17 تا از خوشمزه ترین غذاهای شمالی به همراه روش پخت

27 شهریور 1402
1 دیدگاه

کافی است از گردشگرانی که به شمال سفر می کنند، از تنوع و خوشمزگی غذاهای شمالی سوال کنید، شک نکنید آنها غذاهای پرتعداد و خوشمزه ای را برای به شما معرفی خواهند کرد که شاید تا بحال اسمشان را نشنیده باشید. در این موضوع بد نیست بدانید که شهر رشت مرکز استان گیلان با نام شهر خلاق غذا شناخته می شود و در یونسکو هم ثبت شده است.

هیچ وقت کسی را پیدا نخواهید کرد که غذاهای خوشمزه شمالی را دوست نداشته باشد. بدون تردید می توان غذاهای شمالی را در صدر غذاهای ایرانی دانست، غذاهایی که فقط کافی است یک بار امتحان کنید تا شیفته آنها شوید و عطر و طعم آن را برای همیشه به خاطر بسپارید.

در این مقاله از سایت گیلیم؛ مرجع خرید و فروش ملک، خوشمزه ترین غذاهای شمال را برای شما معرفی می کنیم تا اگر به استانهای شمالی سفر داشتید، بتوانید از طعم لذیذ این غذاها لذت ببرید.

کال کباب غذای محلی گیلان می باشد که با ترکیب بادمجان کبابی، انار، گردو،سیر و چوچاق سرو می شود. جالب اینجاست که برای تهیه این غذا برخلاف اسم آن از هیچ گوشتی استفاده نمی شود. برای پخت کال کباب گردو، انار و سیر را با هم بکوبید، سپس چوچاق به آن اضافه کنید و درون ظرف بادمجان بریزید و روی اجاق بگذارید. طعم لذیذ این غذا مدیون سبزی چوچاق است که در کوه های شمالی می روید و در بهار بسیار دیده می شود. این سبزی را به صورت خشک یا تر می توان در کال کباب استفاده کرد و اگر دسترسی به آن نداشتید می توانید از نعناع استفاده کنید. کال کباب را می توان بعنوان پیش غذا یا چاشنی به همراه سایر غذاها استفاده کرد.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای محلی و محبوب استان گیلان است که توسط محمد قاسم خان حاکم رشت در دوره قاجار ابداع شد. مواد مورد نیاز برای تهیه این غذا بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و نمک  می باشند که برای تبخ ابتدا بادمجان را کباب کرده سپس درون آب سرد بگذارید تا پوست آن به راحتی کنده شود، البته اگر طعم دودی بادمجان را دوست ندارید بهتر است آنها در یک قابلمه آبپز بکنید. بعد از پختن بادمجان ها آنها را پوست کنده و درون یک ظرف له کنید سپس سراغ گوجه ها بروید، گوجه ها را هم در یک قابلمه آب جوش روی اجاق بگذارید و بعد از اینکه خوب پختند آنها را از آب جوش خارج کنید و بعد از اینکه خوب سرد شدند پوستشان را جدا کنید. مرحله بعد یک تابه روی اجاق بگذارید و روغن به آن اضافه کنید، سپس سیرهای رنده شده را در روغن تفت دهید و در ادامه مقداری زردچوبه به سیرها اضافه کنید. بعد از اینکه سیرها خوب نرم شدند بادمجان های کباب شده را به تابه اضافه کنید و حدود پانزده  الی بیست دقیقه با شعله کم تفت دهید، بعد گوجه های خورد شده را به تابه اضافه کنید و تا زمانی که آب آنها بخار شود، تفت دهید. می توانید برای خوشرنگی میرزا قاسمی مقداری رب گوجه فرنگی هم به آن اضافه بکنید.

بعد از اینکه گوجه ها خوب پختند مواد را یک سمت تابه جمع کنید سپس تخم مرغ ها را در قسمت خالی تابه اضافه کنید و بعد از اینکه خوب پختند با بقیه مواد مخلوط کنید. در مرحله آخر هم نمک و فلفل سیاه میزا قاسمی را اندازه کنید و مقداری صبر کنید تا غذا خوب جا بیفتد. بد نیست بدانید که میرزا قاسمی در گیلان با برنج سرو می‌شود اما در سایر نقاط ایران با نان.

