به هیچ وجه خسته نمی‌شوید زیرا هم سرسبز می‌باشد و هم دارای آب و هوای بسیار خوب می‌باشد.

مسیر دسترسی به شهر چمستان
مسیر دسترسی به شهر چمستان

چرا نام این شهر را چمستان گذاشتند؟

نام این شهر به صورت ترکیبی می‌باشد و دو احتمال برای نام آن وجود دارد. اولین احتمال این است که از دو کلمه چمن + ستان می‌باشد که به خاطر پوشش گیاهی زیاد و چمنزارهای زیبایی که دارد؛ می‌باشد. احتمال بعدی این است که نام این شهر از چماز + ستان گرفته شده است. چماز نام نوعی سرخس جنگلی می‌باشد که این شهر وجود دارد.

ویژگی های شهر چمستان

زبان مردم چمستان مازندرانی می‌باشد و معمولاً به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و همچنین دارای گویش محلی هستند که به گویش محلی خود نام شهر خود را چَماسن یا چَمِستون ادا می‌کنند. شهر چمستان دارای امکانات رفاهی مثل کتابخانه، پارک، سینما و… می‌باشد و همچنین تمام اداراتی دولتی در این شهر قرار دارند.

این شهر جز شهر های جنگلی و کوهپایه‌ای می‌باشد زیرا ارتفاع این شهر نسبت به دریا بالا است. شهر چمستان را می‌توان به طور کلی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرد که بخش جنوبی آن دارای ویو جنگلی می‌باشد و همچنین آب و هوای بخش جنوبی بهتر است. مناطق و محلاتی همچون قعله کتی، باریکلا، ایرکا و…. در بخش جنوبی این شهر واقع شده است.

بخش شمالی این شهر نسبت به جنوبی دارای ارتفاع کمتری می‌باشد و محلاتی همچون آهودشت، شهربند، شیرکلا و….. در بخش شمالی این شهر واقع شده‌اند. همانطور که گفته شد این شهر دارای طبیعت بکری می‌باشد به همین خاطر در طول سال گردشگران و مسافران بسیار زیادی به این شهر سفر می‌کنند. 

یکی جاذبه‌های گردشگری این شهر چشمه‌ی آبگرم لاویج می‌باشد. این چشمه دارای املاح معدنی بسیار زیادی می‌باشد که برای درمان و همچنین پیشگیری از بیماری‌های پوستی مناسب می‌باشد. این روستا در 18 کیلومتری جنوب شهر چمستان قرار دارد.

این روستا دارای چشمه‌های جوشان و شفابخش می‌باشد که برای افرادی که دچار درد مفاصل و رماتیسم هستند، همچنین افرادی که دارای بیماری‌های پوستی و قارچی می‌باشند و…. بسیار مناسب می‌باشد. این افراد طول سال به چمستان سفر می‌کنند تا از این چشمه‌های جوشان استفاده کنند.

شغل مردم این شهر کشاورزی، باغداری و دامپروری می‌باشد. سیب زمینی، جو، گندم و برنج جز محصولات این شهر است و همچنین ناگفته نماند که مردم این شهر به تولید عسل و تخم مرغ نیز مشغول هستند. روستای واز یکی دیگر از مکان‌های بسیار سرسبز و زیبای این شهر می‌باشد که بسیار دلنشین و دیدنی است. 

این روستا کاملا جنگلی می‌باشد و مساحت آن 9 هزار هکتار است و در 10 کیلومتری چمستان قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این روستا تابستان و پاییز می‌باشد و ناگفته نماند یک منطقه بسیار مناسب برای عکاسی و فیلمبرداری است و بسیاری از کلیپ‌های عروسی در این منطقه گرفته شده است.

تصویر هوایی از شهر
تصویر هوایی از شهر

ویلا های شهر چمستان

امروزه بسیاری از افراد به دنبال دوری از شلوغی‌های شهر هستند و برای استراحت معمولا به شمال می‌آیند به همین خاطر بازار ویلا در شهر‌های شمالی کشور بسیار خوب می‌باشد و افراد بسیاری زیادی به دنبال خرید ویلا در شهر چمستان و دیگر شهرهای شمالی کشور می‌باشند. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری اقدام به خرید ویلا می‌کنند چون خرید ویلا یک نوع سرمایه گذاری بسیار کم ریسک و پرسود می‌باشد و همان‌طور که می‌دانید قیمت زمین و ویلاهای شمال هر روزه در حال افزایش می‌باشد.

چمستان یکی از شهر هایی می‌باشد که افراد بسیار زیادی علاقه مند به خرید یا اجاره ویلا در آن منطقه هستند. ویلا سازی در این شهر بسیار رونق دارد و افردی که به ویلا سازی مشغول هستند با ساخت و فروش یک ویلا اقدام به ساخت ویلایی دیگر می‌کنند. این شهر نسبت به شهرهای جنگلی که دارای ویلاهای جنگلی می‌باشند دارای قیمت مناسب‌تری است.

مناطق سعادت آباد، میرنا، ایرکا، کیابسر، انگتارود، باریکلا ، افراده و ورازده جز مناطقی از چمستان می‌باشند که نزدیک جنگل هستند و جز مناطق زیبا و پر بازدید هستند. به همین دلیل ساخت ویلا در این مناطق بیشتر از مناطق دیگر رونق دارد. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که تمام مناطق چمستان بسیار زیبا هستند و برای خرید ویلا مناسب می‌باشند و شما سعی کنید به غیر از این مناطق، مناطق دیگری از شهر چمستان نیز بررسی کنید.

ویلاهای لوکس و معمولی
ویلاهای لوکس و معمولی

نتیجه گیری

شهر چمستان یکی از شهرهای بسیار زیبای شمال می باشد که در طول سال مسافران بسیار زیادی به آنجا سفر می‌کنند و به استراحت می‌پردازند و حتی بسیاری از آن‌ها در این شهر اقدام به خرید ویلا می‌کنند. در این مطلب به طور کامل با این شهر آشنا شدید و می‌توانید این شهر را جزو لیست سفرهای بعدی خود قرار دهید.

ارسال دیدگاه