چگونه سند مالکیت ملک را استعلام بگیریم؟

27 مهر 1401
2 دیدگاه
استعلام سند مالیک ملک

هر روزه معاملات زیادی در حوزه خرید و فروش مسکن در کشورمان انجام می‌شود. اما همه این معاملات سرانجام خوشی نخواهند داشت. کلاه‌بردارانی که در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند با ترفندهای مختلفی باعث ضرر و زیان مالی چه برای فروشنده و چه خریدار می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در زمان معامله ملک منافع شما را به خطر بیندازد، مربوط به سند مالکیت ملک است.

سند ملک نشان دهنده میزان مالکیت فروشنده و وضعیت ملک است. سند برخی املاک در گرو بانک است یا به خاطر تخلفات صورت گرفته امکان انتقال سند یا فروش ملک وجود ندارد. از این رو ضروری است که میزان اعتبار قانونی سند ملک را بررسی کنیم.

با استعلام سند ملک می‌توانید به راحتی وضعیت سند ملک را بررسی کنید. اگر قصد خرید خانه یا ملک تجاری را دارید و نمی‌دانید سند مالکیت ملک در چه وضعیتی قرار دارد، حتماً این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه تمام روش‌های پیگیری سند ملک را بررسی می‌کنیم.

بررسی وضعیت سند مالکیت ملک
بررسی وضعیت سند ملک

از زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم برای انجام فعالیت‌های اداری خود به روش الکترونیکی و آنلاین روی آوردند. سامانه ثبت اسناد و املاک کشور هم از این امر مستثنا نبوده و وب سایت رسمی برای پیگیری و استعلام وضعیت املاک دارد.

با این وجود برای پیگیری استعلام ملک می‌توانید از روش حضوری و غیر حضوری اقدام کنید. اما اگر به دنبال روش سریع و بدون دردسری هستید، روش غیر حضوری و آنلاین انتخاب بهتری است. 

1. مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی

با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی داخل کشور و ارائه مدارک شناسایی معتبر می‌توانید وضعیت سند مالکیت ملک را بررسی کنید. در روش حضوری با ارائه کد ملی فروشنده و مدارک شناسایی معتبر می‌توانید تمام پلاک‌های ثبتی به اسم فرد را مشاهده کنید.

نکته: فراموش نکنید که این تنها راه استعلام سند ملک با کد ملی است!

دفاتر اسناد رسمی ایران
استعلام سند ملک در دفاتر اسناد رسمی

2. سامانه استعلام سند مالکیت

برای استعلام سند مالکیت از روش الکترونیکی باید به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. سپس روش‌های مختلفی برای استعلام سندهای مالکیت برای شما نمایش داده می‌شود. با توجه به اینکه چه مدارک و اطلاعاتی در دست دارید، می‌توانید یکی از این روش‌ها را برای استعلام سند ملک استفاده کنید. فقط حواستان باشد که برای اطلاع از وضعیت سند مالکیت باید کد پیگیری، شناسه ملک یا شناسه یکتای استعلام ملک را داشته باشید.
سامانه ثبت اسناد و املاک کشور
استعلام سند مالکیت با سامانه ثبت اسناد

3. استعلام سند ملک با شناسه یکتا

نکته: شناسه یکتای استعلام ملک همان کد رهگیری است که در زمان ثبت سند در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور به شما داده می‌شود.

استعلام سند با شناسه یکتا
استعلام سند با شناسه یکتا

4. استعلام سند مالکیت با بارکد

روش بعدی برای استعلام سند مالکیت، از طریق بارکد یا شماره پیگیری است که در زمان ارسال مدارک برای صدور سند دریافت کرده‌اید. در این روش تنها می‌توانید وضعیت صدور سند ملک را بررسی کنید. برای استعلام سند مالکیت با بارکد مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا وارد سامانه پذیرش درخواست سند مالکیت شوید.
  2. سپس روی اطلاعیه قرمز رنگ “جهت اطلاع از وضعیت مدارک ارسال شده جهت صدور سند خود اینجا را کلیک کنید.” کلیک کنید.
  3. سپس بارکد یا شماره پیگیری را وارد کرده و روی جستجو بزنید.
استعلام وضعیت سند مالکیت ملک با بارکد
استعلام سند مالکیت با بارکد

5. استعلام سند ملک با کد ملی

بسیاری تصور می‌کنند که با ارائه کد ملی فروشنده می‌توانند از روش‌های آنلاین وضعیت سند ملک را بررسی کنند؛ اما سامانه ثبت اسناد رسمی و املاک کشور تنها با ارائه بارکد، کد پیگیری یا شناسه یکتای سند امکان استعلام سند مالکیت را به شما می‌دهد.