شامی کباب

شامی کباب از غذاهای لذیذ شمال می باشد که معمولاً با سس و مختلفات دیگر پخته می شود. این غذا را هم با برنج و هم با نان می توان سرو کرد. این غذا علاوه بر خوشمزگی خیلی زود تهیه می شود و غذایی مجلسی و پرطرفدار در شمال است.

شامی کباب همچنین از محبوب ترین غذاهای ماه مبارک رمضان در گیلان است. برای تهیه آن ابتدا مقداری لپه را چند ساعت قبل از طبخ بخیسانید زیرا لپه ها باید در شامی له و ناپدید شوند، سپس لپه ها را خوب بپزید و آبکش کنید. گوشت، پیاز و آب درون یک قابلمه ریخته و فلفل و زردچوبه هم به آن اضافه کنید، مقدار آب باید طوری باشد که بعد از پخت گوشت چیزی از آن باقی نماند.

بعد از پختن گوشت و لپه، آنها را درون غذاساز بریزید و با هم خوب مخلوط کنید، سپس مایه به دست آمده را درون قابلمه بریزید و تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران را به مایه گوشت و لپه اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم خوب مخلوط شوند. در مرحله بعد برای هر عدد شامی مقداری از مایه به اندازه مشخص از شرف بردارید و درون کف دست گرد کنید سپس با انگشتانتان سوارخی وسطش ایجاد کنید. روغن در تابه بریزید، وقتی خوب داغ شد شامی‌ها را در آن سرخ کنید.

باقله قاتوق

یکی دیگر از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای شمالی در میان گردشگران باقله قاتوق می باشد که هم در مازندران و هم گیلان تهیه می شود. مواد اصلی آن باقلای رشتی، تخم مرغ، سیر و شوید است. برای تهیه باقله قاتوق ابتدا سیرهای رنده شده را درون یک قابلمه با شعله کم تفت دهید تا نرم شوند. دقت داشته باشید سیرها خیلی زود می پزند و ممکن است بسوزند پس بهتر است آنها را با شعله کم تفت دهید. بعد از اینکه سیرها پختند پاچ باقلا را درون  قابلمه بریزید و چند دقیقه تفت دهید سپس زردچوبه به همراه شوید و مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و آنها را هم بزنید. در مرحله بعد مقداری آب به قابلمه اضافه بکنید و درب آن را ببندید. اجازه دهید خورش خوب جا بیفتد. بعد از اینکه آب خورش خوب کم شد، تخم مرغ ها را به آن اضافه بکنید و مقداری صبر کنید تا تخم مرغ ها بپزد.

کباب ترش

کباب ترش از محبوب ترین و لذیذترین غذاهای مردم شمال چه در مازندران و چه گیلان می باشد. این کباب معمولا از گوشت گوسفند می باشد. گوشت تازه گوسفند، به همراه سیر، فلفل، رب انار و گردو غلتانده می شوند تا مواد در گوشت بمانند سپس آن را کباب می کنند. برای پخت این کباب ابتدا گوشت را خورد کنید و درون یک ظرف مناسب بریزید، سپس پوست گوجه ها را بکنید، گوجه ها را یکی یکی رنده کنید و آنها را به گوشت اضافه کنید. سیر و پیاز را با هم رنده کنید و به کاسه حاوی گوشت اضافه کنید سپس گردوی پودر شده را به کاسه اضافه کنید. در مرحله بعد چوقاق را به همراه رب انبار و کمی فلفل سیاه اضافه کنید. در مرحله بعد برای اینکه مواد به خورد گوشت بروند آنها را با دست زیر و رو کنید بعد روی ظرف را بپوشانید و به مدت یک شبانه روز درون یخچال نگه داری کنید تا گوشت خوب نرم و طمع دار شود. اکنون گوشت ترش شما آماده کباب می باشد. منقل را پر از زغال کرده، زغالها را روشن کنید و سیخ های کباب را بر روی آن بچینید، دقت کنید که هنگام کباب کردن اصلا نیازی به باد زدن زغال ها ندارید و باید با صبر و حوصله سیخ ها را بچرخانید تا سیخ های گوشت خوب کباب شوند.

