خانه‌های لوکس تهران تا 50٪ زیر قیمت به فروش می‌رسد!

11 آبان 1401
0 دیدگاه
فروش زیر قیمت خانه‌های لوکس تهران

با بررسی‌های میدانی صورت گرفته در بازار مسکن تهران، تعداد معاملات صورت گرفته به نسبت ماه گذشته 50٪ کاهش داشته است. این در حالی است که در سال 1401 شاهد رکود شدید در بازار معاملات مسکن بوده‌ایم و گاهاً خانه‌ها زیر قیمت به فروش می‌رسیدند.

طبق گزارش کارشناس مسکن، بسیاری از صاحبان خانه‌های لوکس تهران و ویلاهای شمالی، املاک خود را تا 50٪ زیر قیمت اصلی نسبت به دو سال قبل به فروش گذاشته‌اند. با فیلترینگ و وقایع اخیر صورت گرفته در کشور، اکثر متقاضیان مسکن، از خرید خانه صرف نظر کرده‌اند.

به نوعی متقاضیان خرید و فروش خانه منتظر کاهش قیمت مسکن هستند. در این بین افرادی که نسبت به فروش خانه عجله دارند، مجبور می‌شوند ملک خود را زیر قیمت بازار به فروش برسانند. این افت قیمت نه تنها در بازار مسکن بلکه در بازار خودرو هم دیده می‌شود.

رکود بازار مسکن در یک ماه اخیر
رکود بازار مسکن در یک ماه اخیر

به نقل از احمدرضا سرحدی، رکود بازار مسکن ابعاد مختلفی دارد که مربوط به اثرگذاری و اثرپذیری آن در اقتصاد کشور است. وی بیان کرد: با افزایش قیمت مسکن به خصوص در کلان شهرها، قشر متوسط رو به پایین جامعه قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. به نوعی مسکن هم تبدیل به کالایی لوکس شده است.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: در هفته‌های اخیر بسیاری از واحدهای لوکس تهران و املاک شمال کشور، با قیمت‌های بسیار پایین‌تری از عرف بازار به فروش گذاشته شده‌اند. پدیده‌ای بی سابقه که بدون شک شرایط رکودی بازار مسکن و شرایط موجود در جامعه در آن تأثیرگذار هستند.

اکثر افراد با افزایش قیمت مسکن مجبور به حاشیه نشینی یا خرید خانه در مناطق جنوبی تهران شده‌اند. طبیعی است که صرفاً افراد کمی در جامعه قادر به خرید چنین خانه‌های لوکس و گران قیمتی باشند. 

اما به طور کلی در یک ماهه اخیر بازار مسکن به کما مطلق رفته و معاملات نزدیک به صفر شده است. چه بسا از ابتدای سال جدید به خاطر افزایش قیمت مسکن، متقاضیان خرید خانه کمتر شده و معاملات بازار مسکن به سمت رکود رفته بود.

ارسال دیدگاه