بحران آب در ایران و مزایا خرید ویلا در شمال

5 فروردین 1402
0 دیدگاه
بحران آب در ایران

بحران خشکسالی و کم آبی سال‌ها است که در کمین بسیاری از شهرهای ایران نشسته است. با نگاهی کلی به آمار و اطلاعات اقلیمی در چند سال اخیر، در می‌یابیم که ذخایر آبی استان‌های مرکزی و جنوبی کشور رو به اتمام است؛ به طوری که در سال‌های آینده با کمبود آب و خشک شدن سفره‌های زیرزمینی مواجه خواهیم شد.

عدم بارندگی کافی، مصرف بی رویه آب در بخش‌های صنعتی، استفاده از آب آشامیدنی در بخش کشاورزی، عدم توجه به محیط زیست، ساخت سدهای بی‌رویه و … از جمله دلایلی است که کشور ایران را با خطر جدی کمبود آب روبرو کرده است.

در همین چند سال اخیر،‌ وجود گرد و غبار و آب و هوای نامناسب در شهرهای جنوبی و کمبود آب در برخی شهرها، بسیاری از بومیان منطقه را مجبور به مهاجرت کرده است. در این بین شهرهای شمالی مانند مازندران و گیلان به علت رطوبت بالا و فراوانی بارش باران، ایده آل‌ ترین شهرهای کشور برای نقل مکان به حساب می‌آیند. 

اما آیا مهاجرت به شهرهای شمالی مشکل کمبود آب را حل می‌کند؟! افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ و کوچک شمال کشور، چه تبعاتی دارد؟! آیا خرید ویلا در شمال انتخابی منطقی است؟! با مجله گیلیم همراه باشید تا این سؤالات را به خوبی بررسی کنیم.

بحران کم آب در کشور
بحران کم آب در کشور

نزدیکی شهرهای شمالی به دریای خزر باعث شده تا رطوبت هوا در تمام فصول سال بالا باشد. از طرفی سالیانه شاهد بارش فراوان برف و باران در شهرهای شمالی کشور هستیم. همین امر سبب شده تا منابع زیرزمینی، سدها و ذخایر آبی در شمال کشور در وضعیت مطلوبی قرار گیرد.

البته جدای از بارندگی بالا در استان‌های شمالی، مصرف بهینه از آب و استفاده از آب باران برای کشاورزی، باعث شده تا این شهرها در وضعیت مطلوب‌تری قرار بگیرند. البته آب آشامیدنی شهرهای شمالی دارای حجم زیادی از املاح است. 

اگر تا به حال به عنوان مسافر به شمال کشور سفر کرده باشید، می‌دانید که باید آب معدنی کافی برای پخت و پز و نوشیدن تهیه کنید. اما برای استحمام و شست و شوی ظروف می‌توانید از همان آب لوله کشی استفاده کنید.

اما الگوی صحیح مصرف در شمال یا بارندگی فراوان هم نمی‌تواند این شهرها را از بحران کم آبی محفوظ نگه دارد. همان طور که می‌دانید زیرساخت‌های هر شهر با توجه به جمعیت بومی منطقه فراهم می‌شود. اما مهاجرت بی رویه مردم شهرهای دیگر استان‌ها به شهرهای شمالی (مانند متل قو) مشکلات جدی به وجود آورده است.

آب و هوای شمال کشور
آب و هوای شمال کشور

مشکلات افزایش جمعیت در شهرهای شمالی

 همان طور که می‌دانید، کمبود آب و بحران خشکسالی در چند سال اخیر، باعث شده تا بسیاری از افراد در شهرهای شمالی ویلا بخرند. جدای از آن، تورم بالا، سیر صعودی قیمت اجاره ویلا و نیاز به سرمایه گذاری کم ریسک هم از دیگر دلایل علاقه‌مندی افراد به خرید ویلا در شمال کشور است.

در این بین نام برخی از شهرهای شمالی، مانند رویان، نور، چالوس، متل قو، رامسر و … سر زبان‌ها افتاده است. دلیل آن هم خرید ویلا و زمین توسط بسیاری از تهرانی نشین‌ها در این مناطق و نزدیکی این شهرها به تهران است. اما آیا از مشکلات افزایش جمعیت در این مناطق خبر دارید؟!