اناربیچ

خورش اناربیچ که نام های دیگری هم مانند انار آویج و انارویج دارد از غذاهای لذیذ شمالی است که در گیلان طرفداران زیادی دارد. این غذا بسیار شبیه فسنجان است اما فسنجان نیست! اناربیج با رب انار خیلی زیاد، گردو، گوشت چرخ شده و سبزی قورمه تهیه می شود.

چرا اناربیچ واقعی را فقط گیلانی ها درست می کنند؟ برای تهیه اناربیچ اصلی از سبزی ای به نام خالواش استفاده می کنند که فقط در گیلان می روید. برای تهیه خورش اناربیچ اگر دسترسی به انار ترش را ندارید یا توانایی خرید آن را ندارید می توانید از آبغوره استفاده کنید.

همانطور که گفتیم سبزی خالواش فقط در گیلان یافت می شود و ممکن است شما این سبزی را نتوانید پیدا کنید، پس به جای آن از پونه یا نعناع استفاده بکنید. هنگامی که غذا در حال پخت است مقداری یخ درون قابلمه بریزید تا روغن گردو جذب خورش شود.

مرغ ترش

یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه شمالی مرغ ترش می باشد که با مواد متنوع و روش های مختلفی طبخ می شود. می توان گفت این غذا در بسیاری از شهرهای کشور تهیه می شود اما بهترین نوع مرغ ترش در شهرهای گیلان تهیه می شود، زیرا برای تهیه آن از سبزیجات محلی استفاده می کنند که موجب می شود این غذا بسیار لذیذتر شود. برای تهیه مرغ ترش ابتدا باید مرغ درون یک قابلمه با سیر و پیاز سرخ کنید. بعد از سرخ کردن مرغ سبزیجات محلی، آب نارنج، لپه و آب را به آن اضافه کنید، سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه کنید. برای پخت هر چه بهتر این خورش بهتر است درب قابلمه را باز بگذارید و اجازه بدهید به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپزد و نهایتاً بعد از اینکه آب غذا کم شد آن را بکشیم . مرغ ترش را می توانید به همراه برنج یا کته میل کنید.

ماهی گردبیج (ماهی شکم پر)

ماهی گردبیج از غذاهای سنتی مردم شمال بخصوص حاشیه نشینان دریای خزر است. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو را خورد کنید، بعد آن را با سبزی خورد شده، رب انار، فلفل، گلپر و نمک مخلوط کنید. سپس شکم ماهی را باز کرده و دل و روده آن را جدا کرده و آن را خوب بشورید بعد در گوشه ای می گذاریم تا آبش برود و خشک شود. در مرحله بعد مایه مغز گردو و سبزی را درون شکم ماهی بریزید و دولبه آن را صاف کرده و با نخ و سوزن بدوزید. بعد از دوخت ماهی را درون یک تابه یا قابلمه مناسب بگذارید و با حرارت مناسب بپزید.

بشته واش

بشته واش غذای محلی استان مازندران است و از خانواده آش ها به حساب می آید. تفاوت بشته واش با آش این است که این غذا را با برنج هم می توان سرو کرد. این غذا علاوه در مازندران در شهرهای شرقی استان گیلان نیز طبخ می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده بشته واش شامل اسفناج، سیر، عدس و پیاز می باشند. برای تهیه این غذا سعی کنید از مواد تازه و درجه یک استفاده بکنید که اسفناج و عدس از بقیه مواد از اهمیت بیشتری برخوردارند.

برای پخت ابتدا عدس را خوب شسته و درون یک قابلمه بر روی اجاق بگذارید تا بپزد. بعد از آن پیاز، سیر و اسفناج خورد شده را در یک قابلمه دیگر با روغن تفت دهید تا خوب بپزد سپس به آن زردچوبه اضافه کنید. هنگامی که عدس خوب پخت همه مواد را درون آن بریزید و یک الی یک و نیم ساعت اجازه دهید خوب پخته شود تا آش جا بیفتد.

