مشاعات ساختمان چیست؟ | قوانین مربوط به مشاعات

19 بهمن 1401
0 دیدگاه
قوانین مربوط به مشاعات ساختمان

اگر در برج‌ها یا آپارتمان زندگی کرده باشید، می‌دانید که بخش‌هایی از ساختمان به صورت مشترک برای تمام ساکنین در دسترس است. بخش‌هایی مثل حیاط، لابی، آسانسور، راه پله و … . به این مکان‌های مشترک در ساختمان، مشاعات می‌گویند.

شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از مشکلات و دعواهای آپارتمان نشینان، مربوط به استفاده نادرست ساکنین از مشاعات ساختمان است. اما اگر به خوبی با قوانین آپارتمان نشینی آشنا باشید، می‌توانید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در کمال آرامش و آسایش در آپارتمان زندگی کنید.

مواردی مثل هزینه شارژ ساختمان، نظافت مشاعات، نحوه استفاده از مشاعات  و حد و حدود قانونی هر واحد نسبت به مشاعات از جمله این قوانین است. با این مقاله از مجله گیلیم همراه باشید تا هر آنچه باید در مورد مشاعات ساختمان و قوانین آن بدانید را بازگو کنیم.

قوانین مربوط به بخش‌های مشترک ساختمان
قوانین مربوط به بخش‌های مشترک ساختمان

در آپارتمان و برج‌ها، تمامی واحدها علاوه بر قسمت اختصاصی، دارای قسمت مشترک هم هستند. بخش‌های مشترک ساختمان بدون در نظر گرفتن طبقه، متراژ و … واحدها به صورت یکسان برای مالکین در نظر گرفته شده‌اند. به طوری که هیچ واحدی حق ندارد به صورت اختصاصی از بخش مشاعات استفاده کند و تغییری بدون جلب رضایت اکثریت ساکنان در بخش مشاعات یا حتی بخش‌های اختصاصی که در منظر باشد، ایجاد کند.

نکته: بر اساس ماده 9 قانون تملک آپارتمان‌ها،‌ هیچ یک از مالکین حق ندارند بدون موافقت اکثریت سایر مالکین، تغییراتی در محل یا شکل در یا سردر یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که در مریی و منظر باشد بدهند.

در تعریف ساده‌تر، مشاعات به بخش‌های مشترکی گفته می‌شود که مالکیت آن برای تمام ساکنین ساختمان به صورت یکسان است. فرقی نمی‌کند که مستأجر واحد آپارتمانی باشید یا مالک آن.

مشاعات ساختمان شامل چه بخش‌هایی است؟

باشگاه از مشاعات برج ها
باشگاه از مشاعات برخی برج‌ها

قسمت‌های اختصاصی ساختمان چیست؟

قسمت‌های اختصاصی به بخش‌هایی از ساختمان گفته می‌شود که در سند مالکیت واحدها قید شده است. بخش‌هایی مثل واحد آپارتمانی، پارکینگ و انباری اختصاصی عموماً در سند مالکیت هر واحد نوشته شده است. مالکیت این بخش‌ها فقط برای مستأجر یا مالک واحد است و سایر ساکنین حق استفاده از آن را ندارند.

نکته: در مراجع قانونی بخش‌های مختلف ساختمان به ۳ دسته تقسیم بندی می‌شوند. مستغلات (شامل واحد آپارتمانی)، اختصاصات (انباری ذکر شده در سند مسکونی) و مشاعات که شامل پارکینگ، آسانسور و … می‌شود.

چگونه مشاعات ساختمان را اجاره دهیم؟

مشاعات ساختمان نمی‌تواند به صورت مجزا توسط ساکنین آپارتمان اجاره داده شود. اما اگر همه ساکنین آپارتمان با اجاره دادن بخش‌های مشاع ساختمان موافق باشند، امکان اجاره دادن آن وجود دارد. هیئت مدیره ساختمان باید مدت اجاره را معلوم کند و مطمئن شود که اجاره دادن مشاعات موجب ضرر و زیان مالکین نشود.