سلمان شهر یا همان متل قو یکی از مناطق پرآوازه شمال کشور است. منطقه‌ای زیبا و توریستی با دیدنی‌های زیبا، که این سال‌ها با افزایش بی رویه جمعیت روبرو بوده است. اما آیا می‌دانستید که در اکثر روزهای سال، چند ساعتی آب تمام منطقه قطع می‌شود؟!!

از طرفی هم هجوم بی شمار گردشگران در روزهای تعطیل سال به این منطقه، باعث ترافیک‌های سنگین و از بین رفتن آرامش منطقه می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست. برخی از دیگر شهرهای شمالی به ویژه شهرهای مازندران، توانایی فراهم کردن امکانات کافی برای مردم منطقه را ندارد.

متل قو از شهرهای استان مازندران
متل قو از شهرهای استان مازندران

خرید ویلا در استان‌های شمال کشور

بازار خرید و فروش ویلا و زمین در استان‌های شمالی بسیار پر رونق است. در این بین شهرهای استان مازندران به دلیل نزدیکی به تهران، نسبت به گیلان مشتریان بیشتری دارد. اما خب اگر بخواهیم آینده نگری بهتری داشته باشیم، شهرهای گیلان برای خرید مناسب تر هستند. دلیل آن را می‌دانید؟

شهرهای مازندران علاوه بر بومیان منطقه و مهاجران، گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. درست است که بازار کار در این شهرها بهتر و پر رونق تر است؛ اما در آینده نزدیک که اکثر شهرهای ایران با بحران جدی‌تر خشکسالی روبرو شوند، به شهرهای مازندران مهاجرت می‌کنند.

همین امر سبب می‌شود تا کم کم بحران کم آبی و شلوغی و کمبود امکانات هم در این مناطق شدت بگیرد. چه بسا که تا همین امروز هم بسیاری از منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی مازندران به علت تغییر کاربری بی رویه زمین و افزایش ساخت و سازها از بین رفته است.

اما اگر نظر ما را برای خرید ویلا یا زمین بخواهید، پیشنهاد ما به شما شهرهای استان گیلان است. نه تنها قیمت ویلا و زمین در گیلان ارزان‌تر است؛ بلکه جمعیت کمتری به این مناطق مهاجرت کرده‌اند و همچنان طبیعت بکر و دست نخورده خود را حفظ کرده است.

با وجود این مزیت‌ها خرید و فروش ملک در گیلان به نسبت مازندران کمتر است. رشد سرمایه هم در گیلان با شیب کمتری رخ می‌دهد. از این رو اگر بودجه بالایی دارید، بهتر است در مازندران سرمایه گذاری کنید.

شهرهای شمالی به سبب جذب گردشگر و رونق بازار خرید و فروش ملک، در حال پیشرفت در زمینه‌های اقتصادی هستند. به طوری که در چند سال اخیر پروژه‌های مسکونی، تجاری و انبوه سازی در این مناطق به بالاترین حد خودش رسیده است.

خرید ویلا در شهرهای مازندران
خرید ویلا در شهرهای مازندران

سؤالات متداول

اگر برای فرار از بحران کم آبی در شهر خودتان به دنبال خرید ویلا در شمال هستید، بهتر است از شهرهایی که جمعیت آن رو به افزایش است دوری کنید. شهرهای معمولی استان مازندران و شهرهای استان گیلان مناسب‌ترین مناطق برای خرید ویلا هستند.

اگر جمعیت شهرهای شمالی روز به روز افزایش پیدا کند، این شهرها هم از بحران خشکسالی در امان نخواهند ماند. چرا که ذخیره آب و بارندگی فراوان در شمال کشور، نمی‌تواند تا ابد ما را از این بحران حفظ کند.

خرید ویلا در شمال ایران
خرید ویلا در شمال ایران

در پایان ...

جدی شدن بحران خشکسالی در کشور باعث شده تا خرید ملک در شمال سیر صعودی به خود بگیرد. در همین راستا، ساخت و سازها و تغییر کاربری زمین‌ها در این مناطق شدت گرفته است. به طوری که در حال حاضر علاوه بر نگرانی در مورد بحران کم آبی، باید نگران از بین رفتن منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی در شهرهای شمالی هم باشیم.

همان طور که خواندید، مهاجرت به شهرهای شمالی راه حل دائمی برای حل مشکل کم آبی نیست. الگوی صحیح مصرف در همه شهرها و جلوگیری از هدر رفت آب‌های زیرزمینی با ذخیره مناسب آب و … نیز برای نجات از این بحران ضروری است.

ارسال دیدگاه