اما اگر به صورت حضوری و با در دست داشتن مدارک معتبر مورد نیاز به دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه کنید؛ می‌توانید از طریق کد ملی فروشنده وضعیت سند مالکیت ملکی که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید. 

استعلام معاملات با کد ملی و کد پیگیری

استعلام معاملات ملکی برعکس استعلام سند ملک، با کد ملی و به صورت آنلاین امکان پذیر است. زمانی که مبایعه نامه یا قرارداد قانونی بین طرفین معامله بسته می‌شود، کد رهگیری قرارداد و اطلاعات هویتی طرفین در قرارداد وجود دارد. شما می‌توانید از طریق سامانه اسناد رسمی کشور و با وارد کردن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد از صحت و سقم معامله مطلع شوید.

خدمات الکترونیکی سامانه ثبت اسناد

شاید برای شما هم سؤال باشد که امکان استعلام چه اطلاعاتی در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور وجود دارد؟ بسیاری از استعلامات باید به صورت حضوری و توسط شخص صاحب سند انجام شود، اما از طریق سایت رسمی ثبت اسناد هم امکان استعلام موارد مهمی وجود دارد.

تمام خدمات الکترونیکی سامانه ثبت اسناد
منو خدمات سامانه ثبت اسناد

مراحل ثبت نام سند مالکیت ملک

برخی از صاحبان املاک، اراضی کشاورزی، باغات و … در سراسر کشور هنوز موفق به اخذ سند مالکیت رسمی نشده‌اند. صاحبان املاکی که تحت شرایط اعلام شده (در سامانه ثبت الکترونیکی صدور سند مالکیت به نشانی sabtemelk.ssaa.ir) قصد درخواست صدور سند مالکیت دارند، باید مراحل زیر را طی کنند:

تهیه نقشه ملک توسط کارشناسان
مراحل ثبت نام سند مالکیت

سؤالات متداول

با دریافت سند و انجام مراحل مربوط به ثبت سند در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، کدی به عنوان کد رهگیری دریافت می‌کنید. این کد که مخصوص هر فرد صادر می‌شود، شناسه یکتای استعلام ملک نام دارد. با استفاده از این سند می‌توانید آخرین وضعیت و اعتبار سند ملک را بررسی کنید.

استعلام سند ملک به طور میانگین بین 1 تا 10 روز کاری زمان می‌برد.

برای استعلام سند مالکیت می‌توانید از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی یا از طریق آنلاین اقدام کنید. استعلام سند ملک با شناسه یکتا، استعلام سند ملک با بارکد، استعلام سند ملک با کد ملی و کد پیگیری از جمله روش‌های آنلاین استعلام سند ملک است.

در پایان ...

پیگیری استعلام ملک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در زمان خرید ملک به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. با این کار هم از وضعیت سند ملک مطلع می‌شوید و هم می‌توانید میزان اعتبار قانونی ملک را بررسی کنید. حواستان باشد که بسیاری از پرونده‌های قضایی حوزه مسکن به خاطر وجود مشکلاتی در سند ملک رخ می‌دهد.

آیا تا به حال برای استعلام سند ملک به سامانه اسناد رسمی کشور مراجعه کرده‌اید؟ 

2 دیدگاه

  1. ح.م
    3 شهریور 1402
    | پاسخ
    | پاسخ

    بسیار عالی بوده، تشکر فراوان🙏

    • گیلیم
      4 شهریور 1402
      | پاسخ
      | پاسخ

      سلام، ممنون از شما.
      از داشتن همراهانی مثل شما خیلی خوشحالیم.

ارسال دیدگاه