قلعه رودخان

24 مهر 1402
0 دیدگاه

کشور ما با دارا بودن جاذبه ی گردشگری بی شمار و طبیعت بکر و دست نخورده به یکی از بهترین مقاصد به منظور گردشگری تبدیل شده است. شمال کشور نیز با داشتن طبیعت بسیار خاص و گونه های مختلف جانوری هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کشور، یعنی قلعه رودخان واقع دراستان گیلان آشنا کنیم و به بررسی کامل این جاذبه گردشگری بپردازیم. با گیلیم تا انتهای این مقاله همراه باشید.

اطلاعات دقیقی درباره ی تاریخچه ی این قلعه در دست نبوده اما بر اساس تحقیقات انجام شده این قلعه در دوران امپراطوری ساسانیان  یک دژ نظامی بوده است.

جالب است بدانید که بر اساس اسناد به دست آمده این قلعه در سال های 918 تا 921 هجری قمری نیز برای حاکم آن منطقه یعنی امیر حسام الدین دیباج نیز مرمت شده است.

نکته: از این قلعه به عنوان پایگاه اسماعیلیان نیز یاد می شود.

قلعه ی رودخان با تمام عظمت و معماری منحصر به فرد خود به دلیل موقعیت مکانی خاص تا سال 1830 ناشناخته بوده و سپس توسط الکساندر شودزکوخچکو محقق لهستانی معرفی شد.

لازم است بدانید که این قلعه به عنوان بزرگ ترین قلعه ی آجری ایران شناخته شده و در بالاترین نقطه ی کوه قرار دارد.

خوب است بدانید که میزرا کوچک خان جنگلی نیز مدتی در این قلعه سکونت داشته است.

نامگذاری قلعه رودخان

برخی علت نامگذاری این قلعه را وجود رودخانه ای به نام رخون در مجاورت آن می دانند. در زبان تالشی نیز این بنا به قلعه روخون مشهور است. از دیگر نام های این بنای تاریخی می توان به قلعه ی هزار پله، سکسار، سگسار، روخان قلعه، دژ روگان، قلعه ی حسامی و سگسال اشاره کرد.

در زمان زندیه نیز این قلعه ی زیبا و باستانی توسط هدایت خان مرمت شده است.

نکته: برخی از مردم محلی بر این باورند که در گذشته نام این قلعه به دژ روگان به معنای دژی در کنار رود نیز مشهور بوده است.

ویژگی های قلعه رودخان

قلعه ی رودخان با  2/6 هکتار مساحت و 500 متر طول توانسته به یکی از بزرگ ترین قلعه های ایران تبدیل شود.

این قلعه از دو قسمت تشکیل شده که به شرح ذیل می باشد.

ارگ: محل شاه نشین و حرمسرا

زرادخانه و یا قورخانه: محل اقامت و فعالیت سربازان و نگهداری مهمات جنگی

جالب است بدانید که مصالح به کار رفته در این قلعه عموما از سنگ و آجر می باشد.

ساخت این بنا در ارتفاعات و جنگل سبب شده تا قلعه رودخان به یکی از تسخیرناپذیر ترین قلعه ها تبدیل شود.

خوب است بدانید که این بنا حدود 1600 پله ی جدید برای عبور گردشگران داشته است که از این روی طی کردن این مسافت حدود دو ساعت زمان می برد.

بخش های گوناگون دژ رودخان

بخش غربی: در بخش غربی این قلعه قسمت هایی چون سردخانه، آبریزگاه، حمام و آب انبار نیز وجود دارد.

بخش شرقی: در بخش شرقی این قلعه نیز دو برج بزرگ و بلند، چندین ساختمان کوچک، درب اضطراری، زندان و چندین دروازه ی کوچک قرار دارد.

بخش میانی: بخش میانی در پایین ترین سطح قلعه بوده که قسمت اصلی را در بر دارد.

موقعیت مکانی

قلعه رودخان واقع در استان گیلان و در فاصله ی 45 کیلومتری تا ماسوله و 20 کیلومتری تا شفت قرار دارد.  ارتفاع این قلعه چیزی در حدود 715 متر از سطح دریا می باشد.

بازار

در مسیر صعود به این دژ یک بازار و چندین غذا خوری وجود دارد. خوب است بدانید که سبک معماری این بازارچه یاد آور خانه های چینی بوده از این روی ظاهر بسیار منحصر به فرد و خاصی را ایجاد می کند.

شما می توانید در این فضا غذاهای خوشمزه ی گیلانی را مزه کرده و درلوکیشن زیبای آن با لباس های محلی گیلکی عکاسی کنید.

به طور کلی گشت و گذار در این بازار می تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما به همراه داشته باشد.

گردشگران می توانند با گذر از این بازار بسیاری از خوراکی های اصیل گیلکی و صنایع دستی این شهر را تهیه کرده و آن را به عنوان سوغات به همراه داشته باشند.

از میان غذاهای مشهور رودخان می توان به ترش آش، باقالا قاتق، ماهی دودی، میرزا قاسمی و کباب اشاره کرد. از میان رستوران های مشهور این مکان نیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • رستوران آقا رضا
  • رستوران بام سبز قلعه
  • رستوران ترنگ طلایی

ظروف سفالی، عروسک های بافتنی و کیف و کلاه حصیری نیز از پرطرفدارترین سوغات قلعه رودخان می باشد.

نکته: جالب است بدانید که بازار اسکیموفروش ها نیز نام دیگر این بازارچه می باشد.

زمان سفر به قلعه رودخان

سفر به این قلعه در هر فصلی از سال ویژگی های منحصر به خود را دارد.

