سال 1402 در کدام بازارها سرمایه‌گذاری کنیم؟

12 فروردین 1402
1 دیدگاه
سرمایه گذاری سال ۱۴۰۲ در بازارها مختلف مالی

رشد بی سابقه بازارها و افزایش قیمت روزانه کالاها و خدمات باعث شده تا بسیاری از مردم به فکر حفظ ارزش سرمایه خود بیفتند. اما کدام بازار برای سرمایه گذاری مناسب‌تر است؟! بازار طلا،‌ بازار مسکن، بازار بورس، بازار دلار یا …؟!

تورم بی سابقه چند سال اخیر کشورمان باعث شده تا هر روز شاهد بازار پر تلاطمی باشیم. بازاری که آرامش را از زندگی ایرانی‌ها سلب کرده و هر روز در انتظار شنیدن خبر بدی هستیم. از این رو افراد تلاش می‌کنند که به جای نگه داشتن ریال در بانک‌ها، دست به سرمایه گذاری بزنند. 

اما منظور از سرمایه گذاری همیشه رسیدن به سود بالا نیست! بلکه همین که ارزش سرمایه شما با افزایش تورم و قیمت دلار حفظ شود هم به نوعی سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاری در بازارهای مالی
سرمایه گذاری در بازارهای مالی

بازارهای سرمایه گذاری

با وجود بازار پر تلاطم و عجیب دلار، سرمایه گذاری روی دلار به خودی خود کنار گذاشته می‌شود. چرا که هیچ دلیل قانونمند و قابل پیش بینی برای افزایش یا کاهش قیمت دلار وجود ندارد. از این رو سرمایه گذاری روی دلار پر ریسک و پر خطر است.

اما اگر برای حفظ ارزش ریال‌هایتان به فکر راه چاره هستید، بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی، خرید طلا و سکه را پیشنهاد می‌کنند. هر چقدر که سرمایه داشته باشید، می‌توانید سکه، شمش یا طلای آب شده خریداری کنید. 

سرمایه گذاری در حوزه مسکن هم نیاز به سرمایه زیادی دارد. اما بسیاری از افراد به عنوان منبع درآمد به مسکن نگاه می‌کنند. یعنی سرمایه خود را صرف خرید مسکن می‌کنند و از اجاره بها ماهانه آن زندگی خود را می‌چرخانند. اما بین خرید آپارتمان یا زمین کدام یک بهتر است؟!

خرید آپارتمان به نسبت زمین، ‌سرمایه بیشتری طلب می‌کند. از طرفی با خرید آپارتمان می‌توانید سود ماهیانه داشته باشید. اما نمی‌توانید تا زمان فروش زمین از آن کسب درآمد کنید. صرفاً ارزش سرمایه شما حفظ یا بیشتر می‌شود.

به گفته مولوی یکی از کارشناسان بازارهای مالی، اگر بگوییم بازار بورس بازار کم ریسکی است، خیانت کرده‌ایم. سرمایه گذاری در بورس آن هم در شرایط فعلی جامعه،‌ چندان انتخاب مناسبی نیست. بورس در بازه‌های 30 ساله، 20 ساله و 10 ساله سرآمد بازدهی بازارها بوده است. 

اما ضروری است که بدانید چه زمانی و با چه استراتژی پول خود را وارد بازار بورس کنید. مثلاً اگر قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود و شرایط بورس متوقف شود، وضعیت سرمایه گذار مغبون چه خواهد شد؟!

1 دیدگاه

  1. النا
    26 آذر 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    سایت طلاسی بهترین پلتفرم برای خرید فروش انلاین طلای خام و بدون اجرت که شروع قیمت طلا از 50 هزار تومان شروع میشه .مختص کسانی هست که به دنبال پس انداز و سرمایه گذاری پرسود در طلا هستن

ارسال دیدگاه