آغوز مسما (فسنجان شمالی)

آغوز مسما که در بسیاری از شهرهای شمال پخت می شود همان فسنجان با گوشت غاز یا اردک است. شمالی ها آغوز مسما را ترش درست می کنند. برای تهیه فسنجان شمالی باید ابتدا اردک را سرخ کنید، سپس پیاز خرد کرده و در تابه تفت دهید، بعد اردک را درون تابه بگذارید و مقداری آب به آن اضافه کنید و شعله اجاق را بالا ببرید. بعد پنج دقیقه به آن دانه های انار خشک و گردو اضافه کنید و درجه حرارت اجاق را کم کنید. همزمان درون کاسه ای شکر، رب انار، نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و بعد از هم زدن به خورش اضافه کنید.

اسفناج مرجی

اسفناج مرجی از غذاهای سنتی استان مازندران است که برای طبخ آن از اسفناج پخته، سیر، عدس و انار ترش استفاده می شود. در هیچ جای کشور غذایی با اسفناج به این خوشمزگی نخواهید دید. اگر به مازندران سفر کرده اید، حتماً این خورش خوشمزه را امتحان کنید. برای تهیه اسفناج مرجی ابتدا عدس را که از مدتها قبل در آب خیسانده بودید، را بپزید. در قابلمه دیگری اسفناج خرد شده را بجوشانید، سپس مقداری سیر خرد کنید و با روغن کنجد تفت دهید. بعد نمک، فلفل، زردچوبه و گلپر را به سیر اضافه کنید و نهایتاً این مواد را به همراه عدس به اسفناج اضافه کنید و در پایان مقداری رب انار به غذا اضافه کنید و یک الی یک و نیم ساعت اجازه دهید تا غذا بپزد.

خورش ترش تره

خورش ترش تره یکی دیگر از غذاهای لذیذ شمالی است. این غذا برای افرادی که گیاه خوار هستند یا به خاطر مریضی قادر به مصرف گوشت نیستند، توصیه می شود زیرا در پخت آن از هیچ گوشتی استفاده نمی شود.

برای تهیه خورش ترش تره از برنج، سیر، آب نارنج، تخم مرغ و ادویه جاتی مثل نمک، زردچوبه و فلفل استفاده می شود. سبزیجاتی که در تهیه ترش تره استفاده می شوند شامل جعفری، اسفناج، تره و گشنیز می باشند که تره از بقیه کمتر و اسفناج بیشتر از بقیه است. خورش ترش تره را می توان به همراه برنج ساده، کته یا همراه با نان میل کرد.

واویشکا

واویشکا یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شمال بخصوص رشت و صومعه سرا می باشد. واویشکا را به دو طریق با گوشت و بدون گوشت می توان پخت. اگر می خواهید واویشکا را با گوشت تهیه کنید، می توانید از گوشت مرغ، گوشت غاز یا گوشت چرغ کرده استفاده کنید. سایر مواد که برای تهیه واویشکا استفاده می شوند عبارتند از تخم مرغ، پیاز، گوجه فرنگی، رب گوجه، ادویه و آب لیمو. این غذا را با سیب زمینی و بادمجان بصورت گیاهی هم می توان پخت کرد و در پایان واویشکا را می توان هم با برنج و هم با نان میل کرد.

کولی ماهی

یکی از غذاهای دریایی شمال در شهرهای حاشیه دریای خزر کولی ماهی می باشد که گوشت بسیار لذیذی دارد. کولی ماهی بدلیل اندازه کوچکی که دارد طبخ آن راحت است. این ماهی را هم می توان کباب کرد، هم سرخ کرد یا به صورت خورشت طبخ کرد. هنگام سرخ کردن می توان این ماهی را به قدری سرخ کرد که استخوان های کوچک آن برشته شوند و به راحتی میل کنید. کولی ماهی در آب های جنوبی ایران نیز زندگی می کند اما کولی ماهی جنوبی تیغ و خار ندارد.

