زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران کاهش پیدا کرد!

30 مهر 1401
0 دیدگاه
کاهش زمان صدور پروانه ساخت

چندی پیش مدیریت شهرداری تهران به منظور افزایش ساخت و ساز و عرضه مسکن در تهران، وعده‌هایی در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی داده بود. اما آیا این وعده‌ها عملی شده‌اند؟

در 24 مهرماه 1401 زاکانی شهردار تهران اعلام کرد: در برخی از مناطق شهر تهران، پروانه ساخت در مدت زمان 2 ماهه صادر می‌شود. از آنجایی که بخشی از فرآیند صدور پروانه ساخت به عهده شهرداری و بخشی دیگر به عهده مجموعه‌های خارج از شهر هستند، شاهد افزایش زمان صدور پروانه هستیم.

اما شهرداری تهران طی جلسات متعددی که در این خصوص برگزار کرده، تمام تلاش خود را به کار برده تا زمان صدور این پروانه کاهش پیدا کند. در حال حاضر در برخی از مناطق شهر، صدور پروانه ساختمانی به کمتر از 60 روز و در برخی مناطق دیگر به کمتر از 150 روز کاهش پیدا کرده است.

البته نباید از این موضوع غافل شویم که این فرآیند در سال 1371 تعیین و تصویب شده است؛ از این رو برای کاهش زمان آن باید تغییراتی در این حوزه انجام می‌شود. زاکانی اعلام کرد که در دوره جدید مدیریت شهری، تمام اقدامات لازم برای کاهش زمان صدور پروانه انجام شده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

نمونه پروانه ساختمان
نمونه پروانه ساختمان

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران نیز پیش تر اعلام کرده بود: مجموعه‌هایی چون سازمان نظام مهندسی، سازمان ثبت اسناد و میراث فرهنگی نیز در امر صدور پروانه ساخت دخیل هستند. از این رو برای کاهش زمان صدور پروانه، این مجموعه‌ها باید با شهرداری هماهنگی بیشتری داشته باشند.

علاوه بر آن سازمان آتش نشانی و سازمان بوستان‌ها هم در داخل شهرداری برای صدور پروانه نقش دارند. اما نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد که در برخی موارد خود سازنده و مالک به دلایل مالی فرآیند صدور پروانه را به تأخیر می‌اندازند. 

تحقق وعده‌های مدیریت شهری و کاهش زمان صدور پروانه ساخت موضوعی است که برای شهردار تهران اهمیت بالایی دارد. چرا که این مسائل تأثیر مستقیمی در جلب رضایت شهروندان دارد.

ارسال دیدگاه