جزئیات کامل بسته حمایتی مستأجران

13 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
بسته حمایتی مستأجران 1402

جزئیات بسته حمایتی مستأجران در سال 1402 منتشر شده است. بسته‌ای که با هدف نظارت بر بازار اجاره و حمایت مستأجران تدوین شده و قرار است از نیمه اردیبهشت ماه اجرایی شود.

مرکز آمار آخرین بار در بهمن ۱۴۰۱ نرخ تورم اجاره بها را 41٪ اعلام کرد. با وجود اینکه آمار رسمی جدیدی از تورم اجاره بها در سال 1402 اعلام نشده است؛ اما بر اساس گزارش‌های میدانی در سطح شهر تهران، مستأجران برای تمدید اجاره نامه مجبور به افزایش 2 تا 3 درصدی رهن و اجاره ماهانه هستند.

البته این افزایش قیمت در اجاره‌نامه‌های جدید با قیمت‌های بالاتری ثبت می‌شود. البته این آمار مربوط به خانه‌هایی با بیش از 30 سال ساخت یا به اصطلاح خانه‌های قدیمی پایتخت است. خانه‌هایی با کمترین امکانات اما اجاره‌هایی باورنکردنی!!

جزئیات بسته حمایتی دولت برای مستأجران
جزئیات بسته حمایتی دولت برای مستأجران

هر ساله با آغاز فضل جابجایی مستأجران شاهد افزایش قیمت اجاره بها هستیم؛ اما در سال‌های اخیر و با افزایش بی سابقه تورم در کشور، با آمار و ارقام جدیدی از میزان اجاره بها و قیمت مسکن روبرو شده‌ایم.

افزایش بی سابقه مسکن باعث شده تا قشر متوسط رو به پایین جامعه تنها رویای خرید خانه را در سر داشته باشند. اما اکنون با وجود تورم اجاره بها، حتی اجاره مسکن و سرپناه هم تبدیل به دغدغه بزرگ این قشر از جامعه شده است.

واحد اجاره‌ای 40 سال ساخت که سال گذشته با ۲۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون تومان اجاره ماهانه بود؛ امسال با 100 میلیون تومان رهن و 6 میلیون تومان اجاره تمدید شده است. 

بسته حمایتی مستأجران

در بسته حمایتی مستأجران، سیاست دولت بر اجرای قوانینی مثل اخذ مالیات از خانه‌های خالی و نظارت بر قراردادها است. در این بسته نظارتی، شهرداری ملزم شده تا در شناسایی خانه‌های خالی به مجريان قانون کمک کند.

شناسایی واحدهای خالی برای اخذ مالیات در دستور کار قرار گرفته تا مالکان به عرضه واحدهای خالی ترغیب شوند. البته بخش زیادی از واحدهای خالی متراژ بالایی دارند یا در مناطق گران قیمت پایتخت قرار گرفته‌اند.

اما دولت چگونه قرار است در قراردادهای حوزه مسکن نظارت داشته باشد؟ ثبت الکترونیکی قراردادها، تغییر نوع تعیین تعرفه قراردادها و نظارت بر بنگاه‌های مسکن از جمله مواردی است که برای ساماندهی بازار اجاره در دست بررسی است.

مورد آخر در بسته حمایتی مستأجران هم مربوط به ساخت مسکن است. البته ساخت مسکن در بهترین شرایط حداقل ۲ سال زمان می‌برد. از آنجایی که مشکلات زیادی بر سر راه انبوه سازان است، تا زمانی‌که بودجه کافی برای ساخت مسکن جدید داده نشود، نه تنها این مورد از بسته حمایتی دولت بی نتیجه باقی می‌ماند؛ بلکه وعده ۴ ساله دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن هم با شکست مواجه می‌شود.

همچنین، از زمان پاندمی کرونا که دولت بسته‌های حمایتی برای مستأجران در نظر گرفته، نه تنها طرح‌های حمایتی دولت هیچ تأثیری در جلوگیری روند افزایش قیمت‌ها نداشته، بلکه باعث شده تا صاحب‌خانه‌ها با ترفندهای مختلفی از زیر مالیات و تمدید اجاره بها به نفع مستأجران فرار کنند.

ارسال دیدگاه