مرغ ناردونی یا مرغ اناری

مرغ ناردونی یکی از غذاهای رسمی استان مازندران است که در انواع مراسمات رسمی و غیررسمی سرو می شود. مرغ اناری به دلیل فصل انار و استفاده از انار تازه در این خورش بیشتر در فصل پاییز طبخ می شود. موادی که برای تهیه مرغ اناری استفاده می شود شامل مرغ تازه، سیر، پیاز، زردچوبه، فلفل و نمک می باشد. برای تهیه مرغ ناردونی ابتدا نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را روی مرغ بریزید و ده الی بیست دقیقه صبر کنید تا مرغ ادویه ها را جذب بکند. یک تابه بر روی اجاق بگذارید و روغن به آن اضافه کنید و صبر کنید تا روغن خوب داغ شود. روغن که خوب داغ شد تکه های مرغ را درون تابه بگذارید و اجازه دهید، خوب سرخ شوند. سپس تکه های مرغ سرخ شده را از تابه خارج کنید و پیاز را درون تابه بریزید و با سیر تفت دهید. بعد رب گوجه فرنگی را درون تابه بریزید و به خوبی بپزید، سپس رب انار را به تابه اضافه کنید و اجاره دهید خوب جوش بزند، بعد مقداری نمک اضافه کرده و نهایتا تکه های مرغ را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید خوب جا بیفتد.

کدوبره

کدوبره یکی دیگر از غذاهای محلی استان مازندران است که در زبان محلی به آن کچلیک بره می گویند. برخلاف اسم این غذا در تهیه آن از گوشت استفاده نمی شود، به همین دلیل برای گردشگران گیاه خوار می تواند انتخاب خوبی باشد. موادی که در تهیه کدوبره استفاده می شود شامل کدوسبز، سیب زمینی، تخم مرغ، گوجه فرنگی، پیاز، رب، سیر، زردچوبه، جعفری، فلفل و نمک می باشند. برای پخت کدوبره ابتدا کدوسبز، سیب زمینی، پیاز و سیر را خورد کرده  و در مرحله بعدی مقداری روغن به تابه اضافه کنید بعد پیاز و سیر را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه رایحه سیر در فضا پیچید مقداری نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و در ادامه سیب زمینی را درون تابه اضافه کنید و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن سیب زمینی کدوسبز ها را درون تابه ریخته و تفت دهید. در مرحله بعدی گوجه فرنگی ها را به بقیه مواد اضافه کنید و تا زمانی که آب گوجه فرنگی ها بخار شود تفت دهید. در مرحله بعد تخم مرغ ها را درون تابه بشکونید و به مدت ده الی بیست دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ بین بقیه مواد به خوبی بپزد. این غذا را به همراه نان و سبزی می توانید میل کنید.

آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از غذاهای مجلسی شمالی است که معمولاً با  گوشت مرغ پخته می شود ولی می توان با گوشت مرغابی، گوسفند یا گوساله هم آن را درست کرد. برای پخت آلو مسما ابتدا مقداری نمک و فلفل روی تکه های مرغ ها بریزید بعد  آنها را روی حرارت بگذارید تا خوب سرخ شوند سپس آنها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعدی پیازهای خورد شده را درون تابه اضافه کنید و اجازه بدهید خوب سرخ شوند و کمی زردچوبه به آنها اضافه کنید تا خوب طمع و رنگ بگیرد. در مرحله بعد الو سیاه و قیسی را به تابه اضافه کنید تا خوب سرخ شوند و کمی بعد رب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا خوب مخلوط شده و سرخ شوند. بعد از پنج دقیقه مقداری نمک و فلفل سیاه به آن بیفزایید. حالا مرغ های سرغ شده را درون قابلمه بگذارید و چند لیوان آب جوش به آنها اضافه کنید و شعله اجاق را ملایم کنید. با توجه به اینکه این خورش کم آب پخته می شود باید به قدری آن را روی اجاق بگذارید تا آب آن بخار شود و روغن بیندازد. بعد از حدود نیم ساعت از پخت خورش می توانید زعفران دم کرده به آن بیفزایید و آن را مزه کنید. اگر خورش زیاد ترش بود می توانید مقداری شکر به آن بیفزایید تا ملس تر شود.

1 دیدگاه

  1. مریم
    10 فروردین 1403
    | پاسخ
    | پاسخ

    بهترین سلیقه رو دارید

ارسال دیدگاه