در برخی ساختمان‌ها انباری یا پارکینگ اضافی در سند هیچ واحدی قید نشده و جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود. در این موارد و بنا به صلاحدید مدیر ساختمان، می‌توان پارکینگ و انباری اضافی را به ساکنین اجاره داد و مبلغ دریافتی را در صندوق ساختمان ذخیره کرد.

نحوه اجاره مشاعات ساختمان
نحوه اجاره دادن بخش‌های مشترک ساختمان

هزینه مشاعات برعهده کیست؟

هزینه تعمیر، بازسازی و نظافت مشاعات بر عهده تمام ساکنین ساختمان (مستأجر و مالک) است. سهم هر یک از واحدها یا به صورت یکسان محاسبه می‌شود یا بر اساس متراژ واحدها تعیین می‌شود. بسته به نظر مدیر ساختمان و تعداد واحدهای ساختمانی، مبلغ مشاعات ساختمان متغیر است.

طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکین قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز آنچه که به موجب این قانون استثناء شده باشد یا اینکه قرارداد مالکین ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش بینی کرده باشد.

هزینه مشاعات ساختمان بخشی از شارژ ساختمان است که به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود. اگر مالکی سهم خود را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند از او شکایت کند. همچنین، اگر واحدی به تنهایی به بخش‌های مشاع ساختمان آسیب برساند، باید هزینه تعمیرات را به صورت کامل پرداخت کند.

برای اینکه بهتر با روند شکایت و وظایف مدیر ساختمان در خصوص ساکنان خطاکار آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “هر آنچه که باید در مورد قوانین مدیریت ساختمان بدانید!” را مطالعه کنید.

نکته: مشاعات صرفاً برای آپارتمان یا برج‌ها نیست؛ بلکه شهرک‌های ویلایی یا شهرک‌های ساختمانی هم دارای مشاعات هستند.

قوانین مربوط به مشاعات ساختمان

اگر می‌خواهید با تمام قوانین آپارتمانی نشینی آشنا شوید، مطلب “۲۷ قانون مهم آپارتمان نشینی که باید بدانید!” را مطالعه کنید.

مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی
مهم‌ترین قوانین آپارتمان نشینی

سؤالات متداول

خیر، مشاعات ساختمان به هیچ عنوان قابل خرید و فروش نیستند. صرفاً شما با فروش بخش اختصاصی واحد آپارتمانی به صورت غیر مستقیم حق استفاده از مشاعات را به خریدار انتقال می‌دهید.

قسمت‌‌های اختصاصی ساختمان در سند مالکیت هر واحد آپارتمانی به صورت کامل و مجزا نوشته شده است. مانند ۶ دانگ کامل واحد و انباری و پارکینگ اختصاصی. اما مشاعات، بخش‌هایی از ساختمان مانند حیاط، لابی، پشت بام، آسانسور و … است که مالکیت آن به نام شخص خاصی نیست؛ و تمام ساکنین به صورت یکسان حق استفاده از آن را دارند.

بله، در صورتی که اجاره دادن مشاعات موجب ضرر و مشکل برای ساکنین آپارتمان نباشد و مدت اجاره معلوم باشد، با جلب رضایت تمام ساکنین می‌توانید مشاعات را اجاره دهید.

پارکینگ مشاع در ساختمان
پارکینگ مشاع در ساختمان

در پایان ...

همان طور که پیش‌تر خواندیم، مشاعات ساختمان به بخش‌های مشترکی گفته می‌شود که متعلق به تمام ساکنین ساختمان است. بیشترین دعواها و مشکلات ساختمان هم مربوط به عدم رعایت حد و حدود قانونی مالکان در بخش مشاعات رخ می‌دهد. 

شما تا کنون در خصوص مشاعات ساختمان با دیگر ساکنین به مشکل خورده‌اید؟ 

ارسال دیدگاه