چگونه کد پستی ملک را پیدا کنیم؟ نحوه دریافت کد پستی 10 رقمی

16 فروردین 1402
0 دیدگاه
دریافت کد پستی ملک

کد پستی ملک، کدی 10 رقمی است که اصولاً سر در هر خانه‌ای نصب شده است. اما خب اگر ملک ما کد پستی نداشته باشد، باید چه کنیم؟

کد پستی در همه کشورها به عنوان یک اطلاعات هویتی منحصر به فرد برای هر ساختمان است. امروزه برای ارسال بسته‌های پستی به هر کجای ایران و جهان، باید کد پستی شخص گیرنده را داشته باشیم. جدای از آن، کد پستی کاربردهای دیگری هم دارد. برای خرید و فروش یا حتی رهن و اجاره ملک هم نیاز به کد پستی داریم.

اگر تا همین ۶، ۷ سال پیش می‌خواستید کد رهگیری ملکی را پیدا کنید، باید به اداره پست مراجعه می‌کردید و پس از انجام کارهای اداری خسته کننده، کد پستی ملک را دریافت می‌کردید. اما خوشبختانه از سال ۱۳۹۵ به بعد سامانه‌ای آنلاین برای انجام عملیات‌هایی مثل دریافت کد پستی، استعلام کد پستی، گواهی کد پستی و … راه اندازی شد.

اگر به دنبال کد پستی ملک خودتان می‌گردید، جای درستی آمدید. در این مطلب از مجله گیلیم تمام روش‌های موجود برای دریافت کد پستی را به شما معرفی می‌کنیم.

کد پستی، اطلاعات هویتی منحصر به فرد برای هر ساختمان
کد پستی، اطلاعات هویتی منحصر به فرد برای هر ساختمان

کد پستی در اصل کدی ۱۰ رقمی است که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی ملک را شرح می‌دهد. فرقی نمی‌کند که ملک شما واحد آپارتمانی باشد یا ملک تجاری؛ تمامی املاک دارای کد پستی منحصر به فردی هستند. 

شاید برایتان جالب باشد که ایران در بین ۹ کشور آسیایی،‌ تنها کشوری است که از کد پستی ۱۰ رقمی استفاده می‌کند. کدی منحصر به فرد که ۵ رقم اول آن محدوده جغرافیایی، رقم ششم ردیف ساختمان و 4 رقم آخر آن شماره شناسایی مکان موردنظر را نشان می‌دهد.

البته تا قبل از دهه ۷۰، برای ارسال محموله و نامه باید آدرس دقیق مقصد و حتی رنگ درب خانه را ذکر می‌کردیم. اما در دهه ۷۰ تصمیم بر این شد که هر ملک یک کد پستی داشته باشد. این کد تا سال 1376 پنج رقمی و پس از آن به ۱۰ رقمی تغییر پیدا کرد.

نکته: ایران در سال 2012 گواهینامه استاندارد آدرس نویسی را از اتحادیه جهانی پست دریافت کرد.

کد پستی در ایران
کد پستی در ایران

تاریخچه پست در ایران

اگر بخواهیم در مورد سیستم پستی ایران صحبت کنیم، باید به زمان حکومت داریوش یکم برگردیم. در آن زمان‌ها که تکنولوژی وجود نداشت؛ برای ارسال نامه پستچیان با اسب‌های تازه نفس شبانه روز حرکت می‌کردند تا نامه را به مقصد برسانند. 

داریوش یکم هر ۲۴ کیلومتر محل‌هایی با نام چاپارخانه احداث کرده بود. محل‌هایی که پستچیان اسب‌های خود را با اسب‌های تازه نفس تعویض می‌کردند و به سوی مقصد می‌تاختند. از این رو داریوش جمله با مفهومی در این خصوص گفته است: “نه برف، نه باران، نه گرما و نه تاریکی شب نمی‌تواند این پیک‌ها را از انجام تند و تیز وظیفه‌شان باز دارد”.

شاید برای شما هم جالب باشد:

سر در اداره پست نیویورک در کشور آمریکا، ترجمه جمله داریوش در خصوص پیک‌های تندرو زمان هخامنشیان است. 

Neither snow, nor rain, nor heat, nor gloom of night stays these couriers from the swift completion of their appointed rounds

به معنای “نه برف، نه باران، نه گرما، نه تاریکی شب نمی‌تواند این پیک‌ها را از انجام تند و تیز وظیفه‌شان بازدارد.”

اداره پست نیویورک در کشور آمریکا
اداره پست نیویورک در کشور آمریکا

روش‌های دریافت کد پستی غیر حضوری

امروزه برای معامله ملک، تأییدیه نظام مهندسی و حتی خدمات اینترنتی آنلاین مثل گرفتن کد بورسی، تعویض پلاک، افتتاح حساب بانکی و … نیاز به کد پستی داریم. اگر کد پستی محل کار یا خانه خودتان را نمی‌دانید، در ادامه چند روش ساده برای دریافت کد پستی به صورت غیر حضوری معرفی می‌کنیم.