فصل تابستان: گرمای هوا و رطوبت در این فصل می تواند برای برخی از گردشگران آزار دهنده باشد اما به طور کلی طبیعت بسیار زیبای این بنا در این فصل سبب شده تا بسیاری از گردشگران در تابستان برای بازدید از این قلعه اقدام کنند.

بهار: بهترین زمان بازدید از این قلعه، فصل بهار می باشد.

در این فصل سرسبزی طبیعت به بیشترین حد خود می رسد و آب و هوای خنک و مطلوب حس خوبی را به گردشگران القا می کند.

زمستان: در فصل زمستان طبیعت قلعه رودخان پوشیده از برف بوده و زیبایی چشم نوازی با خود به همراه دارد.

پاییز: رنگارنگ بودن طبیعت در فصل پاییز سبب شده تا بسیاری از عکاسان و هنرمندان این فصل را برای سفر به قلعه رودخان انتخاب کنند.

نکته: در فصل پاییز و زمستان به دلیل نامناسب بودن وضعیت آب و هوا و وجود مه سنگین رفت و آمد را تا حد زیادی دشوار می کند از این روی اگر قصد سفر به این مکان در این فصل ها را دارید به شما توصیه می کنیم که تجهیزات لازم را با خود به همراه داشته باشید.  هم چنین از ورود به این منطقه در شب هنگام نیز پرهیز کنید.

زمان بازدید از قلعه رودخان

 شما عزیزان می توانید از ساعت 8 الی 18 در نیمه ی اول سال و در ساعت 8 الی 16 در نیمه ی دوم سال از این قلعه بازدید کنید.

مسافت قلعه رودخان

به منظور سفر به این قلعه می توانید با ماشین شخصی به گیلان سفر کنید.  فاصله ی این قلعه از تهران حدود پنج ساعت و از رشت حدود یک ساعت می باشد.

اگر قصد دارید از مسیر فومن به این قلعه برسید باید از روستاهای کرد محله، گشت رودخان، گوراب پس، ملسکام، سیاه کش و سعد آباد عبور کرده و با گذر از ارتفاعات جنگلی حیدر آلات به روستای قلعه دنه رسیده و سپس وارد قلعه رودخان خواهید شد.

مکان های دیدنی اطراف قلعه

اطراف قلعه رودخان نیز مکان های دیدنی متنوعی وجود داشته که برخی از آن ها به شرح ذیل می باشد.

روستای فوشه: آرامش و سرسبزی حاکم بر این روستا سبب شده تا فوشه به یکی از بهترین مکان های گردشگری تبدیل شود.  این روستا از محله های گوناگون نیز تشکیل شده است.

از میان جاذبه های گردشگری فوشه می توان به غار خون فوشه، آبشار ملاحسن و … اشاره کرد.

آبشار لارچشمه: این آبشار از میان کوه می جوشد و جزو یکی دیگر از مقاصد گردشگری فومن محسوب می شود.

در مجاورت این آبشار غذاخوری و رستوران های گوناگونی وجود داشته از این روی بازدید از این آبشار می تواند خاطرات خوشی را برای گردشگران به همراه داشته باشد.  از میان دیگر مکان های گردشگری اطراف قلعه می توان به روستای ماسوله نیز اشاره کرد.

اقامتگاه

سوئیت های اجاره ای و اقامتگاه های گوناگونی در پایین این قلعه وجود دارد که گردشگران می توانند اقامت خوبی دراین فضا داشته باشند. بسیاری از مسافران در نقاط امن جنگل فومن چادر زده و کمپ برپا می کنند که این کار تجربه ی بسیار دلچسبی می باشد.

نکاتی در خصوص بازدید از قلعه رودخان

به منظور بازدید از این قلعه لازم است تا مسیر جنگلی طولانی را طی کنید. این مسیر می تواند برای کودکان و سالمندان و یا بیماران قلبی دشوار و غیرممکن باشد، بنابراین به شما گردشگران عزیز توصیه می کنیم که قبل از سفر این نکته را نیز به یاد داشته باشید.

در طول بازدید از این قلعه، کفش مناسب به پا داشته باشید. در صورت داشتن کفش نامناسب امکان ادامه ی مسیر وجود نخواهد داشت. به طور کلی مسیر رفت و آمد نیز حدود سه ساعت طول می کشد.

برای بازدید از این قلعه تنها وسایل ضروری را با خود به همراه داشته و از آوردن وسایل غیر ضروری جداً خودداری کنید.

به همراه داشتن عصای کوهنوردی، آب آشامیدنی و پانچوی بارانی برای بازدید از این مکان ضروری است. مقداری غذا و خوراکی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت خستگی و گرسنگی از آن استفاده کنید.  برخی از رستوران ها و غذاخوری های پایین قلعه قیمت نسبتا بالایی داشته از این روی ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد.

مقداری پول نقد نیز با خود به همراه داشته باشید زیرا برخی از غرفه ها و غذاخوری های پایین قلعه کارتخوان ندارد و این نکته می تواند مشکل ساز باشد.

بهتر است قبل از سفر به این مکان وضعیت آب و هوا را به طور کامل بررسی کرده تا بتوانید لوازم مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله شما کاربران عزیز را با قلعه رودخان و ویژگی های آن به طور کامل آشنا کرده ایم. به منظور گذراندن اوقات خوش دراین فضا لازم است نکات ذکر شده را رعایت کرده تا بتوانید سفر خاطره انگیزی را تجربه کرده و از آن لذت ببرید.

ارسال دیدگاه