1. دریافت کد پستی 10 رقمی از طریق قبوض

یکی از راحت‌ترین روش‌های پیدا کردن کد پستی از طریق قبض آب، برق، تلفن یا گاز است. در بخش نشانی قبض، کد پستی ملک نوشته شده است. البته اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و کنتور آب، برق یا گاز شما به صورت جداگانه است؛ می‌توانید کد پستی ملک را از روی قبض مشاهده کنید. در غیر این صورت باید روش دیگری را امتحان کنید.

نکته: بعد از جایگزینی قبض کاغذی با قبض دیجیتال، امکان مشاهده کد پستی با ورود به سامانه مربوطه و مشاهده آخرین قبض امکان پذیر است.

کد پستی ملک بر روی قبض آب
کد پستی ملک بر روی قبض آب

2. دریافت کد پستی بر اساس آدرس

سریع‌ترین روش برای پیدا کردن کد پستی ملک، استعلام کد پستی از طریق “سامانه شرکت ملی پست ایران” است. با مراجعه به سایت دو روش پیش روی شما قرار دارد. روش اول دریافت کد پستی از روی نقشه و روش دوم دریافت کد پستی از روی نشانی محل سکونت یا محل کار است. در ادامه مراحل انجام هر دو روش را توضیح می‌دهیم.

روش جستجوی کد پستی با آدرس:

جستجوی کد پستی با آدرس
جستجوی کد پستی با آدرس
وارد کردن اسم خیابان یا کوچه
وارد کردن اسم خیابان یا کوچه

اگر ملک شما ویلایی باشد، تنها آن را نشان می‌دهد. اما اگر برج یا آپارتمان باشد، به تفکیک کد پستی هر واحد نمایش داده می‌شود.

نمایش کد پستی در سایت
نمایش کد پستی در سایت

روش جستجوی کد پستی با نقشه:

جستجوی کد پستی با نقشه
جستجوی کد پستی با نقشه
نمایش کد پستی املاک به تفکیک
نمایش کد پستی املاک به تفکیک

نکته: برای مشاهده کد پستی املاک در این بخش باید وارد سایت شده باشید. برای ورود به سایت کافی است کد ارسال شده به تلفن همراهتان را وارد کنید و به راحتی نتایج دلخواهتان را مشاهده کنید.

3. دریافت کد پستی با شماره تلفن به صورت پیامکی

تا چند وقت پیش می‌توانستید با ارسال شماره تلفن ثابت مورد نظر به شماره ۸۰۸۷، کد پستی را دریافت کنید. هزینه هر استعلام هم چیزی در حدود ۲۰۰ تومان بود. اما در حال حاضر این سرویس غیر فعال است.

استعلام پیامکی کد پستی
استعلام پیامکی کد پستی

دریافت کد پستی به صورت حضوری

روش‌هایی که بالاتر نام بردیم، همگی مربوط به استعلام کد پستی به صورت غیر حضوری بود. اما اگر می‌خواهید بنا به هر دلیلی به صورت حضوری کد پستی خودتان را دریافت کنید، باید به دفاتر پست مراجعه کنید.

البته در سال ۱۴۰۱ دفاتر پست به ازای ارائه هر کد پستی، 2730 تومان هزینه دریافت می‌کنند. همچنین، برای دریافت گواهی کد پستی نیز باید حدود 2080 تومان تا 14 هزار و ۳۰۰ تومان هزینه پرداخت کنید.

دفاتر پست ایران
دفاتر پست ایران

سؤالات متداول

با گرفتن استعلام کد پستی، می‌توانید متوجه شوید که ملک به نام چه کسی ثبت شده است. همچنین، در زمان عقد قرارداد، استعلام کد پستی گرفته می‌شود تا خریدار از صحت ملک مورد معامله و نبود معامله فعال روی ملک مطلع شود.

بله، امکان دریافت کد پستی ملک به صورت حضوری و غیر حضوری وجود دارد. دریافت کد پستی از طریق آدرس ملک، شماره تلفن، قبوض و سایت اداره پست امکان پذیر است.

خیر، در حال حاضر امکان دریافت کد پستی از طریق تلفن گویا یا ارسال پیامک به شماره ۸۰۸۷ غیر فعال شده است. اما می‌توانید از طریق دیگر روش‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، کد پستی خود را دریافت کنید.

بله؛ یکی از روش‌های دریافت کد پستی، از طریق سامانه شرکت ملی پست ایران صورت می‌گیرد. شما می‌توانید از این سامانه به دو روش استعلام کد پستی با آدرس یا استعلام کد پستی از روی نقشه یکی را به دلخواه انتخاب کنید. هزینه دریافت کد پستی از این روش‌ها نیز رایگان است.

دریافت کد پستی به صورت حضوری و غیر حضوری
دریافت کد پستی به صورت حضوری و غیر حضوری

در پایان ...

همان طور که خواندیم، روش‌های گوناگونی چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری و آنلاین برای دریافت کد پستی وجود دارد. بسته به اطلاعاتی که از ملک مورد نظر دارید، می‌توانید یکی از روش‌ها را برای دریافت کد پستی ۱۰ رقمی انتخاب کنید.

البته حواستان باشد که برخی از روش‌هایی که معرفی کردیم مشمول هزینه می‌شوند!!

ارسال دیدگاه